Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het ook vreemd. Twee oudere schijven, een IBM Deskstar 60GXP en een Maxtor D740X, beide 40 Gb, kan ik perfect uitlezen. Die geven keurig hun temperatuur aan, alleen mijn nieuwe WD1200JB zegt er niets over.
Niet dat 't zo relevant is though. Ook al laat ik 'm 3 uur achter elkaar random seeks uitvoeren, hij wordt eigenlijk niet eens voelbaar warm ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De beste manier om goeie airflow te creëren is, simpel maar doeltreffend, een paar grote gaten in je kast te zagen, bijvoorbeeld in het frontpaneel en in de achterwand, of op twee plekken in de bovenkant. Die gaten schuur je uit zodat er geen ijzervijlsel meer in achterblijft. In die gaten monteer je dan casefans van (bijvoorbeeld) 80x80 mm. Fan-guardje (zo'n metalen rooster, handig voor je vingers) erin, eventueel beetje bijwerken met lak of verf, en voilà. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
j0,
Ik heb een keer mn Maxtor 80Gb 7200RPM opgeblazen door em 10 uur lang op een lan-party op een dikke 8mb/s te laten schrijven. Als je een normale 5400 of 7200 rpm schijf hebt hoef je em niet echt te koelen behalve als je er echt extreme dingen meedoet zoals dat. Kind Regards, NocturaL
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Volgens mij moet een schijf dat wel aankunnen...ik heb zelf ook wel eens zoiets gedaan, met mijn toenmalige Maxtor Diamondmax Plus 40 van 20 Gb. Ik moest een stuk of zeven wavefiles van 800 Mb op CD branden, maar ik wilde ze nog even bewerken in Goldwave. Dan gaat-ie dus werken met een spiegelkopie van 800 Mb en in totaal stond het zootje ook wel een uur of 5, 6 achter elkaar constant roodgloeiend. Citaat:
Overigens geldt voor harde schijven niet hetzelfde als voor processoren: 'als ze te heet worden merk je dat, dan worden ze instabiel'. Het is bij een schijf veel meer een glijdende schaal: hoe warmer hij wordt, hoe groter de kans op fouten. Ik zeg niet dat een hete schijf altijd stuk gaat, maar de kans dát een hete schijf sneller stuk gaat dan een koele is gewoon veel groter. En aangezien een 80-mm casefan op 7 volt geen geluid maakt, zie ik geen reden om hem níet actief te koelen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Nieuw systeem] Algemene vragen Verwijderd | 33 | 30-07-2006 18:28 |