Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2003, 13:36
LISM
LISM is offline
Ik heb een athlon 1200 (@ 1266 met een 0.02volt verschil van het origineel) met een reuze orb die 2 koelers heeft. Daarnaast zit nog eens een casefan die de hete lucht van de cpu er uit sput en de voedings fan, plus nog eens een pci koeler die helemaal onderop zit, dit allemaal maakt vreselijk veel herrie en het wordt nog eens lekker heet ook. Hoe kan ik dit oplossen en heb gehoord dat papst fans erg goed zijn... wat is aan te raden voor een stiller systeem??

Let me know, ik post hier morgen verder op.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2003, 13:51
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
ik heb niet zo heel veel verstand van hardware, maar 76 lijkt me toch wel VEEL te warm?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 14:05
Koen
Koen is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 08-08-2003 @ 14:51:
ik heb niet zo heel veel verstand van hardware, maar 76 lijkt me toch wel VEEL te warm?
Dat klopt. Waarschijnlijk speelt de grootste rol nu de omgevingstemperatuur in je kamer. Misschien kan je die wat lager zien te krijgen op de een of andere manier? Ik kan me niet voorstellen dat een CPU met die temperatuur een lang leven beschoren is..
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 14:09
Verwijderd
Ff een hele domme vraag maareh, hoe controleer je de temperatuur eigelijk

Ik heb hem deze hele week eigelijk al iets van 10 uur achtereen aanstaan en aan het eind doet hij het nog steeds even goed, terwijl het hier niet bepaald koud is T-T
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 14:17
Koen
Koen is offline
Programma'tje als Mother Board Monitor installeren, of even in de BIOS koekeloeren.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 14:19
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
mijn bios is dacht ik standaard zo ingesteld dat de cpu zichzelf uitschakelt als de temperatuur hoger dan 60 (of was het 70.. hm) is; als ik jou was, topicstarter, zou ik men pc maar gauw uitzetten, anders kun je je processor straks weggooien.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 14:31
IceManX
IceManX is offline
Doe wat ik deed: kast open, en een kamerventilator erop. Van bijna 70 stressed naar nog geen 60 (alleen gisteren na pc mark en 3d mark kwam hij er iets bovenuit; meestal draait hij tussen de 54 en 57).
Oud 08-08-2003, 14:31
Orion
Orion is offline
Mijn pc'tje staat te idlen in Enschede (Oosten van het land, is het bovengemiddeld warm)

doet nu ook

46/59 ºC
Mobo/CPU

Normaal 10 graden minder

't is ook wel erg warm!!
Oud 08-08-2003, 14:33
IceManX
IceManX is offline
Citaat:
Orion schreef op 08-08-2003 @ 15:31:
Mijn pc'tje staat te idlen in Enschede (Oosten van het land, is het bovengemiddeld warm)

doet nu ook

46/59 ºC
Mobo/CPU

't is ook wel erg warm!!
Hier zou ik me nog geen zorgen gaan maken. Zodra hij boven de 60 uitkomt wel.

Volgens SpeedFan is mijn proc momenteel 56 en mijn mobo 35, harde schijven schommelen beide rond de 30.
Oud 08-08-2003, 14:48
wl_jeroen
wl_jeroen is offline
Zit je koeler wel goed op je processor? want 76 graden is toch echt te veel...
De temp van mijn processor is nu zo rond de 40 graden... me kast rond de 35...
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 14:54
]{ing
]{ing is offline
mijn p3 draait nu stressy @ 63 graden
deze laptop, p3m 1200 is koeler (nu 44 graden) maar heeft wel een actieve fan.. mijn pc is passief gekoeld en de psu fan draait op 7 volt, tot nu toe geen vage crashes of extreem hete temperaturen (ookal draait ie wel in de 70 graden als ik nu bijv divx zou gaan kijken, maar dat doe ik niet)
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 15:35
Verwijderd
Setup:

XP2200+, Maxtor D740X 40GB en 60GB, passief gekoelde Hercules 3D Prophet III.

Thermaltake Aquarius II waterkoeling, 1x Papst 812NLG 8x8 fan op 12V die over de HD's blaast, 1x YS Tech 8x8 op 12V voor outtake en nog zo een op 5V -- ook outtake. Fan op radiator is gewoon 't standaard-fannetje wat er bij zat, draait op 12V.

Op mijn bloedhete zolderkamertje (tikt tegen de 38 graden hier) blijft àlles, stressed onder de 50 graden, en daar is Bassie behoorlijk blij mee, gezien 't redelijk lage geluidsniveau -- Mijn behuizing is uiteraard dicht. Die grote ventilator heb ik zèlf nodig :/

Laatst gewijzigd op 08-08-2003 om 15:38.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 15:48
Verwijderd
Even ontopic (want het is geen 'hoe-heet-wordt-jouw-systeem-topic);

Topicstarter zou, als geld niet echt een issue is, een waterkoelingset kunnen overwegen. De Aquarius Thermaltake II is een prima beginnersset voor niet al te veel geld (om en nabij 120 euro). Heb 'm zelf ook; bevalt prima. Voordeel is dan dat je niet zo afhankelijk meer bent van airflow in je case, hoewel een zuchtje wind door je bak altijd fijn is. Met normaal weer heb ik 1x intake en 1x outtake 8x8 op 5V; dat hoor je niet maar merk je weldegelijk terug aan je temperaturen (met name HD's vinden een knisperend briesje èrg fijn!).
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 16:19
CryptapiX
CryptapiX is offline
hmz,
je lijkt wel een superorb te beschrijven..
beter bekend als superbrak want die dingen maken een tyfes herrie en koelen voor geen meter.. ik heb er heir ook 1 liggen maar die doe ik dus echt nooit meer op..

76 is wat warm, maar als ik ga gamen haalt mijn cpu dat ook wel, (xp1700+) met standaard amd sux0rz koeling..
mn cpu is idle 64graden, kamertemp is nu 36 :/

binnekort ga ik gelukkig weer mn waterkoeling installeren (defecten aan vorige moet nieuwe slangen bestellen enzow) en dan hopen dat de temp ook weer daalt

zolang je pc jhet trekt, boeie dat ie warm word.. je moest eens weten wat die standaard pctjes aan hitte te voroduren krijgen...
Oud 08-08-2003, 20:41
unpopular
unpopular is offline
je kunt idd je kast open laten staan dat scheeld al iets.
Je zou er ook een cooler bij kunnen zetten.

ook zou je wat grover kunnen gaan en je kast/cooler wat aanpassen zodat je "frisse" lucht in je kast zuigt. link
Nu is het wel zo dat er niets tegen een vloeistofcooler kan maar dit is wel een goedkoper oplossing.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:49
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
unpopular schreef op 08-08-2003 @ 21:41:
je kunt idd je kast open laten staan dat scheeld al iets.
Je zou er ook een cooler bij kunnen zetten.
kast open = airflow verneuking
niet aan te raden, kan helpen, kan ook verslechteren.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Orbs zijn brak, koop een Arctic Copper Silent TC voor €6 en klaar bassie.
Oud 08-08-2003, 22:17
Koning
Koning is offline
Had ik ook, ligt aan de ORB zelf......
Oud 08-08-2003, 23:22
Joris
Joris is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-08-2003 @ 21:58:
Orbs zijn brak, koop een Arctic Copper Silent TC voor €6 en klaar bassie.
geweldig ding, 20 Db, hoor je nauwelijks iets van, en is perfect voor je systeem, Ik ben er erg tevreden mee

p.s. 5,50 uuries
Oud 09-08-2003, 08:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja ligt eraan waar je 'em koopt, maar iig niet duur, een van de goedkoopste koelers en tegelijkertijd een van de beste! Woei!
Oud 09-08-2003, 08:22
LB06
LB06 is offline
Mensen het is een Thunderbird core (!!!) en die dingen worden gruwelijk heet (mijn 1400 wordt stressed ook 70-75, alles standaard). Het goede nieuws is dat ze er wel goed tegen kunnen.

Een nieuwe cpu werkt nog het beste als je zowel de warmteproductie en het geluidsniveau omlaag wilt krijgen. Als je dit doet kijk dan wel of je mobo die ondersteunt. Koop een AthlonXP 2000+ voor minder dan ?60 ofzo.

Oh ja en waarom klok je hem dan ook over? Die 66MHz maakt voor de performance echt niks uit lijkt me.

Laatst gewijzigd op 09-08-2003 om 08:38.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 09:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Thunderbird is helemaal niet heet. Athlon TB 800MHz is best koel te noemen. Alleen is AMD te ver gegaan in het doorklokken van de Thunderbird core. Ze hadden moeten stoppen bij 1200MHz, net zoals de Palomino core had moeten stoppen bij 2000+ en niet 2100+.

Maar TB 1.1GHz is geen ramp om te koelen hoor, die superorb is gewoon heel erg slecht. Koelertje van €5,50 ertegenaan en het zaakje draait weer fijn.

En ik zou dan over een tijdje upgraden naar ECS L7S7A2 icm 2600+ voor €140 ofzo. Daarbij heb je dan ook DDR geheugen nodig, van het een komt het ander. 'k zou lekker wachten als de nood niet zo hoog is.
Oud 10-08-2003, 11:25
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
TB's zijn een ramp om te koelen idd. Bij mij was die klote orb ermee gestopt waarna mn halve socket was gesmolten >:-)
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 11:59
unpopular
unpopular is offline
heb ooit een keertje een filmpje van tomshardware gezien waar je zag dat ze een cooler er af trokken, de processor werd iets van 700 graden echt mooi.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 17:35
Verwijderd
Citaat:
Vaal schreef op 10-08-2003 @ 12:25:
TB's zijn een ramp om te koelen idd. Bij mij was die klote orb ermee gestopt waarna mn halve socket was gesmolten >:-)
Dat zeg je verkeerd; Orbs zijn domweg rampen. Ik heb nooit problemen met koeling gehad toen ik nog een TB1200 had in combinatie met een Alpha 6036 met Y.S. Tech-fan. Hield 't ding netjes onder de 50 graden stressed.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2003, 19:03
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 10-08-2003 @ 18:35:
Dat zeg je verkeerd; Orbs zijn domweg rampen. Ik heb nooit problemen met koeling gehad toen ik nog een TB1200 had in combinatie met een Alpha 6036 met Y.S. Tech-fan. Hield 't ding netjes onder de 50 graden stressed.
Alpha staat dan ook voor kwaliteit, zou je van Thermaltake niet zeggen :\
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 19:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Alpha is wel erg duur, ook goedkope koelers kunnen uitstekend koelen en zijn toch heel stil.

Arctic maakt b.v. zeer goede produkten, evenals GlacialTech.
Oud 10-08-2003, 20:36
Verwijderd
Citaat:
unpopular schreef op 10-08-2003 @ 12:59:
heb ooit een keertje een filmpje van tomshardware gezien waar je zag dat ze een cooler er af trokken, de processor werd iets van 700 graden echt mooi.
Hehe

Ik heb me laten vertellen dat een AMD Athlon-processor binnen zes seconden doorbrandt, wanneer hij aangezet wordt zonder heatsink erop. Schijnt nog behoorlijk spectaculair te zijn ook!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 20:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Tom's Hardware has dat toch een keer getest?
Oud 10-08-2003, 21:47
Koen
Koen is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-08-2003 @ 21:52:
Tom's Hardware has dat toch een keer getest?
Dat is waarsch. dat filmpje waar unpopular het over heeft. Was inderdaad wel een grappige test, ze waren aan het Q3-en en trokken dan ineens alle koeling van de CPU. Dat deden die Pentiums wel netjes, die liepen gewoon vast. Die AMD's maakten er een spectaculairder eind aan zoals nare man al zei.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 01:30
unpopular
unpopular is offline
filmpje van thg was echt wel mooi om te zien.
alleen kan ik het niet zo snel terug vinden helaas.

Het was wel duidelijk te zien dat goede coolers belangrijk zijn.
zoals te zien was bij intel zijn cooler en performers moeilijk te scheiden.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 10:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja idd wel grappig, alhoewel het nut me ervan wel ondergaat. Een realistischer en dus nuttigere test zou zijn als de fan uitvalt, want dat kan nog wel eens gebeuren.
Oud 11-08-2003, 11:28
unpopular
unpopular is offline
daar heb je idd ook gelijk maar ook dan vrees ik dat die processors het niet gehouden hadden mss 5sec langer maar athlon vloog echt de lucht in.
mss hadden de andere het langer volgehouden de p4 ging zelfs helemaal door dus met heatsink zou hij volgens mij ook nog redelijk draaien.
maar van mij mag jij het een keer testen kijken wat er overblijft van de processors als je maar van die van mij afblijft
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 11:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Feit dat die Athlon het niet houdt als heatsink eraf wordt getrokken is omdat de interne diode (temperatuurmeter) de verandering van temperatuur niet kan bijbenen, kan maximaal x aantal graden per seconde stijgen en dus krijg je dat de DIE 70 graden is, terwijl de diode nog bij 50 zit, en dus treedt de beveiliging te laat in. Hoe de P4 dit probleem omzeilt weet ik niet goed.

Bij een kapotte fan gaat de temperatuursstijging veel minder snel en kunnen beide processors afsluiten voordat schade wordt toegebracht.

Wel is het zo dat je moederbord dit moet ondersteunen, niet elk SocketA moederbord volgt de instructies op die AMD geeft voor o.a. thermal protection shutdown, dat was iig toen THG die test deed, hoop dat nu wel de meeste mobo's een dergelijke protectie hebben geimplementeerd.
Oud 11-08-2003, 18:16
unpopular
unpopular is offline
Heb het hier ook idd en heb er ook 1 keer veel geluk mee gehad was met mijn stomme kop coolpasta vergeten maar de beveiliging werkte goed.

natuurlijk is het ook zo dat met een heatsink een temp stijging idd in minder snel tempo aanwezig is maar dat wil niet zeggen dat mijn oude 1400 niet gewoon doorbrand en de eerste die ze testen was.

Ook als ik het filmpje terug zie denk ik dat er ook al een probleem is als de ventilator uitstaat bij de p4 is te zien dat de ventilator uitstaat terwijl bij de intel p3, amd 1400(op kt133A) en 1200 palomino (kt266)de ventilatoren wel draaien.
maar goed das meer gokken dan feiten.

Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 02:04
Verwijderd
Intel bouwt zijn CPU's gewoon met veel steviger packages, daarom zijn ze veel minder spectaculair wanneer ze doorbranden. Een AMD Athlon verdampt bijna letterlijk. Die core is zo klein en teer, als je die zonder koeling laat draaien gebeurt er hetzelfde als wanneer je 1000V 20A op een gewone 40W gloeilamp zet.

Heatsink maakt overigens veel meer uit dan ventilator. Een heatsink is een groot, zwaar ding. Het duurt redelijk lang voordat die sink echt goed is opgewarmd. In de periode waarin hij opwarmt kan de CPU dus nog draaien. Een ventilator is alleen bedoeld voor de langere termijn, dus niet de eerste 30 seconden.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 11:12
unpopular
unpopular is offline
maar de heatsink was al waorm verwacht ik zo want de pc is opgestart demo is geladen en demo draait kans dat dat binnen 30sec gebeurd zal niet zo groot zijn mensen zullen het ook rustig aan doen.
Sinds dat alles de eerste keer goed moest gaan(ondanks dat het fout ging bij de palomino 1200).

[edit]
vraag me af het nu ook nog snel gebeurd met de nieuwe processors van AMD zeker als je naar de huidige hitte kijkt zijn die cijfers toch ook wel gedaalt. maar ga het toch maar neit testen
[/edit]
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 10:08
LISM
LISM is offline
THG haalde ergens in de 3 a 400 graden met die athlon cputjes, verder haal ik met die 66mhz extra overclocked toch een pr 100+ erbij , en zodra ik de kast eraf haal wordt de herrie alleen maar groter maar wel koeler (2 a 7 graden), ik heb vannacht een paar divxjes lopen renderen met wel 3 x tempgnc tegelijk en dat trekt die ondanks de hitte. Maar voor 6 euro is er een cooler te koop die lekker stil is? En is een koeler die automatisch op de hitte afstemt? (zo1 die sneller gaat draaien zodra die warmer wordt)

maar voor nu is het echt geen pretje met inslapen met al die herrie. Bedankt voor het replyen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten