Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2003, 15:23
bartjehill
bartjehill is offline
ja zit ik net aan te denken wat is er nou enger dat je je eeuwig zit te vervelen in een doosje ergens in een andere dimensie als je doodgaat of als het gewoon in een keer ophoud weg jou zieltje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2003, 16:07
lovetear
lovetear is offline
De dood is juist mijn drijfveer. Als ik oneindig lang zou blijven bestaan, zou ik alles kunnen uitstellen en niks meer doen. Ik vind oneindig lang bestaan minder prettig als ooit ophouden met bestaan, alhoewel...

Als ik de keuze zou hebben tussen op dit moment ophouden met bestaan, of voor altijd leven, denk ik dat ik toch voor voor altijd leven zou kiezen.

Ik wil dus wel een tijdje, maar niet te lang. Zoals het nu is dus.
Oud 01-08-2003, 17:43
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ophouden met bestaan lijkt me veel erger, tenzij je eeuwig moet doorleven in een onaangename situatie, maar daar ga ik niet van uit. Bestaan is veel te leuk, zo, om er mee op te willen houden.
Oud 01-08-2003, 17:46
nojol
nojol is offline
het ergste aan eeuwig leven is steeds opnieuw je geliefden zijn doodgaan terwijl jij blijft leven, ik denk dat je er vanzelf een eind aan maakt dan
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 17:53
ArieP
ArieP is offline
Het niet bestaan van oneindigheid, maakt het leven nutteloos, onbelangrijk en iets om zo snel mogelijk te beëindigen! dat eerste dus!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 17:59
here I am
here I am is offline
eeuwig gaat toch ook op een moment vervelen, doe dan toch maar op een moment ineens ophouden...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:04
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
ArieP schreef op 01-08-2003 @ 18:53:
Het niet bestaan van oneindigheid, maakt het leven nutteloos, onbelangrijk en iets om zo snel mogelijk te beëindigen! dat eerste dus!
Zeer juist, beste ArieP,
enkel oneindigheid kan absoluut nut verschaffen aan wat dan ook, incluï het leven.

Beste here I am,
je beweert dat het eeuwige op den duur zou gaan vervelen, maar ik denk niet dat je het leven en hetgeen daarna komt op dezelfde manier moet beschouwen. Verveling is afkomstig van angst, en daarom zouden wij ook op zoek moeten naar liefde en geluk, om de eeuwigheid prettig te doorstaan, hoewel dat een contradictio in terminis is.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:13
dark_poetry
dark_poetry is offline
Ik zou bang zijn om voor eeuwig te leven.
Oud 01-08-2003, 20:59
*Burning water*
Citaat:
Welk nut zou het leven dan hebben, als het eeuwig door zou gaan?
Oud 01-08-2003, 21:10
MickeyV
MickeyV is offline
BW, in het licht van tijdelijkheid is alles als niets. Ik denk dat Arie dat wilde aangeven.

add.: ik zeg "licht", maar wellicht is "schaduw" treffender.

Laatst gewijzigd op 01-08-2003 om 21:21.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 21:31
*Burning water*
Citaat:
MickeyV schreef op 01-08-2003 @ 22:10:
BW, in het licht van tijdelijkheid is alles als niets. Ik denk dat Arie dat wilde aangeven.

add.: ik zeg "licht", maar wellicht is "schaduw" treffender.
Ja, ik geloof ook wel dat Arie zoiets bedoelde. Maar ik ben het er in zoverre niet mee eens, dat het leven mijns inziens óf nut heeft, óf niet, ongeacht de duur ervan.
Oud 01-08-2003, 21:35
MickeyV
MickeyV is offline
Maar stel nu dat alles wat bestaat prompt ganselijk zou verdwijnen, wat heeft het dan, retrospectief, betekend?
Oud 01-08-2003, 21:45
*Burning water*
Citaat:
MickeyV schreef op 01-08-2003 @ 22:35:
Maar stel nu dat alles wat bestaat prompt ganselijk zou verdwijnen, wat heeft het dan, retrospectief, betekend?
Niets. En wat zou het betekenen als we eeuwig zo zouden doorklungelen? Ik heb niet het idee dat het beter wordt dan nu, dat de mensheid ooit werkelijk iets zou bereiken. Wat zou zo'n ultiem doel kunnen zijn?
Oud 01-08-2003, 21:58
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 01-08-2003 @ 22:45:
Niets. En wat zou het betekenen als we eeuwig zo zouden doorklungelen? Ik heb niet het idee dat het beter wordt dan nu, dat de mensheid ooit werkelijk iets zou bereiken. Wat zou zo'n ultiem doel kunnen zijn?
Goede vraag. Maar dan heeft het leventje tenminste een betekenis, nl. die, die uit de betrekking tussen dat eeuwige voortduren voortspruit (i. t. t. de "betrekking" tussen het niets). De waarde daarvan is natuurlijk moeilijk in zakelijke termen te vervatten. Wat jij?
Oud 01-08-2003, 22:03
*Burning water*
Citaat:
MickeyV schreef op 01-08-2003 @ 22:58:
Goede vraag. Maar dan heeft het leventje tenminste een betekenis, nl. die, die uit de betrekking tussen dat eeuwige voortduren voortspruit (i. t. t. de "betrekking" tussen het niets). De waarde daarvan is natuurlijk moeilijk in zakelijke termen te vervatten. Wat jij?
Makkelijk gedacht. Als ik het goed begrijp, vind je dat het voortduren op zich een betekenis heeft, nut, anders gezegd. Dat ben ik niet met je eens. Met andere woorden: louter het voortduren van het leven heeft geen waarde. Niet een waarde die mij bekend is, of die ik tot nog toe heb kunnen bedenken. Ik twijfel echter of ik je wel goed begrijp, dus eerst maar eens afwachten of corrigeren nodig is...
Oud 01-08-2003, 22:12
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 01-08-2003 @ 23:03:
Makkelijk gedacht. Als ik het goed begrijp, vind je dat het voortduren op zich een betekenis heeft, nut, anders gezegd. Dat ben ik niet met je eens. Met andere woorden: louter het voortduren van het leven heeft geen waarde. Niet een waarde die mij bekend is, of die ik tot nog toe heb kunnen bedenken. Ik twijfel echter of ik je wel goed begrijp, dus eerst maar eens afwachten of corrigeren nodig is...
Nee, je begrijpt me wel. Het punt is echter dat we van "niets" zéker kunnen stellen dat het geen waarde heeft en dat dus, als alles hierin uiteindelijk zal uitmonden, dat alles als "niets" is. Als echter vaststaat dat er nooit "niets" maar altijd "iets" (i. c. heelal, beetje leven hier en daar) zal zijn, en dat alles wat nu bestaat daartoe kénnelijk dient, dan staat daarmee vast dat alles zal uitmonden in dat "iets" hetgeen niet dan méér waarde kan hebben dan "niets". Wát dan die waarde is valt uiteraard niet in algemene termen te verhelderen. Maar 0 kan die waarde niet zijn, want alleen de waarde van "niets" is 0. Dus kort: bij tijdelijkheid dient je leven uiteindelijk tot "niets", bij eeuwigheid ten minste tot "iets".

Ofschoon ook ik mezelf maar half geloof. Ik lul momenteel maar wat.
Oud 02-08-2003, 14:44
matti
matti is offline
misschien zou je beter meer levenservaring opdoen en deze vraag in een andere levensfase beantwoorden. Alhoewel ik goed kan begrijpen dat je hem stelt op dit moment zou ik voor het eeuwige leven kiezen misschien denk ik daar over 50 jaar wel heel anders over
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 19:18
*Burning water*
Citaat:
MickeyV schreef op 01-08-2003 @ 23:12:
Nee, je begrijpt me wel. Het punt is echter dat we van "niets" zéker kunnen stellen dat het geen waarde heeft en dat dus, als alles hierin uiteindelijk zal uitmonden, dat alles als "niets" is. Als echter vaststaat dat er nooit "niets" maar altijd "iets" (i. c. heelal, beetje leven hier en daar) zal zijn, en dat alles wat nu bestaat daartoe kénnelijk dient, dan staat daarmee vast dat alles zal uitmonden in dat "iets" hetgeen niet dan méér waarde kan hebben dan "niets". Wát dan die waarde is valt uiteraard niet in algemene termen te verhelderen. Maar 0 kan die waarde niet zijn, want alleen de waarde van "niets" is 0. Dus kort: bij tijdelijkheid dient je leven uiteindelijk tot "niets", bij eeuwigheid ten minste tot "iets".

Ofschoon ook ik mezelf maar half geloof. Ik lul momenteel maar wat.
Het was ook erg laat. En wat een schandelijk woord gebruik je daar!

Laat ik er maar niet op ingaan, dan. Ook al duurt iets erg lang, het hoeft nog steeds niet ergens toe te leiden, denk ik. Tijdsduur en nut zijn geen zaken die aan elkaar gekoppeld kunnen worden, niet voor zover ik heb kunnen ontdekken, tenminste...
Oud 02-08-2003, 19:34
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 02-08-2003 @ 20:18:
Het was ook erg laat. En wat een schandelijk woord gebruik je daar!

Laat ik er maar niet op ingaan, dan. Ook al duurt iets erg lang, het hoeft nog steeds niet ergens toe te leiden, denk ik. Tijdsduur en nut zijn geen zaken die aan elkaar gekoppeld kunnen worden, niet voor zover ik heb kunnen ontdekken, tenminste...
Ja, excusé, dat kan natuurlijk niet, zo'n beschamend woord. Hoe dan ook, ik denk dat jij de redenering verwerpt, niet omdat zij niet klopt, maar omdat jij "iets" de waarde van "niets" vindt hebben, nl. 0. En wellicht heb je gelijk. Wie weet.
Oud 02-08-2003, 21:06
Verwijderd
ik geloof dat eeuwig leven me banger maakt , nu mocht het leven te zwaar komen zou ik denk ik kunnen verlichten krijgen door te weten dat het ooit eens zal ophouden , maar eewig leven is te oneindig

en leven helemaal ophoudt kan ik me eigenlijk niet goed oorstellen hoedat is , zodus maakt dat me niet echt bang
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 21:30
Kazanka
Kazanka is offline
Ligt eraan watvoor soort van leven het betrefd, als het lijkt op het menselijk bestaan, dan zou ik duidelijk banger zijn voor het eeuwige leven.
Oud 02-08-2003, 22:14
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 02-08-2003 @ 22:30:
Ligt eraan watvoor soort van leven het betrefd, als het lijkt op het menselijk bestaan, dan zou ik duidelijk banger zijn voor het eeuwige leven.
Ik vind het zo jammer wanneer zo'n pientere knaap zulke grammaticale fouten maakt.
Oud 02-08-2003, 23:59
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 02-08-2003 @ 23:14:
Ik vind het zo jammer wanneer zo'n pientere knaap zulke grammaticale fouten maakt.
Ik kan u daar geen gelijk in geven, uw zin staat niet in verband met mijn voorgaande reply. Namelijk doordat ik enkel een slecht functionerende functie vervul in deze maatschappij d.m.v. het gebruik van mijn lager dan gemiddelde intelligentie. Oftewel ik ben niet pienter

Nederlands was ook nog eens mijn slechtste vak op school...ik wou dat ik engels was, da's pas een taal Zo rijk aan woorden, klinkt mooi in het oor en is ook de 'wereldtaal'.

Of wacht...wiskunde was mijn slechtste vak, 3.8 op mijn eindlijst, voor nederlands was dat nog een 5,6 Kwam ook maar omdat ik een 8 behaalde voor mijn mondeling Nederlands.

Toch fijn dat ik gezien word als een pientere knaap, door een persoon die zo schrander is en door mij als een fenomeen op dit forum word beschouwd
Oud 03-08-2003, 00:34
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 03-08-2003 @ 00:59:
Ik kan u daar geen gelijk in geven, uw zin staat niet in verband met mijn voorgaande reply. Namelijk doordat ik enkel een slecht functionerende functie vervul in deze maatschappij d.m.v. het gebruik van mijn lager dan gemiddelde intelligentie. Oftewel ik ben niet pienter

Nederlands was ook nog eens mijn slechtste vak op school...ik wou dat ik engels was, da's pas een taal Zo rijk aan woorden, klinkt mooi in het oor en is ook de 'wereldtaal'.

Of wacht...wiskunde was mijn slechtste vak, 3.8 op mijn eindlijst, voor nederlands was dat nog een 5,6 Kwam ook maar omdat ik een 8 behaalde voor mijn mondeling Nederlands.

Toch fijn dat ik gezien word als een pientere knaap, door een persoon die zo schrander is en door mij als een fenomeen op dit forum word beschouwd
Ongetwijfeld een VWO-cijferlijst, niet? En als je Engels zo leuk vindt, dan had je daar vast een fraai cijfer voor.

En welke functie vervul je dat zij je tot zo'n lage zelfachting aanzet?
Oud 03-08-2003, 11:08
Verwijderd
Ooit ophouden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2003, 11:28
Verwijderd
Als het leven echt helemaal ophoudt, lijkt me dat een fijne gedachte, dan hoef je echt alleen maar te leven voor jezelf en om het jezelf en anderen goed te maken. Als je sterft is het zoals het voor je leven was, net als een lamp die uitgaat, voordat ie aanging ook al uit was.
Eeuwig leven lijkt me redelijk beangstigend als je het bijvoorbeeld christelijk of islamitisch ziet. Als je lezen van niet goed genoeg was volgens een macht die je niet kan doorgronden, zou je hiernamaalse leven wel eens in de hel kunnen plaats vinden!
Eeuwig leven door reïncarnatië lijkt me ook wel eng, maar aan de andere kant merk je daar dus niks van, daar je je vorige levens doorgaans vergeet.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 12:34
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 03-08-2003 @ 01:34:
Ongetwijfeld een VWO-cijferlijst, niet? En als je Engels zo leuk vindt, dan had je daar vast een fraai cijfer voor.

En welke functie vervul je dat zij je tot zo'n lage zelfachting aanzet?
Wel een VWO-cijferlijst ja...hoe raadt u het zo?
Maar had voor engels ook geen fraai cijfer, alleen voor duits en frans terwijl dat juist mijn slechtste vakken waren. Alleen er waren nogal wat problemen in die periode, dus heb ik mij maar voor een heel klein deel ingezet om mijn schoolcarriere tot een goed einde te brengen. Ben daarom ook op 2-tiende punt geslaagd...

Ben nu medewerker vloeronderhoud, kortom de schoonmaker in een verpleeghuis. Respect to da man with da wisser
Oud 03-08-2003, 12:38
MickeyV
MickeyV is offline
Edoch, wat weerhoudt u ervan met een VWO-diploma op zak een fraaie studie te volgen? Als u de koers blijft varen die u vaart, hmm, dan doemt toch het beeld op van de "veelbelovende jongeman" die W. F. Hermans beschreef in zijn gelijknamige verhaaltje dat deel is van de verhalenbundel "Een landigspoging op Newfoundland" welk boeje u bij uw lokale gristelijke bibliotheek bekomen kunt zodat een uitnodiging mijnerzijds dat boekje is door te bladeren niet indruist tegen de eisen der behoorlijkheid noch tegen de draagkracht van uw portemonnaie.
Oud 03-08-2003, 14:01
Kazanka
Kazanka is offline
Momenteel alleen de tijd. Na mijn VWO ben ik een tijd lang bezig geweest met het oplossen van persoonlijke problemen, ondanks dat ik daar niet echt in geslaagd ben, ga ik wel verder met mijn studie. Het werk als schoonmaker was enkel een daginvulling die ik heel hard nodig had, binnenkort ga ik echter weer studeren. 8 Augustus eindigt ook mijn contract bij het verpleeghuis waar ik werkzaam ben. Diezelfde avond ga ik op vakantie.

Vanaf begin september zal ik te vinden zijn in Utrecht, aan de UU, faculteit letteren, studie Communicatie- en Informatiewetenschappen.
Weet u trouwens of je als student zijnde ook colleges kan volgen die niet mijn desbetreffende studie betreffen? Ik heb namelijk ook veel interesse in filosofie, muziekwetenschappen en wijsbegeerte. Aangezien dit ook allemaal aan dezelfde faculteit word aangeboden...Mijn vader zei ook al dat een aantal colleges gewoon vrij te volgen zijn, dus ook degene die niet direct bij de studie horen. Weet alleen niet of hij de waarheid sprak, misschien weet u het verlossende antwoord.

Ik neem aan dat u bedoeld: " Een landingspoging op newfoundland"? Ik ken wel een aantal verhalenbundels van W.F. Hermans. Een van deze bundels maakte deel uit van mijn leesdossier der Nederlandse taal. Weet alleen niet wat de naam was, zal dat binnenkort weer eens opzoeken

Laatst gewijzigd op 03-08-2003 om 14:05.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 15:43
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 03-08-2003 @ 15:01:
Momenteel alleen de tijd. Na mijn VWO ben ik een tijd lang bezig geweest met het oplossen van persoonlijke problemen, ondanks dat ik daar niet echt in geslaagd ben, ga ik wel verder met mijn studie. Het werk als schoonmaker was enkel een daginvulling die ik heel hard nodig had, binnenkort ga ik echter weer studeren. 8 Augustus eindigt ook mijn contract bij het verpleeghuis waar ik werkzaam ben. Diezelfde avond ga ik op vakantie.

Vanaf begin september zal ik te vinden zijn in Utrecht, aan de UU, faculteit letteren, studie Communicatie- en Informatiewetenschappen.
Weet u trouwens of je als student zijnde ook colleges kan volgen die niet mijn desbetreffende studie betreffen? Ik heb namelijk ook veel interesse in filosofie, muziekwetenschappen en wijsbegeerte. Aangezien dit ook allemaal aan dezelfde faculteit word aangeboden...Mijn vader zei ook al dat een aantal colleges gewoon vrij te volgen zijn, dus ook degene die niet direct bij de studie horen. Weet alleen niet of hij de waarheid sprak, misschien weet u het verlossende antwoord.

Ik neem aan dat u bedoeld: " Een landingspoging op newfoundland"? Ik ken wel een aantal verhalenbundels van W.F. Hermans. Een van deze bundels maakte deel uit van mijn leesdossier der Nederlandse taal. Weet alleen niet wat de naam was, zal dat binnenkort weer eens opzoeken
Nee maar, Utrecht. Ik heb ook een jaartje Muziekwetenschappen naast Rechten gedaan. Niet een onaardige studie, maar aangezien ik alleen in oude muziek (barok, maar met name Renaissance en ME) geïnteresseerd ben, is er teveel onderwijs dat mij weinig tot niet moveert. Nu, werkgroepen volgen is bij welke studie dan ook die je niet volgt uitgesloten. Colleges zullen hier en daar nog wel gaan (bij Rechten bijvoorbeeld is dat een enorme zaal vol olijke studentjes. Daar wordt heus niet bekeken of je wel voor de studie ingeschreven staat), maar de moeilijkheid ligt hierin dat je zélf niet kunt achterhalen waar en wanneer die colleges zijn. Afgezien daarvan is het zo dat bij kleine studies als muziekwetenschappen de jaarlijkse groepen de omvang van circa 40 mensen niet overstijgen, zodat daar wél zal opvallen dat je in de hoorcolleges niets te zoeken hebt.

Edoch, je weet toch dat je je voor twee studies simultaan kunt inschrijven?
Oud 03-08-2003, 18:11
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 03-08-2003 @ 16:43:
Nee maar, Utrecht. Ik heb ook een jaartje Muziekwetenschappen naast Rechten gedaan. Niet een onaardige studie, maar aangezien ik alleen in oude muziek (barok, maar met name Renaissance en ME) geïnteresseerd ben, is er teveel onderwijs dat mij weinig tot niet moveert. Nu, werkgroepen volgen is bij welke studie dan ook die je niet volgt uitgesloten. Colleges zullen hier en daar nog wel gaan (bij Rechten bijvoorbeeld is dat een enorme zaal vol olijke studentjes. Daar wordt heus niet bekeken of je wel voor de studie ingeschreven staat), maar de moeilijkheid ligt hierin dat je zélf niet kunt achterhalen waar en wanneer die colleges zijn. Afgezien daarvan is het zo dat bij kleine studies als muziekwetenschappen de jaarlijkse groepen de omvang van circa 40 mensen niet overstijgen, zodat daar wél zal opvallen dat je in de hoorcolleges niets te zoeken hebt.

Edoch, je weet toch dat je je voor twee studies simultaan kunt inschrijven?
Ook muziekwetenschappen...interresant Misschien kan u iets meer prijsgeven over de gang van zaken rondom deze studie?

Allereerst wou ik muziekwetenschappen gaan studeren, voltijd, maar kwam er later achter dat de mogelijkheden na de studie te wensen overlaat. Het is geen brede basis voor het verdere zakelijke leven. Communicatie- en Informatiewetenschappen geeft daarentegen een zeer brede basis. Ook omdat ik nog niet echt een doel voor ogen heb, wat ik later eigenlijk wil gaan doen, is het handiger om een bredere basis te hebben en later nog aanpassingen te kunnen maken indien die nodig zijn.

De plaats en het tijdsstip van die colleges zijn toch niet moeilijk te achterhalen? Als je mensen kent die die studie volgen, kan je het altijd vragen. Het probleem dat mensen zich afvragen wat je eigenlijk bij die hoorcolleges doet is echter nog wel aanwezig dan. Er zal ook niet echt een oplossing voor bestaan, behalve dan simultaan twee studies volgen, maar dat zou nu nog teveel inspanning geven. Aangezien ik nog steeds lijd aan verschillende ziektes en persoonlijke problemen, is het niet sterk aan te bevelen om gelijk meerdere studies te volgen, een studie op zich volgen en volhouden zal al een behoorlijke taak worden.

Ik zal nog wel naast het studeren mij proberen verdiepen in de filosofie en misschien ook nog in wijsbegeerte. Alleen dan zonder (hoor)colleges.
Oud 03-08-2003, 20:09
MickeyV
MickeyV is offline
Wel, muziekwetenschap: veela Engelse boeken, geschiedenis van alle muziekperiodes, muziektheorie, etc.

Valt niet veel over te vermelden.
Oud 03-08-2003, 20:12
MickeyV
MickeyV is offline
Ach ja. Je krijgt ook koorpracticum.
Oud 03-08-2003, 21:20
Prophecy
Prophecy is offline
Ik ga jullie reacties niet lezen want de meesten van jullie zijn toch te dom om realistische antwoorden te kunnen geven.

De werkelijkheid maakt mij niet bang en die is dat er geen leven na de dood is. Je bewustzijn houd simpelweg weer op, net zoals dat ie was begonnen toen je ging leven.

Hoewel ik liever had gehad dat ik eeuwig kon blijven leven als ik dat zou willen
Oud 03-08-2003, 23:31
i_dont_exist
i_dont_exist is offline
Als er hierna niks is...
Waarvoor leef je anders?
Waarvoor zou je dan leren...
Als er niks hierna is, is er geen nut om te leven...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 01:13
Prophecy
Prophecy is offline
Citaat:
i_dont_exist schreef op 04-08-2003 @ 00:31:
Als er hierna niks is...
Waarvoor leef je anders?
Je leeft omdat je bestaat. Als je daar geen nut in ziet, pech voor jou.
Oud 04-08-2003, 12:38
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
i_dont_exist schreef op 04-08-2003 @ 00:31:
Als er hierna niks is...
Waarvoor leef je anders?
Maar waarom zou het leven nut moeten hebben? Dat is nooit gezegd ofzo. Mensen accepteren het alleen over het algemeen niet dat het eigenlijk zo zinloos/zinvol is als je het zelf maakt.

Ik zou wel redelijk lang willen leven, maar niet oneindig. Zeker niet. Ik weet wel zeker dat je dan een keer op je leven bent uitgekeken. Als je echt niet dood kan lijkt me dat heel vervelend.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 15:11
Kazanka
Kazanka is offline
Hmm...ben geloof ik toch blij dat ik voor CIW heb gekozen en niet voor muziekwetenschappen (koorpracticum lol)
Oud 04-08-2003, 21:12
*Burning water*
Citaat:
MickeyV schreef op 03-08-2003 @ 21:12:
Ach ja. Je krijgt ook koorpracticum.
Woew, dat is iets om wel enthousiast over te worden!

*bemoeit zich er spontaan tegenaan*

Waarom ga ik nou niet in Utrecht studeren?
Oud 04-08-2003, 21:44
MickeyV
MickeyV is offline
Kazanka, het was nog best aardig hoor. Natuurlijk, prutserkoor als het is, kwamen we niet verder dan eenvoudige koralen van Bach, maar niettemin.

BW, ik weet niet waarom je niet in Utrecht gaat studeren.
Oud 04-08-2003, 22:01
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
doodgaan
dat is mijn grootste angst...
Oud 04-08-2003, 22:09
*Burning water*
Citaat:
MickeyV schreef op 04-08-2003 @ 22:44:
Kazanka, het was nog best aardig hoor. Natuurlijk, prutserkoor als het is, kwamen we niet verder dan eenvoudige koralen van Bach, maar niettemin.

BW, ik weet niet waarom je niet in Utrecht gaat studeren.
Nee, het was ook een vrij nutteloze vraag. Excusé.
Oud 05-08-2003, 14:55
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 04-08-2003 @ 22:12:
Woew, dat is iets om wel enthousiast over te worden!

*bemoeit zich er spontaan tegenaan*

Waarom ga ik nou niet in Utrecht studeren?
Waarom zou je dat willen..kom je mij dalijk tegen, nee daar wordt je blij van

Misschien is het koor dan nog niet zo slecht, maar toch liggen mijn interesses elders. Ik zou wel willen weten hoe het er bij zo'n studie als muziekwetenschappen aan toe gaat. Alleen het gaat dan meer om sfeer proeven en alleen kennis over de voor mij interresante dingen verwerfen.

Toch is de manier van communicatie binnen de maatschappij leuker om een discussie over op te zetten, dan praktijkervaringen in een koor. Althans naar mijn mening
Oud 05-08-2003, 20:22
*Burning water*
Citaat:
Kazanka schreef op 05-08-2003 @ 15:55:
Waarom zou je dat willen..kom je mij dalijk tegen, nee daar wordt je blij van

Omdat Utrecht een leuke stad is en in Nijmegen, waar ik ga studeren, geen muziekwetenschappen is om snel het koorpracticum binnen te sneaken. En nee, zelfs jij zou me daar niet vanaf kunnen brenge, hoor

Citaat:
Misschien is het koor dan nog niet zo slecht, maar toch liggen mijn interesses elders. Ik zou wel willen weten hoe het er bij zo'n studie als muziekwetenschappen aan toe gaat. Alleen het gaat dan meer om sfeer proeven en alleen kennis over de voor mij interresante dingen verwerfen.

Toch is de manier van communicatie binnen de maatschappij leuker om een discussie over op te zetten, dan praktijkervaringen in een koor. Althans naar mijn mening
Ja, dat lijkt mij ook leuk, bij een andere studie sfeer proeven en vrijblijvend studeren. Als het mogelijk is, zou ik dat graag willen.
Oud 10-08-2003, 05:58
AXE
AXE is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 10-08-2003 @ 02:12:
Doodgaan is ook één van mijn grootste angsten. Ik zou het zonde vinden om zoveel te missen van alle dingen die nog mogelijkerwijs zouden kunnen komen.
Als je eenmaal dood bent mis je het niet meer, dus ik zou me er maar niet te veel zorgen over maken.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 09:33
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
AXE schreef op 10-08-2003 @ 06:58:
Als je eenmaal dood bent mis je het niet meer, dus ik zou me er maar niet te veel zorgen over maken.
Hoe weet je dat nou?
Oud 13-08-2003, 10:25
bartjehill
bartjehill is offline
ik weet niet meer wat er kan gebeuren
maar d'r zijn heel veel mensen die tegen hun 80ste gewoon levensmoe zijn dus dan is denk ik het punt gekomen dat het hun niks meer uitmaakt of er een verder bestaan is of dat het in één keer ophoudt
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 17:03
fil
fil is offline
Citaat:
Het niet bestaan van oneindigheid, maakt het leven nutteloos
Wanneer dood bestaat, dan is het doel van het leven doodsimpel, namelijk doodgaan.
Wanneer dood niet bestaat, hou je oneindige herhaling over. Wat is dan de betekenis van leven?

P.S. Het zal ongetwijfeld niet zo zwart-wit zijn als ik hier nu in m'n bericht weergeef.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 05:29
AXE
AXE is offline
Citaat:
Prophecy schreef op 03-08-2003 @ 22:20:
Ik ga jullie reacties niet lezen want de meesten van jullie zijn toch te dom om realistische antwoorden te kunnen geven.

De werkelijkheid maakt mij niet bang en die is dat er geen leven na de dood is. Je bewustzijn houd simpelweg weer op, net zoals dat ie was begonnen toen je ging leven.

Hoewel ik liever had gehad dat ik eeuwig kon blijven leven als ik dat zou willen
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 12:25
eefjeefje
eefjeefje is offline
ik zou het enger vinden als mijn leven zomaar zou stoppen. Stel je voor, een uitgemergeld kind in Soedan. Oorlog meegemaakt, honger, familie kwijt. Eén en al ellende. Kind gaat dood door ondervoeding, en that's it. Acht jaar ellende.
Of iemand is 30, depressief. Kent alleen verdriet. Springt voor een trein, hup, 30 jaar weggevaagd...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten