Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2002, 17:11
Bikinie-meisje
Bikinie-meisje is offline
Ik drink veel. Regelmatig en veel. Dit is al zo'n jaar / anderhalf jaar aan de gang.

Op een duizelig gevoel in de ochtend, ervaar ik weinig negatiefs hiervan.

Ik geloof dat alcohol het 'ware' in de mens naar boven brengt. Ik word niet ineens agressief als ik bezopen ben, of lullig, omdat ik dat zoiezo al niet ben. Als alcohol dat wel in je naar boven brengt, heb je het altijd al verborgen. Ik ben geen voorstander van verbergen.

Natuurlijk maak ik vreemde dingen mee. En natuurlijk zijn er mannen die denken misbruik te kunnen maken van een dronken vrouw. Als ik niet drink, willen diezelfde mannen eveneens misbruik maken. Het ligt niet aan de alcohol, maar aan de manier waarop je erop reageert. Vele mensen vinden het gek, maar ik heb geen pijn of spijt of schaamte, over niets. Ik heb de laatste maanden een zorgenvrij leventje geleid.

Alleen jammer dat ze me nu proberen een zorg aan te praten: Alcoholisme
Oud 12-10-2002, 17:25
Verwijderd
Het is goed zolang jij je er goed bij voelt
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 17:39
Bikinie-meisje
Citaat:
-Archangel- schreef:
Het is goed zolang jij je er goed bij voelt
Vind ik ook!

Maar ik raak zo langzamerhand gefrustreerd van iedereen die er over zeikt. Ik word om de dag alcoholist genoemd?

Ze gebruiken dat als een woord om mij te beledigen. Ik vind het geen scheldwoord? Maar ik vind het gewoon niet eerlijk dat mensen mij nu beoordelen op hoeveelheden bier die ik naar binnen klok, ipv dat ze kijken naar hoe ik geniet en dat ik eigenlijk een hele aardige meid ben

Je word namelijk niet anders van alcohol. Ik ben zuiver. Ik heb geen slechte kanten die naar boven gehaald kunnen worden.

Ik voel me alleen ergens makkelijker op me gemak met een glas bier/wijn/champagne/bacardi limon - cola light/southern comfort/amaretto/etc en een sigaretje in me handen.

Ik geniet van alle heerlijkheden van de wereld
Oud 12-10-2002, 19:10
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
-Archangel- schreef:
Het is goed zolang jij je er goed bij voelt.
Ow, dus als je een kind van 4 neukt en je voelt je er goed bij dan is het goed?

Je moet jezelf in de hand kunnen houden bij alcohol. En als ik jouw bericht lees denk ik dat dat bij jouw moeilijk is. Doe er wat aan.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 19:42
Faery
Faery is offline
Probeer eens een flinke tijd niet te drinken, 't zal je vies tegen vallen. Vraag me af of je je dan nog steeds zo gelukkig voelt met alcohol.
Oud 12-10-2002, 23:15
Bikinie-meisje
Citaat:
Faery schreef:
Probeer eens een flinke tijd niet te drinken, 't zal je vies tegen vallen. Vraag me af of je je dan nog steeds zo gelukkig voelt met alcohol.
heb al weddenschap
Oud 12-10-2002, 23:38
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Ik las net in het andere topic dat jouw vader ook alcoholist is. Dat betekent dus dat jij ook redelijk gevoelig bent voor een of andere vorm van verslaving... afgaande op je verhaal lijken de symptomen wel sterk op die van een verslaafde. Ik zou dus echt uitkijken dat je niet te ver gaat wat betreft het alcoholgebruik...
Oud 13-10-2002, 02:06
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Faery schreef:
Dat is zeker K*T. Ik heb ooit 3 maanden geen alcohol mogen drinken. Na 4 weken ging ik niet meer uit..
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 10:09
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
groot gelijk, er moet nou echt een keer meer gezopen worden
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 11:56
Bikinie-meisje
Dit soort gezeik bedoel ik dus he: waarom word het uberhaupt benoemt? Ik heb een geweldig leven? Ik zuip om dat te vieren!

Dan komt bijvoorbeeld me vriendin langs, rennen we ff naar de supermarkt, halen paar flessen rode wijn en paar pakjes peuken, gaan we op me kamer zitten, muziekje erbij, beetje lullen, tot je heerlijk onwerkelijk word, dan schop ik dr naar huis als we bijna liggen te slapen?

Ik vind dat niet fout, zij ook niet. De rest schijnt het allemaal verkeerd te vinden, ik begrijp er niks van
Oud 13-10-2002, 17:00
alcoholnicotine
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:

Ze gebruiken dat als een woord om mij te beledigen. Ik vind het geen scheldwoord?
Ik zie het als een scheldwoord !! Er wordt tegen mij ook heel vaak gepraat over de hoeveelheid die ik drink of ik niet problemen heb.

Citaat:

Ik voel me alleen ergens makkelijker op me gemak met een glas bier/wijn/champagne/bacardi limon - cola light/southern comfort/amaretto/etc en een sigaretje in me handen.

Ik geniet van alle heerlijkheden van de wereld
Ik voel me ook zekerweten lekkerder met een glas bier en een sigaretje
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 19:13
Bikinie-meisje
Citaat:
alcoholnicotine schreef:
Ik zie het als een scheldwoord !! Er wordt tegen mij ook heel vaak gepraat over de hoeveelheid die ik drink of ik niet problemen heb.

Vind je jezelf een alcoholist ?
Oud 13-10-2002, 19:18
legatus
legatus is offline
Waar rook is, is vuur...
Oud 13-10-2002, 21:02
kip met noodles
kip met noodles is offline
ja! doe maar! lekker zuipen!!de wereld is mooi en ik ben de paus !!!yeah right?! geniet er maar van ...hoe je langzaam aan verslaafd geraakt...nu gaat het nog goed, maar kijk maar eens terug over een paar jaar of zelfs maanden. ik zeg niet dat drinken niet fijn kan zijn maar als het je ontbijt is dan...nou ja...ik ken genoeg mensen die zo begonnen zijn, alles onder controle...maar slecht geëindigd zijn.

en dat je geen ander mens wordt...waarom wordt alcohol dan tot de geestesverruimende middelen gerekend...en is het een harddrug?

maar ik weet natuurlijk niet hoe frequent je drinkt...ad vundum girl!
Oud 13-10-2002, 21:30
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
boeken lezen, serieus doen en gezond leven! tuurlijk man (eekhorens gevraagd)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 21:52
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
Uncle_Sam schreef:
Ik las net in het andere topic dat jouw vader ook alcoholist is. Dat betekent dus dat jij ook redelijk gevoelig bent voor een of andere vorm van verslaving... afgaande op je verhaal lijken de symptomen wel sterk op die van een verslaafde. Ik zou dus echt uitkijken dat je niet te ver gaat wat betreft het alcoholgebruik...
Ik had gehoopt hier een constructieve reactie op te krijgen.
Oud 14-10-2002, 09:57
alcoholnicotine
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
Vind je jezelf een alcoholist ?
nee!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 09:48
Bikinie-meisje
Citaat:
Uncle_Sam schreef:
Vooruit :

Welke symptomen heb je het over ?!

Stel, als ik zeg :

Ik ga elke dag op stap en drink daar altijd bij.

Vind je het dan ook symptomen van een alcoholverslaving?

Misschien een stap-verslaving ?
Oud 15-10-2002, 09:51
Bikinie-meisje
Citaat:
kip met noodles schreef:
ja! doe maar! lekker zuipen!!de wereld is mooi en ik ben de paus !!!yeah right?! geniet er maar van ...hoe je langzaam aan verslaafd geraakt...nu gaat het nog goed, maar kijk maar eens terug over een paar jaar of zelfs maanden. ik zeg niet dat drinken niet fijn kan zijn maar als het je ontbijt is dan...nou ja...ik ken genoeg mensen die zo begonnen zijn, alles onder controle...maar slecht geëindigd zijn.

en dat je geen ander mens wordt...waarom wordt alcohol dan tot de geestesverruimende middelen gerekend...en is het een harddrug?

maar ik weet natuurlijk niet hoe frequent je drinkt...ad vundum girl!
Het gaat toch niet om het zuipen ? Ik ben savonds niet vaak alleen, dus heb meestal wel vrienden ofzo over de vloer, dan gaan we idd drinken. En lekker een biertje of een wijntje meepakken met me pa.

Maar ik drink niet om het drinken zelf, het past gewoon altijd bij de situatie
Oud 15-10-2002, 09:58
alcoholnicotine
tja dat heb ik ook altijd. Zit altijd met vrienden en dus bier drinken.
Verschil is: als ik bij de ene soort vrienden zit ben ik de enige, als ik bij de andere soort vrienden zit drinken we alllemaal.
Dus daar ligt het ook aan he ?!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 10:10
Bikinie-meisje
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
boeken lezen, serieus doen en gezond leven! tuurlijk man (eekhorens gevraagd)
Ik zie er het nut niet van in idd om 'gezond' te leven, alsof dat nog mogelijk is? Tomaten hebben kankerverwekkende stoffen, kraanwater word je ziek van, met groente heb je die genetisch gemanipuleerde troep?

Ik ben nu jong, en het leven is een groot feest, en dat wil ik eigenlijk zo houden.
Oud 15-10-2002, 10:10
Bikinie-meisje
Citaat:
alcoholnicotine schreef:
tja dat heb ik ook altijd. Zit altijd met vrienden en dus bier drinken.
Verschil is: als ik bij de ene soort vrienden zit ben ik de enige, als ik bij de andere soort vrienden zit drinken we alllemaal.
Dus daar ligt het ook aan he ?!
Ik heb alleen maar zuipvrienden haha
Oud 15-10-2002, 10:36
alcoholnicotine
door me zuipvrienden wordt ik dus ook niet voor alcoholist bestempeld....door die anderen wel...lekkere vrienden he ?!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 11:49
legatus
legatus is offline
Citaat:
Alleen jammer dat ze me nu proberen een zorg aan te praten
Wanneer ben je in jullie (bikini-meisje en alcoholnicotine) ogen een alcoholist?

Vrienden hebben normaliter het beste met je voor, misschien zijn ze overbezorgd maar hebben ze een reden om jullie te verdenken van alcoholisme?
Oud 15-10-2002, 12:11
alcoholnicotine
Citaat:
legatus schreef:
Wanneer ben je in jullie (bikini-meisje en alcoholnicotine) ogen een alcoholist?

Als je niet meer buiten de alcohol kunt omdat je dan ontwenningverschijnselen krijgt, en als je anderen last bezorgt met je alcoholgebruik...dan ben je een alcoholist in mijn ogen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2002, 15:10
legatus
legatus is offline
Citaat:
Als je niet meer buiten de alcohol kunt omdat je dan ontwenningverschijnselen krijgt
En kun jij zonder alcohol voor langere tijd?

Citaat:
en als je anderen last bezorgt met je alcoholgebruik...
Dus een persoon die eens in de maand stomdronken is en mensen lastig valt is een alcoholist?

Of bedoel je het verwaarlozen van jezelf en anderen wat tot last kan leiden?
Oud 15-10-2002, 16:33
alcoholnicotine
Citaat:
legatus schreef:
En kun jij zonder alcohol voor langere tijd?
als het zou moeten...

Citaat:
Dus een persoon die eens in de maand stomdronken is enmensen lastig valt is een alcoholist?

Of bedoel je het verwaarlozen van jezelf en anderen wat tot last kan leiden?
die dingen bij elkaar opgesomt....snappie, dus niet als je 1`keer in de maand stomdrioneken bent...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 09:15
Bikinie-meisje
Citaat:
legatus schreef:

Als je geen dag zonder kunt.
Als je naar de fles kijkt en je je niet kunt bedwingen, als je er als het ware naartoe gezogen word.

Waarom ben ik geen alcoholist ?

Ik kan zonder; alleen ik wil het niet ? Net als met roken; ik kan zonder, maar ik wil het niet. Ik vind het lekker, dus waarom stoppen? Ik ben ook echt niet het persoon die op dieet gaat ofzo, ik vind eten lekker dus stop of minder ik er niet mee.

Ik zit nu bijvoorbeeld krap bij kas. Ik kan niet meer op stap gaan en weet ik veel wat allemaal bestellen.

Nogmaals ik zuip niet voor het zuipen. Dus dan ga ik ook niet low-budget drinken ofzo. Ik wil lekker drinken.

We willen genietennn
Oud 16-10-2002, 10:28
alcoholnicotine
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:

Waarom ben ik geen alcoholist ?

Ik kan zonder; alleen ik wil het niet ? Net als met roken; ik kan zonder, maar ik wil het niet.
ik kan niet zonder roken, probeer het maar lukt niet.

Citaat:
Ik zit nu bijvoorbeeld krap bij kas. Ik kan niet meer op stap gaan en weet ik veel wat allemaal bestellen.
ik kan er niet tegen als ik blut ben, dan ga ik geld lenen...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 11:07
Bikinie-meisje
Citaat:
alcoholnicotine schreef:

ik kan er niet tegen als ik blut ben, dan ga ik geld lenen...
ik kende een meisje die haar gouden kettingen ging inruilen voor geld bij de juwelier voor drank. DAT gaat te ver.
Oud 16-10-2002, 14:09
alcoholnicotine
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
ik kende een meisje die haar gouden kettingen ging inruilen voor geld bij de juwelier voor drank. DAT gaat te ver.
ja, als ik het zo lees wel ja ...poeh
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 15:58
Bikinie-meisje
Je hebt ook twee verslavingsvormen he.

Geestelijk
Lichamelijk

Een alcoholist is beide.

Ik ben absoluut niet lichamelijk verslaafd DUS geen alcoholist. Zo
Oud 16-10-2002, 18:43
alcoholnicotine
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
Je hebt ook twee verslavingsvormen he.

Geestelijk
Lichamelijk

Een alcoholist is beide.

Ik ben absoluut niet lichamelijk verslaafd DUS geen alcoholist. Zo
precies !!! Precies wat je zegt !!
topic kan gesloten worden
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:39
kleine wicca
kleine wicca is offline
Hey bikinie-meisje

In je eerste post zeg maar zei je iets over dat alcohol het echte in je naar boven brengt....go girl!! helemaal mee eens. Als je naar een feest kijkt .... iedreen aangeschoten en iedreen zo eerlijk en straigt tegen elkaar, I love it! en natuurlijk niet aleen op feesten, maar kep geen vrienden die ook doordeweek drinken ensow.....bennik weer de enige.........maar is al tijdje geleden, en ja idd, mensen moeten niet zo snel zeuren over daje alcoholist bent. Mijn ouders zitten bijvoorbeeld al te zeiken als ik op mn eigen verjaardag voor de tweede keer wijn inschenk....owjeej je bent toch geen alcoholist he? euhh WAT!? hahaha ze moesten eens weten
Oud 18-10-2002, 11:12
DarkCat
DarkCat is offline
Ik heb dat gehad een half jaartje terug.. elke avond lekker aan de wijn en de hasj.. maar was toen wel ongelukkig.. maar ik vond mezelf toen geen alcoholist..

Ik ken wel iemand die 'alcoholist' is, maar die wordt ziek als hij een dag MAAR drie biertjes drinkt..
Oud 18-10-2002, 18:02
Bikinie-meisje
Citaat:
kleine wicca schreef:
Hey bikinie-meisje

In je eerste post zeg maar zei je iets over dat alcohol het echte in je naar boven brengt....go girl!! helemaal mee eens. Als je naar een feest kijkt .... iedreen aangeschoten en iedreen zo eerlijk en straigt tegen elkaar, I love it! en natuurlijk niet aleen op feesten, maar kep geen vrienden die ook doordeweek drinken ensow.....bennik weer de enige.........maar is al tijdje geleden, en ja idd, mensen moeten niet zo snel zeuren over daje alcoholist bent. Mijn ouders zitten bijvoorbeeld al te zeiken als ik op mn eigen verjaardag voor de tweede keer wijn inschenk....owjeej je bent toch geen alcoholist he? euhh WAT!? hahaha ze moesten eens weten
JA !

Met alcohol op zijn mensen te vertrouwen. Ook al zeggen ze van niet. Ze zijn erg oprecht over wat ze voelen. Daarom huilen mensen sneller met alcohol op, of kunnen ze beter genieten van seks. Het haalt een bepaalde spanning weg; over manieren, of over hoe je je hoort te gedragen, en angsten.

Vanavond weer lekker zuipen ?

Oud 18-10-2002, 18:03
Bikinie-meisje
Jullie zijn levensgenieters !
Oud 21-10-2002, 17:32
kleine wicca
kleine wicca is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
JA !

Het haalt een bepaalde spanning weg; over manieren, of over hoe je je hoort te gedragen, en angsten.

Vanavond weer lekker zuipen ?

JOEHOE! toch mensen die et WEL snappen
Oud 22-10-2002, 12:10
legatus
legatus is offline
Citaat:
Met alcohol op zijn mensen te vertrouwen. Ook al zeggen ze van niet. Ze zijn erg oprecht over wat ze voelen.
Onzin, alsof het een universele wet is. Ik kan het ook anders lezen, met alcohol op vertrouw jij iedereen.

Citaat:
Daarom huilen mensen sneller met alcohol op
Mensen kunnen ook ongevoelig worden.

Citaat:
Het haalt een bepaalde spanning weg; over manieren, of over hoe je je hoort te gedragen, en angsten.
KAN is het woord dat je moet gebruiken. Iedereen heeft een andere reactie op alcohol en daar heeft een bepaalde situatie ook nog invloed op.

Zolang niemand (onterecht) last heeft van je zie ik het probleem er ook niet van in. Ladderzat is in mijn ogen niet gezellig, maar aangeschoten zijn en in een roes verkeren kan erg aangenaam zijn.
Oud 26-08-2003, 18:22
Bikinie-meisje
Citaat:
legatus schreef op 22-10-2002 @ 13:10:
Onzin, alsof het een universele wet is. Ik kan het ook anders lezen, met alcohol op vertrouw jij iedereen.

Zo kun je dat helemaal niet lezen

Anyway:

bijna een jaar verder

Het is mogelijk iets erger geworden. Ik hou van het gevoelsmens wat ik ben als er alcohol in het spel zit. Ik vind het voordelig als de hersenen worden uitgeschakeld, want in de hersenen zit troep verborgen, ingepropte 'kennis', gevoelens en instinct zijn puur! (Descartes was het vast niet met me eens )

Je lichaam heb je niet meer in controle. Je loopt scheef, je telefoon flikkert uit je handen (kapot...).. Je herrinert je nauwelijks iets, ik herken mensen niet die ik heb ontmoet als ik dronken was.. Ik geef ook zeker niet de voorkeur aan lamlazarus, maar aan heerrrrlijk aangeschoten zijn; alleen jammer dat je dat afentoe niet in de hand hebt (drankjes zijn ook zo lekker ) .. Ik zie mezelf nog steeds als een geweldige levensgenieter. Ik heb net de mooiste wijnglazenset cadeau gekregen die je je kunt bedenken, die gaan we vanavond uiteraard inwijden!

Mijn hele leven is op orde. Ik ben nog steeds heerlijk vrijgezel, ik ga beginnen aan een studie en ik geniet nog dagelijks.

Hierbij vind ik genotsmens geen scheldwoord, maar een compliment.

Aan de anderen die hier reageerde in dit topic (ALS ze hier nog komen) wil ik vragen of er bij hun al iets veranderd is!
Oud 26-08-2003, 20:07
Verwijderd
Ik vraag me af of alcohol wel het beste in je naar boven brengt. Dat je je beter voelt, ok, maar is dat niet gewoon het effect van de 'drug'? Is je leven over het algemeen dan zo saai dat je het met alcohol beter moet maken, is het niet interessant genoeg (in mijn geval betekent het antwoord ja. ik zie het leven liever door een roes dan het normaal te zien, ik heb last van vluchtgedrag, altijd gehad).

Alcohol is lichamelijk niet goed voor je, kijk uit met je lever!
Ik kan je niet veroordelen, maar drugs doen iets met je lichaam en daardoor krijg jij een ander gevoel, misschien zelfs een verkeerde realiteitszin.

Niet verkeerd of zeikerig opvatten, maar het meest gevaarlijk is dat je het normaal gaat vinden.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 20:10
Mir-idiotA
ik was ehm...alcoholnicotine..
ging op gegeven moment nogal mis
maar nu niet meer
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 20:14
Verwijderd
Citaat:
BMX-idiota schreef op 26-08-2003 @ 21:10:
ik was ehm...alcoholnicotine..
ging op gegeven moment nogal mis
maar nu niet meer
Ben je helemaal gestopt (ik herken het hoor)?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 20:58
Verwijderd
Mwha ik word ook door iiiiieeeeedereen alcoholist/dronke meisje genoemd, ook mense waar ik niet/nauwelijks mee omga...ik sta erom bekend, ik ben elk weekend lam en ook wel us doordeweek, maar das dan met gelegenheid, en als ik een film kijk zuip ik ook wel wat biertjes en laats was ik overdag dronken jackass aant kijken en doort dorp aant struinen...
ik ben ook zeker wel geestelijk afhankelijk van alcohol en ik krijg ook steeds vaker trek in drank.
Ik zie mezelf helemaal niet als levensgenieter ofzo, maar ik vind het gevoel wel heel prettig, en dronken mensen vind ik idd heel prettig om mee om te gaan.
Nouja, ik denk er toch wel vaak over na dat het misschien een beetje uit de hand loopt, maar stoppen wil ik niet, en op feesten zal me dat ook zeker niet lukken....

Ik begrijp wel wat in jullie verhaal (bikinimeisje en nicotinenogwat), maar ik zie er wel een beetje de problemen van in....Maar ik ga vanaf nu niet meer doordeweek drinken, met uitzondering. EN ik denk dat me dat wel lukt, weekeinden lukken me zeker niet, maar mindere misschien wel.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 13:05
Blenderhead
Blenderhead is offline
je leest tegenwoordig zoveel over de schadelijke gevolgen van roken drinken en sex, dat ik me maar voorgenomen heb om niet meer te lezen
Oud 27-08-2003, 14:11
Mir-idiotA
Citaat:
Mutant schreef op 26-08-2003 @ 21:14:
Ben je helemaal gestopt (ik herken het hoor)?
nee, zeker niet. maar hoef nu niet beslist iedere dag te drinken.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 14:13
Mir-idiotA
Citaat:
omajunk schreef op 26-08-2003 @ 21:58:

\ EN ik denk dat me dat wel lukt.
dat dacht ik ook.. ik hoor eht wel van je.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 15:58
Verwijderd
mja nouja nu lukt het ff niet, lowlands is coming, maar daarna school enzo, werken, doe ik weer andere dingen etc...lukt ut hopelijk
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 18:57
Mir-idiotA
Succes. Ik zit op school en kan aan niks anders denken. Maar dit jaar zit er geen bier in me tas/kluisje. En het komt er ook niet meer in.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 19:32
Verwijderd
mja, maar zo erg heb ik ut niet, bedoel drink nooit op school, tenzij er schoolfeest is of examenstunt ofzo...drink sowieso niet elke dag
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten