Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2003, 18:07
Psychopath
Psychopath is offline
Positieve disciminatie = Negatieve discriminatie.

reageer!

ik vind van wel omdat als je iemand voortrekt op grond van Bijv. sexe of huiskleur duw je ook weer iemand anders naar achtere om diezelfe reden en word die dus daarop ge discrimineerd! Mijn buurman kreeg bijv. geen baan omdat hij man was terwijl een vrouw met minder ervaring enz. het wel kreeg alleen omdat zij een vrouw was!

Laatst gewijzigd op 22-08-2003 om 18:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2003, 18:25
Verwijderd
Soms wel, soms niet... 't is maar hoe je het bekijkt.

Discriminatie op grond van sexe mag overigens helemaal niet, daarom staat er achter vacatures ook altijd 'M/V', is verplicht. Kijk, dat ze dan kiezen voor een vrouw terwijl ze minder ervaring heeft kan ook juist daardoor komen; minder ervaring = goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 18:27
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Quiana schreef op 22-08-2003 @ 19:21:
Wanneer is er sprake van positieve discriminatie dan?
Als je iemand meer geeft/gunt/what ever omdat diegene bruin/geel/rood/blank/what ever is..

Nee, positieve discriminatie is geen negatieve discriminatie. Negatieve dis. is iemand benadelen om zijn/haar uiterlijk/cultuur, positieve dis. is iemand voortrekken vanwege zijn/haar uiterlijk/cultuur.

Discriminatie is altijd negatief, dat wel..
Oud 22-08-2003, 18:39
the tourist
the tourist is offline
Ik vind van niet. Anders krijgen die mensen bv. nooit een baan. Dit is bedoelt om hen te helpen. Soms is het natuurlijk niet leuk voor de anderen, maar dan weten die ook hoe dat voelt

En hoe zouden ze het anders moeten oplossen?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 19:05
Thomas
Thomas is offline
Iemand voorrang verlenen om uiteindelijk de belangen gelijk te trekken is positieve discriminatie. Daar is natuurlijk absoluut niets mis mee, dit is het echter wel wanneer een vrouw wordt voorgetrokken ten opzichte van een man omdat mannen en vrouwen in Nederland geheel gelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 19:09
Boogie
Boogie is offline
In theorie klopt het; de een bevoordelen is de ander benadelen. Maar in de praktijk is het iets te zwart-witt gezien denk ik.
Oud 22-08-2003, 21:53
Verwijderd
en iemand die zegt niet aan positieve discriminatie te doen is hypocriet
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 21:54
Dminor
Dminor is offline
Ach
Oud 22-08-2003, 21:55
Verwijderd
Yup. Discriminatie op grond van geslacht, afkomst of geloof wordt soms de voorkeur gegeven, in het kader van het bestrijden van de sociale achterstand van sommige groepen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 22:21
Shock
Shock is offline
Wat Boogie ook zegt, als je de ene persoon positief discrimineert, discrimineer je een ander negatief.. Of het zwart-wit is weet ik niet, k vind discriminatie over het algemeen negatief, positief of negatief. Neemt niet weg dat het niet gebeurt
Oud 22-08-2003, 22:26
Verwijderd
even een voorbeeld..

Je bent als klein kind in nederland opgegroeid, je verhuist naar amerika.. Heel veel later keer je terug, je moet vanaf het begin het redden van een bijstandsuitkering en krijgt verder niks..

Je kijkt verder naar mensen die ook je land in komen, je ziet.. :

Een gezin marrokanen: zij krijgen ook bijstand, en een volledig ingericht huis gratis, en een baan.. en cursussen en dergelijken.

Een gezin euhhh bijvoorbeeld italianen (ik noem maar wat, iig niet balkan achtig) zij krijgen bijstand, geen cursussen.. geen huis helemaal niks.. en het krijgen van een baan word ook tegengewerkt..

Dit is een waargebeurd voorbeeld btw.. Ik kan dit geen positieve discriminatie noemen, maar de overheid noemt het wel zo

Dus ja, in mijn ogen is positieve discriminatie wel degelijk negatieve discriminatie

Laatst gewijzigd op 22-08-2003 om 22:31.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 22:31
Harry1984
Harry1984 is offline
Als je zo denkt, dan is negatiefe diskrimenatie ook altijd posetieve discrimienati!
Oud 22-08-2003, 22:33
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Boogie schreef op 22-08-2003 @ 20:09:
In theorie klopt het; de een bevoordelen is de ander benadelen. Maar in de praktijk is het iets te zwart-witt gezien denk ik.
, helemaal mee eens. Nou goed, zijn we hier ook weer mee klaar.
Oud 23-08-2003, 22:10
WolterB
WolterB is offline
deze manier van positieve discriminatie is natuurlijk ook niet goed (imho te veel doorgeslagen naar de andere kant).

je moet, lijkt mij, een goede balans zien te vinden en niemand op sexe, huidskleur of wat dan ook te beoordelen, je moet iedereen als een gelijkwaardig persoon zien en iemand beoordelen op zijn/haar kwaliteiten
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten