Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2003, 01:46
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Ik lees graag Amerikaanse, Engelse, Duitse en Franse literatuur.
En dan type moeilijk boek, zeg maar.
Ik hou van melancholie en zinnen die heerlijk zijn om in de avonduurtjes nog eens te herhalen.

Mijn favorieten:
Engelstalig: "Plain Girl" Arthur Miller (moet ieder meisje lezen, Miller is de beste)
"The Grassharp" Truman Capote
"The adventures of the black girl in her search for god" Bernard Shaw
"the Seven Pillars of Wisdom" T.E. Lawrence (fantastische man)
Duitstalig: "16.000 franc" Bruno Frank
Franstalig: "Prière sur l`acropole" Ernest Renan (interessante man)

En welke lezen jullie graag?
Oud 18-08-2003, 08:36
Vlooienband
Vlooienband is offline
Elke taal die ik kan spreken is mijn favoriet. Nu ga ik graag voor engels, douglas addams is de favo. The Hitchhikers guide to the galaxy is geniaal, werkelijk.
Qua franse literatuur blijf ik bij Jean-Paul Sartre, met zijn les jeux sont fait. Ook genial, werkelijk.
Duits favo: konsalik/kafka
De rest... geen idee. die moet ik nog te erg ontdekken, wil ik een favoriet hebben.
Oud 18-08-2003, 09:59
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Ik vind JP Sartre wel interessant zijn boeken spreken van een mooie sfeer, alleen met de verkeerde woorden. Sartre was eigenlijk alleen filosoof, geen schrijver.
Oud 18-08-2003, 10:10
Poziomka
Poziomka is offline
Anderstalige literatuur... hmm...
In het Frans lees ik haast geen boeken- ik denk dat ik het gewoon niet genoeg ken om er iets van te begrijpen- maar in het Engels wel. THE LORD OF THE RINGS natuurlijk! Lezen en blijven lezen en herlezen en weer lezen en... *beseft dat ze weer geobsedeerd bezig is* Ok, the lord of the rings dus...
En de laatste Harry Potters (4 en 5) heb ik ook in het engels gelezen *is trots op zichzelf *
Oud 18-08-2003, 20:29
Verwijderd
De Franse literatuur vind ik erg goed. De boeken van Sartre, Camus en Tahar ben Jelloun bijv. Duitse literatuur vind ik ook wel goed, met name Kafka.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 21:35
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 18-08-2003 @ 10:59:
Ik vind JP Sartre wel interessant zijn boeken spreken van een mooie sfeer, alleen met de verkeerde woorden. Sartre was eigenlijk alleen filosoof, geen schrijver.
Sommige prachtige dingen weet hij machtig simpel te verwoorden, dat vind ik zo geniaal aan hem.
Oud 21-08-2003, 00:06
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Lord of the Rings en Harry Potter vallen helaas niet onder de bedoelde groep boeken.
Oud 21-08-2003, 07:50
Verwijderd
LOTR en The Client
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 10:11
Justine
Justine is offline
De Sade

120 dagen van Sodom, erg vermakelijk en Justine, lekker vaag en ranzig. Maar zijn biografie heerscht het meeste!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 22:12
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Heb je de film "Salo of de 120 dagen van Sodom" gezien? Men noemt het de gruwelijkste film uit de geschiedenis. (Ichi en stuff vallen erbij in het niets.) Regisseur Pier Paolo Pasolini werd er om vermoord.
Oud 22-08-2003, 05:28
damaetas
damaetas is offline
engels is het enige dat ik vlot genoeg kan lezen om echt boeken van uit te krijgen. frans gaat ook wel maar dan moet het een acht goed boek zijn.

op het moment zit ik nbtje in een shakespearfase, toch tijd genoeg in de vakantie
Oud 22-08-2003, 10:44
Justine
Justine is offline
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 21-08-2003 @ 23:12:
Heb je de film "Salo of de 120 dagen van Sodom" gezien? Men noemt het de gruwelijkste film uit de geschiedenis. (Ichi en stuff vallen erbij in het niets.) Regisseur Pier Paolo Pasolini werd er om vermoord.
Ik ken die film wel, maar helaasch niet gezien, nog niet.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 12:55
Poziomka
Poziomka is offline
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 21-08-2003 @ 01:06:
Lord of the Rings en Harry Potter vallen helaas niet onder de bedoelde groep boeken.
sorry, maar dat vind ik persoonlijk beledigend. harry potter, ok ok, dat is nu niet bepaald "literatuur" met de grote L, maar the Lord of the Rings is literatuur, daar kan je niet onderuit.
Oud 23-08-2003, 13:16
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Mijn excuses, ik wilde je niet beledigen, alleen vraag ik om type: moeilijk boek, en, met alle respect, In de ban van de Ring is dat niet. Het is een rage- boek(en). Het gaat enkel om het verhaal. Niet om de poezië. Dat doet niets af aan het boek hoor, het is gewoon niet wat ik zoek.

In de ban van de Ring zijn zelfs hele knappe verhalen, met stromingen uit oude Griekse, Romeinse en Middeleeuwse sagen en mythes erin. Ik kan me voorstellen dat het je favoriet is.
Oud 23-08-2003, 13:44
Verwijderd
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 21-08-2003 @ 01:06:
Want...? Harry Potter is toch zeker jeugdliteratuur!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 15:36
Verwijderd
Russische literatuur van 1700 - 1900. Ik noem maar een paar jaartallen, maar ik omvat gewoon Dostojevski, Toergenjev, Poesjkin en al hun vriendjes. Hoewel Nabokov, een moderne rus, me ook erg goed beviel met 'Lolita' (Mijn god, wat een stijl!)

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 21:26
Justine
Justine is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 23-08-2003 @ 16:36:
Russische literatuur van 1700 - 1900. Ik noem maar een paar jaartallen, maar ik omvat gewoon Dostojevski, Toergenjev, Poesjkin en al hun vriendjes. Hoewel Nabokov, een moderne rus, me ook erg goed beviel met 'Lolita' (Mijn god, wat een stijl!)

LUH-3417
Ook wat van Tolstoj gelezen dan?

Heb zelf veel Russiche literatuur thuis liggen.
Franse is trouwens ook goed te lezen, Gustave Flaubert bv.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 22:22
Verwijderd
Ik heb van Tolstoj Oorlog en Vrede, Hadzji Moerat en Opstanding liggen, maar ik heb er nog niets van gelezen. Ik lees Russen trouwens het liefst in het Nederlands. Ik vond ons 'koude water' taaltje er beter bij passen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 23:14
Cartosa
Cartosa is offline
Vanalles beetje..

Ik lees momenteel 'Fasting, Feasting' van de Indiase Anita Desai.
Ben fan van Beckett, Camus, Joyce, Kerouac, Capote, McDonell, Salinger,..
Oud 24-08-2003, 23:47
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 25-08-2003 @ 00:14:
Vanalles beetje..

Ik lees momenteel 'Fasting, Feasting' van de Indiase Anita Desai.
Ben fan van Beckett, Camus, Joyce, Kerouac, Capote, McDonell, Salinger,..
Oud 25-08-2003, 10:33
Verwijderd
Citaat:
Cartosa schreef op 25-08-2003 @ 00:14:

...Ben fan van Beckett...
Yeah! Wat heb je allemaal al gelezen van hem? Ik heb op mijn vakantie het geluk mogen smaken om weer drie boeken van hem te vinden, wat mijn totaal op zes brengt (helaas nog geen toneelstukken of poezie van hem. Ik zag wel een boek met wat telespellen van hem, maar die was veel te duur).

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 11:36
Saeed al-Sahaf
Saeed al-Sahaf is offline
Alle werken van Dostojewski
Oud 25-08-2003, 12:17
alpha
alpha is offline
Ik lees andertalige literatuur niet voor de lol. Ik kan hier dan ook niks aanvullen, enkel info halen voor de boeken die ik nog zal moeten gaan lezen...
Oud 25-08-2003, 16:17
Sherco
Sherco is offline
The Hours van Michael Cunningham!
Oud 25-08-2003, 21:14
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Citaat:
Sherco schreef op 25-08-2003 @ 17:17:
The Hours van Michael Cunningham!
The Hours waar een film van is gemaakt? Over een Am. gezin in de jaren `50 waarvan de man ondekt homoseksueel te zijn?

Vast een goed boek.
Oud 25-08-2003, 23:59
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 25-08-2003 @ 11:33:
Yeah! Wat heb je allemaal al gelezen van hem? Ik heb op mijn vakantie het geluk mogen smaken om weer drie boeken van hem te vinden, wat mijn totaal op zes brengt (helaas nog geen toneelstukken of poezie van hem. Ik zag wel een boek met wat telespellen van hem, maar die was veel te duur).

LUH-3417
Waiting for Godot dus nog niet gelezen?
Als dat zo is en je beheerst goed je frans kan ik je aanraden om m ook in die taal te lezen, veel aangenamer, het origineel kwam ook eerst uit in het frans trouwens.
Verder heb ik van toneel ook Endgame gelezen.
Van boeken heb ik Malone Dies, The Unnamable en Murphy.
Oud 26-08-2003, 07:21
Verwijderd
Waiting For Godot heb ik wel gelezen en juist door dat spel ben ik geinteresseerd in hem geraakt. En ook omdat ik Watt van hem had liggen, die me ook zeer goed beviel. Daarna heb ik Molloy en Murphy gelezen en ik kan me herinneren dat ik Molloy een stuk beter vond. Ik heb nu nog More Kicks Than Pricks en The Complete Short Prose, allebei kort proza, en How It Is van hem liggen.

Ik kan helaas niet goed genoeg Frans om die taal te lezen, maar ik begrijp dat hij veel van zijn later werk zelf heen en weer vertaalt uit het Engels. Ik heb Murphy in het Nederlands gelezen (kon hem niet in het Engels vinden) en dat is zeer af te raden.

LUH-3417 - Ieren zijn dus ook ok, want Joyce leest ook goed.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 15:54
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 25-08-2003 @ 22:14:
The Hours waar een film van is gemaakt? Over een Am. gezin in de jaren `50 waarvan de man ondekt homoseksueel te zijn?

Vast een goed boek.
Er is wel een flim over gemaakt... het gaat eigenlijk over Virgina Andrews die een boek schrijft dat een grote rol speelt in de levens van 2 vrouwen die na haar leven, en er kom o.a. een Amerikaans gezin in de jaren 50 in voor, waarvan de ZOON homo blijkt te zijn, maar dat is een kleine verhaallijn die niet zoveel met het echte verhaal te maken heeft...
Oud 27-08-2003, 00:15
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Citaat:
Sherco schreef op 26-08-2003 @ 16:54:
Er is wel een flim over gemaakt... het gaat eigenlijk over Virgina Andrews die een boek schrijft dat een grote rol speelt in de levens van 2 vrouwen die na haar leven, en er kom o.a. een Amerikaans gezin in de jaren 50 in voor, waarvan de ZOON homo blijkt te zijn, maar dat is een kleine verhaallijn die niet zoveel met het echte verhaal te maken heeft...
Dan is die onlangs uitgebrachtte film (die oscars won) echt anders want daarin is het toch echt de ECHTGENOOT.
Oud 27-08-2003, 14:11
Poziomka
Poziomka is offline
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 23-08-2003 @ 14:16:
Mijn excuses, ik wilde je niet beledigen, alleen vraag ik om type: moeilijk boek, en, met alle respect, In de ban van de Ring is dat niet. Het is een rage- boek(en). Het gaat enkel om het verhaal. Niet om de poezië. Dat doet niets af aan het boek hoor, het is gewoon niet wat ik zoek.

In de ban van de Ring zijn zelfs hele knappe verhalen, met stromingen uit oude Griekse, Romeinse en Middeleeuwse sagen en mythes erin. Ik kan me voorstellen dat het je favoriet is.
dank je
Oud 27-08-2003, 15:16
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 27-08-2003 @ 01:15:
Dan is die onlangs uitgebrachtte film (die oscars won) echt anders want daarin is het toch echt de ECHTGENOOT.
Echtgenoot van wie? Van Mrs. Brown (die uit de jaren 50)? Want die komt in het verder boek niet voor. Haar zoontje (Ritchie of Richard) wel, in de tijd van Mrs. Dalloway is hij haar beste vriend, homo en heeft AIDS. Dus het is het zoontje...
Oud 30-08-2003, 22:34
sublime
sublime is offline
william shakespeare *aanbidding*
william blake
jane austen
klaus kordon
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 18:00
thomaske
thomaske is offline
Ik lees enkel nederlands