Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2003, 09:32
E!!en
E!!en is offline
Hallo!

Ik ben net terug uit Rome en heb misschien nog wat nuttige tips voor mensen die (na hun examens?) naar Rome gaan:

- Een wikkelrok is erg handig om mee te nemen en om je blote benen te slaan in kerken

- Rome heeft een behoorlijke luchtvervuiling. Witte truitjes krijgen ranzige bruine randjes. Kleur is beter.

- Midden op het Piazza Navona kun je lekker pizza eten voor weinig geld

- Let op de servicekosten bij restaurants! Soms zijn die 12% en dat is best veel als je echt uit eten gaat!

- Bij de Mac Donalds kun je een mozzarella-cherrytomaten-sla kopen voor 2 euro.

- Water uit de kraan is gewoon te drinken in Rome

- Neem een telefoonnummer mee om je pinpas te kunnen blokkeren! Je pinpas kan in Italie gebruikt worden als CreditCard en dat betekent dat ze 'm zo leeg hebben!
Nummer voor alle banken, behalve de Postbank = 00318000313

- Een heuptasje is superhandig. Zo eentje die je niet ziet onder je kleding.

- Boven het Piazza Popolo ligt een heel mooi park. Vanaf daar heb je ook een leuk uitzicht over de stad.

- Koop geen losse ansichtkaarten. Bij het Colloseum en Spaanse trappen lopen mannetjes met 20 voor een euro.

Hopelijk heeft iemand er wat aan!

E!!en
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2003, 09:35
RammsteinRulez
RammsteinRulez is offline
hoi ik ben in 2001 in rome geweest met school op werkweek! ben ook bij piazza navona geweest en ons pension heette Pensione Navona, hoe heette het hotel waar jullie verbleven?

nog een tip: hou je spullen bij je, al mn eten was gejat=veel honger geleden en dag op water geleefd.

die tips zijn b.t.w erg herkenbaar
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 11:49
disposition
disposition is offline
Die tips zijn wel nuttig ja!
Helaas was het toen wij er waren (half april) ongelovelijk koud, dus dat probleem van kleding was er zo en zo al niet.
Wij zaten aan het piazza navona, piazza vidoni geloof ik, in een klooster, en jullie?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 13:42
mariskaatje
mariskaatje is offline
hey, ik zat daar ook in''t klooster
vanaf 22 april waren wij daar zo ongeveer

nog een tip......ga niet in op de versierpogingen van die enge italianen, lijkt me logisch.....maar jah
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 09:06
lucy48
lucy48 is offline
Ik ben vorig jaar in Rome geweest.
Ik ben afgezet: Ik kreeg maar tien kaarten voor een euro!

Nog enkele tips?

-Ga slapen 's nachts, anders haal je het eind van de week echt niet

-Maak een leuke video, leuk voor acheraf

-Reageer niet aan verkopers die rondlopen in Rome, als je alleen maar even naar ze kijkt als ze je wat aan willen bieden kom je niet gemakkelijk meer van ze af

-Let ontzettend goed op je spullen in de tram/bus, die trams en bussen zijn echt nog tien keer drukker dan de lijn 5 naar Amsterdam en er zijn ook nog eens tien keer meer zakkenrollers

-Neem veel blarenplijsters mee.

-En veel sokken.

-Denk niet dat het daar altijd warm is, dus neem niet alleen tshirts mee, want 's avonds kan het behoorlijk koud zijn
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 16:52
ikaruz
ikaruz is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 16-05-2003 @ 10:06:
-Let ontzettend goed op je spullen in de tram/bus, die trams en bussen zijn echt nog tien keer drukker dan de lijn 5 naar Amsterdam en er zijn ook nog eens tien keer meer zakkenrollers
vooral lijn 64 , die langs termini gaat is echt bomvol en zit vol met zakkenrollers. Geen petje als je d'r met een groep van 15 man in moet, kun je beter bus 70 nemen naar termini.

Citaat:
RammsteinRulez schreef op 15-05-2003 @ 10:35:
hoi ik ben in 2001 in rome geweest met school op werkweek! ben ook bij piazza navona geweest en ons pension heette Pensione Navona, hoe heette het hotel waar jullie verbleven?
volgens mij ben ik daar ook geweest. was dat in zo'n zijstraatje van piazza navona en was de eigenaar oud? en zat het naast die leuke wijnbar?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 10:53
Verwijderd
dankjewel, vooral dat over die bankpassen is erg nuttig .
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 15:26
Dminor
Dminor is offline
Ik ga ook eens even wat tips uitbroeden.

- Maak ook foto's van de mensen die met je mee zijn, gebouwen e.d. zijn al tig keer gemaakt.

- Laat op de laatste keren dat je je hotelkamer in mag geen spullen achter, ze worden zo weggeknikkerd..

- Ga 's avonds naar de Spaanse Trappen, om te zingen met de gitaristen (die hoeven geen geld, zijn er puur voor de gezelligheid), of de mannetjes met koopwaar een loer te draaien

*heimwee naar Rome heeft*
Oud 24-05-2003, 20:51
SlackerBitch
SlackerBitch is offline
okeej, ik gooi ook maar wat tips op tafel. ik ben afgelopen februari een week met school naar Rome geweest. we zaten in hotel ferrarese, vlakbij Termini.
Maargoed, hier de tips:

- laat überhaupt geen belangrijke spullen zomaar op je kamer achter (wel in kluis natuurlijk), want de schoonmaaksters zijn er erg goed in om alles door elkaar te gooien!!
- let er goed op dat de 20 kaarten voor 1 euro niet ontzettend vergeeld door de zon zijn, gebeurt namelijk vaak. koop zulke kaartenrijen liever in een souvenirwinkeltje
- als je een meisje bent: pas op je kleding als je geen jongensaandacht gewend bent...
- zwart rijden gaat errug makkelijk...maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen...
- enneh...bezoek zoveel mogelijk, ja, ook kledingwinkels! heb supergave rok gekocht bij de benetton daar...en die heeft dus helemaal niemand hier

veel plezier alvast
Oud 25-05-2003, 00:18
Verwijderd
Ja idd, hou je geld binnen je kleding. In zakken, als het even kan aan de binnenkant van je broek/rok genaaid (écht heel handig en bijna onzichtbaar).

En vlak bij de Trevi-fontein zit de zaak met de lekkerste pizzabroodjes van Rome Die je trouwens heerlijk weer op kunt eten bij diezelfde fontein in de zon.

Verder bedankt voor de tips Wij gaan volgende week weer naar Rome, nu zónder begeleiding.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 15:16
Ellun
Ellun is offline
Nog een tip: de Chinees vlak bij de Spaanse Trappen is echt goeoeoed! (oke, je bent in Rome, maar een keertje Chinees mag toch wel?) oja en heel goedkoop, EN je krijgt nog een armbandje ook.
Oud 28-05-2003, 17:29
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ga naar sant'ignazio (spelfouten voorbehouden) (tis een kerk met een plat dak, die zo is geschilderd dat het lijkt of hij een gigantische koepel heeft )

ijs: tegenover het pantheon de straat in rechts van de mac en dan de eerste of tweede straat rechts aan de rechterkant
Oud 29-05-2003, 15:17
Verwijderd
Fijn, maar wij gaan naar Griekenland.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 21:43
Veenbes
Veenbes is offline
Handige tips! Ga in september pas... *zin in*
Wat hebben jullie gedaan ter voorbereiding?
Oud 30-05-2003, 23:01
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Veenbes schreef op 30-05-2003 @ 22:43:
Handige tips! Ga in september pas... *zin in*
Wat hebben jullie gedaan ter voorbereiding?
We hebben met school heel veel voorbereid met dia's en zo, zodat we al wisten wat we allemaal zouden gaan zien
is wel leuk om alles eerst op dia's te zien en dan in het echt
Ook moesten we een werkstuk maken over een bezienswaardigheid in Rome
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 20:33
Verwijderd
Ik ben vorig jaar op werkweek naar Rome geweest. Tip: ga 's avond eens naar de Spaanse Trappen. Das echt gaaf!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 10:10
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Lis@nne schreef op 31-05-2003 @ 21:33:
Ik ben vorig jaar op werkweek naar Rome geweest. Tip: ga 's avond eens naar de Spaanse Trappen. Das echt gaaf!
Of trevifontijn
Is 's avonds ook erg leuk
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 13:23
Verwijderd
Handige tips. Ik ga in oktober , kan ze goed gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 13:31
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 31-05-2003 @ 00:01:
We hebben met school heel veel voorbereid met dia's en zo, zodat we al wisten wat we allemaal zouden gaan zien
is wel leuk om alles eerst op dia's te zien en dan in het echt
Ook moesten we een werkstuk maken over een bezienswaardigheid in Rome
Wij hebben de beelden die we zouden gaan zien in de musea uit ons hoofd geleerd. Niet vrijwillig, uiteraard
Oud 01-06-2003, 14:02
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
SlackerBitch schreef op 24-05-2003 @ 21:51:
- enneh...bezoek zoveel mogelijk, ja, ook kledingwinkels! heb supergave rok gekocht bij de benetton daar...en die heeft dus helemaal niemand hier
Had ik een super mooie rok gekocht in het straatje recht naar beneden vanaf de spaanse trappen... Kom ik in een duitse stad, hebben ze dezelfde winkel en dezelfde rok

Maar de meeste dingen zijn al genoemd hiero geloof ik.
Nog een tip waar je supere lekkere pizza kunt eten (duur of niet, weet ik niet want m'n ouders betaalden)
Bij die kerk met dat gat middeninboven (patheon?) als je ervoor staat ga je links erom heen lopen, tot je een pleintje ziet (met een olifant standbeeld) en dat pleintje schuin oversteken. Daar verkopen ze stukken pizza (verkopen op gewicht) en ook frisdrank.

Voor de jongens: LET OP BIJ KERKEN, MET Je KORTE BROEK
(m'n broer mocht met z'n 3/4 de Sint Pieter niet in) Bij de Sint Pieter wordt je ontzettend snel geweigert.

en afdingen lukt altijd heel erg goed bij van die straat verkopertjes.
Oud 01-06-2003, 20:03
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 01-06-2003 @ 11:10:
Of trevifontijn
Is 's avonds ook erg leuk
Ja, klopt. Het nadeel is dat daar heel veel rozen- en arbandenverkopers zijn die je om de minuut iets proberen aan te smeren. En nee... ze geven niet op...
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 20:20
Verwijderd
Nog wat tips (heb niet alles gelezen dus weet niet wat dubbel is):

- Neem 0,5-liters water mee (in van die PET-flesjes van de cola)
- Santa Maria in Cosmedin
- Die Trevifontijn is 's avonds zowat niet te fotograferen met simpele camera's. Verspilling van film.
- De villa van (h)adrianus is vlak in de buurt en ook erg mooi.

Meer kan ik zo ff niet bedenken.....

~JOOST
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 15:42
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
PCRodent schreef op 01-06-2003 @ 21:20:
- Santa Maria in Cosmedin
wat was dat ook alweer? (en waar?)
Oud 05-06-2003, 17:22
Studentje
Studentje is offline
Een absolute must-do is in mijn ogen toch ook eventjes helemaal naar boven in de sint pieter.

Nog een tip: koop je bier bij de Mac, daar is het het allergoedkoopst .
Oud 05-06-2003, 18:35
sientjuh
sientjuh is offline
ga 's avonds naar de Trevifontein (waar je ook hele goedkope 20-ansichtkaartenboekjes kan kopen), die is heel mooi verlicht dan
Oud 05-06-2003, 18:54
SlackerBitch
SlackerBitch is offline
Citaat:
Lis@nne schreef op 01-06-2003 @ 21:03:
Ja, klopt. Het nadeel is dat daar heel veel rozen- en arbandenverkopers zijn die je om de minuut iets proberen aan te smeren. En nee... ze geven niet op...
Inderdaad!! Heeeeeeeeeeel irritant!! Maar met een grote groep, of met een groep met veel jongens is het al wat minder erg...en anders gewoon keihard wegrennen, das altijd effectief
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 10:24
sientjuh
sientjuh is offline
Het allerbeste is dat je ze niet aankijkt en op geen enkele andere manier contact met ze zoekt. Als je net doet of je ze niet ziet heb je helemaal geen last van ze.
Oud 10-06-2003, 12:14
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Lis@nne schreef op 01-06-2003 @ 21:03:
nou, is niet zo erg toch, valt best mee
Oud 11-06-2003, 00:23
Verwijderd
Ook leuk: Trastevere. De wijk. D'r gebeurt vanalles, 's avonds. Catacomben zijn minder leuk, moet met zo'n domme groep mee. Gr.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:28
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 10-06-2003 @ 13:14:
nou, is niet zo erg toch, valt best mee
Bij ons dus echt niet! Maar goed.... veel van ons hadden lang blond haar.... misschien heeft dat er iets mee te maken?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 13:12
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
Morgan schreef op 11-06-2003 @ 01:23:
Ook leuk: Trastevere. De wijk. D'r gebeurt vanalles, 's avonds
ben er 's avonds niet geweest maar de St. Maria in Trastevere (kerk dus) is heel mooi

's avonds: of naar de Spaanse Trappen gaan of naar de Trevifontein... met een hele grote groep een beetje door Rome slenteren is ook leuk.

vanaf boven aan de Spaanse Trappen heb je een heel mooi uitzicht over de stad 's avonds.

meisjes: doe géén korte rokjes of shirtjes/hemdjes met inkijk aan, want Italiaanse jongens/mannen kunnen supervervelend zijn.

je kunt heeeel gemakkelijk afdingen bij de straatverkopers, gewoon weigeren te kopen totdat je de prijs voor mekaar hebt die je er zelf voor over hebt.

je kunt straatverkopers leren om vage dingen te zeggen "ik ben homo" "pijpen 5 euro!" (ok, kinderachtig... maar toch )

ijs moet je kopen bij het kleine ijszaakje tegenover de Spaanse Trappen, en dan vooral Chocoladeijs of Marron Glacé ijs (kastanje)

of natuurlijk ijs bij de Mac halen, als je van de Spaanse Trappen afloopt, naar links, heel klein stukje lopen en dan zie je het vanzelf ergens aan de linkerkant... bij een soort plein...

van die bewakers die overal bij overheidsgebouwen staan zijn heel handig om de weg aan te vragen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 19:35
mrs me
mrs me is offline
tips voor 's avonds:

ga es naar druid's rock (kroegje) leuke sfeer. het zit in een straatje achter de santa maria maggiore en = niet moeilijk te vinden!!

ga op woe ochtend naar het vaticaan btw. als het goed is rijdt de paus er dan rond in zn mobiel
Oud 14-07-2003, 14:08
Goede Fee
Goede Fee is offline
Oew!!! Than-x- jullie allemaal!!!
Ik ga volgend jaar met school een 'Rome-reis' maken! *en heeft dr nu wel héél erg veel zin in gekregen * Maar wij gaan dus niet alléén naar Rome (ik geloof maar 2 of 3 dagen) We trekken door heel Italie, van hotel naar hotel. Dus als er nog meer tips zijn over andere steden, bijv. Venetie, Florance, Milaan, Napels? Laat het dan maar even weten...

Oud 31-07-2003, 19:27
ex-gymmie
ex-gymmie is offline
Ergens tussen piazza navona en campo dei fiori zit een straatje waar een ijszaak blue ice genaamd is, ze hebben veel smaken ijs en de prijs valt mee. Ook zit er een cafeetje the big lebowski of zoiets waar ze redelijke cappucino serveren.
Op campo dei fiori kan je lekker eten bij heartbreak. Ze spreken daar ook redelijk engels.
Als je rome bezoekt, probeer dan ook villa d'estes te bezoeken in tivoli, het ligt zo'n 30 km buiten de stad en je kan er met de bus komen. Bezoek het wel op je laatste dag, want anders valt de rest tegen. Restaurants in tivoli zijn wel duurder dan in Rome.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef op 05-06-2003 @ 18:22:
Een absolute must-do is in mijn ogen toch ook eventjes helemaal naar boven in de sint pieter.
Alleen doen als je GEEN hoogevrees en claustrofobie hebt...
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 21:27
MickeyV
MickeyV is offline
Het was wel erg mooi.
Oud 16-08-2003, 23:36
Verwijderd
Dat uiteindelijk wel ja.

Jammer alleen dat ik huilend, schokkend en hyperventilerend tegen een zuil aanlag.
En toen moest ik ook nog terug
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 00:13
MickeyV
MickeyV is offline
Oud 17-08-2003, 13:40
Nona
Nona is offline
- In de Sint Pieter mag je niets behalve heel stilletjes heel zachtjes lopen. Als je dus moet tekenen: zorg dat je een stuk karton oid bij je hebt waar je je papier op kwijt kan. En je tas mag je ook niet neerzetten, dus altijd een rugzak!
- Ga een ijsje eten, in Rome is echt lekker ijs.
- Als je een rugtas hebt met 2 ritsen, knoop de touwtjes die aan de sluitingen zitten dan aan elkaar. Dan kan er niemand in je tas.
- Venetië: aan het water vlak bij het plein staan leuke kraampjes. Daar kan je een leuk t-shirt kopen om de rest van de week over je shirtjes aan te trekken in kerken.
- Blijf bij de groep. Rome is redelijk groot.
- Meiden: als iemand in een rij achter je tegen je op staat te rijden trap je ongemerkt zijn schenen verrot.
- Koop genoeg fruit. Er is op veel plaatsen markt waar fruit verkocht wordt, en dat is echt lekker voor als het warm begint te worden.
Reageren

Regels voor berichten