Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2003, 11:20
matrix21
matrix21 is offline
Wanneer is daytraden riskant?
Is daytraden risicovoller dan gewoon beleggen in aandelen?
ff een discussie openen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2003, 12:10
Thomas
Thomas is offline
Ik heb er nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 12:11
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Wawl schreef op 20-08-2003 @ 13:10:
Ik heb er nog nooit van gehoord.
ok dan!!!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 12:12
matrix21
matrix21 is offline
Daytraden is het snel kopen en verkopen van aandelen.
Met grote volumes uiteraard anders haal je de kosten er niet uit.
Dus zeg 20000 stuks getronics kopen voor 0,97 en vervolgens een uur later verkopen op 0,98 en dan 200 euro (min de kosten) winst maken.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 13:06
js0-
js0- is offline
oftwel, als je aandelen minder waard worden ben je genaaid?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 13:17
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
js0- schreef op 20-08-2003 @ 14:06:
oftwel, als je aandelen minder waard worden ben je genaaid?
Tja, das beleggen he?
Bespeur ik enige afkeer tegen beleggen hier? Beleggen is heel makkelijk winst maken, je moet alleen wel de goede aandelen kopen
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 15:29
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Ja, je stelt het nu wel heel makkelijk voor he.

Mensen die echt hun beroep van daytraden hebben gemaakt zijn vaak mensen die hun sporen in de effectenwereld wel al hebben verdiend.

Niet Piet of Jan met 1000 euro op de bank die een keer geluk heeft.

Als ik besluit om de richting van de effecten op te gaan met m'n studie(kweet nog niet zeker wat ik ga studeren) lijkt me dat wel een manier om m'n carriere te eindigen.

Maar nogmaals je zegt het wel heel simplistisch.

Ontopic: Riskanter....ik weet het niet, lijkt me even riskant.
Oud 20-08-2003, 15:57
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 20-08-2003 @ 16:29:
Ja, je stelt het nu wel heel makkelijk voor he.

Mensen die echt hun beroep van daytraden hebben gemaakt zijn vaak mensen die hun sporen in de effectenwereld wel al hebben verdiend.

Niet Piet of Jan met 1000 euro op de bank die een keer geluk heeft.

Als ik besluit om de richting van de effecten op te gaan met m'n studie(kweet nog niet zeker wat ik ga studeren) lijkt me dat wel een manier om m'n carriere te eindigen.

Maar nogmaals je zegt het wel heel simplistisch.

Ontopic: Riskanter....ik weet het niet, lijkt me even riskant.
Wie heeft het over beroep maken? En wie heeft het over winst maken? Daytraden is toch het snel kopen en verkopen van aandelen? Kortom kopen en dan weer verkopen op 1 dag.
Persoonlijk denk ik dat het minder riskant is aangezien je gewoon je verlies neemt als het niet zo goed gaat. Hierdoor zul je niet af wachten totdat het weer gaat stijgen maar gewoon het verleden vergeten en je vermogen verder opbouwen met nieuwe aandelen.
En wat zeg ik nou eigenlijk precies zo simplistisch? Dat winst maken? Natuurlijk snap ik zelf dat het niet zo werkt, ik beleg nu een aantal jaartjes en heb ook mijn verliezen geleden.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 10:34
Verwijderd
Ik ben daytrader, ik doe het nu al ongeveer 1 jaar en bevalt prima, heb er al veel mee verdient, maar je kunt ook veel verliezen.
Het is niet zo dat ik elk fonds dat ik op een bepaalde dag aankoop ook weer direct verkoop maar vaak wel.
En als je van plan bent om ook te gaan daytraden moet je wel met minimaal 1000 euro beginnen, want dan begint het pas WAT interessant te worden.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 10:44
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
lexus656 schreef op 21-08-2003 @ 11:34:
Ik ben daytrader, ik doe het nu al ongeveer 1 jaar en bevalt prima, heb er al veel mee verdient, maar je kunt ook veel verliezen.
Het is niet zo dat ik elk fonds dat ik op een bepaalde dag aankoop ook weer direct verkoop maar vaak wel.
En als je van plan bent om ook te gaan daytraden moet je wel met minimaal 1000 euro beginnen, want dan begint het pas WAT interessant te worden.
1000 euro is eigenlijk al wel wat weinig. Dan moet je 3% winst behalen om winst te maken. En er zijn niet altijd dagen dat er koerswinsten van 3% worden gemaakt. Ik zou meer denken aan 10000 euro dan kan je met 1% al een winst van 100 euro maken.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 10:53
Verwijderd
Citaat:
matrix21 schreef op 21-08-2003 @ 11:44:
1000 euro is eigenlijk al wel wat weinig. Dan moet je 3% winst behalen om winst te maken. En er zijn niet altijd dagen dat er koerswinsten van 3% worden gemaakt. Ik zou meer denken aan 10000 euro dan kan je met 1% al een winst van 100 euro maken.
nee dat is niet zo, met 1000 euro kun je ook leuk verdienen(penny stocks), maar inderdaad niet zoveel als dat je met 10000 euro maakt, maar ja er zijn niet natuurlijk niet veel mensen die dat geld zelf hebben om te beleggen.
En er zijn elke dag wel fondsen die meer dan 3% (vaak nog meer)stijgen, je moet gewoon niet op de aex gaan handelen, die fondsen zijn meer voor de langere termijn, als je daytrader bent moet je je richten op de AMX en de New Market Amsterdam, daar zijn de meeste penny stocks etc genoteerd waar je met 1000 euro toch een leuke winst kan behalen
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 09:43
the_republican
the_republican is offline
Je kunt ook in opties daytraden. Dan gaat het veel sneller, en hoef je niet voor die pennystocks te kiezen.

Zelf doe ik ook in opties. Je moet eerst wel weten waar je aan begint....

Kijk voor info over opties op www.youngrich.com
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 14:36
zlatani9
zlatani9 is offline
Kijk voor info over opties op www.youngrich.com [/B][/QUOTE]

vind het echt een kutsite.. staat niets boeiends op
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 15:55
iamcj
iamcj is offline
Daytraden is riskant met een hoop geld en weinig kennis, slecht moneymanagement.

Het is niet risicovoller dan beleggen op de lange termijn. Het kan omdat je je er nu je brood mee moet verdienen je andere keuzes maakt. Verder kom je meer in de wereld, wordt je vaardiger. aan de andere kant, kan het ook verslavend werken.

Als ik zou gaan daytraden, zou ik dat doen met opties en futures.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 12:19
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
iamcj schreef op 27-08-2003 @ 16:55:
Daytraden is riskant met een hoop geld en weinig kennis, slecht moneymanagement.

Het is niet risicovoller dan beleggen op de lange termijn. Het kan omdat je je er nu je brood mee moet verdienen je andere keuzes maakt. Verder kom je meer in de wereld, wordt je vaardiger. aan de andere kant, kan het ook verslavend werken.

Als ik zou gaan daytraden, zou ik dat doen met opties en futures.
Daytraden wil niet zeggen dat je weinig kennis hebt. Je kan ook goed op de berichten letten en alleen aandelen kopen waar je vertrouwen in hebt gezien de berichten/cijfers. Je kunt het zo risicovol maken als je zelf wilt, net zoals met lange termijn beleggen. Ik zie daytraden eigenlijk als minder risicovol omdat je snel koopt en verkoopt dus ook snel je verlies neemt. Op lange termijn beleggen kan je in de problemen komen omdat je hoopt dat de aandelen weer gaan stijgen en je verlies dus steeds groter word.
Verder hoef je als daytrader dat niet voor je brood te doen. Je kan ook gewoon student zijn zoals ik en als je een dag vrij bent van je studie die gebruiken om te daytraden.
Opties en futures zijn zeer risicovol. Al valt het verlies meestal wel mee omdat je dit met minder geld doet.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 17:34
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
als ik iets als leek mag vragen:

aan wie betaal je de transactie kosten? Bellen jullie om door te geven wat je wilt verkopen ofoz? Of via een internet rekening?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 18:22
the_republican
Citaat:
EvilSmiley schreef op 30-08-2003 @ 18:34:
als ik iets als leek mag vragen:

aan wie betaal je de transactie kosten? Bellen jullie om door te geven wat je wilt verkopen ofoz? Of via een internet rekening?
Die transactiekosten betaal je aan je bank.
Ik doe bijna alle transacties via het internet.

Kijk voor info over beleggen voor jongeren anders eens op www.youngrich.com
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 18:36
Verwijderd
Citaat:
the_republican schreef op 30-08-2003 @ 19:22:
Die transactiekosten betaal je aan je bank.
Ik doe bijna alle transacties via het internet.

Kijk voor info over beleggen voor jongeren anders eens op www.youngrich.com
Bij welke broker zit je? (zelf zit ik bij de rabobank)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 18:45
the_republican
Citaat:
lexus656 schreef op 30-08-2003 @ 19:36:
Bij welke broker zit je? (zelf zit ik bij de rabobank)
Ik heb een rekening bij binck en alex. Momenteel gebruik ik alex.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 19:19
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
the_republican schreef op 30-08-2003 @ 19:45:
Ik heb een rekening bij binck en alex. Momenteel gebruik ik alex.
Ik zit ook bij alex. Waarom jij nu alex en eerst binck? Goedkoper of makkelijker in gebruik? Want echt de goedkoopste is alex volgens mij niet.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 20:07
iamcj
iamcj is offline
Een tijd geleden heb ik het uigezocht en Alex was toen de goedkoopste/beste. Weet niet hoe het nu staat.

Ook wordt een mail bij Alex binnen 2 uur beantwoord, worden (bewezen) verliezen door storingen vergoed.

Ben tevreden met Alex, heb ook postbank is niet alles ,maar makkelijk gekoppled aan giro en goedkoop bij kleine transacties.. Binck vond ik "klote" weggegaan.
Oud 30-08-2003, 20:07
the_republican
Bij alex kan ik via het internet ook combinatieorders inleggen. Dat kan bij binck alleen telefonisch. Handig voor spreads en zo...
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 20:17
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 30-08-2003 @ 13:19:
Daytraden wil niet zeggen dat je weinig kennis hebt. Je kan ook goed op de berichten letten en alleen aandelen kopen waar je vertrouwen in hebt gezien de berichten/cijfers. Je kunt het zo risicovol maken als je zelf wilt, net zoals met lange termijn beleggen. Ik zie daytraden eigenlijk als minder risicovol omdat je snel koopt en verkoopt dus ook snel je verlies neemt. Op lange termijn beleggen kan je in de problemen komen omdat je hoopt dat de aandelen weer gaan stijgen en je verlies dus steeds groter word.
Verder hoef je als daytrader dat niet voor je brood te doen. Je kan ook gewoon student zijn zoals ik en als je een dag vrij bent van je studie die gebruiken om te daytraden.
Opties en futures zijn zeer risicovol. Al valt het verlies meestal wel mee omdat je dit met minder geld doet.
Dat zei ik ook niet? Ik zei dat het riskant was, als je weinig kennis hebt.

Als je gaat daytraden met aandelen op de bolle fooi, wordt alleen de bank maar rijk van jouw transactiekosten.

En met futures, loop je het zelfde risico met veel minder geld.
Percentueel gezien loop je wel veel meer risico.

Opties hebben het voordeel/nadeel dat je altijd kan winnen verliezen. Veel aantrekkelijk voor een daytrader, anders kan je op een dag dat de beurs rood is, weinig doen en al je pogingen zien stranden.

Stel je zet met een optie € 300,- in, kan je alleen dat verliezen en de winst is oneindig. Hang natuurlijk wel af van je constructie.

Maar een beetje belegger in aandelen schrijft opties (evenuteel daytraden) op zijn gekochte aandelen om een hoger rendement te halen. Hoewel ik persoonlijk dat niet echt handig vind.

Als je een beveilingsconstructie maakt, ben je niet zeker van je zaak en moet je ook niet kopen in mijn ogen. Maar de mens wil nu eenmaal geen kansen missen en altijd in de markt zitten.
Reageren

Regels voor berichten