Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2003, 20:45
Preaper
Preaper is offline
Het is bijna altijd nogal warm op mijn kamer, dus laatst kwam ik met het idee om een luchtkanaal te maken voor mijn intake fan, die lucht van (het koude) buiten inzuigt, recht me kastje in.
Zijn hier goede luchtkanalen voor? Ik heb zitten denken aan die dingen die je wel eens aan drogers ziet hangen, maar die zijn nogal groot.
Ik neem aan dat ik mijn intake fan dan ook maar op 12V moet laten draaien, vanwege de wrijving die de luchtkanaal zal maken.
Oud 03-09-2003, 21:37
Koen
Koen is offline
Vind je het vreemd als ik dit als 'niet wijs' bestempel? Je wil daadwerkelijk een gat in je dak zagen om zo je Pc te kunnen koelen? Wil je een airco in je bak maken ofzo?

Klinkt een beetje overdreven. In de meeste gevallen volstaat luchtkoeling prima. Zoniet, en je wil er wat moeite en geld aan besteden, dan kan je water koeling overwegen. Is ten eerste eenvoudiger en efficienter dan een gat in je dak.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 21:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Juist wel cool idee.

Als het werkelijk zover komt, ben ik wel benieuwd naar de pics.
Oud 03-09-2003, 21:52
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Koen schreef op 03-09-2003 @ 22:37:
Vind je het vreemd als ik dit als 'niet wijs' bestempel? Je wil daadwerkelijk een gat in je dak zagen om zo je Pc te kunnen koelen? Wil je een airco in je bak maken ofzo?

Klinkt een beetje overdreven. In de meeste gevallen volstaat luchtkoeling prima. Zoniet, en je wil er wat moeite en geld aan besteden, dan kan je water koeling overwegen. Is ten eerste eenvoudiger en efficienter dan een gat in je dak.
Nee . Mijn pc staat 1,5 meter van mijn raam af, dus ik hang het uiteinde van mijn luchtkanaal dan wel gewoon uit mijn raam . Mijn raam staat zowieso altijd open(ook in de winter), anders wordt het een grote stinkende condens zooi in dit hok. Mijn kamerdeur wil ik niet open wegens privacy, en omdat ik een bepaalde huisgenoot niet wil zien.

De reden waarom ik lucht van buiten wil gebruiken, is omdat het altijd warm is op mijn kamer. In de winter stook ik het zelf op, en in de zomer stoken mijn 2 bakken en mijn 2 stereotorens die ik voor mijn 5.1 geluid gebruik het wel op.
Ik gok dat de temperatuur hier gemiddeld zo'n 28 graden is. Ik zou hier tropische planten kunnen gaan ophangen . Vandaar dat mijn kamer ook wel de bijnaam "het tropen" heeft (Naast de bijnaam "vuilcontainer" ).
Oud 03-09-2003, 21:54
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-09-2003 @ 22:41:
Juist wel cool idee.

Als het werkelijk zover komt, ben ik wel benieuwd naar de pics.
Die zal ik dan zeker maken

Maar verder weten jullie geen inbreng, of of er werkelijk luchtkanalen voor bestaan die niet al te breed zijn? Het lijkt me gek dat ik een van de weinige ben met dit idee.
Oud 03-09-2003, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 03-09-2003 @ 22:54:
Die zal ik dan zeker maken

Maar verder weten jullie geen inbreng, of of er werkelijk luchtkanalen voor bestaan die niet al te breed zijn? Het lijkt me gek dat ik een van de weinige ben met dit idee.
Zit zelf qua werk in de lucht- en milieutechniek. Flexibele slangen zijn er vanaf 63mm, tenminste als je dat zoekt. Luchtkanalen, sja, wij maken ze van sendzimir verzinkt plaatstaal, dikte variend van 0,6mm tot 1,5mm. Kleine maten zoals 100x100mm zijn wel mogelijk maar of je het ergens, bijv bouwmarkt, standaard kunt kopen weet ik niet. Kun je denk ik nog het beste naar een technisch installatiebedrijf in de buurt gaan.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 22:23
M@rco
M@rco is offline
Is dat nou wel zo'n goed idee? Stel dat het nogal vriest, en jij blaast van die hele koude vochtige lucht je toch redelijk warme PCtje in. Lijkt me dat dat gaat condenseren...
Oud 03-09-2003, 22:23
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Wes schreef op 03-09-2003 @ 23:20:
Zit zelf qua werk in de lucht- en milieutechniek. Flexibele slangen zijn er vanaf 63mm, tenminste als je dat zoekt. Luchtkanalen, sja, wij maken ze van sendzimir verzinkt plaatstaal, dikte variend van 0,6mm tot 1,5mm. Kleine maten zoals 100x100mm zijn wel mogelijk maar of je het ergens, bijv bouwmarkt, standaard kunt kopen weet ik niet. Kun je denk ik nog het beste naar een technisch installatiebedrijf in de buurt gaan.
Ik kijk mijn pappa wel eens leif aan Die heeft een bedrijf in de luchtbehandelingstechniek realiseer ik me net . Jezus, die moet ook een hoop leuke fans voor mij hebben .
Sja, als je ouders gescheiden zijn, vergeet je der wel eens eentje .
Oud 03-09-2003, 22:36
Koen
Koen is offline
Citaat:
M@rco schreef op 03-09-2003 @ 23:23:
Is dat nou wel zo'n goed idee? Stel dat het nogal vriest, en jij blaast van die hele koude vochtige lucht je toch redelijk warme PCtje in. Lijkt me dat dat gaat condenseren...
Daarbij is lucht door 1,5 meter slang blazen ook niet iets wat je zo ff doet met een 12v fannetje, lijkt me. Daar komt aardig wat blaasvermogen bij kijken.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 22:38
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
M@rco schreef op 03-09-2003 @ 23:23:
Als je koude lucht in een warme kast blaast, gaat die opwarmende koude lucht zich uitzetten en alleen nog meer water opnemen . Dus ik krijg juist het tegenovergestelde effect .

Als je (verzadigde) warme kamerlucht gaat afkoelen, dan kan deze opeens niet meer zoveel water vasthouden en zal dus condens veroorzaken. Maar dat is hier niet het geval.
Oud 03-09-2003, 22:40
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Koen schreef op 03-09-2003 @ 23:36:
Daarbij is lucht door 1,5 meter slang blazen ook niet iets wat je zo ff doet met een 12v fannetje, lijkt me. Daar komt aardig wat blaasvermogen bij kijken.
Hm ja. Wat dat betreft lijkt het me beter om dan zo'n grote "droger-luchtkanaal" (of whatever) te gebruiken. Die is lekker breed, dus weinig weerstand .
En een sterke fan natuurlijk. Ik draai toch altijd muziek, dus doof ben ik al.
Oud 03-09-2003, 23:40
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Preaper schreef op 03-09-2003 @ 22:52:
zomer stoken mijn 2 bakken en mijn 2 stereotorens die ik voor mijn 5.1 geluid gebruik het wel op.
Wat voor versterkers heb je daar dan staan? Een zooitje klasse A bakken die 200 Watt aan een kanaal kunnen leveren?

Ga eens langs de Gammel, ze hebben daar van die flexibele luchtkanalen. Neem wel de plastic variant.. Zo'n grote geleider die je uit het raam hangt is misschien wel niet zo handig. Ze hebben volgens mij onder andere 80 en 120 mm..
Ik was van plan zulke dingen intern te gebruiken voor m'n PPro's, maar euh, dat zit ook in de koelkast.
Oud 04-09-2003, 14:09
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 04-09-2003 @ 00:40:
Wat voor versterkers heb je daar dan staan? Een zooitje klasse A bakken die 200 Watt aan een kanaal kunnen leveren?

Ga eens langs de Gammel, ze hebben daar van die flexibele luchtkanalen. Neem wel de plastic variant.. Zo'n grote geleider die je uit het raam hangt is misschien wel niet zo handig. Ze hebben volgens mij onder andere 80 en 120 mm..
Ik was van plan zulke dingen intern te gebruiken voor m'n PPro's, maar euh, dat zit ook in de koelkast.
Laten we zeggen dat mijn stereo's de buren flink aan het vegen kunnen zetten .
Ik zal eens bij de Praxis bij ons gaan rondsnuffelen .
Oud 04-09-2003, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 04-09-2003 @ 15:09:
Laten we zeggen dat mijn stereo's de buren flink aan het vegen kunnen zetten .
Ik zal eens bij de Praxis bij ons gaan rondsnuffelen .
Volslagen irrelevante informatie, maar dat terzijde. Hard <> audiofiel.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 15:43
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-09-2003 @ 15:38:
Volslagen irrelevante informatie, maar dat terzijde. Hard <> audiofiel.
Hoezo is de informatie die ik geef irrelevant?
Oud 04-09-2003, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 04-09-2003 @ 16:43:
Hoezo is de informatie die ik geef irrelevant?
Mijn 2e regel niet gelezen?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 16:01
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-09-2003 @ 17:00:
Mijn 2e regel niet gelezen?
Ow je bedoelde dat je eigen post een beetje irrelevant was. Dan snap ik het .
Maaar dat mijn stereo's hard kunnen, wil niet zeggen dat ik ze daarop geselecteerd heb.
Reageren

Regels voor berichten