Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2003, 14:23
shut*up
shut*up is offline
eigenlijk was ik van plan een jaar ertussen uit te gaan na mn examen maar op het laatste moment heb ik toch besloten te gaan studeren, ben nu bezig met mn inschrijving... alleen wat ik mij afvroeg, de werkgroepen van mijn studie, rechten, zijn al begonnen en zijn voor zover ik weet ook al vol... kan iemand mij misschien vertellen in hoeverre deze werkgroepen belangrijk zijn, aangezien ik waarschijnlijk het eerste trimester al geen werkgroep meer kan volgen....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2003, 14:36
YPrue
YPrue is offline
Werkgroepen zijn echt best wel belangrijk. Je krijgt veel vaardigheden aangeleerd en je leert de rechtsgebieden kennen.

Ik zou in ieder geval veel moeite doen om nog ergens in een werkgroep te komen, want het helpt je best veel!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 14:40
little nemo
little nemo is offline
welke uni zit je??
k zou gewoon een werkgroep binnenlopen of anders aan buro onderwijs (of hoe heet dat bij jouw uni) zeggen dat je wel werkgroepen wilt volgen
die zijn echt veel belangrijker dan de hoorcolleges
Oud 05-09-2003, 14:47
shut*up
shut*up is offline
universiteit leiden...

nou ja, dan ga ik maandag wel weer ergens heen bellen of ik toch niet ergens ingedeeld kan worden ofzo, of misschien kan ik wel gewoon ergens bij gaan zitten ofzo...
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 14:50
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
De werkgroepen zijn best belangrijk, in ieder geval veeeeel belangrijker dan de hoorcollege's. Hier in Nijmegen kun je vaak gewoon 'illegaal' een werkcollege volgen, ook al ben je niet ingedeeld, wel even lief vragen aan de werkgroepdocent.
Oud 05-09-2003, 15:16
Verwijderd
Ik ben zelf ook ruim een maand later begonnen met de studie rechten. De faculteit der rechtsgeleerdheid van de universiteit Leiden heeft natuurlijk een bureau wat over het onderwijs gaat, of een studiecoördinator, o.i.d. Neem contact op, leg uit dat je te laat bent, en je kunt hoogstwaarschijnlijk gewoon later beginnen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:21
shut*up
shut*up is offline
en dat later beginnen zou dan inhouden dat je het eerste trimester mist ofzo..? dat je dat later inhaalt ofzo..? sorry voor mijn vragen allemaal maar ik snap er allemaal maar bar weinig van, mn hoofd stroomt een beetje over van alles...
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:28
MickeyV
MickeyV is offline
Wel, ik heb sinds m'n propaedeuse geen werkgroepen meer gevolgd, en dat gaat uitmuntend. Derhalve geldt: als je de stof begrijpt, dan zijn werkgroepen overbodig. Bovendien is Rechten echt een "zelfstudiestudie", waarbij het onderwijs sowieso al ondersteunend, en niet zozeer suppletoir, van karakter is.

Evenwel kán het zo zijn dat in de nieuwe BaMa-structuur onderwijs bij wijle verplicht is. Dat kan een ander je wellicht vertellen.
Oud 05-09-2003, 15:55
Verwijderd
Citaat:
shut*up schreef op 05-09-2003 @ 16:21:
en dat later beginnen zou dan inhouden dat je het eerste trimester mist ofzo..? dat je dat later inhaalt ofzo..? sorry voor mijn vragen allemaal maar ik snap er allemaal maar bar weinig van, mn hoofd stroomt een beetje over van alles...
Nee, later beginnen wil gewoon zeggen dat je alleen die werkgroepen mist waar je niet aanwezig bent geweest.

Hoe het in Leiden is, weet ik niet, maar in Nijmegen kun je in principe gewoon bij een werkgroep gaan zitten, zelfs al ben je nog niet ingeschreven. Dat raad ik je wel aan. Gewoon naar een werkgroepdocent toegaan en zeggen dat je nog niet staat ingeschreven maar dat je wel alvast wilt beginnen met lessen volgen. Dan mis je namelijk zo min mogelijk stof.

Je hoeft het niet echt in te halen. Je bent namelijk ook niet verplicht om te komen naar de werkgroepen, dus er zullen wel meer mensen zijn die hier en daar een les missen. Je moet dan thuis wat meer doen voor je tentamen, maar dat is niet zo'n ramp.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 16:54
YPrue
YPrue is offline
Nou, bij ons (in Maastricht) is het zo, dat als je twee keer afwezig bent geweest bij de onderwijsgroep, je meteen naar de 'populaire' restgroep verwezen wordt waar geen reet gedaan wordt (wat natuurlijk niet echt de bedoeling van een studie is, lijkt me zo...anders zit je namelijk zeer fout op een uni...).
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 16:56
Verwijderd
Ja, maar dat is in Maastricht weer uniek, met dat fijne probleemgestuurde onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:24
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 05-09-2003 @ 16:28:
Wel, ik heb sinds m'n propaedeuse geen werkgroepen meer gevolgd, en dat gaat uitmuntend. Derhalve geldt: als je de stof begrijpt, dan zijn werkgroepen overbodig. .
Ik denk dat ik het ook wel zonder de werkgroepen zou kunnen doen, maar daar lijkt me niks aan. Het is ook wel leuk eens wat mede-studenten te zien.

Ga jij dan wel naar de hoorcollege's? Die vind ik namelijk vrij overbodig. (sommige volg ik wel voor de lol)
Oud 05-09-2003, 18:31
NN
NN is offline
In Leiden kun je ongetwijfeld ook wel naar een werkgroep toe als je wat te laat bent.
Maar wat doe je in Leiden??? Als je hoort wat jullie rector-magnificus over de rechtenstudie heeft te vertellen was ik er snel weg.

Ik kan je niet aanraden naar Utrecht te gaan (heel HBO-achtig, schools) of naar Maastricht (PGO, casuïstisch in plaats van wetenschapsterreinen afbakenen).
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 18:38
NN
NN is offline
Mijn vorige reactie ging niet heel erg in op werkgroepen rechten.

Maar goed, shut*up zal alles al wel voor elkaar hebben, dus dan nu maar iets over mij zelf. Ik ben behoorlijk trouw in het volgen van werkgroepen en hoorcolleges, het aantal uren wat ik vorig jaar heb gemist is denk ik wel op één hand te tellen. Misschien mede hierdoor heb ik wel m'n P gehaald, iets wat weinig mensen lukt. Het kan dus geen kwaad om wat onderwijs te volgen (en je betaald er natuurlijk ook genoeg voor ).
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:53
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 05-09-2003 @ 18:24:
Ik denk dat ik het ook wel zonder de werkgroepen zou kunnen doen, maar daar lijkt me niks aan. Het is ook wel leuk eens wat mede-studenten te zien.

Ga jij dan wel naar de hoorcollege's? Die vind ik namelijk vrij overbodig. (sommige volg ik wel voor de lol)
Evenmin. Ik ben een autodidact.
Máár, het volgende trimester krijg ik het vak "Oefenrechtbank". Een practisch vak, waarbij aanwezigheid uiteraard verplicht is.
Oud 05-09-2003, 21:53
shut*up
shut*up is offline
dank voor alle reacties.. voel me nu enigszins gerustgesteld.. ga maar proberen gewoon ergens bij een werkgroep te gaan zitten en anders maar heel hard zelf studeren ofzo!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 23:20
Verwijderd
Ik dacht ook altijd dat ik een goede autodidact was, totdat ik ontdekte dat het zijn vruchten afwerpt, een gedegen voorbereiding te combineren met frequent collegebezoek. Als je de stof al eerder tot je hebt genomen hoef je alleen nog maar lekker onderuit te zitten, op je gemak te luisteren en het verhaal te volgen. Dat maakt het verschil tussen een 7 en een 9
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 00:33
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 05-09-2003 @ 21:53:
Evenmin. Ik ben een autodidact.
Máár, het volgende trimester krijg ik het vak "Oefenrechtbank". Een practisch vak, waarbij aanwezigheid uiteraard verplicht is.
In dat geval neem ik aan dat je ingeschreven staat als extraneus? Anders gooi je geld over de balk.
Oud 06-09-2003, 12:19
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 06-09-2003 @ 01:33:
In dat geval neem ik aan dat je ingeschreven staat als extraneus? Anders gooi je geld over de balk.
Nee. Ik houd graag wel de mogelijkheid open. Gesteld toch eens, dat ik plots op een moeílijk vak stuit.
Oud 06-09-2003, 12:22
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2003 @ 00:20:
Ik dacht ook altijd dat ik een goede autodidact was, totdat ik ontdekte dat het zijn vruchten afwerpt, een gedegen voorbereiding te combineren met frequent collegebezoek. Als je de stof al eerder tot je hebt genomen hoef je alleen nog maar lekker onderuit te zitten, op je gemak te luisteren en het verhaal te volgen. Dat maakt het verschil tussen een 7 en een 9
Wellicht heb je wel gelijk. (ofschoon ik voor Verbintenissenrecht een 9 had, zonder ooit onderwijs te volgen. Anderzijds voor de Strafrechtvakken matige 6'en). Het is evenwel zo, dat ik niet zo'n matineus type ben, en de werkgroepen zijn meestal 's ochtends. Dus je raadt ook al hoe mijn gewoonte geen werkgroepen te volgen is ontstaan: vanzelf...
Oud 07-09-2003, 14:57
NN
NN is offline
Wij hebben bij sommige vakken ook een regeling dat als je naar de werkgroepen komt en daarnaast wat opdrachtjes maakt en zo iets van een halve bonuspunt voor je tentamen kan verdienen. Altijd leuk natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 16:01
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
NN schreef op 07-09-2003 @ 15:57:
Wij hebben bij sommige vakken ook een regeling dat als je naar de werkgroepen komt en daarnaast wat opdrachtjes maakt en zo iets van een halve bonuspunt voor je tentamen kan verdienen. Altijd leuk natuurlijk.
Inderdaad. Ik vind dat eerlijk gezegd binnen het kader van een academische studie ridicuul. Bonuspunten...
Oud 07-09-2003, 17:39
JessieL
JessieL is offline
Citaat:
shut*up schreef op 05-09-2003 @ 22:53:
dank voor alle reacties.. voel me nu enigszins gerustgesteld.. ga maar proberen gewoon ergens bij een werkgroep te gaan zitten en anders maar heel hard zelf studeren ofzo!

Was je niet aanwezig bij de introductiebijeenkomst 2 sept ? Daar werd nl. verteld dat je wordt gecontroleerd bij colleges en als je er niet hoort (dus niet ervoor hebt ingeschreven) moet je weg.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 22:18
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 07-09-2003 @ 17:01:
Inderdaad. Ik vind dat eerlijk gezegd binnen het kader van een academische studie ridicuul. Bonuspunten...
De praktijk is dat vrij veel 'studenten' nog een aansporing nodig hebben om werkelijk iets te doen. Dat kun je doen in de vorm van bonuspunten, of een soort gemiddelde voor alle 'huiswerk'opdrachten, dat meeweegt voor je uiteindelijke tentamencijfer.

Zo'n regeling hebben wij ook: scoor jij op het tentamen een 5.3 dan kan dat opgetrokken worden tot een 6, wanneer je altijd alle werkgroepen hebt bijgewoond en keurig hebt voorbereid.

Eigenlijk is het natuurlijk triest dat het op die manier moet, maar laten we niet uit het oog verliezen dat rechten een studie is waar het kaf nauwelijks van het koren gescheiden wordt...eigenlijk gebeurt dat pas in de praktijk.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 23:53
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-09-2003 @ 23:18:
De praktijk is dat vrij veel 'studenten' nog een aansporing nodig hebben om werkelijk iets te doen. Dat kun je doen in de vorm van bonuspunten, of een soort gemiddelde voor alle 'huiswerk'opdrachten, dat meeweegt voor je uiteindelijke tentamencijfer.

Zo'n regeling hebben wij ook: scoor jij op het tentamen een 5.3 dan kan dat opgetrokken worden tot een 6, wanneer je altijd alle werkgroepen hebt bijgewoond en keurig hebt voorbereid.

Eigenlijk is het natuurlijk triest dat het op die manier moet, maar laten we niet uit het oog verliezen dat rechten een studie is waar het kaf nauwelijks van het koren gescheiden wordt...eigenlijk gebeurt dat pas in de praktijk.
Dat laatste ben ik zonder meer met je eens. Niettemin vindt er ook tíjdens de studie een schifting plaats. In Trouw stond onlangs nog een artikel van een hoogleraar aan de VU dat, aldaar, sowieso de helft van de 1e-jaars de eindstreep nooit zal halen.
Reageren

Regels voor berichten