Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2003, 23:25
Verwijderd
OK, zit op de chat en krijg een verhaal over programma op VTM (Belgisch). Crank. Wie kent het, wat is het, ervaringen? Ben nieuwsgierig... Heb het helaas gemist.

dit staat op de site van de reportage:

Crank, De Plattelandsdrug
Drugs zijn lang een grootstedelijk fenomeen geweest. Maar dat behoort nu wel definitief tot het verleden. In het hinterland van de Verenigde Staten zijn nogal wat plattelandsbewoners in de ban van ‘crank’.

Crank is een uiterst verslavende drug die in amper een paar jaar tijd epidemische vormen heeft aangenomen. De drug (wetenschappelijke naam: methamfetamine) is voor de DEA (Drug Enforcment Agency) uitgeroepen tot topprioriteit om te bestrijden.

En dat is niet makkelijk. Want crank is een ‘artisanale drug’. Met eenvoudige ingrediënten, die bij elke drogist te koop zijn, en een simpele formule, brouwen de jonge boeren van Iowa in hun keuken hun eigen crank. De drug wordt geslikt, gesnoven, gerookt, gespoten en kost een habbekrats. De roes duurt 12 uur.

Bart Van Doorne trekt voor “Telefacts Zomer” naar de plattelandsstaat Iowa in het midden-westen van de VS en peilt naar de verslaving aan crank.
Terri is een alleenstaande moeder met twee zonen voor wie ‘family time’ gelijkstaat aan crank gebruiken. Elke dag wordt het gezin collectief high. Terri gebruikt al ruim 20 jaar crank. De liefde voor de drugs heeft ze zonder veel morele bezwaren aan haar oudste zoon Jeff meegegeven. Justin, de jongste zoon, vindt crank maar niets. Elke dag kijkt hij machteloos toe hoe zijn moeder en zijn broer steeds verder aftakelen.

Ondanks zijn afkeer voor de drug sluit hij niet uit om er ook mee te beginnen. Al was het maar om even te kunnen ontsnappen aan de grauwheid van zijn bestaan. En dat is ook wat Clayton wil. Clayton is een werkloze muzikant die van de straat is geplukt door Justins moeder. Ook hij is in de ban van crank.

“Wanneer de naald in je ader verdwijnt en de crank door je bloed stroomt, vergeet je al je zorgen. Het is alsof je weer voor de eerste keer verliefd bent, alsof je klaarkomt. De drug grijpt je bij je nekvel om je nooit meer los te laten”, vertelt hij bijna euforisch.

Yates logeerde een tijd bij Rod en Jane, een koppel van middelbare leeftijd dat in een voorstadje van Iowa woont. Rod gebruikt al crank sinds 1973. Zijn vrouw, Jane, volgde enkele jaren later trouw haar man. Sindsdien gebruiken ze dagelijks crank in aanwezigheid van de kinderen. Maar wel achter gesloten gordijnen.

Rod en Jane proberen een zo ‘normaal’ mogelijk leven te leiden. Rod heeft zelfs nog zijn baan als dakwerker. Maar na meer dan een kwarteeuw crankgebruik voelen ook Rod en Jane dat de drug hen uiteindelijk naar de verdoemenis zal helpen. “Ik heb me altijd voorgenomen geen junkie te worden”, vertelt Jane, “maar wie eenmaal crank heeft geproefd, wordt de gevangene van de drug. Ontsnappen kan niet”, vervolgt ze gelaten.

En tenslotte zijn er nog Karina en Justin. Karina verwacht een baby. Maar van een ‘blijde verwachting’ is zeker geen sprake. Justin gebruikt dagelijks crank en belooft dat hij de drug voor bekeken houdt als hun kindje geboren wordt. Maar net na de bevalling van hun zoontje, glipt Justin uit de ziekenhuiskamer om ‘nog één keer high’ te worden.

Ik kan het niet linken want die txt verdwijnt weer binnenkort.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2003, 23:37
Footprint
Footprint is offline
hm lijkt me maar een gevaarlijk goedje
maja dat willen ze natuurlijk ook zo over laten komen
ik ben eigenlijk wel nieuwgierig naar persoonlijke reacties van gebruikers.
Oud 25-08-2003, 23:42
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
*erowid search doet*
Oud 25-08-2003, 23:44
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
ervaring van een gebruiker
Oud 25-08-2003, 23:48
Footprint
Footprint is offline
Methamfetamine (meth, crank, crystal, ice, redneck cocaine). Japanse uitvinding uit 1917. Goedkope amfetaminevariant, sterk in het zuidwesten van de VS, vooral onder blanken. In Nederland nog zeldzaam.

nrc 8 maart 2001

crystal en ice die namen komen me wel wat bekender voor
Oud 25-08-2003, 23:51
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Nog een ervaring
Oud 25-08-2003, 23:59
Footprint
Footprint is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 26-08-2003 @ 00:44:
ervaring van een gebruiker
ah dankje
Oud 26-08-2003, 00:01
Verwijderd
Citaat:
dreadmanneke schreef op 26-08-2003 @ 00:51:
Nog een ervaring
hmmm... nice, maar heb liever forumervaringen.. kan ik wat vraagjes stellen enzo .
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 00:02
harrie the 5th
harrie the 5th is offline
Ik heb die reportage gezien..... Gebruikers zeiden dat ze het gevoel kregen dat iedereen hen aan wilde vallen (paranoia). Het was ook een van de lichaamsvermoeiendste drugs die er bestond vertelde een geintervieuwde gebruiker. NOFX zingt er ook over, in anarchy camp... maarja nu weet je nog geen barst meer, inhoudsloze informatie.....
Oud 26-08-2003, 00:06
Footprint
Footprint is offline
Citaat:
With crank you always need more, no matter how much you start with. The more you do it, the more you need. I went from requiring a pea sized amount, to needing multiple lines to get me up, and you have to get up. Its not that it hurts to be down, or that you go through terrible withdrawls, but you are tired, you cry a lot, and eat. I use it as a diet drug, an excuse to excuse the fact that I rail sometimes 7 times a day, and I never get up like that first time.
dat klinkt niet echt fijn
Oud 26-08-2003, 00:27
Nanaki
Nanaki is offline
Toevallig was hier afgelopen zondag ook een reportage over op sbs6. Daar heette het alleen geen Crank, maar Jabba oid. Weet wel zeker dat het ook methamfetamine was: zal dus wel hetzelfde zijn?

Ze zijn geloof ik nogal bang dat het overwaait naar Europa, en tbh lijkt het me helemaal geen cool spul. Maar goed, ben ook wel benieuwd naar andere ervaringen aangezien die docu ook niet helemaal objectief was natuurlijk.

ok, nutteloos
Oud 26-08-2003, 08:01
Demiurge
Demiurge is offline
Citaat:
Nanaki schreef op 26-08-2003 @ 01:27:
Toevallig was hier afgelopen zondag ook een reportage over op sbs6. Daar heette het alleen geen Crank, maar Jabba oid. Weet wel zeker dat het ook methamfetamine was: zal dus wel hetzelfde zijn?

Ze zijn geloof ik nogal bang dat het overwaait naar Europa, en tbh lijkt het me helemaal geen cool spul. Maar goed, ben ook wel benieuwd naar andere ervaringen aangezien die docu ook niet helemaal objectief was natuurlijk.

ok, nutteloos
Heb ik ook gezien, maar dat is volgens mij niet hetzelfde als crank, jabba word ook wel door de westerse Ice genoemt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 08:37
coecie
coecie is offline
ik vraag me af hoe je dat dan wel maakt...
huis tuin en keuken middelen? sjonge, dat klinkt echt heel geschikt
het lijkt trouwens net alsof je crack verkeerd gespeld hebt

Laatst gewijzigd op 26-08-2003 om 08:46.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 08:51
Demiurge
Demiurge is offline
Citaat:
coecie schreef op 26-08-2003 @ 09:37:
ik vraag me af hoe je dat dan wel maakt...
huis tuin en keuken middelen? sjonge, dat klinkt echt heel geschikt
het lijkt trouwens net alsof je crack verkeerd gespeld hebt
Volgens mij is crack en crank iets anders...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 10:02
zeehond23
zeehond23 is offline
welkom bij het nieuws van gisteren!

Damn, hoeveel reportages zijn DAAR al niet over geweest!

Ik zou het iig niet gebruiken. Mijn advies
Oud 26-08-2003, 12:09
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
zeehond23 schreef op 26-08-2003 @ 11:02:

Dit is voor mij de eerste keer dat ik er iets over hoor, maar ik kijk ook niet zo veel tv.
Oud 26-08-2003, 12:24
Footprint
Footprint is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 26-08-2003 @ 13:09:
Dit is voor mij de eerste keer dat ik er iets over hoor, maar ik kijk ook niet zo veel tv.
hehe ik blijf je gewoon quoten
maare twas ook voor het eerst dat ik er iets over hoorde, maar ik kijk ook niet zo veel tv
Oud 26-08-2003, 13:01
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
Footprint schreef op 26-08-2003 @ 13:24:
hehe ik blijf je gewoon quoten
maare twas ook voor het eerst dat ik er iets over hoorde, maar ik kijk ook niet zo veel tv
Oud 26-08-2003, 13:11
coecie
coecie is offline
Citaat:
RazendeRoeland schreef op 26-08-2003 @ 09:51:
Volgens mij is crack en crank iets anders...
DUH

crank is trouwens de goedkoopste en slechtste versie van methaamfetamine, ice is het best en vet duur en lalala dan heb je nog metha en dan... ja dan komt crank
Oud 26-08-2003, 17:35
Verwijderd
Citaat:
zeehond23 schreef op 26-08-2003 @ 11:02:

kijk ook niet zo veel tv, en er was nog nix te vinden in het archief dus
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 18:59
mind
mind is offline
Citaat:
coecie schreef op 26-08-2003 @ 14:11:

crank is trouwens de goedkoopste en slechtste versie van methaamfetamine, ice is het best en vet duur en lalala dan heb je nog metha en dan... ja dan komt crank
is onjuist. het is gewoon een andere naam ervoor, en geen enkele dealer gaat toch zeggen dat ie slechte meth heeft?
Oud 27-08-2003, 16:00
C r Y p S
C r Y p S is offline
Lijkt me geen zuivere koffie
Reageren

Regels voor berichten