--
De dropjesman, telefoon aan het oor, 'al neem je 20 dozen lollies mee dat zal me een rotzorg wezen, je zorgt dat ik asap die repen peperkoek binnen heb en anders kan je de bestellingen op je buik schrijven.'
Zenuwachtig loopt de dropjesman achter zijn kraampje op en neer. Peperkoek doet het weer goed tegenwoordig. Deze keer is hij niet de laatste die hiervan mee profiteert.
Het telefoontje verdwijnt in het zakje van zijn blouse. 'Kan ik u helpen Mevrouwtje?', Zoon Harm staat weer niet op te letten, de dochter van de kippenboer staat met haar tieten te schudden.
De vrouw van de dropjesman krijst door het gangpad, 'een sak droppies naar keus nu gratis fier lollies derbij'.
Vroeger was ze mooi denkt de dropjesman terwijl hij een oud vrouwtje helpt.
De actie loopt niet goed. Niemand wil tegenwoordig drop, alleen ouwe mensen. Iedereen wil peperkoek. En peperkoek kunnen ze krijgen.
Die avond.
De kraam is afgebouwd en het drop zit er weer op. De dropjesman rijdt naar huis met zijn vrouw. Harm is bij de dochter van de kippenboer eten. Ze eten kip.
'He Ali', de dropjesman probeert een gesprek met z'n vrouw te beginnen. 'Wat denk jij ervan als we eens het roer omgooien'.
'Hoezo?' de vrouw trekt een wenkbrauw op, dat doet ze nou altijd denkt hij.
'Nou kijk, de mensen willen tegenwoordig allemaal peperkoek en ik zat zo te denken, als ze peperkoek kopen, dan kopen ze geen drop, dus.'
Die nacht.
De dropjesman kan niet goed slapen. Hij denkt aan zijn kraampje. JopDrop staat er op zijn auto. Ali ligt te snurken, sinds ze Harm heeft gehad doet ze dat. De dropjesman is er aan gewend, maar vanavond niet. JopDrop. JopPeperkoek.. nee.
Dat klinkt niet, dat snapt de dropjesman ook wel. Hij neemt een grote slok bier.
Dan heeft de dropjesman het. Eerst maar eens ophouden met bierdrinken in bed ja.
-hoe zal dit spannende verhaal verder gaan?
-gooit JopDrop het op peperkoek of zorgt hij er op een andere manier voor dat zijn kleine onderneming in een gunstiger financieel vaarwater komt?
-wie zal het zeggen? dit verhaal is vrij om op voortgeborduurd te worden door iemand die er een leuke wending aan denkt te kunnen geven. Bij mij zijn de rapen gaar.