Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2003, 23:31
Slashy
Slashy is offline
Tsja. Ik heb net een search gedaan op 't forum en eigenlijk zegt iedereen alleen maar negatieve dingen, dat het je gevoel onderdrukt of dat het helemaal niks doet of dat je er heel erg ziek van wordt. Het lijkt wel alsof mensen alléén maar negatieve ervaringen hebben met die pilletjes. Maar waarom wordt het dan voorgeschreven?

Zijn er ook mensen met positieve ervaringen (met name Seroxat/Paroxetine gebruikers) ?

Laatst gewijzigd op 17-08-2003 om 00:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2003, 13:47
Droyd
Droyd is offline
Ja ik neem seroxat. In het begin voelde ik me echt ziek maar het hielp pas na een maand ofzo. Positieve ervaring dus, want ooit zat ik heel diep.
Oud 17-08-2003, 16:43
MrOizo
MrOizo is offline
voordeel: minder deprie

nadeel: minder gevoel (verdoofd, bij mij ook letterlijk) kan ook als voordeel zijn, hangt van de situatie af.
Oud 17-08-2003, 19:31
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Droyd schreef op 17-08-2003 @ 14:47:
Ja ik neem seroxat. In het begin voelde ik me echt ziek maar het hielp pas na een maand ofzo. Positieve ervaring dus, want ooit zat ik heel diep.
AD's staan erom bekend dat ze pas na enkele weken beginnen te werken.
Oud 17-08-2003, 19:32
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
MrOizo schreef op 17-08-2003 @ 17:43:

nadeel: minder gevoel (verdoofd, bij mij ook letterlijk) kan ook als voordeel zijn, hangt van de situatie af.
Minder depri: ALS ze werken

En bijwerkingen zijn per persoon per medicijn verschillend.
Oud 17-08-2003, 21:24
Balance
Balance is offline
mijn moeder heeft anti-depressiva gehad en haar heeft het goed geholpen. Ze had amper last van bijwerkingen en is volledig uit d'r depressie gekomen.
Welk merk ze had enzo weet ik allemaal niet. Alleen dat ik erg blij ben dat het heeft gewerkt.
Oud 18-08-2003, 09:13
Raging Retard
Raging Retard is offline
Tis gewoon shit.
Chemisch blijmaak spul..
ik slikte seroxat, fucking stemmingswisselingen van hier tot tokyo, Gaat het een poosje goed, een dag later stond ik met een paar messen mn moeder te bedreigen haar neer te steken als ze niet gauw opdonderde. Ik heb met die buien niet echt veel vrienden gemaakt nee . Ik slik die troep niet meer. Seroxat word aan elke puber voorgeschreven, want dan is de dokter er ook weer vanaf. placebo shit. Bah. veel plezier d'r mee.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 10:03
ratsja
ratsja is offline
zeker geen placebo shit, alleen gebruiken als je van nature serotonine tekort hebt, maar dan zal je het je hele leven met een juiste dosis moeten gebruiken.

in alle andere gevallen is het geen redmiddel, zeker het afbouwen zal dan zwaar zijn.
Oud 18-08-2003, 15:57
Verwijderd
Hoi,
de werking van anti-depressiva is heel persoonlijk en hangt ook af van de kwaal.
Het nadeel blijft altijd dat je door vaak langdurig gebruik verslaafd bent aan het middel.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 16:04
Koning
Koning is offline
Werkt goed, ben niet ziek geworden en voel me veel beter,

ik gebruik Seroxat

trouwens soms ben ik heel moe ervan of wat duizelig, meer niet
Oud 18-08-2003, 16:19
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Sync schreef op 18-08-2003 @ 17:04:

trouwens soms ben ik heel moe ervan of wat duizelig, meer niet
Merk ik ook...Vooral als ik er eentje heb vergeten te nemen
Oud 18-08-2003, 21:58
Fantôme
Fantôme is offline
in het noord hollands dagblad van donderdag 14 augustus.

UTRECT: MEdicijnen tegen psychiatrische stoornissen hebben nare bijwerkingen. Je wordt dik en suffig, of krijkt spierspasmen in je gezicht. Niemand wil zulke pillen langer slikken dan noodzakelijk. Maar te snel stoppen is bloedlink: voor je het weet is de draak terug in je hoofd.

dan nog een heel stuk over de bijwerkingen en ervaringen van mensen. nix positiefs, aan de bijwerkingen dan...
alleen, als ze goed aanslaan ben je een stuk minder depri.

je moet er dus heel wat voor geven...
Oud 18-08-2003, 22:21
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Slik Paroxetine (seroxat dus). Totaal geen bijwerkingen (alleen de eerste weken misschien, weet ik niet meer, maar dat hoort er een beetje bij). J
Je hebt niet echt door dat het je afvlakt ofzo, ik tenminste niet. Ik functioneer nu normaler. Mijn angsten zijn erdoor zo goed als verdwenen, zit niet meer in denkspiralen enz. dus dat is zeker zeer positief te noemen!! Maar toch wil ik stoppen zodra het kan omdat ik toch niet compleet ben nu, ik onderdruk een deel van mezelf en dat is ok zolang je erge problemen hebt, maar niet voor een lange tijd.

T kan echt wel positierf werken als je gewoon heel erg depri of angstig bent. Als je het slikt gaat dit meestal weg/ minderen en dan kun je aan de achterliggende problemen gaan werken als je die tenminste weet. Als je je leven dan weer wat meer op de rails hebt kun je gaan denken aan afbouwen. Ze kunnen je echt helpen even je leven weer op de rails te krijgen, maar ik zou ze niet langer slikken dan nodig want uiteindelijk is het toch chemische troep en het zal vast negatieve effecten hebben op je lichaam, chemisch kan nooit echt goed zijn op den duur denk ik.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 08:47
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
lunaco schreef op 18-08-2003 @ 16:57:
Hoi,
de werking van anti-depressiva is heel persoonlijk en hangt ook af van de kwaal.
Het nadeel blijft altijd dat je door vaak langdurig gebruik verslaafd bent aan het middel.
het is niet verslavend, maar het afbouwen is een hel, omdat de depressie lijkt terug te komen met alle nare gevolgen van dien, men spreekt daarom vaak van een verslaving.
Je kan alleen met afbouwen beginnen als je je maanden weer goed voelt.
Oud 19-08-2003, 09:01
Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
ratsja schreef op 19-08-2003 @ 09:47:
het is niet verslavend, maar het afbouwen is een hel, omdat de depressie lijkt terug te komen met alle nare gevolgen van dien, men spreekt daarom vaak van een verslaving.
Je kan alleen met afbouwen beginnen als je je maanden weer goed voelt.
Het afbouwen een hel? Ik ben in 1 keer gestopt, omdat ik door de anti-depressiva alleen maar depressiever werd. Ik heb t n behoorlijke tijd geslikt, maar doordat ik me steeds slechter begon te voelen, besloot ik ermee te stoppen. Langzaamaan voelde ik me steeds beter. Heb nergens last van gehad verder, maar t zal wel liggen aan het feit dat iedereen verschillend is
Oud 19-08-2003, 10:43
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Miss Helena schreef op 19-08-2003 @ 10:01:
Het afbouwen een hel? Ik ben in 1 keer gestopt, omdat ik door de anti-depressiva alleen maar depressiever werd. Ik heb t n behoorlijke tijd geslikt, maar doordat ik me steeds slechter begon te voelen, besloot ik ermee te stoppen. Langzaamaan voelde ik me steeds beter. Heb nergens last van gehad verder, maar t zal wel liggen aan het feit dat iedereen verschillend is
welke ad had je ?
tevens de vorm van depressie heeft een oorzaak hiervoor.

Laatst gewijzigd op 19-08-2003 om 10:46.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 13:50
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Dachten jullie van Hypericum Perforatum?
Oud 19-08-2003, 14:30
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 19-08-2003 @ 14:50:
Dachten jullie van Hypericum Perforatum?
voor de ontwenning zeker ?
Oud 19-08-2003, 15:44
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Nee, voor gewoon gebruik.
Oud 19-08-2003, 20:46
Slashy
Slashy is offline
Ik ben het niet helemaal eens met de mensen die zeggen dat het chemische troep is. Ik snap het punt wel, maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje overdreven.

Die medicijnen zorgen ervoor dat er een stof wordt aangevuld in je hersenen waardoor je je beter voelt. Bij sommige mensen zit depressie of angst nou eenmaal in hun aard. Kan het nemen van die pillen dan niet juist een uitkomst voor hen bieden, zodat ze beter functioneren in het leven? Zodat ze het beter doen op sociaal gebied etc? Je kan het ook vergelijken met een suikerziekte patient die zichzelf insuline toedient om te overleven, of vrouwen die de Pil slikken om niet zwanger te raken. Da's ook allemaal chemisch en toch hoor je daar niemand over protesteren. Ik ben het ermee eens dat mensen die antidepressiva slikken om uit een vervelende situatie te komen, zoals een kapot huwelijk oid, het niet langdurig moeten slikken. Maar ik denk dat het voor sommige mensen zeker een uitkomst kan bieden....

Verder bedankt voor alle reacties. Het verschilt dus heel erg per persoon, hoe het aan slaat...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 08:53
kimmetjexx
kimmetjexx is offline
ik gebruik seroxat en rispedal en met de rispedal heb ik slechte ervaringen mee daar ga ik ook mee stoppen maar met de seroxat eigenlijk niet hoor. Misschien ligt het er aan dat het bij mij te laag is maar ik heb er wel goede ervaringen verders mee.

groetjes Kim
Oud 20-08-2003, 09:04
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 19-08-2003 @ 16:44:
Nee, voor gewoon gebruik.
en waarom deze voorkeur ?
Oud 20-08-2003, 13:40
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
ik gebruik risperdal en met de rispedal heb ik slechte ervaringen mee[/B]
Dat heb ik ook geslikt maar ben gestpot omdat ik er (zelf met een half pilletje) de hele dag doodmoe van bleef.

Zelf heb ik nooit antidepressiva geslikt maar mijn vriend slikt en al járen. Hij heeft er verschillende uitgeprobeerd, de meeste werkten niet of hij werd er gruwelijk dik van. Nu heeft hij eindelijk de goeie voor hem gevonden en het werkt erg goed. Hij heeft sinds die antidepressiva maar 1 (geloof ik) terugval gehad en verder geen last van bijwerkingen.

Ansideprssiva moet je idd afbouwen maar een neefje van mijn vriend is er zo van de een op de andere dag mee gestopt en heeft nergens last van gehad.
Oud 20-08-2003, 14:07
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 20-08-2003 @ 14:40:
Dat heb ik ook geslikt maar ben gestpot omdat ik er (zelf met een half pilletje) de hele dag doodmoe van bleef.

Zelf heb ik nooit antidepressiva geslikt maar mijn vriend slikt en al járen. Hij heeft er verschillende uitgeprobeerd, de meeste werkten niet of hij werd er gruwelijk dik van. Nu heeft hij eindelijk de goeie voor hem gevonden en het werkt erg goed. Hij heeft sinds die antidepressiva maar 1 (geloof ik) terugval gehad en verder geen last van bijwerkingen.

Ansideprssiva moet je idd afbouwen maar een neefje van mijn vriend is er zo van de een op de andere dag mee gestopt en heeft nergens last van gehad.
zomaar ineens gestopt
wat was zijn dosis en hoe lang gebruikte hij het spul ?
Oud 20-08-2003, 17:43
lindatjuh01
lindatjuh01 is offline
heb het ook gehad! en vond het klote spul niet dat ik er ziek van werd ofzow! maar gwoon dat het gevoelv an goh ik ben weer beter maar als ik die fokking dinge niet neem ben ik weer depri! dan kun je net zo goed aan de drugs tja.. dan ben je tog ook happy? maar ik ben er mee gestopt! wou zonder die dinge weer beter worden! en als dat gelukt iz... achja..
Oud 20-08-2003, 18:05
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
ratsja schreef op 20-08-2003 @ 15:07:
zomaar ineens gestopt
wat was zijn dosis en hoe lang gebruikte hij het spul ?
Ik heb geen idee (heb die jongen 1x gezien) maar hij is al een paar jaar zo depressief dat hij z'n kamer alleen 's nachts als iedereen slaapt afkomt, zelfs zijn ouders zien hem bijna nooit. Dus ik denk dat hij behoorlijk wat geslikt heeft..
Oud 20-08-2003, 18:20
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
MrOizo schreef op 17-08-2003 @ 17:43:

Dit is naar mijn weten niet bij alle antidepressivum. Antipsychotica vlakt inderdaad je stemming, maar dat wordt meestal niet zo snel voorgeschreven. Lithium kan ook, hoewel dit zelden gebeurt, voor een afvlakking van de stemming zorgen.

Er zijn een tal van antidepressivum, ze heffen dacht ik het tekort aan noradrenaline en serotonine op -alleen de MAO-remmers werken anders-

Somebody Special, dit is denk ik een andere geestesziekte. Ik ben de naam kwijt, maar ik weet wel dat deze ineens heel vaak voorkomt, alsof het een epidimie is.

Laatst gewijzigd op 20-08-2003 om 18:26.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 19:37
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
ratsja schreef op 20-08-2003 @ 10:04:
en waarom deze voorkeur ?
Hypericum Perforatum is ook bekend als St. Janskruid. Dit is een kruid met een opbeurende werking.
Er is genoeg informatie te vinden over dit plantje. Het is verkrijgbaar als gedroogd kruid en als capsules. Tinctuur is niet te krijgen, omdat dit te zwaar is.
Het grote voordeel is natuurlijk dat het niet chemisch is. Het is ook te verkrijgen zonder recept. Natuurlijk is het geen vervanger voor de echt zware chemische middelen, maar in veel gevallen zijn die zware middelen echt niet nodig.

Lees er maar eens wat over, dan kan je beslissen of het wat voor jou is.

Er kunnen bijwerkingen optreden bij gelijktijdig gebruik van de pil (als het op basis van bepaalde hormonen is). Ook gebruik met alcohol is enigzins af te raden.
Oud 20-08-2003, 20:21
Koning
Koning is offline
Citaat:
Droyd schreef op 18-08-2003 @ 17:19:
Merk ik ook...Vooral als ik er eentje heb vergeten te nemen
ja! maar ik vergeet het zo vaak dat het niet meer uitmaakt
Oud 20-08-2003, 23:43
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 20-08-2003 @ 20:37:
Hypericum Perforatum is ook bekend als St. Janskruid. Dit is een kruid met een opbeurende werking.
Er is genoeg informatie te vinden over dit plantje. Het is verkrijgbaar als gedroogd kruid en als capsules. Tinctuur is niet te krijgen, omdat dit te zwaar is.
Het grote voordeel is natuurlijk dat het niet chemisch is. Het is ook te verkrijgen zonder recept. Natuurlijk is het geen vervanger voor de echt zware chemische middelen, maar in veel gevallen zijn die zware middelen echt niet nodig.

Lees er maar eens wat over, dan kan je beslissen of het wat voor jou is.

Er kunnen bijwerkingen optreden bij gelijktijdig gebruik van de pil (als het op basis van bepaalde hormonen is). Ook gebruik met alcohol is enigzins af te raden.
is waar, maar het wordt ook wel eens toegepast na het afbouwen als je 2 week niks meer slikt.
Oud 21-08-2003, 14:26
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Sync schreef op 20-08-2003 @ 21:21:
ja! maar ik vergeet het zo vaak dat het niet meer uitmaakt
Das niet bepaald gezond dan. Naar het schijnt is de regelmaat van het innemen van bepaalde ad nogal belangrijk. Geen idee wat de gevolgen zijn, maar je zou misschien kunnen terugvallen, meen ik van de dokter te hebben gehoord.
Oud 25-08-2003, 13:53
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Slashy schreef op 17-08-2003 @ 00:31:
Tsja. Ik heb net een search gedaan op 't forum en eigenlijk zegt iedereen alleen maar negatieve dingen, dat het je gevoel onderdrukt of dat het helemaal niks doet of dat je er heel erg ziek van wordt. Het lijkt wel alsof mensen alléén maar negatieve ervaringen hebben met die pilletjes. Maar waarom wordt het dan voorgeschreven?

Zijn er ook mensen met positieve ervaringen (met name Seroxat/Paroxetine gebruikers) ?
Of een anti-depressivum aanslaat verschild van persoon tot persoon... Ik heb bijvoorbeeld wel veel baad bij Seroxat, maar over Fevarin ben ik persoonlijk minder te spreken...
Voordelen voor mij persoonlijk:
* Depressie is niet zo sterk meer op de voorgrond, waardoor ik
er nu beter mee kan leven
* Geen last meer van depersonalisatie
* Geen last van derealisatie
* Angsten worden makkelijker hanteerbaar...

enz!

Voor mij is er bewijze van een 'nieuwe wereld' open gegaan... (Klinkt misschien een beetje pathetisch)

Joyce
Oud 25-08-2003, 21:26
Koning
Koning is offline
Citaat:
Droyd schreef op 21-08-2003 @ 15:26:
Das niet bepaald gezond dan. Naar het schijnt is de regelmaat van het innemen van bepaalde ad nogal belangrijk. Geen idee wat de gevolgen zijn, maar je zou misschien kunnen terugvallen, meen ik van de dokter te hebben gehoord.
ja, dat is nooit goed. maar nu de school weer begonnen is heb ik weer regelmaat. in de vakantie en weekends vergeet ik het altijd, heb ze nu naast me puter liggen
Oud 26-08-2003, 15:12
Verwijderd
Voor mij was het na een tijdje zeker positiever, ik kon veel meer dan ervoor, raakte niet verblind door angsten. Heeft me een diploma opgeleverd
Maar na een tijdje begon ik het niet fijn meer te vinden, ik wilde me als mezelf voelen want dat deed ik niet. Dus afgebouwd (ging heel makkelijk) en nu ben ik mezelf, met mijn angsten die ik continu blijf overwinnen waardoor ik weer sterker wordt.

Het gebruik was dus lange tijd positief, als ik het niet had gebruikt was ik nu niet waar ik nu ben.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 16:05
Slashy
Slashy is offline
Ik neem nu sinds 2 weken Seroxat (naja... paroxetine), de eerste 8 dagen een half tablet en daarna een hele per dag. Die eerste paar dagen merkte ik er eigenlijk niks van, behalve dat ik vrijwel geen honger meer had. Het enige wat ik nu voel is moeheid, sufheid. De hele dag door. Het valt nog wel mee als ik niet veel hoef te doen, maar zodra ik iets moet lezen of moet opletten bij bijv. Scheikunde/Wiskunde kost het heel veel moeite m'n ogen open te houden.

Ik wil het graag wat langer proberen omdat ik toch wel last heb van vrij extreme angsten. Maar, heeft iemand nog tips hoe ik dat moeie gevoel wat kan verminderen? Langer slapen, meer eten, zoiets? Tenks.

En Joyce, het klinkt helemaal niet pathetisch, ik snap het helemaal! En 'k ben blij voor je, ook. yay!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 19:41
luckyleo
luckyleo is offline
Ik hoorde dat je geen alcohol mag drinken als je anti-depressiva slikt? Is dat zo? Wat zijn de gevolgen daarvaan? Waarom zegt de dokter daar niks nadrukkelijks over?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 19:56
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
luckyleo schreef op 27-08-2003 @ 20:41:
Ik hoorde dat je geen alcohol mag drinken als je anti-depressiva slikt? Is dat zo? Wat zijn de gevolgen daarvaan? Waarom zegt de dokter daar niks nadrukkelijks over?
In de bijsluiter staat idd dat je alcohol beter kunt mijden, doch versterkt het de werking niet
Dat vind ik tamelijk vaag... :-/ Wanneer ik nu bijvoorbeeld een glas of 4 drink, ben ik het 'lichtelijk-aangeschoten-stadium' wel gepasseer/

hmmz, never mind....

Joyce
Oud 28-08-2003, 09:53
Verwijderd
Citaat:
luckyleo schreef op 27-08-2003 @ 20:41:
Dokter zei tegen mij dat ik geen zuipfestijn moest gaan houden, maar dat een glas wijn/bier op z'n tijd best kan. Alleen rekening houden dat je dan niet meer moet gaan rijden, je kan er wat suffer van worden enzo, sneller suf dan normaal dus.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 21:01
goddezzz
goddezzz is offline
Bij mij lijkt het ook dat de medicijnen de werking met bier versterkt. Maar ja. Het wordt ook afgeraden omdat je gevoeliger bent voor verslavingen. (meer kans om het te krijgen omdat je je nogal kut voelt.)
Verder slik ik 1,5 jaar medicijnen. Was in het begin na een paar maandjes opgehouden omdat het geweldig goed met me leek te gaan. Dit deed ik zonder het rustig af te bouwen en inderdaad was dat geen goed idee en viel ik weer terug.
Ik gebruik nu 1,5 tabletten. Maar het werkt nog steeds niet. Het kan dat niet iedere medicijn aanslaat waardoor het kan zijn dat je eerst 3 of meerdere medicijnen moet slikken (en de zieke periode moet doorkomen) wil het werken.
Behalve dat ik nu nog steeds niet fatsoenlijk kan schijten en de pil meer onbetrouwbaar maakt, mezelf een stuk oppervlakkiger maakt en nog meer nadeeltjes zijn is er niets aan de hand.
De medicijnen lossen trouwens je problemen niet op. Het is een hulpmiddel zeg maar. Soort begeleiding. Maar als je echt hulp nodig hebt. En een psychiater/psycholoog/counsoler/maatschappelijkwerker/blablablaat niet genoeg is, zou ik het iig proberen.

xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten