Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2003, 18:58
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
ik had iets heel vaags gisternacht.

mijn vriend en ik hebben een afspraak over roken. Dat hij dus niet rookt (ik rook helemaal niet dus) waarom allemaal enzo is gewoon iets tussen ons. Dat ga ik ook niet uitgebreid vertellen want daar gaat t helemaal niet om in deze topic.

in ieder geval is het wel zo dat de afspraak is dat hij echt niet rookt, omdat ik da gewoon niet leuk vind. de rest blijft tussen ons.

maar nu komt het.

mijn vriend zit in kreta voor ze werk. Ik lag in bed gisternacht en ik dacht helemaal niet aan hem of wat dan ook. Ik lag daar te liggen met me ogen dicht en opeens zag ik flitsen van de buitenkant van een soort cafe. In neonlicht zeg maar zag ik de naam van een cafe. ik kon niet lezen hoe precis maar ik zag heel snel een verlichtte letter 'P'. Ik schrok en deed me ogen open omdat ik nog helemaal niet sliep, ik vroeg me dus af wat t was.

ik sloot me ogen weer en weer zag ik dat beeld van een cafe met een 'P' opeens zag ik de binnenkant van een bar, ik kon niet goed zien omdat t mistig was, het leek allemaal rook, ik hoorde rock muziek en zag een bar met een meisje. Ik schrok weer en wou me ogen opendoen, maar t lukte niet, ik was bang omdat ik niet sliep dus niet kon dromen.

ik zag dat meisje achter de bar en opeens de rug van een jongen op een barkruk, de jongen had een blauwe trui aan. Ik herkende de trui, opeens stond de jongen op, de muziek hoorde ik opeens heel intens (rock muziek) en ik herkende ook de jongen. het was mijn vriend. Wat mi jmeteen opviel was dat hij een sigaret in ze handen had. De rock muziek verdween opeens, meisje actjher de bar ook, de rook alles, ik zag alleen nog maar dat beeld van mijn vriend met een sigaret.

toen werd ik 'wakker' zeg maar. Ik was zo geschrokken omdat ik wist dat dit echt gebeurde op het moment, en dat mocht niet want wij hadden een afspraak.

ik pakte me telefoon en smste 'waarom rook je? je weet toch wat de afspraak is? Ik weet dat je nu in een bar zit waarvan in de naam een letter P zit, er is rockmuziek, je hebt n blauwe trui aan, doe die sigaret weg!' ik kon niet slapen omdat ik bang was dat als ik t fout zou hebben, hij zou denken dat ik gek was.

vreemd genoeg viel ik in slaap en de volgende ochtend werd ik wakker, op mijn telefoon stond '1 nieuw bericht ontvangen'' dus ik lezen stond erin 'jezus hoe weet jij dat? ik was inderdaad aant roken, er was rockmuziek, ik had mijn blauwe trui aan en was in de bar 'Paradise' ik vind dit echt doodeng, maar spijt me dat ik heb gerookt'

ik schrok me helemaal dood.

hoe kon ik dit nou weten?

kijk, ik wil niet dat mensen gaan reageren van 'waarom mag hij niet roken blablabla' daar gaat t niet om. dat is gewoon onze afspraak en iets tussen ons.

waar t mij omgaat in dit topic is dat ik gewon zon duidelijk beeld had van iets wat helemaal in kreta gebeurde, de letter P van Paradise, de blauwe trui die hij aanhad en de sigaret, en dan die muziek........

hoe kan dit toch?
Oud 06-09-2003, 19:34
Shade
Shade is offline
paranormaliteit....?
ik geloof d'r niet echt in maar 't zou voor velen een verklaring kunnen zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je verhaal niet echt geloof waardig vind....

Je ziet iets in een droom en gaat er meteen vanuit dat het echt zo is. En je vriend geeft het nog meteen toe ook en alles klopt...

Als het wel zo ongeveer gebeurd denk ik toch dat je je een beetje verbeeld hebt en wat geestelijke "spelletjes".

Goed je zal wel niet veel aan m'n reactie hebben en het niet met me eens zijn, maar tis wat ik denk.
Oud 06-09-2003, 20:04
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 06-09-2003 @ 20:34:
paranormaliteit....?
ik geloof d'r niet echt in maar 't zou voor velen een verklaring kunnen zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je verhaal niet echt geloof waardig vind....

Je ziet iets in een droom en gaat er meteen vanuit dat het echt zo is. En je vriend geeft het nog meteen toe ook en alles klopt...

Als het wel zo ongeveer gebeurd denk ik toch dat je je een beetje verbeeld hebt en wat geestelijke "spelletjes".

Goed je zal wel niet veel aan m'n reactie hebben en het niet met me eens zijn, maar tis wat ik denk.

je mag heus wel denken wat je denkt hoor, ik hou je niet tegen.

ik zie niet iets in een 'droom' want ik zeg dat ik wakkeer was en daarom was ik ook zo bang. IK had alleen me ogen dicht en zag t voor me.

ik ging er vanuit dat t zo was juist omdat ik niet droomde dus t geen fantasie kon zijn, fantasie heb je in de hand. dit had ik niet in de hand, twas als een soort filmpje. Kijk een droom heb ik nooit in de hand, maar gewoon beelden in je hoofd als je ogen dicht zijn, dat wel, dit dus niet. Dus vandaar dat ik er vanuit ging dat t gebeurde.

mijn vriend gaf toe, moet zeggen dat ik dat ook vreemd vond wat betreft dat roken, maar ja ik kan er ok niks aandoen dat het zo perfect klopt. het is echt zo gebeurd.

en wat bedoel je in godsnaam met geestelijke spelletjes?

ik lag daar te liggen, ik zag een soort filmpje en alles bleek waar.

hoe kan ik daar nou een spelletje mee spelen?

ik loop heus niks te verzinnen hier hoor, heb betere dingen te doen dan mensen met onzin verhalen op te zadelen.

t is echt gebeurd, serieus.

ben niet boos hoor, zeg gewoon wat ik denk.
Oud 06-09-2003, 21:38
Frondish
Frondish is offline
klinkt me bekend in de oren '' althans niet zo erg als dit'' maar ik heb inderdaad ook soms gewoon beelden voor me die ik nog nooit eerder heb gezien.. maar ik weet dan ook niet of het echt bestaat en ik heb ook welleens gehad dat ik datgene toen al had gezien..

maar verder vind ik dit vrij vreemd..ik vind het verder niet boeiend als je dit allemaal liegt want dat zou dan betekenen dat je paranormaal wilt zijn.. en dan dat te horen krijgen maar dan is het helemaal niet zo dus ben je nog niet verder

maar dat is maar een maar
Oud 06-09-2003, 21:42
Shade
Shade is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 06-09-2003 @ 21:04:
je mag heus wel denken wat je denkt hoor, ik hou je niet tegen.

ik zie niet iets in een 'droom' want ik zeg dat ik wakkeer was en daarom was ik ook zo bang. IK had alleen me ogen dicht en zag t voor me.

ik ging er vanuit dat t zo was juist omdat ik niet droomde dus t geen fantasie kon zijn, fantasie heb je in de hand. dit had ik niet in de hand, twas als een soort filmpje. Kijk een droom heb ik nooit in de hand, maar gewoon beelden in je hoofd als je ogen dicht zijn, dat wel, dit dus niet. Dus vandaar dat ik er vanuit ging dat t gebeurde.

mijn vriend gaf toe, moet zeggen dat ik dat ook vreemd vond wat betreft dat roken, maar ja ik kan er ok niks aandoen dat het zo perfect klopt. het is echt zo gebeurd.

en wat bedoel je in godsnaam met geestelijke spelletjes?

ik lag daar te liggen, ik zag een soort filmpje en alles bleek waar.

hoe kan ik daar nou een spelletje mee spelen?

ik loop heus niks te verzinnen hier hoor, heb betere dingen te doen dan mensen met onzin verhalen op te zadelen.

t is echt gebeurd, serieus.

ben niet boos hoor, zeg gewoon wat ik denk.
zoveel mensen zeggen dat ze niks verzinnen en dat het allemaal waar is...en toch blijkt in heeeeeel erg veel gevallen het allemaal nep te zijn. Dan heb ik et niet over een paar gevallen....

Maargoed dat wil idd nog niet zeggen dat jij ook onzin praat. Hoe zag je het? 100% helder als een film maar dan met ogen dicht? Of meer vaag en schemerig?

Geestelijke spelletjes:
Niet bewust, maar onbewust dat je geest een spelletje met jou speelt, dus een beetje gemanipuleerde gedachtes vermengt met fantasie...

Maar ik denk dat je het zelf heus wel door hebt als je paranormaal bent dus waarom zou je het dan vragen? Dat is namelijk opvallend aan veel neppe verhalen. Die willen gewoon aandacht of opvallen.

Als het echt zo is als je zegt zou ik zeggen dat je paranormaal bent....maar ik geloof daar niet in

verder wil ik hier niet mee zeggen dat je maar wat verzint.
Oud 06-09-2003, 21:45
Eurynome
Eurynome is offline
lijkt me allemaal heel vreemd! Het kan geen toeval zijn dat jij 'droomt' van een letter P, je vriend in een blauwe trui, ... en dat het allemaal ook op dat moment gebeurde. Heb je wel meerdere ervaringen zoals deze? Ikzelf heb vaak van die soort 'dagdromen' maar die gaan echt niet over dingen die op hetzelfde ogenblik gebeuren denk ik. Eens zagik voortdurend voro me hoe ik zelfmoord pleegde. Beste wel eng, ikzag mezelf voor de spiegel staan met scheermesjes in mijn hand en zow. Dat was mijn verbeelding maar denk ik, van jou is het echt enik vind het heel vreemd. Misschien ben je zo erg met je vriend verbonden dat je zelfs zo'n dingen meemaakt... Hm, klinkt nogal geschift niet? . Het lijkt me wel handig op deze manier, ik denk niet dat hij ooit nog een sigaret zal aanraken
Oud 06-09-2003, 21:51
Droyd
Droyd is offline
Ik had ooit iets gelijkaardigs...Soms zink ik weg in een vreemde halfslaap en gaat mijn lichaam volledig tilt. Ik kreeg hardkloppingen droomde direct van de ene seconde op de ander (gebeurt wel vaker):
Ik zag mijn vader het licht aansteken, (een blauwe lamp) hij had zijn kakibroek aan en een vaal gele trui.
Hij raakte me aan omdat ik niet bewoog.

Het volgende moment doe ik mijn ogen half open en uitgeteld op mijn bed. Pa komt binnen, steekt het licht aan (jawel, de blauwe gloeilamp, ik heb die slechts een maand gehad) Hij kwam binnen met de kledij die ik 5 seconden voordien had gedroomd en gaf me een tik met zijn hand tegen mijn wang. (in mijn droom streek hij wel door mijn haar)

Vreemde gelijkenis...idd, zo een dingen zijn heel vreemd
Oud 07-09-2003, 21:32
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
SynoP schreef op 06-09-2003 @ 22:38:
klinkt me bekend in de oren '' althans niet zo erg als dit'' maar ik heb inderdaad ook soms gewoon beelden voor me die ik nog nooit eerder heb gezien.. maar ik weet dan ook niet of het echt bestaat en ik heb ook welleens gehad dat ik datgene toen al had gezien..

maar verder vind ik dit vrij vreemd..ik vind het verder niet boeiend als je dit allemaal liegt want dat zou dan betekenen dat je paranormaal wilt zijn.. en dan dat te horen krijgen maar dan is het helemaal niet zo dus ben je nog niet verder

maar dat is maar een maar

nee het is echt zo. ik wil niet paranormaal zijn, voor de mensen die in paranormaliteit geloven kan ik zeggen dat ik t ben. Omdat ik ook dingen zie, hoor, voel, weet etc.

waarom zou ik erover liegen? niemand kent mij hier echt, ik kom hier alleen met de naam 'helpmeplease'. Mensen weten niet hoe ik eruit zie, waar ik woon, wie ik écht ben enzo.

dus echt veel zou ik er niet mee opschieten toch?
Oud 07-09-2003, 21:38
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 06-09-2003 @ 22:42:
zoveel mensen zeggen dat ze niks verzinnen en ...toch blijkt in heeeeeel erg veel gevallen het allemaal nep te zijn.

Hoe zag je het? 100% helder als een film maar dan met ogen dicht? Of meer vaag en schemerig?

Geestelijke spelletjes:
Niet bewust, maar onbewust dat je geest een spelletje met jou speelt, dus een beetje gemanipuleerde gedachtes vermengt met fantasie...

Maar ik denk dat je het zelf heus wel door hebt als je paranormaal bent dus waarom zou je het dan vragen? Dat is namelijk opvallend aan veel neppe verhalen. Die willen gewoon aandacht of opvallen.

Als het echt zo is als je zegt zou ik zeggen dat je paranormaal bent....maar ik geloof daar niet in

verder wil ik hier niet mee zeggen dat je maar wat verzint.

ik verzin t niet, echt niet.

ik zag het als een soort film, maar dan wel een vage, inderdaad wat jij zegt schemerige, ik noem t altijd maar wazige film. Het ging heel snel. In eerste instante leek t op een droom. Die heb je, tenminste ik, ook nooit helemaal helder. Altijd beetje in stukjes, snel, wazig, schemerig etc.

ik denk ook niet dat t een geestelijk spelletje was. Dat soort dingen zullen gerust wel gebeuren, maar dat gemanipuleerde gedachtes en fantasie uitkomen vind ik geen spelletje meer.

en ikweet dat ik paranormaal ben (waar jij overigens niet in gelooft) en ik wil ook geen bevestiging van 'jij bent paranormaal' maar ik wil gewoon mijn ervaring delen, kijken of er mensen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt en vragen of iemand er een verklaring voor heeft. Want als je paranormaal bent wilt niet zeggen dat iedere geesteverschijning, stem in je hoofd, of voorspellend beeld ook daadwerkelijk afgedaan kan worden met 'oh das paranormaliteit'. Ook dat heeft zijn verklaringen, en dáár ging t mij om.

Want oke, dat dit iets paranormaals is weten we (voor jou dan iets abnormaals ) maar ik bedoel, dat zou toch ook te verklaren moeten zijn? ik bedoel dus, was t een waarschuwing of wat dan ook? snap je?

en dat je verder niet erin gelooft respecteer ik hoor.

en ik verzin t écht niet, zou niet weten waarvoor. Heb wel wat beters te doen dan mijn tijd hierin te steken toch?

nee tis allemaal echt gebeurd hoor, vandaag nog met mijn vriend over gehad die net terug uit kreta kwam, hij zei echt van 'Mooi ik vroeg me echt af hoe jij dit kon weten hoor!'

dus........
Oud 07-09-2003, 21:41
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
lunaria schreef op 06-09-2003 @ 22:45:
lijkt me allemaal heel vreemd! Het kan geen toeval zijn dat jij 'droomt' van een letter P, je vriend in een blauwe trui, ... en dat het allemaal ook op dat moment gebeurde. Heb je wel meerdere ervaringen zoals deze? Ikzelf heb vaak van die soort 'dagdromen' maar die gaan echt niet over dingen die op hetzelfde ogenblik gebeuren denk ik. Eens zagik voortdurend voro me hoe ik zelfmoord pleegde. Beste wel eng, ikzag mezelf voor de spiegel staan met scheermesjes in mijn hand en zow. Dat was mijn verbeelding maar denk ik, van jou is het echt enik vind het heel vreemd. Misschien ben je zo erg met je vriend verbonden dat je zelfs zo'n dingen meemaakt... Hm, klinkt nogal geschift niet? . Het lijkt me wel handig op deze manier, ik denk niet dat hij ooit nog een sigaret zal aanraken
het was ook geen droom, want ik hoorde de mensen buiten praten, ik voelde alles nog, ik kon me ogen tussendoor opendoen en ik was gewoon wakker, dat voelde ik. Ik heb wel meerdere ervaringen gehad zoals deze, ik wil dus eignelijk gewoon weten waarom t gebeurd.

ik weet ook niet of ik zo met hem verbonden ben, dan zou ik meerdere dingen moeten zien, en niet de slechte. Ik weet ook niet wat t is, ik wil alleen eigenlij kweten waarom t gebeurd. Tis best handig, daar niet van, maar toch wil je t weten he.

maar hij is erg geschrokken van me, dus denk ook niet dat ie nog een peuk aanraakt
Oud 07-09-2003, 21:43
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
Droyd schreef op 06-09-2003 @ 22:51:
Ik had ooit iets gelijkaardigs...Soms zink ik weg in een vreemde halfslaap en gaat mijn lichaam volledig tilt. Ik kreeg hardkloppingen droomde direct van de ene seconde op de ander (gebeurt wel vaker):
Ik zag mijn vader het licht aansteken, (een blauwe lamp) hij had zijn kakibroek aan en een vaal gele trui.
Hij raakte me aan omdat ik niet bewoog.

Het volgende moment doe ik mijn ogen half open en uitgeteld op mijn bed. Pa komt binnen, steekt het licht aan (jawel, de blauwe gloeilamp, ik heb die slechts een maand gehad) Hij kwam binnen met de kledij die ik 5 seconden voordien had gedroomd en gaf me een tik met zijn hand tegen mijn wang. (in mijn droom streek hij wel door mijn haar)

Vreemde gelijkenis...idd, zo een dingen zijn heel vreemd
ja zoiets dus, dat is gewoon onwijs eng. alleen waarom geeft jouw vader je een tik als je slaapt?
Oud 12-09-2003, 19:32
legatus
legatus is offline
Als dit werkelijk gebeurd is, dan heb jij een helderziend moment gehad of een uittreding.
Oud 12-09-2003, 21:05
grandmommy
grandmommy is offline
ik heb wel eens gedroomd dat mijn paard kreupel werd, en een of twee dagen later werd ie ook echt kreupel=wel vaag
Oud 13-09-2003, 10:49
p0m
p0m is offline
Het gebeurt vrij vaak, naja dat is overdreven, maar er zijn veel meer mensen die zoiets hebben. Sommige mensen hebben het zelfs zo erg dat ze op de graad (als in op een kaart) nauwkeurig kunnen zien wat er daar plaats vind. De FBI maakt gebruik van deze mensen. Hun werk heet Remote Sensing (kijken op aftand, niet te verwarren met de aardrijkskundige term waarmee kaarten maken bedoeld wordt). Ze worden gebruik voor spionage. Zo kunnen ze op een veilige manier kijken wat voor wapens er bijvoorbeeld in Rusland zijn. En de uitkomsten zijn heel nauwkeurig. Soms worden vermiste personen op deze manier zelfs teruggevonden..
Oud 13-09-2003, 11:31
legatus
legatus is offline
Citaat:
De FBI maakt gebruik van deze mensen.
Dit project heette STARGATE en is gesloten omdat het niks concreets opleverde. Rond de tijd van 11/9 zijn er sommigen weer opgeroepen om Osama Bin Laden op te sporen. Is ook mislukt. Ze konden soms wel plaatsen omschrijven, maar niks bruikbaars. Een satteliet-foto vertelde duizend maal meer en nauwkeuriger.

Citaat:
Soms worden vermiste personen op deze manier zelfs teruggevonden..
Héél soms, ja. Iets van 1 op de 100.000 keer en dan nog met een vage omschrijving: "ik zie auto's en water".
Oud 13-09-2003, 16:06
Upke
Upke is offline
Legatus niet zo zanniken.
Oud 13-09-2003, 18:11
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 13-09-2003 @ 17:06:
Legatus niet zo zanniken.
Hhmmmm, het lijken mij toch feiten zoals hij het verteld... Maar dat kan ook aan mijn goedgelovigheid liggen
Oud 13-09-2003, 18:36
grandmommy
grandmommy is offline
volgens mij heeft legatus gelijk, en moet je een politie-onderzoek niet laten berusten op de resultaten die een mens boekt met zulk soort dromen
Oud 13-09-2003, 22:38
pe51
pe51 is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 06-09-2003 @ 19:58:
ik had iets heel vaags gisternacht.

mijn vriend en ik hebben een afspraak over roken. Dat hij dus niet rookt (ik rook helemaal niet dus) waarom allemaal enzo is gewoon iets tussen ons. Dat ga ik ook niet uitgebreid vertellen want daar gaat t helemaal niet om in deze topic.

in ieder geval is het wel zo dat de afspraak is dat hij echt niet rookt, omdat ik da gewoon niet leuk vind. de rest blijft tussen ons.

maar nu komt het.

mijn vriend zit in kreta voor ze werk. Ik lag in bed gisternacht en ik dacht helemaal niet aan hem of wat dan ook. Ik lag daar te liggen met me ogen dicht en opeens zag ik flitsen van de buitenkant van een soort cafe. In neonlicht zeg maar zag ik de naam van een cafe. ik kon niet lezen hoe precis maar ik zag heel snel een verlichtte letter 'P'. Ik schrok en deed me ogen open omdat ik nog helemaal niet sliep, ik vroeg me dus af wat t was.

ik sloot me ogen weer en weer zag ik dat beeld van een cafe met een 'P' opeens zag ik de binnenkant van een bar, ik kon niet goed zien omdat t mistig was, het leek allemaal rook, ik hoorde rock muziek en zag een bar met een meisje. Ik schrok weer en wou me ogen opendoen, maar t lukte niet, ik was bang omdat ik niet sliep dus niet kon dromen.

ik zag dat meisje achter de bar en opeens de rug van een jongen op een barkruk, de jongen had een blauwe trui aan. Ik herkende de trui, opeens stond de jongen op, de muziek hoorde ik opeens heel intens (rock muziek) en ik herkende ook de jongen. het was mijn vriend. Wat mi jmeteen opviel was dat hij een sigaret in ze handen had. De rock muziek verdween opeens, meisje actjher de bar ook, de rook alles, ik zag alleen nog maar dat beeld van mijn vriend met een sigaret.

toen werd ik 'wakker' zeg maar. Ik was zo geschrokken omdat ik wist dat dit echt gebeurde op het moment, en dat mocht niet want wij hadden een afspraak.

ik pakte me telefoon en smste 'waarom rook je? je weet toch wat de afspraak is? Ik weet dat je nu in een bar zit waarvan in de naam een letter P zit, er is rockmuziek, je hebt n blauwe trui aan, doe die sigaret weg!' ik kon niet slapen omdat ik bang was dat als ik t fout zou hebben, hij zou denken dat ik gek was.

vreemd genoeg viel ik in slaap en de volgende ochtend werd ik wakker, op mijn telefoon stond '1 nieuw bericht ontvangen'' dus ik lezen stond erin 'jezus hoe weet jij dat? ik was inderdaad aant roken, er was rockmuziek, ik had mijn blauwe trui aan en was in de bar 'Paradise' ik vind dit echt doodeng, maar spijt me dat ik heb gerookt'

ik schrok me helemaal dood.

hoe kon ik dit nou weten?

kijk, ik wil niet dat mensen gaan reageren van 'waarom mag hij niet roken blablabla' daar gaat t niet om. dat is gewoon onze afspraak en iets tussen ons.

waar t mij omgaat in dit topic is dat ik gewon zon duidelijk beeld had van iets wat helemaal in kreta gebeurde, de letter P van Paradise, de blauwe trui die hij aanhad en de sigaret, en dan die muziek........

hoe kan dit toch?
Hallo Helpmeplease,

Mijn antwoord hierop is dit:

Je hebt dromen en visioenen. Dromen zijn beelden die je krijgt als je slaapt, en visioenen zijn beelden die je krijgt als je wakker bent.

Je kunt het ook zó zeggen: een droom is een visioen wat je niet hebt als je wakker bent, maar als je slaapt. En een visioen is een droom die je niet hebt als je slaapt, maar als je wakker bent.

Een droom en een visioen zijn in wezen hetzelfde dus. Alleen de naam is anders, en je krijgt ze tijdens je slaap of tijdens wakker zijn.

Wat jij hebt gehad, is volgens mij een visioen - je kan dit dus bekijken zoals een gewone droom. Ik leg al zo'n kleine 2 jaar dromen uit op het internet (ook in de droomtopic in dit forum). In een van de droomforums waar ik dat deed postten mensen ook visioenen. En ik merkte dat ik die precies zo kon uitleggen zoals een droom. Ze zijn in dezelfde symbolische beeldtaal. Alleen, jouw visioen had geen symbolische beelden, ze waren allemaal letterlijk waar. Net zoals dat in dromen kan gebeuren.

Er is eigenlijk niets mis mee, met visioenen krijgen. Je kunt het wel paranormaal noemen, maar dan moet je het ook paranormaal vinden als je dromen krijgt die dingen blijken te weten. Maar voor dromen en visioenen (en meditatiebeelden) is het normaal eigenlijk, dat er een weten in zit, wat boven het aardse weten uitgaat. Het maakt je volgens mij niet paranormaal. Niet jij weet, maar de dromen of visioenen. En die komen ook bij niet-paranormale mensen voor. Je kunt paranormaal zijn (ben ik ook) - maar dat ben je volgens mij dan wél vanwege iets anders.

Maar goed, je hebt een gevoelsmatige band met je vriend, en op het punt van niet-roken of wél-roken is er veel gevoel tussen jullie, het is belangrijk, begrijp ik. In zo'n geval komen dromen die duidelijk maken dat iemand rookt, toch wel regelmatig voor, hoor. Ik blijf ze tegenkomen in droomforums. Meestal gaan ze dan niet over roken, maar over vreemd gaan van een van de partners. Ook hier is er een gevoelsmatige band met de ander, en er is veel gevoel (het is belangrijk) of de ander wel of niet vreemd gaat. Het heeft veel consequenties.
En dan wil een droom (of visioen - zoals bij jou) nog wel eens zulke belangrijke feiten vertellen. Dat kan zijn, omdat ze geweten moeten worden, maar het kan ook zijn, omdat het nut kan hebben als het geweten wordt (zodat iemand kan stoppen met roken bijv.). Er zullen nog wel meer redenen zijn, waar we niet bij kunnen.

Ik denk ook, dat je het misschien wel als visioen gekregen hebt, omdat je dan meteen je smsje kon sturen, als je dat de volgende ochtend pas had kunnen sturen, dan had hij misschien de hele avond doorgerookt, en was hij al ongeveer verslaafd geweest.

Als je het op deze manier bekijkt (wat je had = visioen en visioen = droom en zulke dromen/visioenen komen regelmatig voor bij mensen) - als je het op deze manier bekijkt, dan is het de eerste keer natuurlijk nog wel wat sensationeel voor je, maar eigenlijk, op zich, is het niets bijzonders, dat wil zeggen, het is niet meer bijzonder als een droom die dat gezegd zou hebben.

groeten, peter.
Oud 14-09-2003, 02:00
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 06-09-2003 @ 19:58:
'jezus hoe weet jij dat? ik was inderdaad aant roken, er was rockmuziek, ik had mijn blauwe trui aan en was in de bar 'Paradise' ik vind dit echt doodeng, maar spijt me dat ik heb gerookt'
Wauw, 186 tekens in 1 sms?
Oud 14-09-2003, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Vaal schreef op 14-09-2003 @ 03:00:
Wauw, 186 tekens in 1 sms?
Yep, als je een beetje meegaat met de tijd is dat niet echt moeilijk
Oud 14-09-2003, 21:13
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Mutant schreef op 14-09-2003 @ 20:58:
Yep, als je een beetje meegaat met de tijd is dat niet echt moeilijk
Dan zijn het er 2
Oud 14-09-2003, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Vaal schreef op 14-09-2003 @ 22:13:
Dan zijn het er 2
Niet dat het er hierover gaat....
Oud 15-09-2003, 00:32
Conner
Conner is offline
Je vriend zit in kreta waar het mooi weer is , in een rokerig warm cafe en hij heeft een TRUI aan? lekker logisch.
Oud 15-09-2003, 17:31
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Conner schreef op 15-09-2003 @ 01:32:
Je vriend zit in kreta waar het mooi weer is , in een rokerig warm cafe en hij heeft een TRUI aan? lekker logisch.
Hahahahah komop nog meer onlogische verbanden zoeken
Advertentie
Oud 15-09-2003, 17:32
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Ik was zo geschrokken omdat ik wist dat dit echt gebeurde op het moment, en dat mocht niet want wij hadden een afspraak.
Waarom SMS je hem dan nog?
Oud 15-09-2003, 20:13
type o negative
type o negative is offline
Dat is een fenomeen dat niet onbekend is in de wetenschapswereld. Het is geweten dat dit inderdaad bestaat, maar dat er nog geen verklaring voor gevonden is. Het komt er op neer dat mensen, hoever ze ook van elkaar zitten, heel plots kunnen aanvoelen, of in vele gevallen zelfs zien, dat een persoon die heel dicht bij hen staat hen nodig heeft. In dit verhaal hier gaat het over roken. Je vriend voelde wellicht aan dat hij iets deed buiten de afspraak, waarvoor hij moest tegengehouden worden. Hij had je nodig, maar je was er op dat moment niet. Bekende voorbeelden van dit fenomeen zijn bv. dat mensen plots een flits krijgen dat een (vroegere) vriend, of een ouder van hen sterft. Nadien blijkt dat dan te kloppen. Het komt er gewoon op neer, dat mensen hoogst waarschijnlijk op lange afstand met elkaar kunnen communiceren (zonder GSM of zoiets wel te verstaan) op momenten dat ze elkaar echt nodig hebben. Wetenschappelijk heeft men daarvoor nog geen verklaring.
Oud 16-09-2003, 12:16
legatus
legatus is offline
Citaat:
Het is geweten dat dit inderdaad bestaat, maar dat er nog geen verklaring voor gevonden is.
Er zijn verschillende degradaties in zulke "voorspellingen". Sommigen zijn heel vaag, anderen tot in de detail perfect. Maar er is wetenschappelijk niet vastgesteld dat het daadwerkelijk bestaat. Sprookjes bestaan ook, maar het zijn fabricaties. Zolangs er niks hard gemaakt wordt en bewezen is er reden genoeg voor twijfel.

Dus. Wat is je bron die deze uitspraak onderbouwt?

Enige tijd geleden is door de wetenschap bijvoorbeeld ontdekt dat bij stimulatie van een bepaald hersengedeelte dat een uittreding wordt gesuggereerd. Je treed niet werkelijk uit, maar mensen ervaren het wel zo. Er is nog geen verklaring voor gevonden.
Oud 17-09-2003, 21:24
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
Conner schreef op 15-09-2003 @ 01:32:

ja in kreta ja waar t heel warm is ja, maar met trui bedoel ik geen wintertrui........gewoon een zon trui wat je in de lente savonds of zomer opt strand weleens draagt.

whatever, hij had m aan, klaar.
Oud 17-09-2003, 23:54
pe51
pe51 is offline
Citaat:
legatus schreef op 16-09-2003 @ 13:16:
(...)
Enige tijd geleden is door de wetenschap bijvoorbeeld ontdekt dat bij stimulatie van een bepaald hersengedeelte dat een uittreding wordt gesuggereerd. Je treed niet werkelijk uit, maar mensen ervaren het wel zo. Er is nog geen verklaring voor gevonden.
Ik vraag me af, wat het verschil is tussen "niet werkelijk uittreden, maar het wel zo ervaren" en "werkelijk uittreden".
Oud 18-09-2003, 09:30
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ik vraag me af, wat het verschil is tussen "niet werkelijk uittreden, maar het wel zo ervaren" en "werkelijk uittreden".
Net zoals "niet werkelijk auto rijden, maar het wel zo ervaren" door een droom of een hallucinatie of "werkelijk in een auto rijden" door achter een stuur te zitten in een wakkere staat en daadwerkelijk een auto aan het besturen bent.
Oud 18-09-2003, 10:14
Upke
Upke is offline
Geen van beiden kanten kan werkelijk met harde bewijzen komen. Zo ook een geval dacht een Engelse wetenschapper te hebben bewezen wat het spookgevoel in oude huizen nu werkelijk was. Ze hadden in een zaal met mensen allerlei geluidsboxen opgehangen die een onhoorbaar laag geluid produceerde (te laag voor het menselijke gehoor om het echt te horen). Daarna ging hij vragen stellen aan de mensen hoe ze zich voelde, heel veel mensen antwoorden toen van: "Ja ik voelde me eigen niet op m'n gemak, het is hier maar raar." En meer van zulk antwoorden. Nu zouden er dus in oude leegstaande (spook) huizen ook zo'n geluid worden geproduceerd. Alleen men weet niet hoe dat geluid op natuurlijke wijze gemaakt kan worden. En dit geeft nog steeds geen verklaring of mensen daadwerkelijk bang worden van onhoorbare lage geluidstrillingen. Dus ook nu met deze discussie hier, geen van beide partijen kan het bewijzen.
Oud 18-09-2003, 13:26
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 13-09-2003 @ 12:31:
Dit project heette STARGATE en is gesloten omdat het niks concreets opleverde. Rond de tijd van 11/9 zijn er sommigen weer opgeroepen om Osama Bin Laden op te sporen. Is ook mislukt. Ze konden soms wel plaatsen omschrijven, maar niks bruikbaars. Een satteliet-foto vertelde duizend maal meer en nauwkeuriger.

Héél soms, ja. Iets van 1 op de 100.000 keer en dan nog met een vage omschrijving: "ik zie auto's en water".
sterker nog, de Nederlandse BVD had ook zo'n groep, dit eigenlijk enkel omdat de Russen te zelfdertijd aan het experimenteren waren. Concreet heeft het nooit veel opgeleverd, maar het waren wel allemaal mensen die op onverklaarbare wijze bovengemiddeld hoog scoorden bij vragen waar een50/50 % kans op een goed antwoord mogelijk is. (bv. 2 mensen in verschillende kamers, de 1 krijgt telkens òf een vierkant òf een cirkel te zien en de ander moet zeggen wat het was)

maar dit terzijde

ik heb zelf ook wel s aparte dromen, die meestal gaan over totaal onbelangrijke gebeurtenissen, maar wel uitkomen. ik denk dat ik maar s mijn dromen ga noteren, want echt gewoon zijn ze over het algemeen niet.
Oud 18-09-2003, 18:53
legatus
legatus is offline
Citaat:
Alleen men weet niet hoe dat geluid op natuurlijke wijze gemaakt kan worden.
Verschillende wijzen.

Een aantal laboratoriums van wetenschappers hadden last van "klopgeesten" en voorwerpen die uitzichzelf bewogen. Uiteindelijk bleek een aantal slecht gemonteerde ventilatoren hele lage vibraties te veroorzaken die ervoor zorgden dat ze bewogen.

Citaat:
En dit geeft nog steeds geen verklaring of mensen daadwerkelijk bang worden van onhoorbare lage geluidstrillingen.
Meestal veroorzaken ze een misselijk gevoel, hallucinaties, koppijn en het gevoel dat iemand aanwezig is. Ze kunnen niet precies hun vinger er op leggen, maar zodra de vibraties worden gestopt in een experiment dan verdwijnen deze gevoelens. Dus dan kun je opperen dat we een manier hebben gevonden om geesten op te roepen of om ze te simuleren. Maar het is een onzin aspect. Je trekt er iets bij dat helemaal niet bewijzen valt. Ik kan ook argumenteren dat het een honderdste dimensie poort die geopend wordt waar onzichtbare elfjes ons dan via domineren. Je hebt gewoon geen geldige reden om de oorzaak van iets waarvan het bestaan onzeker is als reden aan te voeren.

M'n band ging vandaag stuk. Wellicht lag er ergens een stuk glas op de weg. Je bent vergeten waar het precies gebeurd was. Oooohhh... misschien was het een geest! Ondanks dat je geen spijker of glas vindt, zou het ook een poreuze band kunnen zijn.
Oud 18-09-2003, 21:21
pe51
pe51 is offline
Citaat:
legatus schreef op 18-09-2003 @ 10:30:
Net zoals "niet werkelijk auto rijden, maar het wel zo ervaren" door een droom of een hallucinatie of "werkelijk in een auto rijden" door achter een stuur te zitten in een wakkere staat en daadwerkelijk een auto aan het besturen bent.
Maar als die mensen zelf het verschil niet konden zien tussen of het wel of niet echt uittreden was - hoe kun je dan "weten" als buitenstaander (wetenschapper) dat hij geen échte uittreding meegemaakt heeft? Je hebt toch geen derde oog als wetenschapper?
Oud 19-09-2003, 09:40
Upke
Upke is offline
Citaat:
legatus schreef op 18-09-2003 @ 19:53:
Verschillende wijzen.

Een aantal laboratoriums van wetenschappers hadden last van "klopgeesten" en voorwerpen die uitzichzelf bewogen. Uiteindelijk bleek een aantal slecht gemonteerde ventilatoren hele lage vibraties te veroorzaken die ervoor zorgden dat ze bewogen.

Ja maar ik heb het ook nooit over voorwerpen die uit zichzelf bewegen gehad, en al helemaal niet over klopgeluiden Ik heb het over laag geluid dat mensen een spookgevoel zou geven. Bij de les blijven graag.
Oud 20-09-2003, 02:03
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ik heb het over laag geluid dat mensen een spookgevoel zou geven. Bij de les blijven graag.
Laag geluid veroorzaakt vibraties, trillende frequenties. Net zoals heel hoog geluid trillingen veroorzaken waardoor glas knapt.

Citaat:
Maar als die mensen zelf het verschil niet konden zien tussen of het wel of niet echt uittreden was
Neuronen werden afgevuurd dat valt te bewijzen. Ze ervaren het zo. Net zoals dat sommige mensen paddestoelen eten en daar soortgelijke gevoelens bij krijgen, of de stof dmt. Het is een gevoel waarbij jij speculeert dat ze waarschijnlijk daadwerkelijk het lichaam verlaten. Ze kunnen de ruimte omschrijven, maar als ze een test doen en ze leggen een object er neer dat er voorheen niet lag dan wordt deze niet gezien. De hersenen maken een beeld van de ruimte voordat die zintuig wegvalt, dan komt het gevoel dat je een uittreding hebt.
Oud 20-09-2003, 05:07
pe51
pe51 is offline
Citaat:
legatus schreef op 20-09-2003 @ 03:03:
(...)

Neuronen werden afgevuurd dat valt te bewijzen. Ze ervaren het zo. Net zoals dat sommige mensen paddestoelen eten en daar soortgelijke gevoelens bij krijgen, of de stof dmt. Het is een gevoel waarbij jij speculeert dat ze waarschijnlijk daadwerkelijk het lichaam verlaten. Ze kunnen de ruimte omschrijven, maar als ze een test doen en ze leggen een object er neer dat er voorheen niet lag dan wordt deze niet gezien. De hersenen maken een beeld van de ruimte voordat die zintuig wegvalt, dan komt het gevoel dat je een uittreding hebt.
Ja, ik zou eerder in die richting denken, dat het wel een uittreding is - misschien een iets minder sterke, waarin ze niet letterlijk stoffelijke dingen kunnen zien. Maar ik heb (ook) geen meetinstrumenten om dat te bewijzen.

Die neuronen, daar ben ik benieuwd naar, hoe wetenschappers daarmee zouden bewijzen of iemand wel of niet echt uittreedt. Heb je daar geen bronnen bij? Een internettekst of zoiets?

De neuronen zullen denk ik wel een aanwijzing hierover geven, toch zal het de wetenschapper wel zijn, die iets concludeert daaruit. Maar een wetenschapper heeft nog nooit een uittreding beleefd, dus het zou voor hem nog zo kunnen lijken, denk ik. Zelfs de uitzonderlijke wetenschapper, die een uittreding beleefd heeft, kan niet rechtstreeks waarnemen of de persoon werkelijk uittrreedt, het blijft afleiden uit iets anders (deductie). Daarom zou ik heel voorzichtig zijn hiermee als ik het wetenschappelijk zou onderzoeken, en het woord "bewijs" niet gebruiken.

Zelf heb ik niet zo'n sjieke uittreding meegemaakt als op operatietafels, heb alleen toen ik 19 was, een paar seconden boven mijn lichaam gezeten. Ik zag trouwens geen omgeving, alleen mijn lichaam lag daar, vlak onder me. (ik bleef er dus dicht bij, was nog echt in de aardse, materiële sfeer dus). Toen schrok ik ergens van en ging weer heel gauw terug. Maar ja, daarmee kan ik dus nog niet zien of een ánder wel of niet uittreedt.

Ik ben er vrij zeker van, dat mijn eigen ervaring een echte uittreding (liever: 'een uittredinkje') was. Dat was het natuurlijk voor mijn gevoel (alleen). Of dit er 'echt' een was, is natuurlijk ook niet te bewijzen. Maar wat is 'echt', als het om uittreding gaat? Het is tóch in hoofdzaak een gevoel, een geestelijke ervaring. En een aardse waarneming, waarmee je zou kunnen bewijzen, dat je er echt was, buiten je lichaam, dat kunnen sommige mensen er dan bij krijgen. En daarmee misschien hun eigen twijfel kunnen overwinnen.

Maar de spirituele, geestelijke ervaring, dat is toch eerder het eigene van een uittreding, dacht ik. Je gaat er niet uit om eens wat anders mee te maken, maar je gaat zo ver van je lichaam weg om uit de aardse, materiële (wetenschappelijk bewijsbare) sferen weg te raken en in de geestelijke wereld te komen, lijkt me. Om er geestelijk wijzer van te worden. Een bijna-dood-ervaring laat dat mooi zien, mensen hebben dan soms hun leven lang genoeg kracht om in het hiernamaals, en dus: in het leven (het hier-nu-maals), te geloven.

Dat blijft volgens mij toch het probleem, bij al die "vage" dingen die je op mystiek tegenkomt - tot en met droomverklaring. Geen enkele van die "vage" dingen valt echt te bewijzen. Nou ja, lepels buigen dan, wat Uri Geller doet. Dat kun je met meetlint wetenschappelijk nameten, of zo'n lepel verbogen is. En je kunt met je wetenschappelijke ogen zien, dat er niemand aankomt terwijl hij aan het verbuigen is.

Het lijkt er volgens mij toch op, dat mystieke en spirituele dingen van hun eigen natuur uit vaag moeten zijn, en blijven. Dat het leven zo in elkaar zit. Symbolisch (als dromen en visioenen, als sommige voorspellingen) of vaag, zoals een gevoel vaag is. Niet scherp te omschrijven of scherp te verklaren of te beredeneren of te bewijzen. Wat wel scherp te omschrijven enz. is, is meer het aardse dan het spirituele en mystieke, wat geestelijk is van zijn aard, zo voel ik het.

Ons verstand heeft kennelijk toch andere functies dan dit spirituele, geestelijke deel van het leven verklaren. Ons verstand is goed genoeg voor de aardse, materiële wetenschap, denk ik. Ik zie deze spirituele en mystieke dingen toch eerder als een soort geloof of levensvisie.

peter.
Oud 20-09-2003, 10:12
Upke
Upke is offline
Citaat:
legatus schreef op 20-09-2003 @ 03:03:
Laag geluid veroorzaakt vibraties, trillende frequenties. Net zoals heel hoog geluid trillingen veroorzaken waardoor glas knapt.

Ja en? Het geluid dat de wetenschapper produceerde was niet sterk genoeg om glazen te laten knappen. Het was alleen onhoorbaar voor mensen. Maar nogmaals, die zaal mensen waarmee hij experimenteerde, die kregen alleen een raar gevoel. En zagen ook geen dingen zweven, dat is iets heel anders wat jij nu mij probeert aan te praten. Nogmaals bij de les blijven kever.
Oud 20-09-2003, 12:51
legatus
legatus is offline
Citaat:
Nogmaals bij de les blijven kever.
Misschien moet je je niet zo aangevallen voelen.

Ik noem een ander voorbeeld waar wetenschappers aan hebben
getoond waar geluiden, trillingen, vibraties etc. invloed hebben op het gedrag van mensen en hun omgeving.

Je zegt dat er nog geen verklaring is of mensen daadwerkelijk bang worden van onhoorbare lage geluidstrillingen. Er zijn meer oorzaken voor bang worden, maar je geeft nergens aan in de tekst daarvoor of mensen daadwerkelijk bang werden tijdens het afspelen van die lage geluiden. Ze voelden zich wel raar.
Oud 20-09-2003, 12:59
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ja, ik zou eerder in die richting denken, dat het wel een uittreding is - misschien een iets minder sterke, waarin ze niet letterlijk stoffelijke dingen kunnen zien. Maar ik heb (ook) geen meetinstrumenten om dat te bewijzen.
Iets ervaren door een gevoel hoeft toch niet letterlijk te zijn. Sommige mensen interpreteren het zo. Als ik te veel gegeten heb dan voel het alsof ik elk moment uit elkaar kan knappen, maar het gebeurd niet. Of ik heb een koppijn waar het lijkt alsof mensen met messen in m'n hersenen duwen, zouden geesten dit dan doen?

Citaat:
Die neuronen, daar ben ik benieuwd naar, hoe wetenschappers daarmee zouden bewijzen of iemand wel of niet echt uittreedt. Heb je daar geen bronnen bij? Een internettekst of zoiets?
Er zijn bibliotheken vol met informatie over neurologische netwerken en hun ontstaan. Het is gebasseerd op studies van het menselijke brein, alhoewel er honderden theorïeen weer onderling zijn van mensen die deze data op een bepaalde manier interpreteren. Ik kan je heel veel teksten geven, maar specifiek over de uittreding niet. Ze hebben namelijk in de persberichten niet duidelijk aangegeven welk hersendeel gestimuleerd werd waardoor de patïent een ervaring had die door paragnosten als een uittreding worden beschouwd. Maar het lijkt me duidelijk dat ze niet een knopje "uittreding" hebben gevonden, maar juist het mechanisme in de hersenen dat dat gevoel veroorzaakt waardoor mensen denken dat ze hun lichaam verlaten. Als je dit wel vermoedt dan zul je helemaal enthousiast zijn over een middel waardoor je gelijk het geestenrijk kunt binnenwandelen: cyaankali.

Zaken zijn mysterieus omdat er zoveel verschillende waarheden zijn door verschillende percepties. En sommige zaken kunnen wij niet weten omdat we overal een reden achter zoeken. De mens is het tegenovergestelde van een niet-denkend wezen, maar zal nooit echt meer weten. Het alleen maar denken te weten.
Oud 20-09-2003, 16:08
Upke
Upke is offline
Citaat:
legatus schreef op 20-09-2003 @ 13:51:
Misschien moet je je niet zo aangevallen voelen.

Ik noem een ander voorbeeld waar wetenschappers aan hebben
getoond waar geluiden, trillingen, vibraties etc. invloed hebben op het gedrag van mensen en hun omgeving.

Je zegt dat er nog geen verklaring is of mensen daadwerkelijk bang worden van onhoorbare lage geluidstrillingen. Er zijn meer oorzaken voor bang worden, maar je geeft nergens aan in de tekst daarvoor of mensen daadwerkelijk bang werden tijdens het afspelen van die lage geluiden. Ze voelden zich wel raar.
Met rare vreemde gevoels bedoelde in niet persee bang. Maar het kan wel, als je vreemde gevoelens krijgt in een oud huis, kan het uitlopen op angst.
Oud 20-09-2003, 16:24
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 20-09-2003 @ 11:12:
Ja en? Het geluid dat de wetenschapper produceerde was niet sterk genoeg om glazen te laten knappen. Het was alleen onhoorbaar voor mensen. Maar nogmaals, die zaal mensen waarmee hij experimenteerde, die kregen alleen een raar gevoel. En zagen ook geen dingen zweven, dat is iets heel anders wat jij nu mij probeert aan te praten. Nogmaals bij de les blijven kever.
iemand van 16 noemt iemand van 25 'kever'?

oh, en rawsteel, heb je op school al geleerd wat 'resonantie' is?
Oud 20-09-2003, 22:55
grandmommy
grandmommy is offline
kever? da's het broertje van tor, en kever is errug lekker ( al heet ie eigenlijk zmary en komt ie van afghanistaN)
Oud 21-09-2003, 17:58
Verwijderd
Hou de discussie prettig en relevant...
Oud 23-09-2003, 12:38
D3wd
D3wd is offline
de toekomst staat vast alleen kun je je het niet meer herinneren. Sommige mensen kunnen dat beter dan anderen, daarom zag dat dunnomeisje die beelden
Oud 23-09-2003, 13:34
Upke
Upke is offline
Citaat:
D3wd schreef op 23-09-2003 @ 13:38:
de toekomst staat vast alleen kun je je het niet meer herinneren. Sommige mensen kunnen dat beter dan anderen, daarom zag dat dunnomeisje die beelden
Volgens mij is de toekomst altijd in beweging.
Oud 26-09-2003, 13:48
pe51
pe51 is offline
Citaat:
legatus schreef op 20-09-2003 @ 13:59:
Iets ervaren door een gevoel hoeft toch niet letterlijk te zijn. Sommige mensen interpreteren het zo. Als ik te veel gegeten heb dan voel het alsof ik elk moment uit elkaar kan knappen, maar het gebeurd niet. Of ik heb een koppijn waar het lijkt alsof mensen met messen in m'n hersenen duwen, zouden geesten dit dan doen?
Deze voorbeelden kan je beter een beetje symbolisch bekijken inderdaad. Bij die koppijn zou ik inderdaad ook niet aan geesten denken. Je vergelijkt het alleen maar met messen, lijkt me.

Citaat:

Er zijn bibliotheken vol met informatie over neurologische netwerken en hun ontstaan. Het is gebasseerd op studies van het menselijke brein, alhoewel er honderden theorïeen weer onderling zijn van mensen die deze data op een bepaalde manier interpreteren. Ik kan je heel veel teksten geven, maar specifiek over de uittreding niet. Ze hebben namelijk in de persberichten niet duidelijk aangegeven welk hersendeel gestimuleerd werd waardoor de patïent een ervaring had die door paragnosten als een uittreding worden beschouwd. Maar het lijkt me duidelijk dat ze niet een knopje "uittreding" hebben gevonden, maar juist het mechanisme in de hersenen dat dat gevoel veroorzaakt waardoor mensen denken dat ze hun lichaam verlaten. Als je dit wel vermoedt dan zul je helemaal enthousiast zijn over een middel waardoor je gelijk het geestenrijk kunt binnenwandelen: cyaankali.

Zaken zijn mysterieus omdat er zoveel verschillende waarheden zijn door verschillende percepties. En sommige zaken kunnen wij niet weten omdat we overal een reden achter zoeken. De mens is het tegenovergestelde van een niet-denkend wezen, maar zal nooit echt meer weten. Het alleen maar denken te weten.
Ik denk dat als je niet in uittredingen gelooft, dat je zo'n woorden van mensen over uittredingen niet letterlijk zult nemen. Dan zeg je tegen jezelf, dat ze dat alleen maar menen. En als je wel in uittredingen gelooft, dan kom je veel eerder uit op het letterlijk nemen. Hetzelfde geldt volgens mij voor dat hersengedeelte, of dat voor 'uittreding' is of voor 'het gevoel van een uittreding'. Het is dus maar, hoe je zelf denkt over uittredingen, dat bepaalt voor een groot deel, hoe je het opvat.

Ik denk niet, dat het "een knopje" is, met als doel: uittredingen stimuleren. Maar ik geloof wel, dat dit hersendeel dan aktief zal zijn bij uittredingen. Je hebt lichaam en geest - je geest treedt uit, en je lichaam (dat hersengedeelte) is daar aktief voor.
Net zoals wanneer je verliefd bent, dan maakt je lichaam ook andere stoffen aan, maar het is niet je lichaam met die stoffen, maar je geest, die verliefd is - toch? Gevoelens die je hebt, gaan in de praktijk in je lichaam ook samen met verhoogde hartslag, aanmaak van bepaalde stoffen, stroompjes hier en daar. Zo kunnen ze bijv. meten of iemand psychopaat is, daar meten ze die stroompjes niet, zo begrijpen ze, dat die mensen geen gevoelens hebben bij dia's van huilende kinderen en zo. Dus allerlei gevoelens hebben met fysiek meetbare aktiviteiten in het lichaam te maken.

Nu zie ik de plaatsen van aktiviteit niet als "knopjes" om zulke gevoelens te krijgen. Net zo min als alcohol en drugs bestaan om je goed te gaan voelen - eigenlijk. Ik vind persoonlijk, dat die wetenschappers deze dingen goed in de gaten moeten houden. Je kunt niet zomaar experimenteren met mensen en gevoelens, vind ik. Ook al bedoelen ze het goed.

Maar als we het over de funktie van die lichaamsaktiviteit hebben: Ik persoonlijk meen, dat die aktiviteit niet de oorzaak is van het gevoel, maar dat die het voelen van het gevoel mogelijk maakt..

Als iemand aardig voor me is, dan kan ik makkelijker aardig voor die ander zijn, dan wanneer ik koeltjes aangesproken word. Dus een deel van de oorzaak van het gevoel (dat ik die ander aardig vind) moet alvast zitten in die ander, in hoe die zich tegenover mij voelt. Dan als 2e factor is er mijn wil, als ik in het algemeen aardig wil zijn voor mensen, dan gaat het ook makkelijker, dan wanneer ik me daar niet of nauwelijks voor in wil spannen. De eigen wil is dus een 2e factor.

Maar wanneer ik me ziek voel, en mijn lichaam alle beschikbare energie inzet voor de bestrijding van die ziekte, dan is er te weinig energie over voor zulke lichamelijke aktiviteiten (die het gevoel mogelijk moeten maken), en dan kan ik dus ook veel minder goed aardig zijn voor anderen. Zo bekijk ik dat eigenlijk.

Het is trouwens ook heel goed merkbaar bij niertransplantaties. Mensen die een donornier gekregen hebben van iemand die bijv. is verongelukt, schijnen soms de soort gevoelens en zelfs de hobbies over te nemen van de vorige eigenaar. Zag ik een keer op discovery of National Geographic Channel. Dat leg ik dus ook zo uit, dat nieren het gevoel mogelijk maken.

Verder ken ik het voorbeeld van een ratje, waar wetenschappers een zogenaamd "pretcentrum" ontdekt hadden, in zijn hersenen. Ze bouwden een instrumentje met een klein hendeltje, en leerden het ratje zo, dat als hij dat hendeltje overhaalde, dat hij dan een goed gevoel kreeg. Toen het ratje dat doorhad, wilde hij niet meer ophouden met die hendel. Hij bleef hem overhalen, was er gewoon verslaafd aan geworden. Ze moesten hem er vanaf plukken.

Alcohol en drugs (en wetenschappers met stimuleringsapparaten) laten ook gevoelens ontstaan, maar dat gaat ook op een onnatuurlijke manier volgens mij (net zoals die niertransplantatie en het droevige experiment met het ratje). Het leven is alleen natuurlijk, als iedereen van die zogenaamde knopjes afblijft, met drugs, chemicalien en stroompjes die stimuleren.

Als je de funktie van die plaatselijke aktiviteiten van het lichaam wil bekijken, en oorzaak en gevolg wilt gaan onderscheiden, dan moet je volgens mij kijken naar een natuurlijk werkende combinatie {lichaam en geest}. En moet je niet gaan denken aan de hand van een kunstmatig gestimuleerde {lichaam + geest}.

De aktiviteit van zo'n hersendeel is alleen de oorzaak van het gevoel uit te treden als het kunstmatig gestimuleerd wordt door wetenschap, alcohol of drugs-chemie. In het normale, natuurlijke leven kan je dat niet zeggen. Je ziet wel oorzaken in het gedrag van de sociale omgeving, maar je hebt niet gemeten, waarom die chemische reactie komt. Komt hij vanwege vorige chemische acties in het lichaam, of alleen vanuit de persoonlijke wil of als antwoord op bijv. gevoelens van andere personen?

Je zou zelfs kunnen zeggen, dat de lichamelijke aktiviteit in bijv. hersenen een gevolg is van de gevoelens van anderen. Dan draai je het dus helemaal om. Om hieruit te komen, moet er grondiger onderzoek gedaan worden, denk ik.

groeten, peter.
Advertentie

Regels voor berichten