Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2003, 10:02
Verwijderd
of hoort dit op PW?
Hoe kan 't nou dat een smaakversterker bv. iets zoets nog zoeter weet te maken terwijl 't omgedraaid ook iets zouts zouter kan maken? Hoe werkt 't? Iemand die 't weet?

Marianne
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2003, 19:50
ikaruz
ikaruz is offline
Dat is een hele goede vraag en ik zou het je niet precies kunnen vertellen. Ik geloof dat je het kunt vergelijken met kleuren combinaties. Je hebt een kleurencirkel van 6 kleuren (rood, blauw, geel, oranje, groen en paars).
De tegenoverstaande kleurencombinaties, zoals bijvoorbeeld geel en blauw maken de beide kleuren intenser. Ze lijken dus feller. Het is slechts een veronderstelling en dus niet biologisch onderbouwd ofzo, meer zou ik je er niet over kunne vertellen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 08:44
Verwijderd
In dat geval zou een smaakversterker 'complementair' zijn ten opzichte van al het andere eten, niet waar? (of bedoel je dat niet )

Bedankt iig voor je reactie! En 'k ben benieuwd of er nog meer inzichten komen
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 22:47
Verwijderd
Hmmz dat zou een verklaring kunnen zijn. Erg interessant.

Er is vast iemand die het antwoord weet. Omhoog met dit draadje
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 08:01
koenvn
koenvn is offline
De meest gebruikte smaakversterker is Natriumglutamaat (E621), een aminozuur.
Een onderdeel van E621 is Natrium, wat ongeveer zout is (Natriumchloride is keukenzout)

Het werkt net als zout, dus test het maar eens (een maaltijd met en een zonder zout)

De Smaakversterkers E620-E624 zijn allemaal natuurlijke aminozuren en hebben dezelfde werking

Laatst gewijzigd op 26-08-2003 om 08:03.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 10:39
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef op 25-08-2003 @ 23:47:
Omhoog met dit draadje
Citaat:
koenvn schreef:
De meest gebruikte smaakversterker is Natriumglutamaat (E621), een aminozuur.
Een onderdeel van E621 is Natrium, wat ongeveer zout is (Natriumchloride is keukenzout)
Dank je!

Het werkt net als zout, dus test het maar eens (een maaltijd met en een zonder zout)

Ja, kijk ik snap wel dat 't met zout beter smaakt, alleen wil ik graag weten hoe 't komt dat zout de smaak versterkt
De Smaakversterkers E620-E624 zijn allemaal natuurlijke aminozuren en hebben dezelfde werking
thnx. Weet je dat allemaal uit je hoofd?

'k vond nog wat met die naam:

Wat Is MSG?

MSG is het natrium zout van de amino zure glutamic zuur en een formulier van glutamate. Het is als een fijne wite kristal substantie verkocht, die gelijkaardige is in verschijning aan zout of suiker. Het heeft geen onderscheiden smaak van zijn eigen en hoe het aan anderze voedsel smaak niet helemaal is begrepen toevoegt. Vele wetenschappers geloven dat MSG glutamate receptoren in de tong stimuleert vlees zoals smaken te vergroten.

en: http://www.nice-info.be/html/PROF/pr...amiART.htm</a>

"Mononatriumglutamaat werd pas in 2000 officieel erkend als smaakstof nadat Amerikaanse onderzoekers hadden gevonden welke receptor op de tong de prikkel van het mononatriumglutamaat omzet in een elektrisch signaal naar de hersenen"

Waar ze stellen dat er naast zout, zoet, zuur, bitter nog een smaak is: umami, wat in smaakversterkers zit.

nja,echt iets duidelijks heb ik nog niet gevonden iig..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten