Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Verassend: Karl Marx. Ik vind het mooie aan deze filosofie dat het niet alleen bij een filosofie blijft, maar het ook praktische mogelijkheden heeft.
Ik heb deze week toevallig een boekje met enkele inleidende teksten over bepaalde filosofische stromingen gelezen, en Plato sprak me daarin erg aan. Ik ben er nu wat meer over aan het lezen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() geloof ik ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
schande.... "Darwin geen filosoof."
Darwin heeft het bestaan als zijnde het best geformuleerd van alle wetenschappers en filosofen tot nu toe. Darwins visies over het bestaan van 'leven' is een grote revolutie in de zeitgeist van de mens. Probeer zelf maar eens uit te vogelen hoe het idee "god heeft alles geschepen" omgevormd werd tot "de ontwikkeling van de soorten". Het is een astronomische stap, intellectueel gezien, vergelijkbaar met de klassieke mechanica-relativiteit. Darwins ideeen worden in de 21e eeuw alleen maar sterker, en er kunnen paralellen getrokken worden met de modernste kwantummechanica. persoonlijk vind ik darwin de belangrijkste filosoof die er bestond. En ja, ik heb plato, nietzche, hume, locke, kant, schoppenhauer, leibnitsch en aristoteles in lichte mate bestudeerd
|
Tsja.... wanneer noem je iemand een filosoof? Darwin deed op de Galapagos eilanden inspiratie op voor zijn evolutie theorie, eigenlijk kwam dat min of meer toevallig. Als een filosoof iemand is die 'naar kennis streeft' dan is bijna iedereen wel een filosoof.
|
Het valt me op dat Socrates niet genoemd wordt.
Hij had voor zijn tijd een hele aparte manier van leven. Hij werkte niet, hij verdiende ook geen geld, maar hij ging de agora (markt) op om met alles en iedereen in discussie te gaan. En altijd won hij, tot ergenis van anderen. Ook zijn besluit om de gifbeker te nemen is heel dapper. Hij had ook de mogelijkheid de stad te verlaten. |
![]() |
||
Citaat:
Immanuel Kant was een wiskundige, maar iedereen ziet hem toch ook als filosoof? Waarom zou een bioloog dan geen filosoof kunnen zijn. Ook is Darvins theorie een van de meest bruikbare filosofische theorien die er bestaat. WTF heb je aan een 'schadowwereld' (plato) of WTF heb je an 'nomaden' (leibniz). Kant heefft dan wel de grondslagen voor het 'reinen vernunft' geschreven, maar niemand heeft er wat aan. Pas toen Werner Heisenberg met het onzekerheidsprincipe kwam in de kwantummechanica werd het belangrijk. En nu ook enigszins in de ontwikkelingspsychologie. Descartes heeft ook vele jaren onnuttig werk verricht. Pas toen hij bewees dat God bestond, ging men er aan twijfelen. En wat heb je aan "ik denk dus ik ben", volgens hem de eerste kennis die er is. Maargoed, ik ben zoiezo geen fan van metafisica. Vroeger dacht men dat bloed door het lichaam stroomde als eb en vloed werking. Harvey heeft na veel wetenschappelijk onderzoek het idee gekregen van een 'circulatie'. Einsteins relativiteit is ook zoals dit. Een filosofie spreek mij aan als het praktisch is (geen gekwijl over goddelijkheid, leven na de dood, onsterfelijkheid). EN als de filosoof een geestelijk revolutie maakt door buiten het bestaande paradigma te gaan staan, en een inzicht te krijgen dat niemand daarvoor had gehad. Een bijzondere denkstap. Het leuke is dat iedereen die het 1 keer hoort, de evolutie theorie begrijpt ^_^.
||||
Citaat:
Dat Kant geen wiskundige is heb ik gecontroleerd door te kijken of hij in het namenregister van mijn Encyclopedic Dictionary of Mathematics voorkomt, maar aangezien hij daar niet wordt vermeld kun je er wat mij betreft van uit gaan dat het geen wiskundige is. Hij heeft echter wel het denken van andere wiskundigen, met name Gauss, beïnvloed. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 17-08-2003 om 14:48. |
![]() |
||
Citaat:
Het kwam hem ook niet uit z'n pen gerold... Charles Darwin heeft heel zijn leven voor lul gestaan, door iedereen belachelijk gemaakt, nooit erkenning gehad en heeft zelfs moeten vluchten! Alleen omdat hij vasthield aan z'n eigen gedachtes. Omdat hij z'n hele leven inzette voor het 'onstaan van de wereld' denk ik dat je hem goed filosoof kan noemen... (ik weet dat niemand het hier mee eens is) Maar hij dacht ná over het onstaan van de wereld... Het hoe-en-wat! Een filosoof zoekt altijd naar oplossingen, dat deed Darwin ook! Een oplossing op de vraag: Hoe zijn de organismen ontstaan!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar iemand die zó nadenkt over het ontstaan van de mensheid, de planten, dieren enz is hij voor MIJ een filosoof...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zeg nu voor de 3e keer, dat omdat Darwin nadenkt over het ONTSTAAN van de organismen ---> de mens, dieren en planten. Hij stelde zijn hele leven in voor het antwoord op zijn vraag. Zijn vraag waarvan IK denk dat die wel een filosofische kant heeft! En dat Darwin voor mij wetenschapper EN filosoof is, wil niet zeggen dat anderen dat óók zo zien! (jij dus waarschijnlijk niet)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
ut onderwerp is een btje veranderd in wat nu eigenlijk filosofie en en wanneer je eenf filosoof bent. dus.. wat is filosofie nou eigenlijk. letterlijk is ut wijsbegeerte, schieten we daar wat mee op? dat zou dus inhouden dat iedereen die ergens een verklaring voor probeert te vinden, waar nog geen echte verklaring voor is een filosoof is. imo
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Psychologie |
Wie ben jij? gewoonmax | 60 | 22-02-2007 16:52 | |
Als de oerknal werkelijk is gebeurd. LMP | 22 | 31-08-2004 20:12 | |
De Kantine |
[gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ??? damaetas | 582 | 27-01-2003 18:11 | |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 |