Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2003, 20:26
Megadeth
Megadeth is offline
Hey,

Ik ben misschien van plan om een dualboot te maken met Linux (Redhat of Mandrake) en 2k.

Nu is het installeren en partities maken enz een piece of cake alleen de vorige keer dat ik dit deed wou m'n 2k niet meer booten en was m'n mbr helemaal vern**kt nadat ik de bootloader van Linux (lilo?) op een domme wijze had verwijderd.. (don't ask, weet zelf niet eens meer wat ik precies gedaan heb )

Ik heb dus een aantal vragen voor ik straks weer de fout inga (al kan ik altijd wel ff een ghost maken ) :

- Welke optie moet je precies in setup kiezen mbt bootloaders e.d? Ik wil n.l gewoon 2k kunnen gebruiken..
- Ik heb begrepen dat je met wine Windows programma's als iexplore e.d kunt runnen? Is dit net zoeits als Vmware? (Qua 'snelheid' en opbouw van beelden enzo).

Ik heb niet echt veel ervaring met het werken in Linux en ken alleen wat basis commando's als ls e.d. dus denk dat ik beter eerst met Redhat kan beginnen ipv direct met Debian te gaan werken (hoor over de laatste namelijk veel goeds).

Alvast bedankt
Oud 10-08-2003, 20:37
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
lilo/grub op MBR

voor lilo -> man lilo voor info hoe je een windows partitie toevoegt aan lilo.conf
voor grub -> man grub lijkt me (bij xp moet je iets instellen m.b.t chainloader)

www.winehq.com voor info over wine (zie faq oid)
verder, als je mbr fucked is nadat je geen zin meer hebt in linux (), windows bootdisk erin (www.bootdisk.com) en dan fdisk /mbr

Laatst gewijzigd op 10-08-2003 om 20:40.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 21:16
IceManX
IceManX is offline
Eerst Win2k installeren natuurlijk, dan LILO/GRUB zoals CM zei.

LILO verwijderen kun je het beste doen door voordat je Linux zelf verwijdert even
Code:
lilo -u
of
Code:
lilo-U
runnen.

Als je nog geen/weinig ervaring met Linux hebt zou je misschien beter eerst even Knoppix kunnen uitproberen. Daarmee kun je booten vanaf CD, dus zonder installatie. Als je daarna denkt dat je een "echte" installatie kunt gebruiken is Knoppix nog altijd perfect als bootdisk.

Bv: Windows gereinstalled dus je kunt niet meer in Linux komen? Knoppix booten, je root partitie mounten, naar je root partitie chrooten en /sbin/lilo runnen. Voila!
Oud 10-08-2003, 22:45
Megadeth
Megadeth is offline
Tnx voor de reacties

Knoppix heb ik vandaag even mee gewerkt en het bevalt prima! Alleen sommige dingen zijn wat beperkt, kan geen dingen opslaan enz enz (Logisch als je van cd werkt )

Zal de site over wine ff doorzoeken
Reageren

Regels voor berichten