Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2003, 22:00
Preaper
Preaper is offline
Is dat echt nodig, of gewoon een luxe? En vanaf hoeveel toeren?
Oud 10-09-2003, 22:16
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Hmmm, hangt een beetje van je case luchtstroom af, normaal gesproken hoef je je hdd niet te koelen.
Ikzelf heb er 4 boven elkaar hangen, die koel ik dus wel, want met zijn 4tjes kan dat behoorlijk warm worden.
Sommige hdd's worden ook gewoon warmer dan anderen, het is een simpele reden, leg je hand er op, is dat ding gewoon echt heet, dan moet je hem koelen, is hij gewoon lekker warm dan is er niks aan de hand (alhoewel IBM's toch wel kunnen crachen als ze toch te warm worden).
Oud 10-09-2003, 22:38
Verwijderd
Allereerst kan het nooit kwaad om je harde schijf te koelen. Ook schijven die bekend staan als betrouwbaar en koel, leven langer als je ze actief koelt. Koeling is heel belangrijk voor harde schijven, en het is een lineair verband: hoe beter je je schijf koelt, hoe kleiner de kans op fouten. Dat is gewoon een feit.

De meeste moderne 7200-tpm schijven met één of twee platters kunnen in principe zonder koeling werken, als je voldoende ruimte hebt boven/onder de schijf zodat de lucht weg kan komen. De meeste drie-platter schijven (alle schijven van 160 of meer Gb en 120 Gb-schijven van sommige merken, waaronder Western Digital) kunnen beter wel actief gekoeld worden.

Ik heb zelf een 120 Gb-Western Digital 1200JB. Die werd behoorlijk warm in de standaard 3.5"-bay. Ik heb 'm met beugels vastgezet in een 5.25"-bay zodat er veel ruimte onder en boven is. Een gat in de voorkant van m'n kast gemaakt en daar een 80mm-casefan ingeschroefd, die precies over de schijf heenblaast. Hij wordt nu eigenlijk nooit voelbaar warm, eigenlijk alleen maar als ik écht schijf-intensieve dingen doe. Zonder actieve koeling werd hij dan eigenlijk echt te warm om nog makkelijk aan te raken.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 22:43
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Idd, als je zeker wil zijn dan koel je je HDD sowieso. Het kan zeker nooit kwaad iig.
Oud 10-09-2003, 22:44
Verwijderd
Precies. Een harde schijf heeft natuurlijk garantie, dus op zich wordt hij wel omgeruild als hij kapot gaat binnen de garantie. Maar dat risico wil ik niet lopen. Ik heb meer dan 200 Gb data in totaal op mijn schijven staan, en ik wil gewoon niet het risico lopen dat die verloren gaat. Dus doe ik er alles aan om de kans dat ze crashen in ieder geval zo laag mogelijk te houden.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 12:21
Verwijderd
Nou, als je schijf warmer gaat worden dan 55 graden zou ik serieus overwegen er een fannetje op te zetten. Anders lijkt 't me niet echt nodig, maar beter safe than sorry is een behoorlijk credo.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 13:03
Verwijderd
De temperatuur meten van je schijf is moeilijk. Sommige merken hebben geen temperatuursensor intern, en de SMART-status die de temperatuur aangeeft is ook niet altijd even bruikbaar. Mijn advies: zet er een langzaam draaiende casefan op. Een grote airflow is vaak niet eens nodig, als de warmte maar niet stil boven de schijf blijft hangen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 13:23
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-09-2003 @ 14:03:
De temperatuur meten van je schijf is moeilijk. Sommige merken hebben geen temperatuursensor intern, en de SMART-status die de temperatuur aangeeft is ook niet altijd even bruikbaar. Mijn advies: zet er een langzaam draaiende casefan op. Een grote airflow is vaak niet eens nodig, als de warmte maar niet stil boven de schijf blijft hangen.
SMART-gegevens lijken me toch wel plausibel, hoor. Vreemde zaak trouwens dat er nu nog steeds modellen uitkomen zònder SMART?

Maar je hebt gelijk, een heel zacht briesje is genoeg voor een forse temperatuurdaling. Een 8x8-fan op 5V zorgde al voor een daling van 13 graden hier. Nu zit die fan dan ook wel pal achter de schijven en blaast zo koele lucht over de HD's naar binnen, maar toch.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 14:01
Verwijderd
Ik vind het ook vreemd. Twee oudere schijven, een IBM Deskstar 60GXP en een Maxtor D740X, beide 40 Gb, kan ik perfect uitlezen. Die geven keurig hun temperatuur aan, alleen mijn nieuwe WD1200JB zegt er niets over.

Niet dat 't zo relevant is though. Ook al laat ik 'm 3 uur achter elkaar random seeks uitvoeren, hij wordt eigenlijk niet eens voelbaar warm
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 14:25
Tahvall
Tahvall is offline
hm, maar wat zou dan de meest geschikte plaats zijn om een koeler te plaatsen?
als ik onderin de kast een koeler plaats (daar is ruimte), en bovenin zitten de HD's, zou dat voldoende zijn?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Tahvall schreef op 11-09-2003 @ 15:25:
als ik onderin de kast een koeler plaats (daar is ruimte), en bovenin zitten de HD's, zou dat voldoende zijn?
Kun je 'm niet echt PAL voor je schijven zetten in de bracket?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:14
Tahvall
Tahvall is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 11-09-2003 @ 15:49:
Kun je 'm niet echt PAL voor je schijven zetten in de bracket?
Is zo'n koeler dan niet zo groot?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 15:45
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Tahvall schreef op 11-09-2003 @ 16:14:
Is zo'n koeler dan niet zo groot?
80 x 80 x 25 MM
In sommige kasten is daar speciaal ruimte voor, om voor je HDD's een casefan te plaatsen.
Oud 11-09-2003, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Tahvall schreef op 11-09-2003 @ 15:25:
Dat moet je zelf bepalen, maar je moet er rekening mee houden dat er airflow moet ontstaan. Dus niet alleen een ventilator die tégen de schijven aanblaast, maar een ventilator die ook weer verse, koude lucht kan aanzuigen. Anders ontstaat er nog steeds geen circulatie.

De beste manier om goeie airflow te creëren is, simpel maar doeltreffend, een paar grote gaten in je kast te zagen, bijvoorbeeld in het frontpaneel en in de achterwand, of op twee plekken in de bovenkant. Die gaten schuur je uit zodat er geen ijzervijlsel meer in achterblijft. In die gaten monteer je dan casefans van (bijvoorbeeld) 80x80 mm. Fan-guardje (zo'n metalen rooster, handig voor je vingers) erin, eventueel beetje bijwerken met lak of verf, en voilà.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 17:11
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-09-2003 @ 17:47:
Dat moet je zelf bepalen, maar je moet er rekening mee houden dat er airflow moet ontstaan. Dus niet alleen een ventilator die tégen de schijven aanblaast, maar een ventilator die ook weer verse, koude lucht kan aanzuigen. Anders ontstaat er nog steeds geen circulatie.
Overdruk (dus meer in dan out) is misschien niet altijd de meest efficiënte manier van koelen, maar als 't om alleen HD's gaat is het prima hoor.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 02:47
NocturaL
NocturaL is offline
j0,

Ik heb een keer mn Maxtor 80Gb 7200RPM opgeblazen door em 10 uur lang op een lan-party op een dikke 8mb/s te laten schrijven. Als je een normale 5400 of 7200 rpm schijf hebt hoef je em niet echt te koelen behalve als je er echt extreme dingen meedoet zoals dat.

Kind Regards,
NocturaL
Oud 17-09-2003, 11:39
Verwijderd
Citaat:
NocturaL schreef op 17-09-2003 @ 03:47:
Ik heb een keer mn Maxtor 80Gb 7200RPM opgeblazen door em 10 uur lang op een lan-party op een dikke 8mb/s te laten schrijven.
Wat deed je dan?

Volgens mij moet een schijf dat wel aankunnen...ik heb zelf ook wel eens zoiets gedaan, met mijn toenmalige Maxtor Diamondmax Plus 40 van 20 Gb. Ik moest een stuk of zeven wavefiles van 800 Mb op CD branden, maar ik wilde ze nog even bewerken in Goldwave. Dan gaat-ie dus werken met een spiegelkopie van 800 Mb en in totaal stond het zootje ook wel een uur of 5, 6 achter elkaar constant roodgloeiend.

Citaat:
Als je een normale 5400 of 7200 rpm schijf hebt hoef je em niet echt te koelen behalve als je er echt extreme dingen meedoet zoals dat.
Een 5400rpm schijf hoef je inderdaad eigenlijk nooit te koelen, maar een 7200rpm schijf kan best actieve koeling nodig hebben. Sommige behuizingen hebben onvoldoende ruimte in hun 3.5"-bays, zodat de warmte niet weg kan. Schijven hebben aan de onderkant, bij de platters, vaak een soort koelribben. Als die afgedekt worden is het wel handig om hem bovenop ook actief te koelen.

Overigens geldt voor harde schijven niet hetzelfde als voor processoren: 'als ze te heet worden merk je dat, dan worden ze instabiel'. Het is bij een schijf veel meer een glijdende schaal: hoe warmer hij wordt, hoe groter de kans op fouten. Ik zeg niet dat een hete schijf altijd stuk gaat, maar de kans dát een hete schijf sneller stuk gaat dan een koele is gewoon veel groter. En aangezien een 80-mm casefan op 7 volt geen geluid maakt, zie ik geen reden om hem níet actief te koelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten