Advertentie | |
|
![]() |
|
Om je even in te lichten, ik denk dat jij nog niet zo goed een idee hebt van wat 'heks' zijn is. Normaal gesproken zou ik zeggen zoek dit deelforum eens door op de steekwoorden heks of wicca, maar vooruit, omdat je nieuw bent zal ik je in het kort proberen uit te leggen wat een heks zijn inhoudt.
Een Heks is iemand die zijn of haar leven in teken stelt van de natuur en het helpen van levende wezens die daarom vragen. Hekserij is niet spreuken opzeggen en mensen betoveren in kikkers, hekserij is een levenswijze waarbij het draait om bewustzijn van jezelf, respect voor de natuur en het helpen van levende wezens. Mits zij daarom vragen. Iemand die niet om hulp vraagt mag een heks nooit en te nimmer uit zichzelf helpen. Dat werkt vaak tot altijd averechs. Er wordt gebruik gemaakt door de vergevorderde heksen van magie. Maar magie houdt niet veel meer in dan de natuur om hulp vragen zoals kruiden gebruiken voor geneesmiddelen, stenen tegen stress en in een hele lichte vorm de toekomst voorspellen, en dan niet in details, maar in de zin van: jij bent zo'n persoon, dit kan gebeuren in de toekomst als je daar niets aan veranderd. De zogenaamde zwarte magie wordt niet door de echte heksen gebruikt. Wel soms door de wannabee heksen die denken dat het stoer is, maar komen er vaak snel van terug. Vervloekingen ed zijn niet goed voor de vervloekte persoon, maar al helemaal niet voor degene die de vloek heeft uitgesproken. Er zijn een aantal regels waar de heks zich aan houdt: - voordat men zich volwaardig heks mag noemen moet men 101 dagen training gevolgd hebben bij een volwaardig heks en die training mag pas verkregen worden vanaf de leeftijd van 18 jaar. - aan magie zitten altijd consequenties, voordat je het gebruikt, ga alle consequenties na en beslis objectief of het het waard is. - magie wordt slechts gebruikt om mensen te helpen, niet om mensen dwars te liggen - alles wat je uitzend, krijg je in 3voud terug (de wet van 3 ook wel genoemd) - de natuur is je moeder, heb respect voor haar gezien zij jou alles geeft om te kunnen overleven - ieder individu is een uniek individu en ieder dient daar respect voor te hebben en men gelijkwaardig te behandelen. - een heks dient nooit hulp te geven zonder dat de behoeftige daarom vraagt Onder de heksen heb je weer verschillende stromingen en substromingen. Je hebt de traditionele heksen, de hekserij die als 1 van de oudste geloven ter wereld wordt beschouwd, die zijn betrekkelijk vrij in hun doen en laten, hebben weinig regels en verplichtingen, alleen wat hierboven staat en de verplichte 101 dagen training voordat je heks bent. Zij gebruiken nauwelijks magie, behalve bij de jaarlijkse feesten waar men actief bezig is met runen leggen, cirkels trekken, rituelen en wetenswaardigheden uitwisselen. Dan heb je nog de Wicca, een stroming heksen die ontstond omstreeks 1950 en geintroduceerd werd door de heer Gerald Gardner die elementen pakte uit de hekserij en die toevoegde aan zijn eigen persoonlijke geloof. Deze stroming is wat sexueler getint (cirkels dienen naakt betreden te worden, in de echte covens dient men geslachtsgemeenschap te hebben met de hoge priester als inwijding etc), is meer gebonden aan regels en andere regels, en naar mijn persoonlijke mening ook iets meer gericht op magie. Daarbij kent men in de Wicca hierarchie wat men in de traditionele hekserij niet kent. De wicca heeft een hoge priester, hoge priesteres en de doorsnee wicca. Ook kennen zij covens. Dit is een soort kerk voor de Wicca. Een meeting point voor 13 wiccans, niet meer, niet minder. Als de coven vol zit, zit ie vol, dus hoef je als wicca niet te verwachten dat je erbij mag tot er een ander vertrekt. In NL zijn er ongeveer 2 covens bekend in de buurt van Utrecht. Waar deze precies zitten en wie erin zitten weet bijna niemand. Verder kent de wicca nog substromingen binnen dit geloof en dat zijn er te veel om die nu even op te noemen. Om nu weer terug te komen op je vraag: zou zij jou kunnen betoveren of een spreuk over je uit kunnen spreken: ja, dat zou ze kunnen mits zij een echte heks is. Maar als dit niet gewenst is door jou of het is kwaadaardig, dan zal ze geen echte volwaardige heks zijn als ze het zou doen. Ten eerste wordt ze er zelf niet blij van, (wet van 3) en ten tweede verbieden de regels binnen de hekserij dit aan alle kanten tenzij het goedaardig is en de persoon er zelf om vraagt.
||
Citaat:
Als men de links wil, kan men ook bij de sticky topic nuttige links kijken, staan er genoeg.
|||
Verwijderd
|
Ben het niet helemaal met dit stukje eens.
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
het eerste: ja, in principe mee eens, wat ik ermee wil zeggen is dat je jezelf geen heks kan noemen als je er niets over weet en dat gebeurt helaas vaak... te vaak. Je kan er veel over weten en toepassen, dan ben je voor jezelf heks ja. Maar de 'gediplomeerde' heksen worden door de maatschappij gezien als de echte heksen. De rest niet. En iedereen leert elke dag weer wat nieuws, of je nou heks bent of niet, en je zal nooit volleerd raken, ben ik ook met je eens. het tweede: je kan idd heel veel uit jezelf doen zoals steun liefd en licht zenden, maar het echte helpen in de zin van sessies ed, mag je nooit geven zonder dat men daarom vraagt. Dat heb ik tenminste tijdens mijn opleiding moeten leren.
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Weerwolfspel #66 lid 2 Verwijderd | 500 | 18-02-2010 19:24 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Verhaaltje, [weet het niet anders te noemen] KMBA | 25 | 18-06-2005 10:58 | |
Verhalen & Gedichten |
Religeuze tint verhaaltje KMBA | 3 | 11-06-2005 09:24 | |
Verhalen & Gedichten |
LOTR: Wat als Boromir niet gesneuveld was? Eye of Sauron | 60 | 30-09-2004 16:02 | |
Psychologie |
what doesn't kill you makes you stronger?!! Fantôme | 46 | 22-09-2003 17:21 |