Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2003, 18:28
Medea
Medea is offline
Ik ben vorige maand bij een stomatologe geweest vanwege de ongelukkige positie van mijn wijsheidstanden. Als ze blijven zitten en ze groeien in de richting waarin ze zich nu bevinden (horizontaal) dan staan mijn achterste tanden binnen de kortste keren schots en scheef. Er werd dus een afspraak gemaakt om ze vlak voor de herfstvakantie te laten wegnemen. Dagopname, maar volledige verdoving. Mijn mama begint intussen zo over ongeveer alles te twijfelen en dat werkt heel aanstekelijk. Vandaar dat ik graag wat meer info zou hebben van 'ervaringsdeskundigen' van die operatie en/of volledige narcose.
Groetjes,

Anne-Laure
Oud 21-08-2003, 19:00
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
Medea schreef op 21-08-2003 @ 19:28:
Ik ben vorige maand bij een stomatologe geweest vanwege de ongelukkige positie van mijn wijsheidstanden. Als ze blijven zitten en ze groeien in de richting waarin ze zich nu bevinden (horizontaal) dan staan mijn achterste tanden binnen de kortste keren schots en scheef. Er werd dus een afspraak gemaakt om ze vlak voor de herfstvakantie te laten wegnemen. Dagopname, maar volledige verdoving. Mijn mama begint intussen zo over ongeveer alles te twijfelen en dat werkt heel aanstekelijk. Vandaar dat ik graag wat meer info zou hebben van 'ervaringsdeskundigen' van die operatie en/of volledige narcose.
Groetjes,

Anne-Laure
Wijsheidstanden

Ik heb er nu 4 (nou ja, de 4e is aan het doorkomen) en waarschijnlijk kunnen ze allemaal blijven zitten (totdat ze gaan rotten, verstandskiezen zijn zwakker dan je andere tanden en kiezen en doordat je er niet goed bij kunt met poetsen gaan ze vaak rotten en moeten ze er alsnog uit).

Ik denk dat ze een sneetje in je tandvlees maken (ik neem aan dat ze nog niet door zijn?) en dan pakken ze je kies en trekken ze eruit. Heel simpel dus.

Over pijn valt niet veel te zeggen. De een heeft pijn en de ander voelt er helemaal niets van.

Waarom wordt het onder volledige narcose gedaan? Omdat ze alle 4 in 1 keer eruit gaan of iets anders?
Oud 21-08-2003, 19:28
Verwijderd
Ik heb het ook laten doen onder algehele narcose (en daar moet je in Nederland nogal moeite voor doen, om dat voor elkaar te krijgen... ). Natuurlijk verschilt het enorm per persoon, maar mij is het goed bevallen. Tuurlijk had ik wel last erna, maar met pijnstillers en flink wat ijs was het wel uit te houden. Als ik het nog een keer zou moeten laten doen, zou ik het weer onder algehele narcose doen. Al kun je je d'r ook heel rot door voelen...maar dat weet je van te voren toch niet.

Hoe, wie en wat ze precies gedaan hebben, weet ik niet, ik was er niet bij.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 22:02
ekki
ekki is offline
over die 'wijsheidstanden':

het zijn verstandskiezen, omdat ze ver in de mond staan. ze staan in een verre stand zeg maar. daarom vèrstandskiezen. heeft dus niks met wijsheid te maken.

verder durf ik niet naar de tandarts, ik moet ze er ook uit laten halen.
Oud 21-08-2003, 23:36
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
ekki schreef op 21-08-2003 @ 23:02:

het zijn verstandskiezen, omdat ze ver in de mond staan. ze staan in een verre stand zeg maar. daarom vèrstandskiezen. heeft dus niks met wijsheid te maken.

Ik neem aan dat dit gewoon een grapje was toch?
Van die wijsheidstanden?
Oud 22-08-2003, 07:58
Qamra
Qamra is offline
Citaat:

Verstandskiezen heten in het engels "wisdomteeth".. Vrije vertaling is wijsheidstanden..

Maar anyway; gewoon weg laten snijden, ze moeten er tóch uit, kan je ze maar beter zo snel mogelijk weg laten halen..
Oud 22-08-2003, 08:54
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ze is Belgisch, misschien zeggen ze daar wel gewoon wijsheidstanden
Oud 22-08-2003, 09:13
Verwijderd
Citaat:

Ze worden ook wijsheidstanden genoemd, omdat je ze zo rond je 18de krijgt, dan ben je volwassen oftewel 'wijs'.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Als ze doorkomen en als je tanden schots en scheef duwen enz. ben je, denk ik, verder van huis. Als ze er uit moeten, dan moeten ze er toch ooit uit. Ik wilde het ook niet, maar heb het toch maar gedaan (met als gevolg dat mijn hoofdpijn iets minder chronisch is geworden) en het is (zoals je weet) hardstikke meegevallen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 11:19
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 22-08-2003 @ 09:54:
Ze is Belgisch, misschien zeggen ze daar wel gewoon wijsheidstanden
sorry, daar hou ik nooit rekening mee
Oud 22-08-2003, 14:25
tiram
tiram is offline
Ik heb t op mijn 16e al laten doen, gewoon bij de tandarts en het deed helemaal geen pijn. Naja...het voelde natuurlijk niet echt lekker ofzo...
Ik had de eerst week twee kiezen laten trekken, en de week erop de volgende twee. Gewoon met verdoving, voel je er niks van. Dus zit er maar niet overin!

Kus

edit: oeps, niet zo goed gelezen...jij moet onder volledige narcose...sorry...

Laatst gewijzigd op 22-08-2003 om 14:28.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 19:36
Medea
Medea is offline
Ieps! Bedankt allemaal! Bij ons is volledige narcose de regel als je ze alle 4 tegelijk laat wegnemen (en van verstandskiezen spreekt noch de tandarts, noch de orthodontist, noch de stomatologe )
Oh nog een vraagje, Leonoor, moest je een nacht in het ziekenhuis blijven of gewoon dagopname? (en wat vind je het best?)
Oud 22-08-2003, 20:26
Outrageous
Outrageous is offline
Ik heb maar 1 verstandskies (die nog niet door was) weg moeten laten halen. Ik kreeg een plaatselijke verdoving en mocht meteen daarna naar huis. In principe heb ik er niet extreem veel last van gehad, maar het kan even vervelend zijn omdat je niet kan eten en praten kan pijn doen. Met 4 verstandskiezen in 1 keer zal dat nog wel iets heviger zijn, maar volgens mij valt het allemaal wel mee.

Regels voor berichten