Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2003, 14:52
ellen16
ellen16 is offline
Dit schooljaar wil ik een thuiscursus volgen voor het vak scheikunde. Misschien zijn er mensen dit mij dit afraden: gaat Uw gang, maar er zijn voor mij op dit moment geen andere opties.
Ik zit te twijfelen tussen twee verschillende instituten: de LOI en het NHA. Ik neig naar de LOI, niet alleen omdat ik er meer van gehoord heb, maar ook omdat ik ze professioneler over vind komen. De NHA heeft een makkelijk in elkaar geknutselde website, hun voorlichtingsgids is verouderd en ze komen veel commercieler over (denk aan Tell-Sell: garantiebewijzen in grote getalen, enzovoort). Prijsverschil: de NHA is een kleine 200 euro goedkoper dan de LOI.
Heeft iemand ervaring met deze instuten, en zo ja: wat vond je er dan van?

B.V.D, Ellen
Oud 08-09-2003, 14:54
Verwijderd
Ik heb ooit een cursus bij de NTI besteld...of de NHA, dat weet ik niet meer...NHA geloof ik toch... Maar goed, die was iig goedkoper dan de LOI, zoals jij nu ook zegt. En 200 euro vind ik toch een hoop geld.

Waarom is er geen andere mogelijkheid? Ik vind thuisstudie altijd een beetje 'twijfelachtig'. Je moet zo ontzettend veel zelfdiscipline hebben en je als je iets niet snapt, dan moet je wat je niet snapt heel goed kunnen formuleren, omdat je het anders niet aan je docent kunt vragen. Enz.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 15:05
ellen16
ellen16 is offline
James Boswell Instituut is in principe een mogelijkheid, maar hiervoor moet ik zes weken naar Utrecht. Dit betekent dat ik als zestienjarige in mijn eentje in Utrecht zit, of elke dag 2 uur ( totaal 4 uur ) met de trein op en neer moet. Bovendien kost dit nog meer: over de 800 euro.......
Oud 08-09-2003, 15:07
Verwijderd
Citaat:
ellen16 schreef op 08-09-2003 @ 16:05:
James Boswell Instituut is in principe een mogelijkheid, maar hiervoor moet ik zes weken naar Utrecht. Dit betekent dat ik als zestienjarige in mijn eentje in Utrecht zit, of elke dag 2 uur ( totaal 4 uur ) met de trein op en neer moet. Bovendien kost dit nog meer: over de 800 euro.......
Wat wil je dan doen? Alleen dat vak halen voor een bepaalde opleiding ofzo? Moet je niet nog verplicht een aantal dagen in de week onderwijs volgen ed? Of wil je dit er bij doen? Is het volwassen onderwijs dan geen optie (moet je dan wel toestemming ed voor vragen omdat je pas 16 bent (neem ik iig aan))?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 15:18
ellen16
ellen16 is offline
Ik weet niet of er volwassenenonderwijs in de buurt is die een dergelijke cursus aanbied.
En ja, ik moet dit vak halen voor ik aan een vervolgopleiding mag beginnen: in elk geval de opleiding die ik wil (verloskunde).......
Ik zal morgen eens vragen bij de decaan op school.
Oud 08-09-2003, 17:08
Verwijderd
Ik heb voor 2 vakken van de LOI thuisliggen.(geschiedenis en wiskunde A havo 2e fase). Het is erg saai maar over het algemeen wel erg duidelijk aangegeven

Ik heb er niet erg veel uit gewerkt door verandering van de situatie

Mn broer echter wel. Hij heeft net een week geleden vwo oude stijl gehaald via de LOI.. Hij zegt dat dit veel beter en duidelijker is dan 2e fase.. Maar het examen was wel heel streng beoordeeld volgens hem//

Alleen de LOI is soms wel erg onduidelijk qua vragen die ze stellen, en de antwoorden die ze daarop geven.. Heel vaak kloppen die dingen niet met elkaar en moet je zelf maar wat improviseren.. Hier heb ik me wel aan doodgeergerd. Als je wil kan ik wel wat voorbeelden opzoeken. Maar euhmmm bijvoorbeeld ze vragen: Wie speelde een grote rol in de gouden eeuw. En dan als antwoord, 1650 was het belangrijkste jaar in de gouden eeuw.. Dit is een extreem voorbeeld en ook geen echt voorbeeld want ik heb het net even uit mn duim gezogen.. Maar zo bedoel ik het dus, met dat het vraag/antwoord niet echt met elkaar overeen komt
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 17:13
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 08-09-2003 @ 18:08:
Ik heb voor 2 vakken van de LOI thuisliggen.(geschiedenis en wiskunde A havo 2e fase). Het is erg saai maar over het algemeen wel erg duidelijk aangegeven

Ik heb er niet erg veel uit gewerkt door verandering van de situatie
Ik heb wiskunde B havo oude stijl van de NHA (dacht ik) thuis liggen...heb er de drie lessen uit gemaakt en op gestuurd (waarvoor een een 10, een 9 en een 8 had ), maar ik ben erg slecht in het formuleren van dingen die ik niet snap, dus echt goed werkte het niet. En ik had er niet super veel tijd voor, omdat ik ook in het eindexamen jaar zat (met zeven vakken), dus ja.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 17:23
Verwijderd
Ik heb 7 vakken via de NHA gevolgd, geen scheikunde. Mja, ik vond de lessen niet echt super... Heb ook vooral uit 'echte' schoolboeken geleerd.
LOI is duurder maar ook mooier en handiger, je kan via e-mail je huiswerk opsturen etc, kost je geen duizenden postzegels dus. Scheelt wel, lijkt me.

Als je alleen scheikunde wil doen, zou ik het via de LOI doen, de NHA is vrij saai...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 17:46
ellen16
ellen16 is offline
Erg bedankt allemaal, ik denk dat ik er nu wel uit ben.
Ik ga sowieso eerst bij de decaan vragen of er soms volwassenenonderwijs in de buurt is dat scheikunde aanbied, misschien is dit ook een goede optie.
Als dat niet lukt ga ik het via de LOI proberen. NIet geschoten is altijd mis, moeten we maar denken!
Oud 08-09-2003, 18:02
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Ho wacht ff.

Kheb nog van de loi een sk. map thuisliggen.
Is alleen van vwo oude stijl.
Als je er wat aan hebt, mag je em op zich wel lenen ofzo, heb vorig jaar me certificaat gehaald en heb hopelijk niet meer nodig (da weet ik nog nie zeker)
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 18:37
ellen16
ellen16 is offline
hmmm.....VWO....denk dat dat een beetje te moeilijk voor me word
Oud 08-09-2003, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 08-09-2003 @ 18:13:
Ik heb wiskunde B havo oude stijl van de NHA (dacht ik) thuis liggen...heb er de drie lessen uit gemaakt en op gestuurd (waarvoor een een 10, een 9 en een 8 had ), maar ik ben erg slecht in het formuleren van dingen die ik niet snap, dus echt goed werkte het niet. En ik had er niet super veel tijd voor, omdat ik ook in het eindexamen jaar zat (met zeven vakken), dus ja.
Ja Mn broer haalde op normale school (2e fase) altijd 10en voor dingen.> En met de LOI slechts 8en.. Ze beoordelen wel een stuk strenger, en ook op het eindexamen is dat goed terug te zien.

Mn broer heeft overigens een jaar geleden overal geinformeerd.;En daaruit kwam dat LOI verreweg het beste was als je de scheikundige kant op wou (hij deed N&t)
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 09:10
ellen16
ellen16 is offline
Waahhh......jij broer haalde 8en voor de wiskunde....dat worden dus 5en voor scheikunde voor mij
Nou ja, ik ga morgen wel ff naar de decaan...misschien heeft hij nog een ideetje!
Ik zit nl. ook te denken wanneer ik er mee ga beginnen....dit jaar....(eindexamenjaar havo) of volgend jaar...als ik Toegepaste Psychologie doe aan de hogeschool......
Oud 09-09-2003, 09:26
Verwijderd
Citaat:
ellen16 schreef op 09-09-2003 @ 10:10:
Waahhh......jij broer haalde 8en voor de wiskunde....dat worden dus 5en voor scheikunde voor mij
Nou ja, ik ga morgen wel ff naar de decaan...misschien heeft hij nog een ideetje!
Ik zit nl. ook te denken wanneer ik er mee ga beginnen....dit jaar....(eindexamenjaar havo) of volgend jaar...als ik Toegepaste Psychologie doe aan de hogeschool......
Haar broer had eerst nog een her voor WisB, dus niet direct 8en hoor
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 09:36
ellen16
ellen16 is offline
Nog ff een vraagje he.....wat vinden jullie: dit jaar beginnen met een cursus (eindexamenjaar) of volgend jaar (ben dan bezig met toegepaste psychologie)
Oud 09-09-2003, 09:37
Verwijderd
Citaat:
ellen16 schreef op 09-09-2003 @ 10:36:
Nog ff een vraagje he.....wat vinden jullie: dit jaar beginnen met een cursus (eindexamenjaar) of volgend jaar (ben dan bezig met toegepaste psychologie)
Ik zou het dan dit jaar doen, volgend jaar zal je het wat drukker hebben.
Maar waarom wil je scheikunde nog graag halen? Je hebt het toch niet nodig voor PTP?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 11:44
ellen16
ellen16 is offline
Nopes maar wel voor verloskunde en dat wil ik graag doen
Oud 09-09-2003, 11:44
ellen16
ellen16 is offline
Zat trouwens te denken om Prop. Toegepaste Psych. in deeltijd te doen. Heb ik heel wat tijd over voor scheikunde.
Oud 09-09-2003, 19:31
Miess
Miess is offline
Citaat:
ellen16 schreef op 09-09-2003 @ 12:44:
Zat trouwens te denken om Prop. Toegepaste Psych. in deeltijd te doen. Heb ik heel wat tijd over voor scheikunde.
Voor deeltijdopleidingen krijg je geen OV en stufi. Dan zul je er dus een aan de studie gerelateerde baan moeten gaan zoeken en dan wordt het wel erg moeilijk om én een scheikunde cursus te doen én na één jaar kappen (aangezien je werkgever dan waarschijnlijk de opleiding voor je zal betalen maar dan wel eist dat je die afmaakt en daar blijft werken). Ik zou dan ook dit jaar meedoen met de selectie voor verloskunde. Bij de selectie voor verloskunde heb je toch niets te verliezen, het is niet net als bij geneeskunde zo dat je maar 3x mee mag doen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 20:18
ellen16
ellen16 is offline
IK ben er nog niet goed uit....ik denk dat ik zo snel mogelijk met de cursus scheikunde begin. In principe staan er 8 maanden voor de cursus...maar ik hoop dat ik 'm in een maandje sneller kan doen zodat ik er voor April vanaf ben. Dan kan ik me nl. storten op de eindexamens (havo E&M + biologie).
Wie weet trouwens hoe het dit gaat met de examens via de LOI.
Doe je in mei 'gewoon' mee met de rest die 'normaal' scheikunde heeft, of gaat dit apart??
Oud 10-09-2003, 08:38
Verwijderd
Citaat:
ellen16 schreef op 09-09-2003 @ 21:18:
IK ben er nog niet goed uit....ik denk dat ik zo snel mogelijk met de cursus scheikunde begin. In principe staan er 8 maanden voor de cursus...maar ik hoop dat ik 'm in een maandje sneller kan doen zodat ik er voor April vanaf ben. Dan kan ik me nl. storten op de eindexamens (havo E&M + biologie).
Wie weet trouwens hoe het dit gaat met de examens via de LOI.
Doe je in mei 'gewoon' mee met de rest die 'normaal' scheikunde heeft, of gaat dit apart??
De examens zijn geloof ik later dan die bij gewone school.. En je moet speciaal naar bijv amersfoort of amsterdam toe en dan worden daar de mondelingen en examens afgenomen. Je meot voor 1 januari opgeven dat je dat jaar examen wil doen.

Wil je havo doen en daarnaast nog een cursus? Ik denk dat het dan wel zwaar gaat worden.. Bij 8 maanden willen ze dat je er 8 uur per week aan werkt.. Een maandje sneller doen betekent NOG harder werken.> En misschien dat je dat door het jaar heen wel red, maar wat als je in de eindexamen periode zit. Ik denk dat je dan liever aan de havo eindexamen vakken wil leren dan dat je ook nog eens scheikunde moet doen (en het is een hoop werk)
En dan kan je wel zeggen van ik ga em herren.. Maar als je het via de herkansing wilt halen dan ben je wel je zomervakantie kwijt.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 13:46
Verwijderd
De examens zijn gelijk met de 'gewone' examens, dus met de scholen. Niet later of eerder, exact gelijk. Omdat het centraal schriftelijken zijn, die worden dus overal op precies hetzelfde moment afgenomen. Die examens worden in 6 steden verdeeld over Nederland gehouden, waaronder iig Amersfoort, Eindhoven en Amsterdam, de andere weet ik zo even niet meer.
Daarna heb je eind juni of begin juli nog een mondeling examen, ja, ook voor scheikunde, daarvoor zijn 3 plaatsen (Amsterdam, Zwolle en Amersfoort? Zoiets iig) en het gemiddelde van je CSE en je mondeling, dat wordt je eindcijfer.

Je moet je trouwens wel aanmelden voor het staatexamen, dat kost geld. Het gaat allemaal via de IB-Groep. Als je mee wil doen, moet je dat zo snel mogelijk regelen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 13:50
Verwijderd
Scheikunde is op maandag 24 mei, van 13.30 uur tot 16.30 uur.
Daarvoor is er nog een examen Duits1,2, ik neem aan dat je dat niet hebt? Dus op die dag zou je wel kunnen reizen...
(Hou er wel rekening mee dat er alleen nog maar nieuwe stijl Havo examens worden afgenomen, bestel dus geen cursus voor oude stijl havo (volgens mij bieden ze dat ook niet meer aan, maar even voor de zekerheid.).)
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 10-09-2003 @ 14:50:
Scheikunde is op maandag 24 mei, van 13.30 uur tot 16.30 uur.
Daarvoor is er nog een examen Duits1,2, ik neem aan dat je dat niet hebt? Dus op die dag zou je wel kunnen reizen...
(Hou er wel rekening mee dat er alleen nog maar nieuwe stijl Havo examens worden afgenomen, bestel dus geen cursus voor oude stijl havo (volgens mij bieden ze dat ook niet meer aan, maar even voor de zekerheid.).)
Die bieden ze niet meer aan (ik heb het toevallig zlef al een keer opgezocht)
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:16
ellen16
ellen16 is offline
Nee, ik heb geen Duits 1, 2 (had vorig jaar nog Frans, maar dat heb ik inmiddels afgesloten)
Ben blij met alle tips hoor, maar het wordt voor mij nu wel moeilijk te kiezen.........dit jaar al beginnen, of pas volgend jaar? Ik weet het echt niet meer.....
Oud 11-09-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
ellen16 schreef op 11-09-2003 @ 16:16:
Nee, ik heb geen Duits 1, 2 (had vorig jaar nog Frans, maar dat heb ik inmiddels afgesloten)
Ben blij met alle tips hoor, maar het wordt voor mij nu wel moeilijk te kiezen.........dit jaar al beginnen, of pas volgend jaar? Ik weet het echt niet meer.....
maakt denk ik niet zo gek veel uit, ik heb HAVO zonder duits gedaan, en vervolgens top VWO met duits en gehaald (oude stijl, dat wel)
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 16:48
Verwijderd
Hey,

Ik ben dit jaar begonnen met Spaans via de NHA.
Zeker stukken goedkoper dan LOI.
Maar ik vind NHA best goed, allemaal nieuw materiaal.
Geen verouderde boeken of iets, video's cd's casette's erbij.

Geen klachten van my dus =)
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 16:28
Yolcu
Yolcu is offline
Ik ben pas begonnen met een cursus Turks via het NHA.
Alles is erg helder uitgelegd en actueel, al valt het mij wel op dat er in de eerste lessen een paar kleine foutjes staan. Ik heb m'n eerste 4 lessen huiswerk opgestuurd, maar nog niet teruggekregen, dus daar kan ik niet veel over vertellen. Wel weet ik dat de NHA echt véél goedkoper is dan het LOI..

Vergelijking: 199 euro bij de NHA en 499 euro bij het LOI.
Voordeel van het LOI is wel dat je je huiswerk per e-mail kunt versturen. Dit scheelt natuurlijk tijd en een hoop postzegels, ik verstuur nu telkens 4 lessen tegelijk met 4 postzegels (2 om te versturen en 2 op de retourenvelop), dat tikt dus wel aan.
Oud 15-09-2003, 18:42
ellen16
ellen16 is offline
Vandaag even met de decaan gesproken en het volwassenenonderwijs gebeld. Meneer die er over ging was er niet, morgen weer bellen, Hadden evt. wel mogelijkheden
Reageren

Regels voor berichten