Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2003, 21:18
WarDevil
WarDevil is offline
Elke keer als ik mijn monitor uit heb gezet, en dan een half uur later ofzo weer aanzet, dan is heel het beeld verschoven, en moet ik het allemaal weer overnieuw instellen, dit gebeurt ook wanneer ik een spel opstart. Iemand die me kan vertellen waardoor dit komt? (btw, kheb een iiyama).

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2003, 21:27
Verwijderd
Dat is een bekend probleem met Iiyama, er zijn op GoT ook meerdere topics over te vinden. Ik heb zelf een Vision Master Pro 1413 (LM704UT) en die heeft hetzelfde euvel. Als ik 'm correct heb gecentreerd en de computer staat daarna een tijdje uit, dan is bij de volgende boot het scherm weer verschoven.

Het is een bekend probleem dus, maar Iiyama zelf ontkent het bestaan ervan. Het is mij niet bekend of er een workaround voor is, dat zou je even op GoT moeten opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 21:32
WarDevil
WarDevil is offline
owkay, thanks
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 22:11
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
mijn monitor (LG flatron) heeft niet alleen voor elke resolutie een verschillende instelling, maar het maakt ook uit wat de refreshrate is.. kweenie of dat er misschien iets mee te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 01:29
CryptapiX
CryptapiX is offline
lekker lullig

mijn moni (lg flattron 915ft plus) is wel beetje verschoven als ie tijdje uit heeft gestaan (of standby) maar dit trekt na een paar minuutjes weer recht..
echter als ik dit elke keer ga isntellen blijft ie krom
Oud 13-08-2003, 11:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
// semi offtopic
Citaat:
Crystal Method schreef op 12-08-2003 @ 23:11:
mijn monitor (LG flatron) heeft niet alleen voor elke resolutie een verschillende instelling, maar het maakt ook uit wat de refreshrate is.. kweenie of dat er misschien iets mee te maken heeft.
Dat is toch normaal? Heeft mijn IIyama ook iig.

CRT is gewoon oude rommel, realiseer ik me als ik overzie wat voor logge, mechanische technologie het eigenlijk is. Geen digitale interface en allerlei andere nadelen; magnetische velden, moire, trillen en flikkeren van het beeld, geometrische afwijkingen, horizontale trepen (trinitron technologie?) en dan heb ik het over het stroomverbruik en onscherpheid nog niet gehad.

Kweenie maar ik denk dat ik over 10 jaar mezelf hard uitlach als ik dan nog zie hoe ik met die rommel aan het prutsen was. Anno 2003 verwacht ik toch dat een monitor toch wel zelf de juiste instellingen kan kiezen (grootte links/rechts en alle andere 10 instellingen).

Oh well, nog even wachten op OLED en iedereen is CRT vergeten.

Laatst gewijzigd op 13-08-2003 om 11:33.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 12:01
Verwijderd
Verschilt overigens per merk natuurlijk. CRT is een verouderde techniek, dat geef ik toe, maar het is niet zo dat CRT onmogelijk goed kan werken. Ik zit nu voor een LG Studioworks 995B (negentien inch, geen 100% platte buis) en die geeft een superstabiel en strak beeld, wat nooit verschuift.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 16:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mjah toch zal ik blij zijn als LCD de nadelen weet op te lossen en ook een stuk goedkoper wordt, zodat CRT gewoon opgevolgt kan worden.

In sommige gevallen nu is CRT nog steeds de betere keus, alhoewel ik niet het idee heb dat er nog veel aan ontwikkeld wordt.
Oud 13-08-2003, 16:31
Verwijderd
Het grote nadeel van CRT is vooral het grote gewicht en omvang van de schermen en de flinke hoeveelheid hitte die ze opwekken.

Verder zijn CRT-tubes meestal nog superieur aan LCD-schermen wat lichtopbrengst betreft, hoewel LCD op dat punt wel aan het inlopen is.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 16:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Persoonlijk vind ik trillen, flikkeren en het karwei van goed instellen de grootste nadelen. Mijn IIyama VMP454 (best goeie monitor zou ik zeggen) trilt gewoon soms, gruwelijk irritant. En scherp is het zeker ook niet.

Ik krijg er gelukkig geen hoofdpijn van ( mn zusje wel, daarom werkt ze op TFT ), maar fijn is anders.
Oud 13-08-2003, 22:48
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-08-2003 @ 12:27:
// semi offtopic

Dat is toch normaal? Heeft mijn IIyama ook iig.

CRT is gewoon oude rommel, realiseer ik me als ik overzie wat voor logge, mechanische technologie het eigenlijk is. Geen digitale interface en allerlei andere nadelen; magnetische velden, moire, trillen en flikkeren van het beeld, geometrische afwijkingen, horizontale trepen (trinitron technologie?) en dan heb ik het over het stroomverbruik en onscherpheid nog niet gehad.

Kweenie maar ik denk dat ik over 10 jaar mezelf hard uitlach als ik dan nog zie hoe ik met die rommel aan het prutsen was. Anno 2003 verwacht ik toch dat een monitor toch wel zelf de juiste instellingen kan kiezen (grootte links/rechts en alle andere 10 instellingen).

Oh well, nog even wachten op OLED en iedereen is CRT vergeten.
HMPF.. Ik heb een IBM P76 17" Trinitron, altijd prima beeld (1280x1024 @100hz is lekker voor je ogen) en mooi om te zien.. Bovendien vind ik een 15" TFT-scherm veels te klein en 17" TFT-schermen zijn veels te duur. Stel je kleine buurmeisje/jongetje komt op bezoek, wilt iets aanwijzen op 't scherm en drukt net iets te hard... Scherm beschadigd of in het minste geval 'n hinderlijke vlek.. Dan kan een beeldbuis wel iets meer hebben en als ik iets in een lagere resolutie wil tonen ziet het er tenminste scherp uit en niet wazig zoals op een TFT-scherm. Stel je koopt een 17" TFT-scherm met een resolutie van 1280x1024 dan zit je ook aan die resolutie vast, of je dat prettig vind of niet, anders is het beeld veel minder.

Zelfde verhaal met diskettes, Enlightenment...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 23:26
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 12-08-2003 @ 23:11:
Dat heb ik ook (ADI eeuh, staat-er-niet-op-type)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 23:28
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-08-2003 @ 17:39:
Persoonlijk vind ik trillen, flikkeren en het karwei van goed instellen de grootste nadelen. Mijn IIyama VMP454 (best goeie monitor zou ik zeggen) trilt gewoon soms, gruwelijk irritant. En scherp is het zeker ook niet.

Ik krijg er gelukkig geen hoofdpijn van ( mn zusje wel, daarom werkt ze op TFT ), maar fijn is anders.
Ik wel, en daarom koop ik snel een TFT als ik mn BTW terug heb van mn PC
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 14:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 13-08-2003 @ 23:48:
HMPF.. Ik heb een IBM P76 17" Trinitron, altijd prima beeld (1280x1024 @100hz is lekker voor je ogen) en mooi om te zien.. Bovendien vind ik een 15" TFT-scherm veels te klein en 17" TFT-schermen zijn veels te duur. Stel je kleine buurmeisje/jongetje komt op bezoek, wilt iets aanwijzen op 't scherm en drukt net iets te hard... Scherm beschadigd of in het minste geval 'n hinderlijke vlek.. Dan kan een beeldbuis wel iets meer hebben en als ik iets in een lagere resolutie wil tonen ziet het er tenminste scherp uit en niet wazig zoals op een TFT-scherm. Stel je koopt een 17" TFT-scherm met een resolutie van 1280x1024 dan zit je ook aan die resolutie vast, of je dat prettig vind of niet, anders is het beeld veel minder.

Zelfde verhaal met diskettes, Enlightenment...
Dat probleem van een vaste resolutie klopt, alhoewel 1280x1024 een prima resolutie is. In spellen kan het soms wel lastig zijn, je videokaart moet dan wel goed in die reso presteren.

15" TFT is gelijk aan 17" CRT, en 17" TFT aan 19" CRT, dus zo klein is het niet. 17" TFT's gaan nu vanaf €350. Wat betaal jij voor een goede 19" TFT? Ik €450 toendertijd, nu heb je voor €300 wel een goede. Dat prijsverschil gaat langzaam naar beneden.

TFTs zijn niet zo kwetsbaar als je denkt, en ook op de glasplaat van een CRT kunnen krassen komen. Groot nadeel vind ik echter nog steeds de dode pixels, dat moeten ze echt oplossen. Want ook al is de kans dat je een perfect scherm krijgt nu groter dan ooit, nog steeds is het niet leuk als je veel geld betaalt en er zit zo'n klein puntje in de weg. Ik houd zelf van perfectie, en alhoewel het niet erg storend is vind ik het niet netjes.

De vergelijking met diskette's kan ik alleen niet zo volgen.
Oud 14-08-2003, 14:58
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-08-2003 @ 15:07:
Dat probleem van een vaste resolutie klopt, alhoewel 1280x1024 een prima resolutie is. In spellen kan het soms wel lastig zijn, je videokaart moet dan wel goed in die reso presteren.

15" TFT is gelijk aan 17" CRT, en 17" TFT aan 19" CRT, dus zo klein is het niet. 17" TFT's gaan nu vanaf €350. Wat betaal jij voor een goede 19" TFT? Ik €450 toendertijd, nu heb je voor €300 wel een goede. Dat prijsverschil gaat langzaam naar beneden.

TFTs zijn niet zo kwetsbaar als je denkt, en ook op de glasplaat van een CRT kunnen krassen komen. Groot nadeel vind ik echter nog steeds de dode pixels, dat moeten ze echt oplossen. Want ook al is de kans dat je een perfect scherm krijgt nu groter dan ooit, nog steeds is het niet leuk als je veel geld betaalt en er zit zo'n klein puntje in de weg. Ik houd zelf van perfectie, en alhoewel het niet erg storend is vind ik het niet netjes.

De vergelijking met diskette's kan ik alleen niet zo volgen.
Enlightenment, vertel dan mij eens waar ik een goede (zwarte!) 17" TFT kan vinden voor rond de E 350-,? Laat staan een 19" TFT dat is voor E 350-, gewoon onmogelijk of je hebt een defect Aldi-merk heel misschien

Neovo K-19 op Kieskeurig.nl € 594 (19" TFT)
En dan een goed merk zoals IBM:
http://www.kieskeurig.nl/nl/product....56D3A0044454C/$file/kies.gif

Ongeveer dezelfde prijs, maar dan 17" TFT.

Niet gaan overdrijven..

Voor mijn gevoel is 15" TFT gewoon veels te klein ik vind mijn 17" CRT prettiger werken, veel vrienden van me zijn het hier mee eens..

Vergelijking met diskettes: Die schrijf je ook als waardeloos af, terwijl dat helemaal niet zo is, niet iedereen heeft bijvoorbeeld front USB en uberhaupt de mogelijkheid om de USB-poort te gebruiken (school??) Zelfde verhaal met 17" CRT's, het is goedkoper voor particulier en school om een 17" CRT te nemen.

En inderdaad die dooie pixels

Laatst gewijzigd op 14-08-2003 om 15:02.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 15:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 14-08-2003 @ 15:58:
Enlightenment, vertel dan mij eens waar ik een goede (zwarte!) 17" TFT kan vinden voor rond de E 350-,? Laat staan een 19" TFT dat is voor E 350-, gewoon onmogelijk of je hebt een defect Aldi-merk heel misschien
Vanaf €340 voor 17" TFT:
http://www.funcomputer.de/default.ph...kat1=2&kat2=61

€373 voor een zwarte 17" TFT met <25ms response:
http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=09641

19" vanaf €530, maar dan zou ik liever voor deze digitale gaan voor €630:
http://www.funcomputer.de/default.ph...=&artnr=09909&

En zoals je ziet is dat goedkoper dan de goedkoopste 22" CRT monitor die FCC heeft:
http://www.funcomputer.de/default.ph...kat1=2&kat2=59
Citaat:
Voor mijn gevoel is 15" TFT gewoon veels te klein ik vind mijn 17" CRT prettiger werken, veel vrienden van me zijn het hier mee eens..
15" TFT heeft hetzelfde beeldoppervlak als 17" CRT, dus ik zou maar eens goed gaan meten.
Citaat:
Vergelijking met diskettes: Die schrijf je ook als waardeloos af, terwijl dat helemaal niet zo is, niet iedereen heeft bijvoorbeeld front USB en uberhaupt de mogelijkheid om de USB-poort te gebruiken (school??) Zelfde verhaal met 17" CRT's, het is goedkoper voor particulier en school om een 17" CRT te nemen.
Ik dacht juist dat ik zei dat CRT in sommige gevallen nog steeds de beste keus is, maar dat TFT zeer snel terrein wint.

Diskette's zijn idd overbodige rotzooi, terwijl er goede alternatieven zijn.
Oud 14-08-2003, 15:25
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-08-2003 @ 16:05:
Vanaf €340 voor 17" TFT:
http://www.funcomputer.de/default.ph...kat1=2&kat2=61

€373 voor een zwarte 17" TFT met <25ms response:
http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=09641

19" vanaf €530, maar dan zou ik liever voor deze digitale gaan voor €630:
http://www.funcomputer.de/default.ph...=&artnr=09909&

En zoals je ziet is dat goedkoper dan de goedkoopste 22" CRT monitor die FCC heeft:
http://www.funcomputer.de/default.ph...kat1=2&kat2=59

15" TFT heeft hetzelfde beeldoppervlak als 17" CRT, dus ik zou maar eens goed gaan meten.

Ik dacht juist dat ik zei dat CRT in sommige gevallen nog steeds de beste keus is, maar dat TFT zeer snel terrein wint.

Diskette's zijn idd overbodige rotzooi, terwijl er goede alternatieven zijn.
Duitse site... Is dat wel betrouwbaar? Ik hoor wel ns verhalen van iemand die een TFT monitor heeft gekocht, blijkt dooie pixels te hebben, zul je helemaal terug moeten naar duitsland.. Tsja.. En een 15" TFT is voor mijn gevoel gewoon kleiner, misschien komt dat wel door de maximumresolutie van 1024x768, wat ook niet altijd handig is (mijn CRT kan 1600x1200 aan)

Diskettes zijn geen rotzooi, maar vaak heel handig, lees eens even wat ik heb getikt:

[i]Vergelijking met diskettes: Die schrijf je ook als waardeloos af, terwijl dat helemaal niet zo is, niet iedereen heeft bijvoorbeeld front USB en uberhaupt de mogelijkheid om de USB-poort te gebruiken (school??) Zelfde verhaal met 17" CRT's, het is goedkoper voor particulier en school om een 17" CRT te nemen.

Op school is internet, desondanks die snelle internetverbinding, is het internet supertraag en werkt een diskette sneller. Ook wel de enigste manier, want je kan niet achter de pc om een USB-key erin te steken omdat die PC's in een beetje onhandig ook want die pc's hebben ook geen front-USB. En in geen enkele pc zit een brander ingebouwd. Beetje zonde om 1,2mb te gaan branden

En wat dacht je van die scholen die windows 95' bakken hebben staan of gewoon helemaal geen USB hebben, traag internet via ISDN of 56k (wittevlekkenscholen, zie Automatiseringsgids) of die internet via Casemaffia hebben? Dan ben je helemaal aangewezen op de diskettedrive.. En als die het niet doet, dan kan je het beste via het netwerk op de ้้n of andere manier je bestand overzetten naar een andere pc die WEL een werkende diskdrive heeft ingebouwd.

Diskettes zijn redelijk betrouwbaar als je diskettes gebruikt zonder slechte sectoren, en een paar keer formatteren wil nog wel ns helpen om ze eruit te krijgen! Ook een goede diskettedrive gebruiken natuurlijk, al wil dat op scholen wel n's niet t geval zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 02:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
FCC is prima betrouwbaar.

En natuurlijk ga je er niet naartoe als je problemen hebt. Lang leve RMA en email.

Dat 15" TFT "voor jouw gevoel" kleiner is dan 17" CRT, kan ik ook niet behelpen.

En gaan we het weer over diskette's hebben? Front USB hoeft helemaal niet, bij die dingen wordt een USB verleng stekkertje geleverd, die er achterin in kunt doen en zodoende voorin kunt insteken en ontkoppelen. Als je bent aangewezen op oude computer die W95 en/of geen USB hebben, heb ik medelijden met je. Erg veel nuttigs kun je hedendaags met zulke apparatuur uit het stenen tijdperk niet meer doen. Als de school qua policy de USB poort hebben afgeschemd, kan ik me wel enigszins voorstellen. Maar ik hoop dat dat gaat veranderen, zeker nu IBM en HP om zijn en Flash Pendrives gaan leveren in plaats van diskette drives. Zodra de rest ook 'om gaat' is het hek van de dam.

Voor verdere discussie over diskette's wil ik wel graag met je ICQen of PBen.
Reageren

Regels voor berichten