Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Ben je het er mee eens dat jou DNA opgeslagen wordt?
nee, liever niet 18 36.73%
ja, maakt mij niets uit 29 59.18%
geen mening 2 4.08%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2003, 17:18
moon_m45
moon_m45 is offline
Iedereen moet DNA materiaal afgeven aan de Nederlands regering, zodat die ze kunnen gebruiken om mensen op te sporen en dergelijke!

Reageer nu, wat vind je van deze stelling, en vooral waarom!?

Laatst gewijzigd op 13-10-2003 om 17:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2003, 17:21
Anonymous John
Anonymous John is offline
Dus dit is wat er gebeurd als de FB's tijdelijk mensen polls laten posten?
Oud 13-10-2003, 17:37
Gatara
Gatara is offline
Geen mening, want mijn optie staat er niet bij

Ik vind het niet erg als er tijdelijk mijn DNA opgeslagen wordt, mits de gegevens na oplossing van een bepaalde zaak weer vernietigd worden.

Dus als er een moord is gepleegd in mijn buurt, vind ik het absoluut niet erg om DNA af te staan (k ben toch de dader niet en DNA-onderzoek vind ik behoorlijk betrouwbaar); maar ik zou niet willen dat wanneer ik over 10 maanden een bekeuring krijg voor te hard rijden de betreffende politie-agent meteen mijn gegevens erbij kan halen en kan zien dat ik heb meegewerkt aan het onderzoek toen en toen daar en daar.

Moon, kun je hier overigens even een acualiteit aan vastplakken, want anders hoort t hier niet thuis.
Oud 13-10-2003, 18:19
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Ja, maakt me niets uit is volgens mij niet per definitie 1 optie. Dat iemand vind dat zijn DNA opgeslagen moet worden betekent nl. nog niet dat het hem niet boeit. Ik ben ervoor en het boeit me wel degelijk. Ik ben zelfs een vrij felle voorstander als het om politie-onderzoek bij ernstige delicten gaat. Geen middel moet wat mij betreft nl. onbenut blijven om gevaarlijke zedenmisdadigers en moordenaars op te sporen en zo de maatschappij voor meer leed te behoeden. Ik vind echter wel dat het duidelijk bij de wet moet worden geregeld wanneer, wanneer niet, op welke manier en op welke manier juist geen gebruik mag worden van DNA. Op overtreding hiervan moeten wat mij betreft zeer strenge sancties worden geplaatst.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:30
geen punt.
geen punt. is offline
Het vinden van een dader is belangrijker dan dat hele kleine beetje privacy wat een heel klein aantal mensen onder ogen krijgt.
Oud 13-10-2003, 20:14
nienie
nienie is offline
Ik vind niet dat het afstaan van je DNA ook maar iets met privacy te maken heeft. Alsof je zelf ook maar iets weet van wat in jouw DNA staat! Het is mogelijk een goede vooruitgang in de opsporing van criminelen.
Wel moet er goede controle op zijn en als binnen 10 jaar het gehele menselijke DNA bekend is, moet de mens niet geconfronteerd worden met de kennis dat hij een erfelijke ziekte in z'n DNA heeft zitten.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 20:20
Verwijderd
DNA heeft vrij weinig met privacy te maken. Sterker nog, DNA is zogeheten wilsonafhankelijk materiaal: het is ook aanwezig zonder medewerking van de dader. Je kunt je eigen DNA-structuur niet verbergen of wijzigen. Natuurlijk valt het afnemen van DNA wel onder het grondrecht van lichamelijke integriteit, maar tegen het gebruik van DNA afkomstig van bijv. een sigarettenpeuk of een zakdoekje, is niets in te brengen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 20:37
Go
Go is offline
Op zich heb er niet zoveel op tegen. Maar ik denk dat het op langere termijn niet zo hele nuttig is. Je kan er dan wel bepaalde misdrijven mee oplossen, ook misdadigers gaan zich aanpassen en bijvoorbeeld het DNA van een ander achterlaten op het plaats delict.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 09:26
Taeke
Taeke is offline
Op zich een goed idee, alleen als het in de handen van verzekeringsmaatschappijen valt, is dat niet goed. Dan zullen ze vast iedereen met erfelijke ziekten uitsluiten van een verzekering.
Oud 16-10-2003, 09:48
SuperSanne
SuperSanne is offline
als het alleen voor misdaad e.d. wprd gebruikt, no problemo. Ik ben toch niets van plan (voorlopig )
Oud 16-10-2003, 10:18
Thomas
Thomas is offline
Ik geef mijn beetje privacy graag op, mits er resultaten worden geboekt.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 19:53
Quxan
Quxan is offline
moet kunnen, Nederlanders zijn een gevaarlijk volk die geregistreerd moeten worden (grapje )
bwa, waarom nie, ze kunnen daar toch niets verkeerd mee doen denk ik...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 09:16
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Quxan schreef op 17-10-2003 @ 20:53:
moet kunnen, Nederlanders zijn een gevaarlijk volk die geregistreerd moeten worden (grapje )
bwa, waarom nie, ze kunnen daar toch niets verkeerd mee doen denk ik...
19 en dan nog zo naief...
voorbeeldjes:
sommige ziektes (althans, de kans op het krijgen ervan)zijn genetisch bepaald. als een verzekeringsmaatschappij erachter komt dat je een vergrote kans hebt op een bepaalde ziekte, willen ze je niet meer verzekeren

ook kan je een verhoogte kans op crimineel gedrag hebben; dit heeft tot gevolg dat je, zonder dat je daadwerkelijk iets gedaan hebt, al meteen in een groep van 'risicopersonen' geplaatst wordt, die bij elk misdrijf extra gecheckt wordt. dit zou ook een reden tot voorarrest oid kunnen zijn....

al zovaak hebben mensen gedacht dat de staat wel fatsoenlijk met dit soort dingen (=veel macht) om kan gaan, maar het tegendeel is altijd gebleken; de staat moet niet te machtig worden, zeker niet op dit gebied
Oud 18-10-2003, 11:54
geen punt.
geen punt. is offline
Little Nemo, ik zie geen enkel verband tussen jouw geblaat en het opnemen van ieders DNA in een databank die enkel en alleen door de computer wordt nagegaan, nadat er DNA van het slachtoffer gehaald is bijvoorbeeld. Geen verzekering die daar aan komt en als het DNA niet matched, hoor je er ook niets van, dus maakt het niet uit dat je in die 'verhoogd risicogroep' zit. En meteen er vanuit gaan dat de staat het misbruikt, dat is pas naief!
Oud 18-10-2003, 15:19
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
meelman schreef op 18-10-2003 @ 12:54:
Little Nemo, ik zie geen enkel verband tussen jouw geblaat en het opnemen van ieders DNA in een databank die enkel en alleen door de computer wordt nagegaan, nadat er DNA van het slachtoffer gehaald is bijvoorbeeld. Geen verzekering die daar aan komt en als het DNA niet matched, hoor je er ook niets van, dus maakt het niet uit dat je in die 'verhoogd risicogroep' zit. En meteen er vanuit gaan dat de staat het misbruikt, dat is pas naief!
??? misschien dat de verzekeraar er niet zo makkelijk aan kan komen, maar de staat zelf toch zeker wel???
wat mij een veel betere oplossing lijkt, is om bij een moord oid van alle verdachten dna af te nemen, zodat je deze achteraf weer kan vernietigen...de dader heb je dan wel

echt hoor, als zo'n lpf-partij een keer veel stemmen krijgt, is zo'n dna databank echt zo'n gevaar...
Oud 18-10-2003, 16:10
geen punt.
geen punt. is offline
Nou wordt ie helemaal leuk!! Alsof een regeringspartij over zo'n databank zou gaan????? Hallo he, daar wordt natuurlijk een duidelijk beleid over opgesteld, het wordt in een computer gedaan en streng beveiligd. Alsof een partij er dan voor zou zorgen dat alle informatie uitlekt... hahaha, noem ook eens een voorbeeld dan, van een voorval waarbij iets of iemand belangrijke, persoonlijke en van een dergelijke omvang in bezit van de staat heeft doorgespeeld aan derden? Dus ik bedoel echt iets vergelijkbaars.... (en je voorbeeld met de LPF is het stomste en meest naieve wat ik ooit gehoord heb )

Als er na een moord dna wordt afgenomen, is er een grote kans dat de dader er niet bij zit. Als nou iedereen al DNA heeft afgegeven, wordt de dader zo opgespoord met de computer, as easy as that.
Oud 18-10-2003, 17:57
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
meelman schreef op 18-10-2003 @ 17:10:
Nou wordt ie helemaal leuk!! Alsof een regeringspartij over zo'n databank zou gaan????? Hallo he, daar wordt natuurlijk een duidelijk beleid over opgesteld, het wordt in een computer gedaan en streng beveiligd. Alsof een partij er dan voor zou zorgen dat alle informatie uitlekt... hahaha, noem ook eens een voorbeeld dan, van een voorval waarbij iets of iemand belangrijke, persoonlijke en van een dergelijke omvang in bezit van de staat heeft doorgespeeld aan derden? Dus ik bedoel echt iets vergelijkbaars.... (en je voorbeeld met de LPF is het stomste en meest naieve wat ik ooit gehoord heb )

Als er na een moord dna wordt afgenomen, is er een grote kans dat de dader er niet bij zit. Als nou iedereen al DNA heeft afgegeven, wordt de dader zo opgespoord met de computer, as easy as that.
nee 1 regeringspartij niet nee, maar de regering wel...ja jij hebt gewoon een rotsvast vertrouwen in de goede bedoelingen van de mensen die die bank beheren, ik niet; er hoeft maar 1x iets fout te gaan en je zit met een onwijs probleem....wie zegt dat alle ambtenaren die daar zullen gaan werken te vertrouwen zijn? en er hoeft er maar 1 te lekken en daar gaat je privacy
dat vind ik het gewoon niet waard....en daarnaast, hoe moeilijk is het om op de plaats van misdrijf wat dna van een ander achter te laten, dus zóveel haalt het ook niet uit (misschien in het begin, maar als je je handig aankleedt laat je geen dna sporen achter)
Reageren

Regels voor berichten