Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2003, 16:28
Latina
Latina is offline
Gympies opgelet!!!!!!!!!!!
Kan iemand mij helpen aan de mythe van Medea???!! Of misschien een goede link??!!
very urgent!..............
Latina
Oud 23-06-2003, 17:26
Verwijderd
Medea (Gr.: Mèdeia), tovenares uit de Griekse sagenwereld, was een dochter van koning Aeëtes van Colchis. Met haar toverkracht hielp Medea Jason het Gulden Vlies te bemachtigen, waarbij zij haar broertje Apsyrtus opofferde. Nadat, na aankomst in Iolcus, Jasons oom Pelias zijn neef het beloofde loon, de rechtmatige heerschappij, had geweigerd, nam Medea gruwelijk wraak. Zij demonstreerde Pelias' dochters haar tovermacht door een oude ram in stukken te snijden en deze vervolgens met toverkruiden verjongd te doen herleven, en haalde de meisjes over hun vader te doden teneinde ook hem te verjongen; op het kritieke moment weigerde zij echter het verjongingsmiddel toe te passen. Pelias' zoon Acastus verjoeg daarop Medea en Jason uit het land en zij vluchtten naar Korinthe. Hier verstootte Jason Medea om de Korinthische prinses Creusa. Medea wreekte zich op Jason, door hun eigen kinderen te doden, die zij begroef op de acropolis van Korinthe, in de tempel van Hera Acraea. Met de drakenwagen van haar grootvader Helius voer zij door de lucht naar Athene, naar koning Aegeus. Wegens een poging om Aegeus' stiefzoon Theseus te vergiftigen werd Medea later uit Athene verbannen. Zij zou daarna in Aria (Perzië) zijn beland, waarvan de bewoners sindsdien Meden of Mediërs heetten.

"Medea," Encarta® - Encyclopedie 2000 - Winkler Prins. © 1993-1999 Microsoft Corporation/Elsevier. Alle rechten voorbehouden.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 17:56
Latina
Latina is offline
bedankt !!!!!!! leuk dat je reageerde!
maarre....... zijn er misschien nog meer peeplez met reacties? misschien wat uitgebreidere samenvattingen??
zelf heb ik echt overal al gezocht! maar niet alle links werkten mee.............
Oud 24-06-2003, 09:56
Medea
Medea is offline
Imme Dros heeft er een heel leuk boekje over geschreven. Is een heel dunnetje hoor, maar ben even de titel kwijt...
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 19:10
Dminor
Dminor is offline
Griekse Mythen en Sagen toevallig? Daar staat ie in ieder geval ook helder, duidelijk en niet al te uitgebreid in.
Oud 24-06-2003, 19:10
Dminor
Dminor is offline
Moet het trouwens gaan over het verhaal van Jason en Medea die het Gulden Vlies stelen of over het gedeelte dat de tragedie van Euripides beschrijft?
Oud 22-07-2003, 19:32
Medea
Medea is offline
Ik heb even een vraagje (sorry als ik hiermee deze topic up, maar ik vond het zonde een nieuwe te openen):
Ikzelf ben 'fan' geworden van Medea door het lezen van het gelijknamige boekje van Ed Franck. Nu is mij steeds de naam van de dochter van Creon bijgebleven als 'Glauke'. Ik ben dit vorige week (gepijnigd door de twijfels) gaan opzoeken in de bibliotheek en inderdaad in de versie van Ed Franck staat er Glauke. Nu vraag ik me af: wat is het? Creüsa (wat ik op de meeste plekken lees) of (toch veel poëtischer) Glauke?

Anne-Laure
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 08:44
Chaucus
Chaucus is offline
Hoi

Zoals wel vaker gebeurt in de klassieke oudheid is, zijn naman niet altijd gelijk. Beide mogelikheden komen voor.
Euripides spreekt over Glauke, maar elders vinden we ook Creusa.
Zo gaat het ook met Paris die soms Alexander wordt genoemd.
Dus beide kan, maak zelf maar een keuze.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 09:23
Medea
Medea is offline
Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 11:05
Chaucus
Chaucus is offline
Graag gedaan. Sorry trouwens voor de tikfouten. Ik wilde weer eens te snel, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 10:12
liesbethlykke
liesbethlykke is offline
Het hele verhaal van het Gulden Vlies staat beschreven in Imme Dros' "Reis naar de liefde". Dat is een dun boekie uit een serie van 3 (alledrei over de liefde), ik vind het heel mooi.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 13:45
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 23-07-2003 @ 09:44:
Hoi

Zoals wel vaker gebeurt in de klassieke oudheid is, zijn naman niet altijd gelijk. Beide mogelikheden komen voor.
Euripides spreekt over Glauke, maar elders vinden we ook Creusa.
Zo gaat het ook met Paris die soms Alexander wordt genoemd.
Dus beide kan, maak zelf maar een keuze.
Het is dus simpelweg het verschil tussen de Romeinse en Griekse namen.
Oud 07-09-2003, 12:08
liesbethlykke
liesbethlykke is offline
wisten jullie... dat er een nieuwe tv-serie van Medea wordt gemaakt, met in de hoofdrol... katja schuurman..? juk
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 13:06
Hannibal
Hannibal is offline
Lees ook: Ovidius' Metamorphosen, aanvang boek VI
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten