Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2003, 13:48
Preaper
Preaper is offline
Dat zorgt toch voor goede koeling? Dat bespaard je de tijd om ventalitoren in te bouwen, en je kan er handig en snel iets bijprikken.
Bovendien is het ook een erg gemakkelijke window.
Of is dit schadelijk voor je systeem? Meer stof dan normaal zal er niet inkomen, want anders zuigen je ventilatoren het er wel in.
Maar toch zal dit niet waar zijn, want je ziet eigenlijk nooit iemand die zijn kast open laat staan. Dus daarom is mijn vraag:
Waarom moet die kast eigenlijk dicht?

Laatst gewijzigd op 01-09-2003 om 14:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2003, 13:52
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
anders vliegt je parkiet in je ventilator en heb je parkieten puree en kortsluiting!
Oud 01-09-2003, 13:59
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Vanwege het geluid, en vanwege een goede airflow. Als je je kast openzet, is de airflow anders dan als hij dicht is, stel je hebt een fan voor, en achter in je kast zitten, en de ene zuigt, de ander blaast, dan zorgt dat er voor dat er een mooie luchtstroom in je kast onstaat, maar als jij nou je kast openzet, vloeit die luchtstroom mooi naar buiten, en koelt hij dus minder.
Ik denk dus als je je case open zet, hij juist minder koelt, maar dit hoeft niet altijd te zijn.
Ik doe hem iig dicht vanwege het geluid.
Oud 01-09-2003, 14:10
Verwijderd
Dat hangt natuurlijk van je case af. Als jij een vette gemodde kast hebt met vier extra fans die een perfecte airflow creeëren, dan ben je natuurlijk wel gek als je je kast open laat staan. Denkbaar is dan inderdaad dat hij minder goed koelt dan wanneer je de kap er op laat.

Heb je een standaardkast met één ventilator bij de voeding en hooguit ééntje bij de voorkant, dan zal het openlaten van je kast waarschijnlijk de temperaturen (vooral van je moederbord/omgeving) laten zakken. Bij mij scheelt het zo'n drie graden op bord en twee op de CPU. Voor de rest heb ik een vrij stil systeem, dus ik vind het niet zo erg dat hij openstaat.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 14:19
Poor twisted me
mijne staat idd altijd open... en ik heb maar 1 van anders issie gewoon de hele tijd overhit. Dan moet de kamerventilator er weer op....
Oud 01-09-2003, 14:20
Preaper
Preaper is offline
Mijn kast staat ook al jaren open, aangezien ik maar 1 fan heb, en die zit op mijn brakke 500Mhz pentiumchip. Owja, en mijn voeding natuurlijk.
Maar de echte reden waarom ik dit postte, was omdat iemand mij wijs probeerde te maken dat dit slecht was voor mijn systeem... Uiteraard kon hij geen argumenten noemen, maar hij was er wel van overtuigd. Ik niet.

Laatst gewijzigd op 01-09-2003 om 14:23.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 14:20
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 01-09-2003 @ 15:19:
mijne staat idd altijd open... en ik heb maar 1 van anders issie gewoon de hele tijd overhit. Dan moet de kamerventilator er weer op....
Hehe Dat is wel weer eens iets anders dan een 80x80 fan .
Oud 01-09-2003, 14:21
Verwijderd
Zoals gezegd kan het dus aan 'valse lucht' liggen dat je systeem minder goed gekoeld wordt met de kast open. Overigens is dat een vrijwel hypothetisch geval, he...dat moet je wel bedenken. Ook een systeem met ultieme airflow kan de computer nooit ónder kamertemperatuur krijgen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 14:21
Poor twisted me
er komt wel meer stof in... dat is zeker toch? lijkt me niet goed
Oud 01-09-2003, 14:24
Poor twisted me
Citaat:
Preaper schreef op 01-09-2003 @ 15:20:
Hehe Dat is wel weer eens iets anders dan een 80x80 fan .
het helpt wel!!!!
Oud 01-09-2003, 14:26
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 01-09-2003 @ 15:21:
er komt wel meer stof in... dat is zeker toch? lijkt me niet goed
Normaal zuigen je ventilatoren er wel stof in(in geval van een casemod). Volgens mij krijg je daardoor met een open kast minder stof binnen.
Oud 01-09-2003, 14:27
Cryptic Winterstorm
Je kunt ook gewoon helemaal geen case gebruiken en je "computer" op je bureau leggen.

Je kunt hem ook in een bak met slaolie gooien (slaolie geleid niet).
Oud 01-09-2003, 14:27
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 01-09-2003 @ 15:24:
het helpt wel!!!!
Ik geloof het direct . Maar kun je dan niet beter je kast gelijk in de vriezer zetten?
Oud 01-09-2003, 14:29
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 01-09-2003 @ 15:27:
Je kunt ook gewoon helemaal geen case gebruiken en je "computer" op je bureau leggen.

Je kunt hem ook in een bak met slaolie gooien (slaolie geleid niet).
Theoretisch gezien ...
De nieuwste generatie computers: Computerkast gevult me slaolie, en de kast zelf heeft koelribben . De fan op de processor zorgt voor een stroming, maar het geluid ervan is niet hoorbaar door de vloeistof.
Theoretisch haalbaar . Maar upgraden wordt dan geen pretje .
Oud 01-09-2003, 14:31
Cryptic Winterstorm
Waterkoeling? Dan zuigt je PC (lijkt me) ook geen stof meer aan, alleen je radiator word stoffig door de fans die er tegen aan blazen.
Oud 01-09-2003, 14:36
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 01-09-2003 @ 15:31:
Waterkoeling? Dan zuigt je PC (lijkt me) ook geen stof meer aan, alleen je radiator word stoffig door de fans die er tegen aan blazen.
Laat mij even fantaseren, ja ?

Zijn er trouwens ook praktijkvoorbeelden, van iemand die zijn PC in de slaolie heeft staan?
Oud 01-09-2003, 14:42
Verwijderd
Ik denk het niet. Overigens is slaolie voor een gedeelte water, dus werkt het nooit, om je maar even uit de droom te helpen
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 14:47
Verwijderd
whaha!

Ik dacht dat je dr mee wilde vliegeren... zie onderwerp...

ontopic: ik denk niet dat het zo verstandig is.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 14:59
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 01-09-2003 @ 15:47:
whaha!

Ik dacht dat je dr mee wilde vliegeren... zie onderwerp...

ontopic: ik denk niet dat het zo verstandig is.
Ja, die typefout viel mij ook net op
Oud 01-09-2003, 15:00
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-09-2003 @ 15:42:
Ik denk het niet. Overigens is slaolie voor een gedeelte water, dus werkt het nooit, om je maar even uit de droom te helpen
Bah . Bezine dan? Alleen even opletten als je je sigaret opsteekt .

Laatst gewijzigd op 01-09-2003 om 15:04.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 01-09-2003 @ 15:36:
Laat mij even fantaseren, ja ?

Zijn er trouwens ook praktijkvoorbeelden, van iemand die zijn PC in de slaolie heeft staan?
Laatst wel een pic gezien ergens, gewoon alles los in een aquarium geflikkerd met liters slaolie. Was wel geneig om te zien maar om dat nou als koeling te gebruiken, nou nee.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 16:52
M@rco
M@rco is offline
Bah... ik heb een Pentium 4 met stock HSF (verder geen casefans) en die is heel stil en koel met de kast gewoon dicht
Oud 01-09-2003, 21:51
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
M@rco schreef op 01-09-2003 @ 17:52:
Bah... ik heb een Pentium 4 met stock HSF (verder geen casefans) en die is heel stil en koel met de kast gewoon dicht
En daarom hebben wij besoten om jou een ere doctoraat te gunnen *overhandigd papieren*
Oud 06-09-2003, 09:39
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
In slaolie is niet haalbaar omdat slaolie na een tijdje zo vervuild raakt dat het gaat geleiden
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 13:22
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Vaal schreef op 06-09-2003 @ 10:39:
In slaolie is niet haalbaar omdat slaolie na een tijdje zo vervuild raakt dat het gaat geleiden
Je geloofd toch niet dat in olie zouten opgelost kunnen worden?
Oud 06-09-2003, 18:17
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
ik heb em ook openstaan omdat ie anders overhit zou raken
die 2 miniventilators hielpen de laatste keer niet

nu staat ie naast een open raam
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 18:23
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Preaper schreef op 06-09-2003 @ 14:22:
Je geloofd toch niet dat in olie zouten opgelost kunnen worden?
Nee maar als er een zout vormt en dat gaat drijven op de slaolie gaat het toch langs een aantal gevoelige componentjes.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Vaal schreef op 06-09-2003 @ 10:39:
Overigens is dat met iedere vloeistof zo.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 20:06
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Vaal schreef op 06-09-2003 @ 19:23:
Nee maar als er een zout vormt en dat gaat drijven op de slaolie gaat het toch langs een aantal gevoelige componentjes.
Een zout geleid enkel wanneer het gesmolten of opgelost is. Dan splits het zich in losse ionen, en krijg je vrije elektronen zodat stroomgeleiding mogelijk wordt.
Oud 06-09-2003, 20:19
Orion16
Orion16 is offline
Vind het persoonlijk veel netter staan, ik hoef minder af te stoffen En de kans dat de kat het moederboord onderkotst is kleiner met zo'n klep ervoor.

@ Evil Angel: Gewoon voorkomen dat je huisdier, of het nu n kat is parkiet, schade aanbrengt aan je kostbare computerhardware

Laatst gewijzigd op 06-09-2003 om 20:22.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 21:54
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 06-09-2003 @ 21:19:
Vind het persoonlijk veel netter staan, ik hoef minder af te stoffen En de kans dat de kat het moederboord onderkotst is kleiner met zo'n klep ervoor.
Ik heb geen kat . Maar dat verhaal over stof is true. Laatst een dikke plakaat uit mijn PIII cartridge gehaald .
Oud 06-09-2003, 23:10
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Preaper schreef op 06-09-2003 @ 21:06:
Een zout geleid enkel wanneer het gesmolten of opgelost is. Dan splits het zich in losse ionen, en krijg je vrije elektronen zodat stroomgeleiding mogelijk wordt.
Nouja zie de reactie van Dobermann
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 23:22
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Vaal schreef op 07-09-2003 @ 00:10:
Nouja zie de reactie van Dobermann
Die heeft ook geen gelijk .
Oud 06-09-2003, 23:46
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 07-09-2003 @ 00:22:
Die heeft ook geen gelijk .
N00b.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 01:50
Verwijderd
Ja. Opzouten. Jij bent niet 1337.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 18:05
Preaper
Preaper is offline
Kut . Ging ik weer langs me schoenen lopen?
Oud 07-09-2003, 18:06
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 07-09-2003 @ 00:46:
N00b.
je kunt ook eens proberen argumenten voor te leggen .
Oud 07-09-2003, 23:41
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 07-09-2003 @ 19:06:
je kunt ook eens proberen argumenten voor te leggen .
Stof geleidt. Huidschilfertjes geleiden. Alle rotzooi die in de lucht dwarrelt geleidt. Je kunt onmogelijk een vloeistof -WELKE DAN OOK- 100% schoon houden op die manier, wat absoluut noodzakelijk is. Als je een beetje logisch nadenkt kun je dat zelf ook wel verzinnen. Natuurlijk kan het een poos goed gaan, maar er komt geheid een moment dat er genoeg geleiding is voor een flinke doodsteek voor je PC. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 13:52
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 08-09-2003 @ 00:41:
Stof geleidt. Huidschilfertjes geleiden. Alle rotzooi die in de lucht dwarrelt geleidt. Je kunt onmogelijk een vloeistof -WELKE DAN OOK- 100% schoon houden op die manier, wat absoluut noodzakelijk is. Als je een beetje logisch nadenkt kun je dat zelf ook wel verzinnen. Natuurlijk kan het een poos goed gaan, maar er komt geheid een moment dat er genoeg geleiding is voor een flinke doodsteek voor je PC. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen?
Stof geleid niet, teminste 99% ervan niet. Dus de concentratie geleidende stof in een extreem vervuilde vloeistof kan nooit hoog genoeg worden om geleiding te veroorzaken.
Als stof zou geleiden, dan zouden er bliksemstralen uit je stopcontact vliegen .

De enigste manier om water via vervuiling te laten geleiden, is door er zouten in op te lossen. Maar dit is bij olie niet mogelijk. Maar natuurlijk wist je dit al, want dit heb ik voorgaand slechts 2x gezegt .

En als antwoord op jouw vraag: Ja, jouw theorie is niet te begrijpen, omdat er wat feitelijkheden niet kloppen. Misschien snap je nu mijn kant van de zaak?
Oud 08-09-2003, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 08-09-2003 @ 14:52:
Stof geleid niet, teminste 99% ervan niet. Dus de concentratie geleidende stof in een extreem vervuilde vloeistof kan nooit hoog genoeg worden om geleiding te veroorzaken.
Als stof zou geleiden, dan zouden er bliksemstralen uit je stopcontact vliegen .
Denkfout. Stof staat in een stopcontact niet in contact met elkaar; water zorgt er voor dat dat wèl zo is.

Citaat:
De enigste manier om water via vervuiling te laten geleiden, is door er zouten in op te lossen. Maar dit is bij olie niet mogelijk. Maar natuurlijk wist je dit al, want dit heb ik voorgaand slechts 2x gezegt .
Als dat theoretisch zou kunnen zou je je natuurlijk af kunnen vragen in hoeverre die zouten het PCB in tact laten.

Citaat:
En als antwoord op jouw vraag: Ja, jouw theorie is niet te begrijpen, omdat er wat feitelijkheden niet kloppen. Misschien snap je nu mijn kant van de zaak?
Nee, nog steeds niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 17:50
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 08-09-2003 @ 16:44:
Denkfout. Stof staat in een stopcontact niet in contact met elkaar; water zorgt er voor dat dat wèl zo is.
Denk je dat stof in water bruggen gaat vormen, die elektronen overdrachten toelaten? Dat kan natuurlijk niet. Bovendien hebben we het niet over water, maar olie. Maar daar geld hetzelfde voor in dit geval.
Probeer me maar eens uit te leggen waarom jij denkt dat stof elektronen kan geleiden, terwijl jouw trui en het zand in de tuin dat niet doen(die wezenlijk uit hetzelfde materialen bestaan maar dan veel grover).
Citaat:
Als dat theoretisch zou kunnen zou je je natuurlijk af kunnen vragen in hoeverre die zouten het PCB in tact laten.
Dat is geen theorie, maar feit. Ik hoop dat jij de definitie zouten toch wel begrijpt? Die is groter dan alleen keukenzout.
Bovendien als er zout in het water zou komen, zou die hoogstwaarschijnlijk van de mobo zelf afkomen.
Citaat:
Nee, nog steeds niet helemaal.
We werken eraan .
Oud 08-09-2003, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 08-09-2003 @ 18:50:
Denk je dat stof in water bruggen gaat vormen, die elektronen overdrachten toelaten? Dat kan natuurlijk niet.
Dat kan weldegelijk. Wat zit er in leidingwater? Juist; metalen. Metalen==geleiding. Neem je demiwater; dat zul je ernstig zuiver moeten houden anders gaat het ook geleiden. Buitendat is demiwater behoorlijk corrosief t.a.v. electronica (zo is uit een praktijktest gebleken, m.b.t. dit soort koelprojecten, URL is me ontschoten).

Citaat:
Preaper schreef op 08-09-2003 @ 18:50:
Bovendien hebben we het niet over water, maar olie. Maar daar geld hetzelfde voor in dit geval.
Probeer me maar eens uit te leggen waarom jij denkt dat stof elektronen kan geleiden, terwijl jouw trui en het zand in de tuin dat niet doen(die wezenlijk uit hetzelfde materialen bestaan maar dan veel grover).
Verschil in materiaal? Het ene geleidt niet, het andere geleidt matig en weer wat anders geleidt als een beer. Stof en andere rommel die neerdwarrelen op water blijken geleiding behoorlijk goed te doen.

Ik heb het e.e.a. opgezocht in het kader van olie, maar wat olie betreft heb je wel gelijk. Er zijn zelfs speciale olieën in de industrie die gebruikt worden voor Electric Discharge Machining; die isoleren electriciteit. Wellicht dus dat olie wel volstaat.

Ah, hier toch nog de URL van 't demiwater-verhaal;
http://ads.ad-flow.com/?DC=overclock...&TARGET=_blank
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 21:35
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 08-09-2003 @ 21:04:
Ik heb het e.e.a. opgezocht in het kader van olie, maar wat olie betreft heb je wel gelijk. Er zijn zelfs speciale olieën in de industrie die gebruikt worden voor Electric Discharge Machining; die isoleren electriciteit. Wellicht dus dat olie wel volstaat.
Hehe, dat zei ik dus . Olie geleid stroom niet, en ook niet na vervuiling, maar water doet dat wel.
Geeft niet hoor .
Oud 08-09-2003, 22:11
Kawouter
Kawouter is offline
Nieuw ideetje:

Je kan misschien je bak vullen met zuiver water, en dan daar een hele laag olie op kappen. Aangezien de olie op het water drijft, zou die een mooie beschermende laag kunnen vormen om je water proper te houden ( en natuurlijk gebruik je gedesioniseerd water, uiteraard !)

Maar ja, weet je, je kan je bak ook gewoon vullen met water en dan die bak afsluiten, zodat er niets in je water kan ...

Oh, maar uiteraard is dat wel vree lastig wil je nu iets bijsteken, laat ons zeggen, een extra HD of zo...

Maar de oplossing daarvoor bestaat dan natuurlijk weer dat je je kast fatsoenlijk kan afsluiten en er geen water in doen, gewoon lucht.

Maar natuurlijk heb je dan airflow nodig, dus dan moet je wat gaatjes maken in je pc en er wat koelers in steken. Misschien met een mooi stofje dat het stof een beetje buiten houdt...

Oh, wacht eens even, dat laatste komt me bekend voor ...
Mmmmm, even denken...
Och ja, kijk nu toch eventjes, dat doen ze nu ook !!!

Sorry, ik kon het niet laten dit eventjes te posten ...

btw, dit is een zeeeeeer leuk topic geworden om te lezen
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 15:27
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Kawouter schreef op 08-09-2003 @ 23:11:
Nieuw ideetje:

Je kan misschien je bak vullen met zuiver water, en dan daar een hele laag olie op kappen. Aangezien de olie op het water drijft, zou die een mooie beschermende laag kunnen vormen om je water proper te houden ( en natuurlijk gebruik je gedesioniseerd water, uiteraard !)

Maar ja, weet je, je kan je bak ook gewoon vullen met water en dan die bak afsluiten, zodat er niets in je water kan ...

Oh, maar uiteraard is dat wel vree lastig wil je nu iets bijsteken, laat ons zeggen, een extra HD of zo...

Maar de oplossing daarvoor bestaat dan natuurlijk weer dat je je kast fatsoenlijk kan afsluiten en er geen water in doen, gewoon lucht.

Maar natuurlijk heb je dan airflow nodig, dus dan moet je wat gaatjes maken in je pc en er wat koelers in steken. Misschien met een mooi stofje dat het stof een beetje buiten houdt...

Oh, wacht eens even, dat laatste komt me bekend voor ...
Mmmmm, even denken...
Och ja, kijk nu toch eventjes, dat doen ze nu ook !!!

Sorry, ik kon het niet laten dit eventjes te posten ...

btw, dit is een zeeeeeer leuk topic geworden om te lezen
Neen, er zijn verscheidende zouten en metalen op je mobo aanwezig doe kunnen oplossen in je water(en dus de geleiding weer verbeteren). Je moet heel de zaak gewoon onder de olie gooien. Je HD en CD/DVD natuurlijk niet, dat is nadelig voor de bewegende onderdelen .
Met een beetje stroming in je olie, zou je best een goede koeling kunnen maken, het oppervlakte van de warmteafgifte wordt zo iig aanzienlijk vergroot.
Reageren

Regels voor berichten