Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat hangt van de chipset af. Als je een KT266 chipset hebt ondersteunt jouw bord dus officiëel geen CPU's met een FSB van 166MHz. Je kunt het natuurlijk proberen. Sommige KT266-borden draaien een FSB van 166MHz stabiel, maar je bent gewoon aan het overklokken natuurlijk.
Er moet een BIOS-upgrade uit zijn waar expliciet in vermeld staat dat hij de nieuwe Barton-cores ondersteunt. Anders bestaat de kans dat je problemen krijgt. Dat het niet werkt is onwaarschijnlijk, maar de kans is groter dat omdat jouw chipset/BIOS niet op de Barton berekend zijn, je niets hebt aan je 512Kb cache. Het bord spreekt dan maar 256Kb aan. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nee, dat heeft dan geen nut. Het is ook niet zo dat een Barton een snellere versie van de Athlon is. Dat zou zo zijn, als hij op dezelfde klok had gelopen, maar dat is niet zo. De core is exact hetzelfde maar heet tweemaal zoveel L2-cache.
De Athlon Barton 2500+ loopt intern op 1.83 GHz, de Athlon TBred 2400+ intern op 2.0 GHz. Toch is die Barton sneller, maar dat komt alleen door het cache en de hogere FSB. Als je die FSB wegdenkt en de cache wegdenkt, heb je geen prestatiewinst. Ik vind de hele Barton trouwens een gemiste kans van AMD. Ze hebben prestatie opgeofferd aan het bestrijken van alle marktsegmenten. Ze hadden eigenlijk de Barton gewoon op dezelfde snelheid moeten laten lopen, dus gewoon een 2400+ op 2.0 GHz maar dan met een FSB van 166 en een L2-cache van 512Kb. Dan zouden ze ineens een flinke sprong voorwaarts hebben gemaakt. Nu is die extra cache alleen een trucje om de interne klok (en dus de warmte-ontwikkeling) in toom te houden. |
![]() |
||
Citaat:
Logisch dat AMD het op andere manieren probeerde om de rating omhooggekrikt te krijgen terwijl de kloksnelheid niet hoger dan 2.25GHz kwam. Door verdubbeling van cache en een hogere FSB (333MHz en 3200+ heeft zelfs 400MHz FSB, gelijk aan Intel's "800MHz" dus) gaat de IPC omhoog, terwijl de kloksnelheid hetzelfde blijft. Maar AMD heeft ook geloofwaardigheid ingeleverd met de Barton, vooral de 3000+ en 3200+ modellen kunnen hun rating niet waarmaken, en met Intel's 200MHz FSB processors gaat die rating alweer niet op. Wordt tijd voor de Athlon FX-ratings. ![]()
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens is het wel zo dat je een beetje moet oppassen met het gebruiken van die CPU op een ouder bord. Ik heb zelf ook een bord met KT266 chipset, en bij mij werkt de 2400+ nog lang niet probleemloos. Voor die snelle chips is dat bord en die chipset niet gemaakt. Met een flashupdate kun je ze weliswaar draaien maar daarmee is de stabiele werking niet gegarandeerd, ze trekken behoorlijk wat stroom over het bord. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Trouwens, Enlightenment: van een hogere FSB gaat de IPC van een processor dus niet omhoog. De interne klok blijft immers hetzelfde, alleen de koppeling CPU-northbridge en het geheugen stijgen in prestatie. Daardoor wordt wel het hele systeem sneller, maar de IPC van de processor blijft echt gelijk.
|
![]() |
|
Dat klopt. Je processor wordt er niet sneller van, maar je geheugen wel. Geheugenbandtbreedte is ook een belangrijke factor in snelheid (vooral in spellen).
En 2600+ is er idd ook in 133/266MHz FSB met hoge kloksnelheid, maar dat wil je niet (te warm).
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een 2600+ zou ik niet kopen, zoals Enlightenment al zegt. Eigenlijk zijn de 2600+ en 2700+ Thoroughbreds niet bruikbaar, die worden echt vreselijk heet. De Thoroughbred-core van AMD houdt er rond de 2.2-2.3 GHz gewoon mee op, daarboven is de warmteontwikkeling niet meer in de hand te houden.Bovendien is het prijsverschil tussen een 2600+ en een 2400+ vreselijk groot, veel groter dan het prestatieverschil in MHz. Mijn ervaring is dat een 2400+ stressed ongeveer 55 graden wordt, maar dat is dan dus wel met een buitentemperatuur van 33 graden. De temperatuur op mijn zolder is nog een paar graden hoger omdat hier drie PC's staan te gloeien. |
![]() |
|
![]() |
2400+ draait idd goed met een lekkere temp mijne is stressed 57graden maar nu is het wel zo dat het nu op mijn kamer meer 32.8 graden is dus das toch ook een hoge temp en een belangrijke factor (staat overigens ook al 10dagen aan) al maak ik me wel wat zorgen om me mobo die 47graden is wat ik erg warm vind, nu nog tijd om er naar te kijken.
|
![]() |
|
@Crystal Method
Als je wilt stressen, kun je beste gewoon een spel opstarten, elk spel will do, dan wordt je proc gewoon 100% belast. Als je dit niet hebt of niet wilt installeren, dan kun je b.v. de dnetc client proberen (beter bekend als de "koe"). Laat het zaakje 15 tot 20 minuten draaien en kijk dan met MSN de low, avg en max waarden van o.a. je processor, northbridge ("mobo") en je voltages.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik gebruik zelf MBM5. Dat is wel een handig en mooi programma, maar het kost nogal wat tijd voor je het goed op jouw moederbord hebt afgeregeld. Zelf heb ik echt superlang moeten puzzelen voor ik eindelijk de juiste voltages op de juiste sensors had.
Overigens heb ik mijn 2400+ nu op 15.0x155 lopen (2325 MHz), dus de snelheid van een 2700+ maar met hogere FSB. Hij bencht super en loopt prima stabiel, stressed krijg ik 'm niet boven de 57 graden uit ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je kunt overigens de volgende richtlijnen aanhouden: je processor moet onder de vijfenzestig graden blijven. Bij AMD-chips zit de sensor niet in de core zelf maar onder de socket, zodat er een flinke afwijking kan ontstaan. Hou daarom 65 aan als maximum. Je systeemtemperatuur moet je proberen onder de vijfenveertig te houden, maar dat is een beetje afhankelijk van de componenten in je kast. Als jij een harde schijf hebt die gevoelig is voor hitte (bijv. een IBM Deskstar 60GXP, zoals ik zelf heb) dan wil je 'm onder de 45 houden. Anders is 50 een veilig getal. Tenslotte kun je nog best een handmatige correctie toepassen. Als regel geldt eigenlijk: als je een component nog 30 sec. kunt aanraken zonder dat je echt pijn voelt, is het nog niet te heet. De menselijke pijngrens ligt bij 45-50 graden. Mijn eigen XP 2400+ loopt nu op 15.0x155 (2325 MHz, 2700+ dus) en die wordt na anderhalf uur gamen ook niet zo heet dat ik 'm niet meer kan aanraken. Verder zou ik voor die 70 MHz winst niet het voltage verhogen, dat is eigenlijk de moeite niet met dit weer. Met een Palomino kom je gewoon niet zoveel hoger, zoals gezegd. Ik heb hier nog een 1700+ Thorougbred-A liggen die ik met veel pijn en moeite op 2100+ kreeg (1725, 11.5x150) waarbij ik dan wel het voltage van 1.50 moest verhogen naar 1.65. Laatst gewijzigd op 12-08-2003 om 21:25. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Yup
![]() Deze omstandigheden zijn natuurlijk ook wel extreem. Niet alleen is de temperatuur heel hoog, de luchtvochtigheid is ook erg hoog. Daardoor kunnen koellichamen hun warmte nog minder goed kwijt. Ik heb hier nu de ramen open zodat het lekker kan doorwaaien, en mijn temperaturen staan nu op 46/36. Best netjes voor een Athlon op 2325 MHz, de top van die dingen ligt echt wel zo rond de 2.3GHz ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
De AMD boxer cooler van een 1700+ Tbred-A
![]() ![]() Temps zijn nu hetzelfde, het verbaast mij eigenlijk ook ![]() |
![]() |
|
![]() |
ik heb ook maar watergekoelde platen voor mijn hdd gekocht sinds dat ik ze opdit moment niet kan aanraken.
daarnaast ook een st voor mijn 2de hdd een chipsetblokje voor moederbord en voor vga en anders brijden we wel verder uit. kun je je voeding ook zo watercoolen zodat je de luchtcooler kunt verwijderen? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat lijkt me behoorlijk sleutelen worden, omdat je voeding immers weer een afgesloten systeem in jouw eigen systeemkast is.
Je zou dan de ventilator eruit moeten schroeven (wat op zich erg makkelijk is) en de koellichamen van de transistoren vervangen door watergekoelde platen. Of je dat lukt weet ik niet. Een procesor heeft één oppervlak dat gekoeld moet worden, een voeding heeft zo'n vier tot acht hoofdtransistoren die stroom leveren met elk een eigen heatsinkje en dan komen daar nog de spanningsregelaars bij. Bovendien heb je in een voeding veel minder ruimte voor een grote modificatie, en als het foutgaat heb je natuurlijk meteen de 220-poppen aan het dansen. |
![]() |
|
230V
![]() Maar als je kortsluiting krijgt is die stroom snel uit hoor. ![]() Maar het lijkt mij persoonlijk teveel werk, er zijn passief gekoelde PSUs overigens, ik denk dat je beter gewoon een dual fan combo kunt hebben met fans die extreem stil zijn.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|