Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2003, 17:13
Tio
Tio is offline
Na het vragenlijst-topic even doorgekeken en ingevuld te hebben, viel mij op dat een groot deel van de hier op Mystiek aanwezige mensen bij levensovertuiging iets van "heks" of "wicca" had staan.
Nu had ik eerder al ergens een korte discussie in één of ander topic gezien tussen Mutant en AngelLena, over hun verschillende opvatting over het "heks zijn".

Nu zou ik dus graag van de "heksen" hier willen weten, wat zij verstaan onder het "heks zijn", waarom ze het zijn en hoe ze er toe hebben besloten om heks oid te worden. Vooral omdat ik vermoed dat veel mensen hier er verschillende opvattingen op nahouden, en het me wel interessant lijkt die eens met elkaar te vergelijken.

*Hoopt dat dit topic een hoog genoeg "open-blijf" gehalte heeft*
Oud 05-09-2003, 18:12
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Tio schreef op 05-09-2003 @ 18:13:
Na het vragenlijst-topic even doorgekeken en ingevuld te hebben, viel mij op dat een groot deel van de hier op Mystiek aanwezige mensen bij levensovertuiging iets van "heks" of "wicca" had staan.
Nu had ik eerder al ergens een korte discussie in één of ander topic gezien tussen Mutant en AngelLena, over hun verschillende opvatting over het "heks zijn".

Nu zou ik dus graag van de "heksen" hier willen weten, wat zij verstaan onder het "heks zijn", waarom ze het zijn en hoe ze er toe hebben besloten om heks oid te worden. Vooral omdat ik vermoed dat veel mensen hier er verschillende opvattingen op nahouden, en het me wel interessant lijkt die eens met elkaar te vergelijken.

*Hoopt dat dit topic een hoog genoeg "open-blijf" gehalte heeft*
Ik ben ook benieuwd naar de reactie, ik vind niet dat je jezelf tegenwoordig heks kunt noemen, volgens mij is een heks een vrouw (meestal lelijk) die ergens in het bos woont, magie beoefend en niet altijd even aardig is.
Oud 05-09-2003, 18:35
telluriet
telluriet is offline
en die op een bezemsteel vliegt illy:
Oud 05-09-2003, 18:37
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 05-09-2003 @ 19:12:
Ik ben ook benieuwd naar de reactie, ik vind niet dat je jezelf tegenwoordig heks kunt noemen, volgens mij is een heks een vrouw (meestal lelijk) die ergens in het bos woont, magie beoefend en niet altijd even aardig is.
Dat is het steriotiepe wat disney films van de heks hebben gemaakt.
Oud 05-09-2003, 18:37
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
En sprookjes boeken
Oud 05-09-2003, 19:02
Verwijderd
Citaat:
in welke tijd leef jij ?

Heksen in de Middeleeuwen was iedereen die maar een beetje anders was en toen de aangever het geld van de beschuldigde kon krijgen, gingen de welgestelde oudere vrouwen er het eerst aan, later ook meisjes. Het meest erge aan de hele situatie was dat de beschuldigde schuldig was tot zij had bewezen niet schuldig te zijn, maar de proeven die ze moest afleggen bewezen haar onschuld meestal door de dood. Of ze werden gefolterd tot ze bekenden,... zat belachelijke dingen terwijl echt 99% van zij die gestorven zijn het geloof niet eens aanhingen.

Heksen tegenwoordig kunnen mannelijk of vrouwelijk zijn en hekserij is voor mij een levensvisie, een geloof. Ik geloof in de natuur, in energie, in meer dan het oog ziet. Ik geloof in 2 tegengestelde krachten die elkaar in evenwicht houden en zonder elkaar niet kunnen bestaan. Op de eerste plaats geloof je, leef je naar je gevoel, dan komt het leren, je bent nooit volleerd, en dan pas komen de bijkomstige zaken zoals magie, spiritualiteit, genezing, rituelen,... In je hart ben je al heks als je gelooft.
Mijn visie (en nu moet ik dringend weg eiglijk...)
Oud 05-09-2003, 19:33
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Knibbel knabbel knuisje.....hahaha

Voor mij is een heks een zweverig persoontje wie gelooft dat kruiden verbranden magische dingetjes teweeg brengt. Een van de betere geloven overigens omdat ze zo weinig mensen ermee lastig vallen.

Niet dat je wat aan mijn opvatting hebt, maar ik wilde het toch ff kwijt
Oud 05-09-2003, 19:45
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Mutant schreef op 05-09-2003 @ 20:02:
in welke tijd leef jij ?

Heksen in de Middeleeuwen was iedereen die maar een beetje anders was en toen de aangever het geld van de beschuldigde kon krijgen, gingen de welgestelde oudere vrouwen er het eerst aan, later ook meisjes. Het meest erge aan de hele situatie was dat de beschuldigde schuldig was tot zij had bewezen niet schuldig te zijn, maar de proeven die ze moest afleggen bewezen haar onschuld meestal door de dood. Of ze werden gefolterd tot ze bekenden,... zat belachelijke dingen terwijl echt 99% van zij die gestorven zijn het geloof niet eens aanhingen.

Heksen tegenwoordig kunnen mannelijk of vrouwelijk zijn en hekserij is voor mij een levensvisie, een geloof. Ik geloof in de natuur, in energie, in meer dan het oog ziet. Ik geloof in 2 tegengestelde krachten die elkaar in evenwicht houden en zonder elkaar niet kunnen bestaan. Op de eerste plaats geloof je, leef je naar je gevoel, dan komt het leren, je bent nooit volleerd, en dan pas komen de bijkomstige zaken zoals magie, spiritualiteit, genezing, rituelen,... In je hart ben je al heks als je gelooft.
Mijn visie (en nu moet ik dringend weg eiglijk...)
mmm... dan ben je dus een heks? ik vind het toch nog steeds een rare benaming.
Oud 05-09-2003, 22:13
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
ik denk dat ik het wel heel erg eens ben met Mutant. Niet dat ik mezelf heks noem (sommige mensen noemen mij daarentegen wel zo). tis een geloof in de natuur en wat daarmee te doen is (en dat is een heleboel) de energie van de natuur is echt inmens groot. En wij mensen zijn ook een stukje van die prachtige natuur. jammer dat sommige mensen dat niet inzien en er niets mee doen, of het verkeerde ermee doen. Ik denk eigenlijk niet dat magie echt bij hekserij hoort eigenlijk. Wel bij het beeld dat er van een heks is gemaakt, maar ik denk dat het eigenlijk niet echt belangrijk is. Tenzij je onder magie ook zoiets verstaat als de kracht van de natuur gebruiken. Met energie omgaan enzo. Dan is magie wel weer essentieel. Maja.
Ik moet toegeven, alles rond heksen is vaag vind ik tenminste.
Oud 05-09-2003, 23:46
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 05-09-2003 @ 20:45:
mmm... dan ben je dus een heks? ik vind het toch nog steeds een rare benaming.
Ja Goed beoordeeld

Er zijn andere namen, sommigen noemen zich liever heidenen, tovenaars (al is er een vaagheid rond of het nu hetzelfde is of anders), je hebt onderverdelingen: pagans, sjamanisten, druïden, wiccas (Owh, ga nooit in het wilde weg roepen dat iemand een wicca is als hij of zij zegt een heks te zijn, dat kan beledigend overkomen, niet alles heksen zijn wiccas en veel heksen kijken erop neer - neeeeee niet iedere heks, maar ik persoonlijk vind het soms een beetje verdacht).
Zelfs ben ik eclectisch en solitair (ik werk alleen, heel soms met vrienden) met sjamanistische invloeden.
Oud 06-09-2003, 13:30
AngelLena
AngelLena is offline
*is net terug van intro kamp en is echt helemaal kapot, maar gaat best toen om toch nog een degelijk antwoord te geven*

In mijn persoonlijke visie, (heel vaak verkeerd begrepen feitje: niet iedere heks heeft een gelijke visie, je handeld namelijk naar je gevoel en je eigen overtuiging, dus niet iedere heks heeft dezelfde visie of dezelfde overtuiging) zie ik de heks als iemand die naar de natuur leeft en haar wetten in stand houdt en ze volgt.
Mijn visie over heks zijn kan ik denk ik het beste uitleggen dmv een beschrijving van hoe ik zelf heb geleerd voor en tijdens de opleiding.

Voordat ik de opleiding heb gevolgd, was ik er al van overtuigd dat er meer is dan wat ons menselijk oog kan zien en dat de natuur oplossingen biedt voor alles. Ik besefte nog niet dat dit al een groot deel van de hekserij is. Toen kwam ik per toeval in aanraking met hekserij en merkte dat deze visie volledig aansluitte bij mijn persoonlijke visie. In mijn dorp woont een traditionele heks die de opleiding geeft en wordt in NL gezien als 1 van de meest wijze vrouwen. Dat wou ik toch eerst met mijn eigen ogen zien (ook ik ben sceptisch) en heb met haar een afspraak gemaakt voor een interview die ik wou verwerken in mijn profielwerkstuk. Al voordat het interview begon raakte ik vreselijk onder de indruk van deze vrouw. Na het interview hebben we nog een tijd doorgepraat en ik besloot toen al dat ik een goede mentor had gevonden en niets liever wou dan een gedeelte van haar kennis in mij op te nemen. Ik ben vanaf toen bij haar de opleiding gaan volgen.

Tijdens mijn opleiding is het eerste wat ik leerde bewustheid. Je moet je bewust zijn van jezelf (tegelijk krijg je dus ook een groot deel zelfkennis, je wordt geconfronteerd met jezelf), en van alles om je heen. Je krijgt vraagstukken waar je nachten van wakker kan liggen terwijl de oplossing eigenlijk zo voor de hand ligt.

Het volgende wat je leert is beslissingen nemen, de consequenties van je beslissing zien en aanvaarden. Niemand heeft jouw beslissing voor jou gemaakt, je hebt het zelf gedaan, dus de consequenties zijn voor jezelf en niemand anders.

Zo krijg je een groot deel zelfkennis en mensenkennis wat eigenlijk best belangrijk is om je visie tot leven te kunnen brengen. En dan heb ik het voornamelijk over zelfkennis.

Dan pas begin je te leren over de basisprincipes van de hekserij. De wetten van de natuur, hoe jij de natuur kan gebruiken voor jezelf en anderen, het geloof, de levenwijze etc.
Hierin komen ook kruiden en stenen aan bod. Nog lang niet alles, maar wel een basis wordt gelegd in je kruiden en stenen kennis en waar je verschillende kruiden en stenen voor kan gebruiken.

Als je hier ver genoeg in bent gevorderd ga je de basisprincipes van de rituelen leren. Dit zijn geen opofferingsrituelen oid, maar simpelweg rituelen om de natuur te eren en haar hulp te vragen.

Dit eenmaal gehad, ga je alles wat je geleerd hebt herhalen en herhalen en je gaat ervaringen opdoen en meer kennis opdoen. Je raakt er dus gevorderder in.

Als aller en aller laatste komt pas een stukje magie aan bod. Eigenlijk heb je door je hele opleiding heen de basis voor de magie al gelegd. Je hebt al leren analyseren, consequenties aanvaarden (wat oh zo belangrijk is in de magie), kruiden en stenen gebruiken, rituelen uitvoeren etc. Nu ga je al deze begrippen toepassen. En in principe is magie niet veel anders dan alles toepassen wat je kan. Mensen genezen dmv kruiden, is magie, de natuur om hulp vragen voor jezelf of een ander, is magie etc. Magie betekent niet dat jij iemand kan betoveren in een kikker oid, magie is in mijn visie de natuur gebruiken om iemand of jezelf te helpen. Waar eigenlijk de hekserij een beetje om draait. Mensen die er behoefte aan hebben helpen. En hoe je dat doet, kan op verschillende manieren, dmv kennis overbrengen, praten, of magie, is aan jezelf. De laatste gebruik ik echt alleen, als al het andere niet werkt.

Er komen verschillende principes en en visies die afwijkend zijn van jezelf aan bod, je leert erover en je beslist zelf of jij die visies overneemt of dat je ze laat voor wat ze zijn.

Nou kan ik me voorstellen dat dit niet echt een antwoord is op de vraag maar het geeft denk ik al wel een duidelijk beeld van waar ik mij mee bezig hou.

Een antwoord op de werkelijke vraag (dus een paar dingen uit dit verhaal nader toelichten eigenlijk) komt misschien later nog wel, ben nu echt even te moe.
Oud 06-09-2003, 17:01
Tio
Tio is offline
@ AngelLena:

Maar als ik het goed begrijp, ben je in ieder geval van mening, dat voordat je jezelf heks kan noemen, je een bepaalde periode een opleiding gevolgd zou moeten hebben bij een andere, volleerde heks. Met volleerd bedoel ik hier trouwens dat ze opleidingen mag doen, niet dat ze alles al weet. Volgens mij blijf je toch steeds leren.

Denk je trouwens niet dat het accent bij heel veel mensen tegenwoordig op magie ligt, in plaats van op zelfbewustzijn.
En zelfkennis is natuurlijk iets wat in meer godsdiensten voorkomt, op allerlei verschillende manieren.
Oud 06-09-2003, 22:05
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Tio schreef op 06-09-2003 @ 18:01:
@ AngelLena:

Maar als ik het goed begrijp, ben je in ieder geval van mening, dat voordat je jezelf heks kan noemen, je een bepaalde periode een opleiding gevolgd zou moeten hebben bij een andere, volleerde heks. Met volleerd bedoel ik hier trouwens dat ze opleidingen mag doen, niet dat ze alles al weet. Volgens mij blijf je toch steeds leren.

Denk je trouwens niet dat het accent bij heel veel mensen tegenwoordig op magie ligt, in plaats van op zelfbewustzijn.
En zelfkennis is natuurlijk iets wat in meer godsdiensten voorkomt, op allerlei verschillende manieren.
bij mensen die niet geloven omdatr ze volgens de visie leven maar gerloven omdat ze magie onder de knieeen willen hebben, ja, daarbij ligt het accent op de magie...de echte heksen is magie maar bijzaak, gemakszucht bijna. het draait om de visie.

ik vind niet dat je je pas heks mag noemen als je de opleiding hebt gevolgd. Ik vind wel, dat je je niet eerder heks mag noemen totdat je genoeg erover weet en je volledig aan de visie en het geloof houdt. Dus de levenswijze overneemt. Die wannabee's die zeggen: ik ben een heks, want ik draag zwarte kleren en ik hou me bezig met magie, die lach ik vaak uit en vraag ik vriendelijk om een opleiding te volgen. Die mensen hebben geen enkel recht om zich heks te noemen. Da's een beetje wat ik wil zeggen.

Regels voor berichten