Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Volgens SpeedFan is mijn proc momenteel 56 en mijn mobo 35, harde schijven schommelen beide rond de 30.
|
mijn p3 draait nu stressy @ 63 graden
deze laptop, p3m 1200 is koeler (nu 44 graden) maar heeft wel een actieve fan.. mijn pc is passief gekoeld en de psu fan draait op 7 volt, tot nu toe geen vage crashes of extreem hete temperaturen (ookal draait ie wel in de 70 graden als ik nu bijv divx zou gaan kijken, maar dat doe ik niet) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Setup:
XP2200+, Maxtor D740X 40GB en 60GB, passief gekoelde Hercules 3D Prophet III. Thermaltake Aquarius II waterkoeling, 1x Papst 812NLG 8x8 fan op 12V die over de HD's blaast, 1x YS Tech 8x8 op 12V voor outtake en nog zo een op 5V -- ook outtake. Fan op radiator is gewoon 't standaard-fannetje wat er bij zat, draait op 12V. Op mijn bloedhete zolderkamertje (tikt tegen de 38 graden hier) blijft àlles, stressed onder de 50 graden, en daar is Bassie behoorlijk blij mee, gezien 't redelijk lage geluidsniveau ![]() Laatst gewijzigd op 08-08-2003 om 15:38. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Even ontopic (want het is geen 'hoe-heet-wordt-jouw-systeem-topic);
Topicstarter zou, als geld niet echt een issue is, een waterkoelingset kunnen overwegen. De Aquarius Thermaltake II is een prima beginnersset voor niet al te veel geld (om en nabij 120 euro). Heb 'm zelf ook; bevalt prima. Voordeel is dan dat je niet zo afhankelijk meer bent van airflow in je case, hoewel een zuchtje wind door je bak altijd fijn is. Met normaal weer heb ik 1x intake en 1x outtake 8x8 op 5V; dat hoor je niet maar merk je weldegelijk terug aan je temperaturen (met name HD's vinden een knisperend briesje èrg fijn!). |
![]() |
|
hmz,
je lijkt wel een superorb te beschrijven.. beter bekend als superbrak want die dingen maken een tyfes herrie en koelen voor geen meter.. ik heb er heir ook 1 liggen maar die doe ik dus echt nooit meer op.. 76 is wat warm, maar als ik ga gamen haalt mijn cpu dat ook wel, (xp1700+) met standaard amd sux0rz koeling.. mn cpu is idle 64graden, kamertemp is nu 36 :/ binnekort ga ik gelukkig weer mn waterkoeling installeren (defecten aan vorige moet nieuwe slangen bestellen enzow) en dan hopen dat de temp ook weer daalt ![]() zolang je pc jhet trekt, boeie dat ie warm word.. je moest eens weten wat die standaard pctjes aan hitte te voroduren krijgen...
|
![]() |
je kunt idd je kast open laten staan dat scheeld al iets.
Je zou er ook een cooler bij kunnen zetten. ook zou je wat grover kunnen gaan en je kast/cooler wat aanpassen zodat je "frisse" lucht in je kast zuigt. link Nu is het wel zo dat er niets tegen een vloeistofcooler kan maar dit is wel een goedkoper oplossing. |
![]() |
||
Citaat:
![]() p.s. 5,50 uuries ![]()
|
![]() |
Mensen het is een Thunderbird core (!!!) en die dingen worden gruwelijk heet (mijn 1400 wordt stressed ook 70-75, alles standaard). Het goede nieuws is dat ze er wel goed tegen kunnen.
Een nieuwe cpu werkt nog het beste als je zowel de warmteproductie en het geluidsniveau omlaag wilt krijgen. Als je dit doet kijk dan wel of je mobo die ondersteunt. Koop een AthlonXP 2000+ voor minder dan ?60 ofzo. Oh ja en waarom klok je hem dan ook over? Die 66MHz maakt voor de performance echt niks uit lijkt me. Laatst gewijzigd op 09-08-2003 om 08:38. |
![]() |
|
Thunderbird is helemaal niet heet. Athlon TB 800MHz is best koel te noemen. Alleen is AMD te ver gegaan in het doorklokken van de Thunderbird core. Ze hadden moeten stoppen bij 1200MHz, net zoals de Palomino core had moeten stoppen bij 2000+ en niet 2100+.
Maar TB 1.1GHz is geen ramp om te koelen hoor, die superorb is gewoon heel erg slecht. Koelertje van €5,50 ertegenaan en het zaakje draait weer fijn. En ik zou dan over een tijdje upgraden naar ECS L7S7A2 icm 2600+ voor €140 ofzo. Daarbij heb je dan ook DDR geheugen nodig, van het een komt het ander. 'k zou lekker wachten als de nood niet zo hoog is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik heb me laten vertellen dat een AMD Athlon-processor binnen zes seconden doorbrandt, wanneer hij aangezet wordt zonder heatsink erop. Schijnt nog behoorlijk spectaculair te zijn ook! |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
daar heb je idd ook gelijk maar ook dan vrees ik dat die processors het niet gehouden hadden mss 5sec langer maar athlon vloog echt de lucht in.
![]() mss hadden de andere het langer volgehouden de p4 ging zelfs helemaal door dus met heatsink zou hij volgens mij ook nog redelijk draaien. maar van mij mag jij het een keer testen kijken wat er overblijft van de processors als je maar van die van mij afblijft ![]() |
![]() |
|
Feit dat die Athlon het niet houdt als heatsink eraf wordt getrokken is omdat de interne diode (temperatuurmeter) de verandering van temperatuur niet kan bijbenen, kan maximaal x aantal graden per seconde stijgen en dus krijg je dat de DIE 70 graden is, terwijl de diode nog bij 50 zit, en dus treedt de beveiliging te laat in. Hoe de P4 dit probleem omzeilt weet ik niet goed.
Bij een kapotte fan gaat de temperatuursstijging veel minder snel en kunnen beide processors afsluiten voordat schade wordt toegebracht. Wel is het zo dat je moederbord dit moet ondersteunen, niet elk SocketA moederbord volgt de instructies op die AMD geeft voor o.a. thermal protection shutdown, dat was iig toen THG die test deed, hoop dat nu wel de meeste mobo's een dergelijke protectie hebben geimplementeerd.
|
![]() |
Heb het hier ook idd en heb er ook 1 keer veel geluk mee gehad was met mijn stomme kop coolpasta vergeten maar de beveiliging werkte goed.
natuurlijk is het ook zo dat met een heatsink een temp stijging idd in minder snel tempo aanwezig is maar dat wil niet zeggen dat mijn oude 1400 niet gewoon doorbrand en de eerste die ze testen was. Ook als ik het filmpje terug zie denk ik dat er ook al een probleem is als de ventilator uitstaat bij de p4 is te zien dat de ventilator uitstaat terwijl bij de intel p3, amd 1400(op kt133A) en 1200 palomino (kt266)de ventilatoren wel draaien. maar goed das meer gokken dan feiten. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Intel bouwt zijn CPU's gewoon met veel steviger packages, daarom zijn ze veel minder spectaculair wanneer ze doorbranden. Een AMD Athlon verdampt bijna letterlijk. Die core is zo klein en teer, als je die zonder koeling laat draaien gebeurt er hetzelfde als wanneer je 1000V 20A op een gewone 40W gloeilamp zet.
Heatsink maakt overigens veel meer uit dan ventilator. Een heatsink is een groot, zwaar ding. Het duurt redelijk lang voordat die sink echt goed is opgewarmd. In de periode waarin hij opwarmt kan de CPU dus nog draaien. Een ventilator is alleen bedoeld voor de langere termijn, dus niet de eerste 30 seconden. |
![]() |
|
![]() |
maar de heatsink was al waorm verwacht ik zo want de pc is opgestart demo is geladen en demo draait kans dat dat binnen 30sec gebeurd zal niet zo groot zijn mensen zullen het ook rustig aan doen.
Sinds dat alles de eerste keer goed moest gaan(ondanks dat het fout ging bij de palomino 1200). [edit] vraag me af het nu ook nog snel gebeurd met de nieuwe processors van AMD zeker als je naar de huidige hitte kijkt zijn die cijfers toch ook wel gedaalt. maar ga het toch maar neit testen ![]() [/edit] |
![]() |
|
THG haalde ergens in de 3 a 400 graden met die athlon cputjes, verder haal ik met die 66mhz extra overclocked toch een pr 100+ erbij
![]() maar voor nu is het echt geen pretje met inslapen met al die herrie. Bedankt voor het replyen |
Advertentie |
|
![]() |
|
|