Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2003, 15:57
bestylish
bestylish is offline
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tusse het nationaal inkomen en het nationaal produkt?
Oud 12-10-2003, 13:27
Thomas
Thomas is offline
Nationaal inkomen is de som van al het verdiende inkomen in een land in een jaar tijd. Het is de som van loon, interest, pacht en winst. Tenzij anders vermeld betreft het meestal netto tegen factorkosten. Het (netto) nationaal inkomen is altijd gelijk aan het netto nationaal produkt.

Nationaal product is de som van alle toegevoegde waarde in een land in een jaar tijd voortgebracht. De toegevoegde waarde is te verdelen in loon, interest, pacht en winst. De som van loon, interest, pacht en winst is weer het nationaal inkomen. Daarom is het nationaal product altijd gelijk aan het nationaal inkomen.

LMD.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 23:12
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 12-10-2003 @ 14:27:
LMD.
Niet iedereen doet HBO MER ofzo.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 08:57
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-10-2003 @ 00:12:
Niet iedereen doet HBO MER ofzo.
Daarmee bedoelde ik dat die twee termen hetzelfde zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 19:49
bestylish
bestylish is offline
Citaat:
Wawl schreef op 12-10-2003 @ 14:27:
Nationaal inkomen is de som van al het verdiende inkomen in een land in een jaar tijd. Het is de som van loon, interest, pacht en winst. Tenzij anders vermeld betreft het meestal netto tegen factorkosten. Het (netto) nationaal inkomen is altijd gelijk aan het netto nationaal produkt.

Nationaal product is de som van alle toegevoegde waarde in een land in een jaar tijd voortgebracht. De toegevoegde waarde is te verdelen in loon, interest, pacht en winst. De som van loon, interest, pacht en winst is weer het nationaal inkomen. Daarom is het nationaal product altijd gelijk aan het nationaal inkomen.

LMD.
Er zit dus in principe geen enkel verschil tussen?
mijn economie leraar vroeg t verschil.. zit ie ons nou in 't oogje te nemen??
Oud 14-10-2003, 21:53
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
bestylish schreef op 14-10-2003 @ 20:49:
Er zit dus in principe geen enkel verschil tussen?
mijn economie leraar vroeg t verschil.. zit ie ons nou in 't oogje te nemen??
Volgens mijn informatie is dat hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 09:07
Dwarfie
Dwarfie is offline
In het nationaal inkomen zitten ook de kostprijsverlagende subsidies en kostprijsverhogende belastingen (indirecte belastingen) verwerkt. Dat is bij de bepaling van het nationaal product niet meegenomen.

Overigens wordt het volgens mij altijd onderscheid gemaakt tussen het bruto nationaal product en het netto nationaal product.

Wanneer er gevraagd wordt wat het verschil is tussen het nationaal inkomen en het nationaal product lijkt het me dat je dat verhaal over kostprijsverlagende subsidies en kostprijsverhogende belastingen moet oplepelen.

Het netto nationaal product is dus zeker niet gelijk aan het nationaal inkomen!
Oud 15-10-2003, 10:29
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 15-10-2003 @ 10:07:
Het netto nationaal product is dus zeker niet gelijk aan het nationaal inkomen!
Ik weet hier verder ook maar weinig van, maar zo heb ik de informatie verkregen. Jij zult het vast beter weten.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 11:14
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Wawl schreef op 15-10-2003 @ 11:29:
Ik weet hier verder ook maar weinig van, maar zo heb ik de informatie verkregen. Jij zult het vast beter weten.
Ok, ik haal de informatie gewoon uit het dictaat van Macro-economie
Oud 20-10-2003, 12:07
Verwijderd
Ik heb altijd geleerd dat het nationaal inkomen en het nationaal product hetzelfde zijn..
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 13:51
Verwijderd
Ik pak mijn economie er ns even bij.

nationaal product : Het nationaalproduct van een land is de totale waarde van de door de bedrijven en de overheid in een jaar geproduceerde goederen..

nationaal inkomen staat er niet echt in dus ik ga ook niet zeggen of het gelijk of anders is
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 21:01
hendrikwijnja
hendrikwijnja is offline
Ik weet zeker dat het nationaal inkomen gelijk is aan het nationaal produkt. Als je het beter weet mag je mij het ongelijk bewijzen.....
Oud 24-10-2003, 09:47
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
hendrikwijnja schreef op 23-10-2003 @ 22:01:
Ik weet zeker dat het nationaal inkomen gelijk is aan het nationaal produkt. Als je het beter weet mag je mij het ongelijk bewijzen.....
Hoe zou jij dan dat noemen waarin de kostprijsverlagende subsidies en kostprijsverhogende belasting in verwerkt zitten?

Ik weet ook wel zeker dat ik gelijk heb, syllabus macro-economie voor economen, UvT.
Oud 24-10-2003, 09:57
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 24-10-2003 @ 10:47:
Ik weet ook wel zeker dat ik gelijk heb, syllabus macro-economie voor economen, UvT.
UvT, stoer.

Misschien dat zij bepaalde begrippen maar ten dele hoeven te kennen. Voor hun zal die definitie dan wel kloppen, omdat de beperkte uitleg toch nog goed is. Deze begrippen worden in het vervolgonderwijs wel weer verder uitgediept.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 10:56
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Wawl schreef op 24-10-2003 @ 10:57:
UvT, stoer.

Misschien dat zij bepaalde begrippen maar ten dele hoeven te kennen. Voor hun zal die definitie dan wel kloppen, omdat de beperkte uitleg toch nog goed is. Deze begrippen worden in het vervolgonderwijs wel weer verder uitgediept.
Het ging mij er meer om dat meneer hier even vertelt dat ik ongelijk heb en dat hij gelijk heeft. Vervolgens vindt meneer dat ík degene ben die mijn gelijkheid maar moet gaan bewijzen, anders heeft hij gelijk, zo stelt hij.

Nogal een laffe manier om je gelijk proberen te krijgen, zegt meer over zijn eigen afwezige kennis van zaken dan over die van mij.

En ja, het zou goed kunnen dat de definities op het voortgezet onderwijs minder gedetailleerd zijn...
Reageren

Regels voor berichten