Advertentie | |
|
![]() |
|
Wil je Linux als Desktop OS, of wil je het als Servers OS? Dus b.v. FTP/Webserver enzo draaien?
Indien dit laatste, kun je ook kiezen voor FreeBSD, waarmee je heel eenvoudig software kunt installeren en updaten. Ik heb er een Nederlandse tutorial voor (voor installeren en configureren), dus als je interesse hebt moet je maar zeggen. ![]()
||
Citaat:
lord_mabizz
|
www.fluffles.net/computers/freebsd/
En dan zie je twee tuts: Installeren en Configureren. Die 2e is een work-in-progress. Let wel, als je aan UNIX of Linux begint dat totaal anders is als Windows. Je zult er moeite voor moeten doen de dingen te begrijpen. Doorzettingsvermogen en interesse heb je nodig, anders geef je het snel weer op. Het is niet iets wat je 'eventjes' leert.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
pure toeval, ik was me vanochtend net dezelfde vraag aan het stellen. Het is ook mijn bedoeling om mijn oude p166 als muziekserver te gebruiken, en die met een nieuwe die ik ga kopen (hoogstwaarschijnlijk met win xp erop) te verbinden om te bestanden te delen. Linux draait immers stabieler en "lichter" op oude bakken dan windows, maar ik ken verder neits van Linux of Unix.
||
Citaat:
|
![]() |
Debian, slackware of FreeBSD zijn m.i. de beste oplossingen voor een (file)server/router/whatever. Zelf gebruik ik Debian Testing (nu Sarge) op onze private router/server (http,ftp,ssh,pop). Gemakkelijk te upgraden (APT), erg stabiel (heb nu uptime van bijna een week, stabiel genoeg voor ons) en relatief gemakkelijk te configureren. Sorry Enlightenment, maar ik zie de voordelen van FreeBSD (nog) niet echt boven Debian, hoewel ik er wel eens een keer wil gaan experimenteren.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
http://people.freebsd.org/~murray/bsd_flier.html
||
Citaat:
![]() En gewoon ook een goede reden om eens wat meer over die OS te leren, tziet er erg interessant uit.
Laatst gewijzigd op 17-08-2003 om 20:19. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Maar FreeBSD is wel een traditioneel server OS. Performance, Security en een uitstekend software management systeem (FreeBSD port collection, CVSUP en portupgrade). FreeBSD presteert stukken beter dan Linux onder heavy load, maar zoveel heb ik dat niet getest. Voor de desktop is FreeBSD wellicht minder geschikt omdat er minder applicaties voor ELF zijn. Maar FreeBSD kan ook onder full linux emulation programma's draaien, en bij de Linux 2.2 kernel draaien Linux programma's nog sneller onder FreeBSD's emulatie dan op Linux zelf. ![]() Couldn't hurt to try sometime though. Als je vragen hebt hoor ik dat graag, alhoewel ik mezelf nog steeds als beginner beschouw in UNIX wereld, kan ik mezelf er steeds meer in thuis vinden. Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
L E Z E N http://freebsd.computerpech.nl/free...rsus_linux.html http://people.freebsd.org/~murray/bsd_flier.html
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() IIG let's give it a try, als ik er geen fserve of ftpserve van kan maken, wordt het ding wel een mooie bloemenbak in de tuin ![]()
||
![]() |
Citaat:
welke server draait er nou een grafische shell?? daar komt nog bij dat noch kde noch een stabiele windows (2k of xp) niet op die bak zal draaien. en dat je zo'n opmerking maakt is er een uit het bakje "ik heb een super l33t4ss vriend van me horen zeggen dat ie het een keer gebruikt heeft en die zei dat het vet kut was" ![]() dat zal ook vast de reden zijn waarom Siemens Business Systems verwacht dat linux in 2008 ongeveer 20% marktaandeel zal hebben op de desktop (vanwege de bruikbaarheid van ximian desktop) (zie http://newsforge.com/article.pl?sid=03/08/13/1424212) |
![]() |
||
Citaat:
ik dacht dat je met linux best veel kon ? ---> misschien wel meer en dat windows stabieler en sneller is ? ik denk dat je de strijd met linux te snel hebt opgegeven. zonde
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
En verder ja, die nieuwe pc die ik als werkstation aan zal verbinden zal hoogstwaarschijnlijk toch windows XP draaien.
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
en als je de thread gelezen had, dan had je door gehad dat het wel om een server ging. |
![]() |
||
Citaat:
Mocht je webserver etc. ook willen draaien, zou ik het er alsnog inlaten, kun je ook fijn PHP met MySQL erop draaien, mocht je dat willen. Maar FTP en SMB-server kan prima op die computer. En natuurlijk hoop ik dat je er FreeBSD op zet ipv Linux. ![]()
||
Citaat:
En ik weet wel hoe Linux eruit ziet hoor.. heb er wel vaker mee gewerkt..
||
![]() |
Citaat:
![]() het OS is stabiel, KDE en GNOME zijn stabiel, X is minder stabiel, beta software is nog minder stabiel (vaak wel stabieler dan beta's van proprietary software tho). je moet eea kunnen scheiden. maar dit heeft nix meer met dit topic te maken. zeker ook omdat het over een server ging en niet over vastlopende programmatjes. |
![]() |
|
vraagje van mijn kant, ik wil op n oude bak Linux gaan installeren (met grafische schil, KDE Desktop dus) om gewoon mee te oefenen. Volgens redhat.com voldoet mijn systeem wel, of geldt dat alleen voor de niet-grafische schil? En draait Redhat 8 goed erop?
Het systeem: Pentium 133 48mb EDO ram 2 gb harddisk 1mb video (Cirrus Logic) 4x cd-rom speler ISA geluidskaart (Yamaha OPL3-SaX) 10mbit NIC (Realtek, ISA) |
![]() |
||
Citaat:
De rest van je systeem zou RedHat standaard moeten herkennen.
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 19-08-2003 om 20:14. |
![]() |
||
Citaat:
iedereen bedankt voor de tips.
||
Citaat:
Ik heb ook een installatie tutorial geschreven stap-voor-stap: www.fluffles.net/computers/freebsd/installatie Verder wil ik je graag helpen via ICQ (of MSN indien je geen ICQ hebt).
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() edit: kortom, zou dus fluxbox aanraden. Of Windowmaker, 't is maar wat je fijn vindt werken. Laatst gewijzigd op 19-08-2003 om 20:16. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
EULA Microsoft balkey | 52 | 20-09-2007 20:57 | |
Software & Hardware |
welke linux distributie? pc nerd | 46 | 09-04-2006 15:37 | |
Software & Hardware |
[Linux] Beste distributie? J-roenn | 7 | 12-09-2005 20:30 | |
Software & Hardware |
[Linux] distro voor ietwat oude comp. Verwijderd | 17 | 21-12-2004 12:33 | |
Software & Hardware |
[Linux] Driver-problemen Verwijderd | 11 | 05-06-2004 17:07 | |
Software & Hardware |
Als designer overstappen op Linux (met desktop dan)? Sentingua | 41 | 24-09-2003 12:54 |