Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2003, 09:24
svenleuk
svenleuk is offline
dag mensen.

Voor mijn profiel werkstuk gaan wij een soort van zappelin bouwen met als gas helium. Maar wij zijn benieuwt hoe we kunnen uitrekenen hoeveel gas we moeten gebruiken voor een bepaalt aantal kilo's. Het idee is om hier afval mee te kunnen vervoeren. Dus heeft iemand iedeen en berekeningen? Post het

Met vriendelijke groeten sven
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2003, 18:22
mathfreak
mathfreak is offline
Even een opmerking: de juiste spelling is zeppelin, aangezien het om een luchtschip gaat dat naar Ferdinand Graf von Zeppelin (1838-1917) is genoemd. Als je wilt weten hoeveel helium je nodig zult hebben kun je gebruik maken van de formule m=rhon*V*p/pn*T/Tn. Hierin is m de massa in kg en V het volume van het helium in m3, p de druk in Pa en T de temperatuur van het helium in K. rhon=0,178 kg/m3, pn=101325 Pa en Tn=273 K.

Laatst gewijzigd op 17-09-2003 om 18:59.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 18:32
LodeC
LodeC is offline
goh, dat waren wij (ik en iemand anders dus) ook ooit van plan,
alleen wij kwamen niet echt aan een ballon achtig iets, hebben jullie daar al iets voor?
Oud 18-09-2003, 11:48
Divina Flor
Divina Flor is offline
Wat grappig, wij gaan als profielwerkstuk ook een zeppelin bouwen.
Alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dat ding wil laten stijgen en dalen.
Je kunt als gas ook waterstofgas gebruiken, dat is net iets lichter dan helium (en veel goedkoper, maar dat maakt voor een paar kubieke meter ook niet zoveel uit), maar het is erg brandbaar.

Ik heb verder nog geen berekeningen uitgevoerd (laat staan dat we al een goed plan hebben opgesteld), maar je kunt er op rekenen dat dat ding behoorlijk groot zal worden, zeker als je er nog paar kilo afval op wilt meezeulen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 17:08
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Divina Flor schreef op 18-09-2003 @ 12:48:

Je kunt als gas ook waterstofgas gebruiken, dat is net iets lichter dan helium (en veel goedkoper, maar dat maakt voor een paar kubieke meter ook niet zoveel uit), maar het is erg brandbaar.
Ach, dan noemen ze hun zeppelin toch gewoon Hindenburg 2...
Oud 18-09-2003, 18:14
Divina Flor
Divina Flor is offline
haha

Iemand tips voor het stijgen/dalen?
Lucht erin en lucht eruit is natuurlijk vrij logisch, alleen hoe je dat makkelijk en op een controleerbare manier doet?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 21:38
LodeC
LodeC is offline
Wij hebben toen t project afgeblazen omdat we niet echt een ballon konden vinden en andere leuke projecten hadden, maar we hadden al wel een redelijk plan:

Een soort van ballon, van binnen op de een of andere manier verstevigd door iets van staven die in de binnenkant rondom de ballon verstevigen.

Verder over het helium/waterstofgas probleem. Daar hadden we niet echte berekeningen naar gedaan dacht ik, maar we gingen dacht ik voor de helium, goed genoeg.
Ons idee was dan ook alleen om m de lucht in te krijgen, niet ook nog iets vervoeren. Niet echt nodig namelijk, aangezien het voor een profielwerkstuk al genoeg is die berekeningen voor helium/waterstofgas en de ballon en gewicht enzo uit te voeren.

Op de vraag over het in de lucht krijgen van de zeppelin. Wij hadden (ik dacht) 3 motortjes gedacht aan de buitenkanten -1 aan iedere zijkant, en 1 aan de achter/onderkant- die 2 aan de zijkant voor de besturing.
Die aan de achter/onderkant (dus achter en onder, niet achter of onder) zou voor het omhoog en omlaag sturen van de zeppelin zijn. Echter dachten we die niet nodig te hebben voor het echt de lucht in krijgern, daarvoor zou het gas voldoende zijn. Wel was dat motortje nodig voor de besturing. Om de zeppelin dus hoger en lager te krijgen.

Als laatste nog kwamen wij -hoewel we nooit iets van bouwtekeningen hebben gemaakt- waarschijnlijk uit op een zeppelin van ruim 2 meter lang, en waarschijnlijk net niet smal genoeg om door een deur te komen

Dat was het wel zoon beetje wat wij er aan hebben gedaan, hoop dat jullie er iets aan hebben!
Oud 18-09-2003, 22:09
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Divina Flor schreef op 18-09-2003 @ 19:14:
haha

Iemand tips voor het stijgen/dalen?
Lucht erin en lucht eruit is natuurlijk vrij logisch, alleen hoe je dat makkelijk en op een controleerbare manier doet?
een 'echte' luchtballon laat de lucht opwarmen/afkoelen. Ik kan me voorstellen dat je, als je helium gebruikt, dat op dezelfde manier kunt doen. koude helium is zwaarder dan lichte. En als je het bakje een mooi afgemeten gewicht geeft kun je het heel mooi uitkienen.
Reageren

Regels voor berichten