Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2003, 08:27
lord_mabizz
lord_mabizz is offline
Hoi ik had een vraag (heb nu windows en wil overstappen op linux) wat is eigenlijk de beste versie voor beginners.
Oud 17-08-2003, 12:13
unpopular
unpopular is offline
redhat mandrake of suse

maar als je echt iets wilt leren dan zou ik toch voor een andere distro gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 12:16
deathz0rz
deathz0rz is offline
of voor FreeBSD
Oud 17-08-2003, 13:06
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
lord_mabizz schreef op 17-08-2003 @ 09:27:
Hoi ik had een vraag (heb nu windows en wil overstappen op linux) wat is eigenlijk de beste versie voor beginners.
als je gewoon wilt dat het meeste in 1x werkt, dan kan je het beste voor mandrake, red-hat of suse kiezen. als je bereid bent om er meer tijd in te steken maar ook meer te leren dan kan je beter voor debian, slackware of gentoo kiezen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 13:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wil je Linux als Desktop OS, of wil je het als Servers OS? Dus b.v. FTP/Webserver enzo draaien?

Indien dit laatste, kun je ook kiezen voor FreeBSD, waarmee je heel eenvoudig software kunt installeren en updaten. Ik heb er een Nederlandse tutorial voor (voor installeren en configureren), dus als je interesse hebt moet je maar zeggen.
Oud 17-08-2003, 13:39
lord_mabizz
lord_mabizz is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-08-2003 @ 14:27:
Wil je Linux als Desktop OS, of wil je het als Servers OS? Dus b.v. FTP/Webserver enzo draaien?

Indien dit laatste, kun je ook kiezen voor FreeBSD, waarmee je heel eenvoudig software kunt installeren en updaten. Ik heb er een Nederlandse tutorial voor (voor installeren en configureren), dus als je interesse hebt moet je maar zeggen.
Ja ik wou hem voor FTP gaan gebruiken en ik zou die tutorial wel willen hebben.

lord_mabizz
Oud 17-08-2003, 14:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
www.fluffles.net/computers/freebsd/

En dan zie je twee tuts: Installeren en Configureren. Die 2e is een work-in-progress.

Let wel, als je aan UNIX of Linux begint dat totaal anders is als Windows. Je zult er moeite voor moeten doen de dingen te begrijpen. Doorzettingsvermogen en interesse heb je nodig, anders geef je het snel weer op. Het is niet iets wat je 'eventjes' leert.
Oud 17-08-2003, 18:50
Pasboy
Pasboy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-08-2003 @ 15:39:
www.fluffles.net/computers/freebsd/

En dan zie je twee tuts: Installeren en Configureren. Die 2e is een work-in-progress.

Let wel, als je aan UNIX of Linux begint dat totaal anders is als Windows. Je zult er moeite voor moeten doen de dingen te begrijpen. Doorzettingsvermogen en interesse heb je nodig, anders geef je het snel weer op. Het is niet iets wat je 'eventjes' leert.
Bedankt
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 19:20
Zoulou
Zoulou is offline
pure toeval, ik was me vanochtend net dezelfde vraag aan het stellen. Het is ook mijn bedoeling om mijn oude p166 als muziekserver te gebruiken, en die met een nieuwe die ik ga kopen (hoogstwaarschijnlijk met win xp erop) te verbinden om te bestanden te delen. Linux draait immers stabieler en "lichter" op oude bakken dan windows, maar ik ken verder neits van Linux of Unix.
Oud 17-08-2003, 19:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wat bedoel je met "Muziekserver"? Gewoon een fileserver waar je MP3tjes opstaan? Dat kan prima met Linux of FreeBSD. Supermakkelijk.
Oud 17-08-2003, 19:59
IceManX
IceManX is offline
Citaat:
Zoulou schreef op 17-08-2003 @ 20:20:
pure toeval, ik was me vanochtend net dezelfde vraag aan het stellen. Het is ook mijn bedoeling om mijn oude p166 als muziekserver te gebruiken, en die met een nieuwe die ik ga kopen (hoogstwaarschijnlijk met win xp erop) te verbinden om te bestanden te delen. Linux draait immers stabieler en "lichter" op oude bakken dan windows, maar ik ken verder neits van Linux of Unix.
Linux of *BSD met Samba.
Oud 17-08-2003, 20:04
LB06
LB06 is offline
Debian, slackware of FreeBSD zijn m.i. de beste oplossingen voor een (file)server/router/whatever. Zelf gebruik ik Debian Testing (nu Sarge) op onze private router/server (http,ftp,ssh,pop). Gemakkelijk te upgraden (APT), erg stabiel (heb nu uptime van bijna een week, stabiel genoeg voor ons) en relatief gemakkelijk te configureren. Sorry Enlightenment, maar ik zie de voordelen van FreeBSD (nog) niet echt boven Debian, hoewel ik er wel eens een keer wil gaan experimenteren.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:11
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
LB06 schreef op 17-08-2003 @ 21:04:
Debian, slackware of FreeBSD zijn m.i. de beste oplossingen voor een (file)server/router/whatever. Zelf gebruik ik Debian Testing (nu Sarge) op onze private router/server (http,ftp,ssh,pop). Gemakkelijk te upgraden (APT), erg stabiel (heb nu uptime van bijna een week, stabiel genoeg voor ons) en relatief gemakkelijk te configureren. Sorry Enlightenment, maar ik zie de voordelen van FreeBSD (nog) niet echt boven Debian, hoewel ik er wel eens een keer wil gaan experimenteren.
http://freebsd.computerpech.nl/freeb...sus_linux.html
http://people.freebsd.org/~murray/bsd_flier.html
Oud 17-08-2003, 20:12
Zoulou
Zoulou is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-08-2003 @ 20:26:
Wat bedoel je met "Muziekserver"? Gewoon een fileserver waar je MP3tjes opstaan? Dat kan prima met Linux of FreeBSD. Supermakkelijk.
Jup, gewoon een fserve, een chatclient en een of andere tekstverwerker [edit: en natuurlijk een p2p-client]. Veel meer hoeft er niet op en zou er toch niet op geraken
En gewoon ook een goede reden om eens wat meer over die OS te leren, tziet er erg interessant uit.

Laatst gewijzigd op 17-08-2003 om 20:19.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:21
LB06
LB06 is offline
Ja zal wel, maar voor mij gaan die 'voordelen' niet echt op. Alles werkt hier naar behoren en ik vind het niet erg als hij er eens in de maand uitklapt. Misschien is voor mij het enigste echte voordeel de security. Debian Testing heeft nl. geen dedicated security team.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 23:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LB06 schreef op 17-08-2003 @ 21:04:
Sorry Enlightenment, maar ik zie de voordelen van FreeBSD (nog) niet echt boven Debian, hoewel ik er wel eens een keer wil gaan experimenteren.
Debian is ook een prima OS, alhoewel ik de conservatieve opvattingen over stable/unstable software niet deel. Uiteindelijk komt het neer op personal preferences, en simpelweg wat je gewend bent. Als ik vroeger iemand had gehad die Linux-fan was en mij helemaal Linux had geleerd, had ik nu waarschijnlijk Linux gebruikt.

Maar FreeBSD is wel een traditioneel server OS. Performance, Security en een uitstekend software management systeem (FreeBSD port collection, CVSUP en portupgrade). FreeBSD presteert stukken beter dan Linux onder heavy load, maar zoveel heb ik dat niet getest.

Voor de desktop is FreeBSD wellicht minder geschikt omdat er minder applicaties voor ELF zijn. Maar FreeBSD kan ook onder full linux emulation programma's draaien, en bij de Linux 2.2 kernel draaien Linux programma's nog sneller onder FreeBSD's emulatie dan op Linux zelf. Linux 2.4 heeft wel veel ingehaald.

Couldn't hurt to try sometime though. Als je vragen hebt hoor ik dat graag, alhoewel ik mezelf nog steeds als beginner beschouw in UNIX wereld, kan ik mezelf er steeds meer in thuis vinden.
Citaat:
Kaboon schreef op 17-08-2003 @ 20:43:
http://www.lesbian.mine.nu/

Heyyyy ik begin Linux opeens een stuk cooler te vinden.
Oud 18-08-2003, 00:56
Manuzhai
Manuzhai is offline
Maar waarom zou FreeBSD nou beter zijn voor mijn servertje dan bijvoorbeeld Gentoo?
Oud 18-08-2003, 01:05
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 18-08-2003 @ 01:56:
Maar waarom zou FreeBSD nou beter zijn voor mijn servertje dan bijvoorbeeld Gentoo?
*LEZEN*
L
E
Z
E
N

http://freebsd.computerpech.nl/free...rsus_linux.html
http://people.freebsd.org/~murray/bsd_flier.html
Oud 18-08-2003, 07:19
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 18-08-2003 @ 01:56:
Nou da's heel snel gezegd denk ik. Kun jij een superhoge load gebruiken op je server, terwijl je *effe* de nieuwe minor update van *vul in* aan het emergen bent (voor de zoveelste keer)?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 07:52
Zoulou
Zoulou is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-08-2003 @ 20:26:
Btw, het gaat dus om een p166 met 64MB ram (aanvankelijk waren het er ook maar 16 ) Ik kan er nog wel 128MB van maken, maar meer heeft geen zin op een pentium 1. Kan die laatste linuxversie (9.0 toch?) er zo gewoon op of moet ik een oudere versie gaan zoeken? 't is dan toch een pc die uit de win95-tijdperk stamt en zelfs win98SE lijkt me soms al een beetje te zwaar voor hem. 't is dus ook een fat32 en geen ntfs natuurlijk (voor zover dat iets uitmaakt voor linux *?* iig kan ik er toch geen update van windows op zetten).
IIG let's give it a try, als ik er geen fserve of ftpserve van kan maken, wordt het ding wel een mooie bloemenbak in de tuin
Oud 18-08-2003, 09:11
Megadeth
Megadeth is offline
Je kan beter niet op Linux overstappen hoor! Je kan er weinig mee en Windows is veel stabieler en sneller dan Linux met KDE ofzo.
Oud 18-08-2003, 10:10
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 18-08-2003 @ 10:11:
Je kan beter niet op Linux overstappen hoor! Je kan er weinig mee en Windows is veel stabieler en sneller dan Linux met KDE ofzo.
blaat!
welke server draait er nou een grafische shell?? daar komt nog bij dat noch kde noch een stabiele windows (2k of xp) niet op die bak zal draaien. en dat je zo'n opmerking maakt is er een uit het bakje "ik heb een super l33t4ss vriend van me horen zeggen dat ie het een keer gebruikt heeft en die zei dat het vet kut was"

dat zal ook vast de reden zijn waarom Siemens Business Systems verwacht dat linux in 2008 ongeveer 20% marktaandeel zal hebben op de desktop (vanwege de bruikbaarheid van ximian desktop) (zie http://newsforge.com/article.pl?sid=03/08/13/1424212)
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 10:11
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 18-08-2003 @ 10:11:
ow ?
ik dacht dat je met linux best veel kon ? ---> misschien wel meer en dat windows stabieler en sneller is ?
ik denk dat je de strijd met linux te snel hebt opgegeven.
zonde
Oud 18-08-2003, 10:20
Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
ratsja schreef op 18-08-2003 @ 11:11:
ow ?
ik dacht dat je met linux best veel kon ? ---> misschien wel meer en dat windows stabieler en sneller is ?
ik denk dat je de strijd met linux te snel hebt opgegeven.
zonde
Met Linux kan je best veel.. maar sneller en stabieler? Vind ik niet..

Citaat:
welke server draait er nou een grafische shell?? daar komt nog bij dat noch kde noch een stabiele windows (2k of xp) niet op die bak zal draaien. en dat je zo'n opmerking maakt is er een uit het bakje "ik heb een super l33t4ss vriend van me horen zeggen dat ie het een keer gebruikt heeft en die zei dat het vet kut was"
Nee heb zelf Linux gedraaid en ben tot die conclusie gekomen.. en hier ging het niet over servers maar over werkstations.. op een server is Linux wel stukken beter dan Windows daar ben ik het mee eens
Oud 18-08-2003, 11:02
Zoulou
Zoulou is offline
Citaat:
zazzie schreef op 18-08-2003 @ 11:10:
...daar komt nog bij dat noch kde noch een stabiele windows (2k of xp) niet op die bak zal draaien.
That's my point, win98 en 98SE zijn bagger (vet achterhaald qua multimediabeheer en lopen om de haverklap vast), en update gaat er gewoon niet op. Maar dus zelfs de laaste Linux kan er nog aardig op draaien? (of het nu snel is of niet maakt minder uit, ik verwacht geen wonderen met zulke slome processors).
En verder ja, die nieuwe pc die ik als werkstation aan zal verbinden zal hoogstwaarschijnlijk toch windows XP draaien.
Oud 18-08-2003, 12:12
IceManX
IceManX is offline
Citaat:
Zoulou schreef op 18-08-2003 @ 12:02:
Maar dus zelfs de laaste Linux kan er nog aardig op draaien? (of het nu snel is of niet maakt minder uit, ik verwacht geen wonderen met zulke slome processors).
Zolang je er maar geen GNOME/KDE op gaat draaien. Een kleinere window manager als Blackbox/Fluxbox/twm (ok, die laatste is wel ERG klein ) is aan te bevelen als je toch een grafische shell nodig hebt. Bij mij draait Blackbox op een PI 233 met 32MB nog redelijk snel.
Oud 18-08-2003, 13:28
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 18-08-2003 @ 11:20:
Met Linux kan je best veel.. maar sneller en stabieler? Vind ik niet..
dan weet ik niet wat je ermee doet, want stabieler is het zeker (dan heb ik het niet over X maar over het OS) en sneller ook (filesystems hebben betere performance, en als je je services goed tweaked dan start ie ook sneller op)

Citaat:

Nee heb zelf Linux gedraaid en ben tot die conclusie gekomen.. en hier ging het niet over servers maar over werkstations.. op een server is Linux wel stukken beter dan Windows daar ben ik het mee eens
je hebt het gebruikt als in: ik heb mandrake geinstalleerd, en het zag er allemaal iets anders uit! help, schrik! snel terug naar windows! ?
en als je de thread gelezen had, dan had je door gehad dat het wel om een server ging.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 13:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Zoulou schreef op 18-08-2003 @ 08:52:
Btw, het gaat dus om een p166 met 64MB ram (aanvankelijk waren het er ook maar 16 ) Ik kan er nog wel 128MB van maken, maar meer heeft geen zin op een pentium 1. Kan die laatste linuxversie (9.0 toch?) er zo gewoon op of moet ik een oudere versie gaan zoeken? 't is dan toch een pc die uit de win95-tijdperk stamt en zelfs win98SE lijkt me soms al een beetje te zwaar voor hem. 't is dus ook een fat32 en geen ntfs natuurlijk (voor zover dat iets uitmaakt voor linux *?* iig kan ik er toch geen update van windows op zetten).
IIG let's give it a try, als ik er geen fserve of ftpserve van kan maken, wordt het ding wel een mooie bloemenbak in de tuin
Meer geheugen maakt zeker wel uit. Processor minder snel maakt juist veel minder uit, alleen tijdens compileren zul je het wel merken, maar daarna komt het vooral op geheugen neer. Zeker tijdens het installeren maar ook het compileren, zou ik er die 128MB inknallen, later kun je em eruit halen en iets anders mee doen (als je dat wilt).

Mocht je webserver etc. ook willen draaien, zou ik het er alsnog inlaten, kun je ook fijn PHP met MySQL erop draaien, mocht je dat willen.

Maar FTP en SMB-server kan prima op die computer. En natuurlijk hoop ik dat je er FreeBSD op zet ipv Linux.
Oud 18-08-2003, 15:44
Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
zazzie schreef op 18-08-2003 @ 14:28:
dan weet ik niet wat je ermee doet, want stabieler is het zeker (dan heb ik het niet over X maar over het OS) en sneller ook (filesystems hebben betere performance, en als je je services goed tweaked dan start ie ook sneller op)

je hebt het gebruikt als in: ik heb mandrake geinstalleerd, en het zag er allemaal iets anders uit! help, schrik! snel terug naar windows! ?
en als je de thread gelezen had, dan had je door gehad dat het wel om een server ging.
Wat ik ermee doe? Wat ik ook met Windows doe.. internetten, chatten, mailen, phpen enz enz.. alleen was er in een half uur al 2/3 keer een progje vastgelopen (proces reageerde niet meer ofzo) en dat vind ik dus niet acceptabel voor een OS wat zich stabiel noemt.

En ik weet wel hoe Linux eruit ziet hoor.. heb er wel vaker mee gewerkt..
Oud 18-08-2003, 16:34
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 18-08-2003 @ 16:44:
Wat ik ermee doe? Wat ik ook met Windows doe.. internetten, chatten, mailen, phpen enz enz.. alleen was er in een half uur al 2/3 keer een progje vastgelopen (proces reageerde niet meer ofzo) en dat vind ik dus niet acceptabel voor een OS wat zich stabiel noemt.

En ik weet wel hoe Linux eruit ziet hoor.. heb er wel vaker mee gewerkt..
nu alleen nog het verschil tussen OS en losse programma's herkennen
het OS is stabiel, KDE en GNOME zijn stabiel, X is minder stabiel, beta software is nog minder stabiel (vaak wel stabieler dan beta's van proprietary software tho).

je moet eea kunnen scheiden.

maar dit heeft nix meer met dit topic te maken. zeker ook omdat het over een server ging en niet over vastlopende programmatjes.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 17:08
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-08-2003 @ 14:39:
Mocht je webserver etc. ook willen draaien, zou ik het er alsnog inlaten, kun je ook fijn PHP met MySQL erop draaien, mocht je dat willen.
die van mij doet t prima hoor met 64MB
Oud 18-08-2003, 18:13
DEChengst
DEChengst is offline
Versie 2.4.21
Oud 18-08-2003, 19:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 18-08-2003 @ 19:13:
Versie 2.4.21
Oud 18-08-2003, 20:59
Orion16
Orion16 is offline
vraagje van mijn kant, ik wil op n oude bak Linux gaan installeren (met grafische schil, KDE Desktop dus) om gewoon mee te oefenen. Volgens redhat.com voldoet mijn systeem wel, of geldt dat alleen voor de niet-grafische schil? En draait Redhat 8 goed erop?

Het systeem:

Pentium 133
48mb EDO ram
2 gb harddisk
1mb video (Cirrus Logic)
4x cd-rom speler
ISA geluidskaart (Yamaha OPL3-SaX)
10mbit NIC (Realtek, ISA)
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 21:12
IceManX
IceManX is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 18-08-2003 @ 21:59:
vraagje van mijn kant, ik wil op n oude bak Linux gaan installeren (met grafische schil, KDE Desktop dus) om gewoon mee te oefenen. Volgens redhat.com voldoet mijn systeem wel, of geldt dat alleen voor de niet-grafische schil? En draait Redhat 8 goed erop?

Het systeem:

Pentium 133
48mb EDO ram
2 gb harddisk
1mb video (Cirrus Logic)
4x cd-rom speler
Ik zou niet voor KDE gaan maar voor een lightweight zoals Blackbox of Fluxbox. Deze kunnen nog steeds erg veel maar hebben veel minder geheugen nodig. KDE met 48MB loopt TRAAG.

De rest van je systeem zou RedHat standaard moeten herkennen.
Oud 18-08-2003, 21:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik zou daar niet aan beginnen. Daar maak je een leuke non-GUI server van.
Oud 18-08-2003, 21:15
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 18-08-2003 @ 21:59:

Het systeem:

Pentium 133
48mb EDO ram
2 gb harddisk
1mb video (Cirrus Logic)
4x cd-rom speler
KDE/Gnome kun je wel vergeten met zo weinig mem en zo'n trage cpu. Je zou Fluxbox kunnen proberen, is de nieuwste hype op het gebied van WM's lijkt het wel. Zelf wacht ik liever op E17, maar dat kan wel wel effe duren en ik heb een betere pc dan jij.

Laatst gewijzigd op 19-08-2003 om 20:14.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 01:54
Zoulou
Zoulou is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-08-2003 @ 14:39:
Maar FTP en SMB-server kan prima op die computer. En natuurlijk hoop ik dat je er FreeBSD op zet ipv Linux.
FreeBSD... Nouja, omdat jij het bent, oké dan ;-)
iedereen bedankt voor de tips.
Oud 19-08-2003, 02:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Zoulou schreef op 19-08-2003 @ 02:54:
FreeBSD... Nouja, omdat jij het bent, oké dan ;-)
iedereen bedankt voor de tips.
Ik help je graag met installeren en configureren.

Ik heb ook een installatie tutorial geschreven stap-voor-stap:
www.fluffles.net/computers/freebsd/installatie

Verder wil ik je graag helpen via ICQ (of MSN indien je geen ICQ hebt).
Oud 19-08-2003, 19:48
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
LB06 schreef op 18-08-2003 @ 22:15:
KDE/Gnome kun je wel vergeten met zo weinig mem en zo'n trage cpu. Je zou Fluxbox kunnen proberen, is de nieuwste hype op het gebied van WM's lijkt het wel. Zelf wacht ik liever op E17, maar dat kan wel wel effe duren.
En met 64mb ram en 180mhz-pentiumprocessor? ofmoet ik toch meer denken aan een pc in de Pentium III-klasse ofzo..
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 20:13
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 19-08-2003 @ 20:48:
En met 64mb ram en 180mhz-pentiumprocessor? ofmoet ik toch meer denken aan een pc in de Pentium III-klasse ofzo..
Ik zei ook niet dat je wel E17 kon gaan draaien, maar dat was eigenlijk bedoelt als persoonlijke noot ofzo.

edit: kortom, zou dus fluxbox aanraden. Of Windowmaker, 't is maar wat je fijn vindt werken.

Laatst gewijzigd op 19-08-2003 om 20:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten