Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2003, 14:43
lovetear
lovetear is offline
Het zijn er twee dit keer,
deze:

Hou van me,
ik smeek je

De parelvloer, bedekt met bloed,
het doet me niks, ik zie je liggen
Ik laat je daar, zo is het goed,
vergeef me voor mijn zonde

Ten einde raad besloot ik daar,
Het moet wel zo, het is niet anders
Het geeft niet meer, verlaat me maar
En sterf voor al mijn zonden

En deze:

Aanschouw de koude grauwe aarde
Vol van heuvels in het zand
Verspreidend door het hele land
En blind voor dat wat echt van waarde

Bekijk mij niet, zoals die gronden
Zo ben ik niet en nooit geweest
Verdenk wellicht dat ene beest
Maar ik toch niet: ik heel mijn wonden

Zie mij als boom die sterven zou,
Niet bang voor ’t onbekende
Wachtend, zachtjes groeiend ende
Kaal van droef of triest berouw

Beiden hebben nog geen titel, ik wist niks. Welke spreekt je aan? Wat vinden jullie ervan?
Oud 30-08-2003, 18:05
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
~Gedicht 1~:

Wat mij opvalt is dat de laatste zin van de 1e en 2e strofe eindigt met zonde/zonden....1 zonder "n" 1 met "n", vanwaar?
Ik denk dat ik dat wel jammer vind.

Verder valt mij de 1e zin van de 2e strofe ook op, omdat het in de verleden tijd staat; het lijkt alsof je daar eventjes afstand neemt van het gebeurene, hoe heb jij het bedoelt?

Parelvloer vind ik een mooi woord, de rijm in de 1e en 3e zin vind ik ook leuk, verder vrij eenvoudig in woordgebruik.

~Gedicht 2~:

Veel beter zeg! Zowel in taalgebruik; mooi hoor!(strofe 2 vind ik daarentegen zwakker; ene beest) als technisch.

Koude grauwe>>mooi die zelfde klank.
Verder vind ik het rijmschema leuk!, deze rijm heb ik nog niet vaak hier mogen lezen.

de 3e strofe; boom zonder lidwoord bewust of vergeten?
Het woordgebuik vind ik in deze strofe het sterkst, Mooi ;

"Niet bang voor ’t onbekende
Wachtend, zachtjes groeiend ende"
Oud 02-09-2003, 08:05
lovetear
lovetear is offline
Wat zakt dat gedicht snel naar beneden, ik was maar een paar daagjes weg.

Dreamerfly, bedankt voor je uitgebreide reactie.

Over het eerste gedicht:

Dat zonde/zonden heb ik lang over getwijfeld, maar ik heb het zo gedaan omdat ik duidelijk wilde maken dat ik die persoon niet zou mogen laten liggen, maar het wel deed omdat die mij iets had aangedaan, vandaar maar 1 zonde.

De tweede strofe wordt ik wat nuchterder en realiseer dat ik ook niet onschuldig was tegenover die persoon. Ik was eigenlijk begonnen, maar doordat ik verbitterd was liet ik die persoon achter.

Met dat afstand nemen bedoelde ik dat ik wat rustiger werd en wat meer besefte wat ik deed, ik besefte dat het verkeerd was, maar doordat ik verbitterd was kon me dat niets meer schelen.

Het is inderdaad eenvoudig, het is me ook niet echt gelukt om in woorden te vatten wat ik wilde. Ik wilde juist iets positiefs schrijven.

Over het tweede gedicht:

Die derde strofe komt uit een ander gedicht, nou ja, niet echt, het stond een keer op zichzelf en ik heb verschillende malen geprobeert om er een totaal gedicht van te maken. De eerste strofe schreef ik een paar weken geleden, maar ik vond de overgang van de eerste naar de derde strofe niet goed, vandaar dat ik er nog een tweede tussengepropt heb. En die derde regel van de tweede strofe is inderdaad het minst, ik kwam al met moeite tot die ene regel, maar goed, die zal ik nog proberen te veranderen dan.

Nogmaals bedankt, het is leuk als mensen echt geinteresseerd zijn in je gedichten .
Oud 02-09-2003, 11:46
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
lovetear schreef op 02-09-2003 @ 09:05:
Wat zakt dat gedicht snel naar beneden, ik was maar een paar daagjes weg.

Nogmaals bedankt, het is leuk als mensen echt geinteresseerd zijn in je gedichten .

Gebeurt snel idd. Er wordt jammergenoeg nog steeds niet super-actief gereageerd, echt jammer is dat.

Ik vind dat, dat ook hoort binnen dit forum, die interesse(het gedicht van alle kanten bekijken), dat mis ik hier soms wel.(vaak zo beperkt in reacties)
Oud 02-09-2003, 12:39
xineof
xineof is offline
Kvind het eigelijk allebei goede gedichten, maar de eerste vind ik zo mooi...die spreekt me echt heel erg aan.

Eerste gedicht: De eerste zinnen geven meteen iets aparts aan het gedicht. Ze komen op mij een beetje wanhopig over, terwijl de rest van het gedicht min of meer onverschillig(mayb is dat niet helemaal het goede woord)overkomt. verder vind ik zonde/zonden, na de uitleg hierboven inderdaad ook mooier zoals het er staat! Erg goed gedicht zeg...

Tweede gedicht: Heeft iets statigs, iets klassieks. Vind ik wel heel mooie stijl. De rijm is leuk en niet storend, en technisch is dit gedicht inderdaad misschien wel beter, maar het spreekt me minder aan. De zin 'zo ben ik niet en nooit geweest' doet me heel erg aan Acda & de Munnik denken, maar dat maakt nix uit want hij staat hier supergoed . Eigenlijk heb ik geen negatief commentaar op je gedichten, dus waarschijnlijk heb je er ook niet zoveel aan...maar kwou er toch ff op reageren . De beste zinnen vind ik toch deze:

Oud 02-09-2003, 12:45
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
xineof schreef op 02-09-2003 @ 13:39:

idd
Oud 02-09-2003, 18:55
lovetear
lovetear is offline
de anderen worden zo gevreesd

Aanschouw de koude grauwe aarde
Vol van heuvels in het zand
Verspreidend door het hele land
En blind voor dat wat echt van waarde

Bekijk mij niet, zoals die gronden
Zo ben ik niet en nooit geweest
de anderen worden zo gevreesd
Maar ik toch niet: ik heel mijn wonden

Zie mij als boom die sterven zou,
Niet bang voor ’t onbekende

Is het zo beter? Ik vind het wel zonde dat ik geen -eest kan eindigen, maar volgens mij bestaan er niet zo veel woorden van twee lettergrepen die eindigen op -eest.

xineof: bedankt voor je reactie, complimenten vind ik fijn hoor , in die zin heb ik er wel wat aan, en ik ben allang blij dat ik zo'n reactie krijg.
Reageren

Regels voor berichten