Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Wil jij een verhalenwedstrijd op Letteren?
Jah! 69 88.46%
Nee. 4 5.13%
Misschien. 5 6.41%
Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2003, 22:03
Vlooienband
Vlooienband is offline
Bonjour!

D'r was laatst een idee over een verhalenwedstrijd, mij lijkt het wel wat. Hoe en wat zou uitgezocht moeten worden, maar het gaat erom dat je een verhaal schrijft, dat post of mailt en een winnend verhaal wordt uitgekozen.
Da's waar het om draait, bij een wedstrijd.
't Is een idee. Voelen we er iets voor?
Stem en motiveer!
Oud 26-07-2003, 22:14
Verwijderd
Jah!

Waarom: 't was mijn idee
Oud 26-07-2003, 22:19
Vlooienband
Vlooienband is offline
Alle eer gaat dan ook naar jou toe, krummel. *grin*

'k Ga voor jah, want het lijkt me leuk.
Oud 26-07-2003, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef op 26-07-2003 @ 23:19:
Alle eer gaat dan ook naar jou toe, krummel. *grin*
Woei! Thanx!

maar tis eigenlijk een beetje gejat van dansen op papier. Sst!
Oud 26-07-2003, 22:54
Kaas
Kaas is offline
fantastisch idee natuurlijk.
Ik schrijf niet, maar als lezer
sta ik achter deze wedstrijd
xx
Oud 27-07-2003, 10:06
Nieni
Nieni is offline
Misschien, ik ben (is heel persoonlijk ) ertegen om van alles een strijd te maken.
Oud 27-07-2003, 10:55
Verwijderd
Ik heb ook vóór gestemd, maar ik moet er wel meer over weten. Het mooiste zou zijn als een bepaald aantal woorden wordt gesteld, niet al te groot, omdat men anders niet meer kan kiezen. Bovendien vraag ik me af hoe de jury in elkaar gezet wordt. Lenen we een aantal mensen van buitenaf, of laten we alle forumgangers jureren? Ik weet niet of dat laatste een goed idee is, gezien hoe het met de boekbespreking ging (daar lezen we nu een boek wat het merendeel van de mensen niet leuk vind, omdat een aantal mensen langskwam, stemde en er verder niet meer naar omkeek, geloof ik).

LUH-3417
Oud 27-07-2003, 11:44
Tisch
Tisch is offline
Ja.

Dat is een leuk idee.
Aangezien talent zich ook na vier regels laat onderscheiden, lijkt me dat er niet al teveel woorden nodig zijn voor deze wedstrijd. Een verhaal van duizend woorden, zou ik voorstellen. Niet meer. Met dit aantal dwing je de schrijver goed na te denken over wat hij schrijft.

Hoe dachten jullie de jury te vormen?
Oud 27-07-2003, 11:59
Shadowme
Shadowme is offline
ik heb op jah gestemd en als er een verhalenwedstrijd komt, doe ik zeker mee
Oud 27-07-2003, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Tisch schreef op 27-07-2003 @ 12:44:
1. Aangezien talent zich ook na vier regels laat onderscheiden, lijkt me dat er niet al teveel woorden nodig zijn voor deze wedstrijd. Een verhaal van duizend woorden, zou ik voorstellen. Niet meer. Met dit aantal dwing je de schrijver goed na te denken over wat hij schrijft.

2. Hoe dachten jullie de jury te vormen?
1. Zoiets dacht ik ook.
2. Geen idee. Scim?
Oud 27-07-2003, 17:06
Tisch
Tisch is offline
ik doe alvast niet meer aan de wedstrijd, dus ik stel me onder voorwaarden beschikbaar om in de jury plaats te nemen (jeuj)
Oud 27-07-2003, 18:03
Breg
Breg is offline
ik heb ja gestemd, maar ik denk niet dat ik mee zal schrijven. Het is meer omdat ik het leuk vind om te lezen.
Oud 27-07-2003, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Tisch schreef op 27-07-2003 @ 18:06:
ik doe alvast niet meer aan de wedstrijd, dus ik stel me onder voorwaarden beschikbaar om in de jury plaats te nemen (jeuj)
Hiep hoi. Een medewerker in de jury!
Oud 27-07-2003, 20:47
lucy48
lucy48 is offline
Lijkt mij wel leuk
Oud 27-07-2003, 23:35
Vlooienband
Vlooienband is offline
geen idee. Het leek me handig om mensen van buitenaf te laten jureren.
misschien dat ieke zin heeft zoiets op touwen te zetten.
Oud 28-07-2003, 09:59
Tisch
Tisch is offline
Nou ja, als ik niet meedoe, ben ik van buitenaf, toch? Ik kan objectief een tekst lezen.
Oud 28-07-2003, 10:21
®Observer
®Observer is offline
Ik doe mee.
Oud 28-07-2003, 12:40
sublime
sublime is offline
vind het opzich wel een leuk idee, maar heb misschien gestemd. hangt van de opzet af...

mij lijkt het wel een goed idee de opzet van DoP te jatten; dus anoniem posten en dan een poll.... maar een evt jury vind ik ook wel best, al moet er wel goed bekeken worden wie daar in zou gaan zitten.

en anoniem posten vind ik van groot belang voor de objectiviteit van de beoordeleraars (<staat van niet in de dikke van dale )
Oud 28-07-2003, 13:23
oeski
oeski is offline
Lijkt me een leuk idee.
Al weet ik niet zeker of ik meedoe, ligt eraan of het me lukt een beetje behoorlijk verhaal ervoor te schrijven.
Oud 28-07-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Breg schreef op 27-07-2003 @ 19:03:
ik heb ja gestemd, maar ik denk niet dat ik mee zal schrijven. Het is meer omdat ik het leuk vind om te lezen.
idem
Oud 28-07-2003, 20:43
Verwijderd
Citaat:
sublime schreef op 28-07-2003 @ 13:40:
En anoniem posten vind ik van groot belang voor de objectiviteit van de beoordeleraars (<staat van niet in de dikke van dale )
Vind ik een goed punt.
En met een objectieve jury én een ledenjury, kan dat ook? bijvoorbeeld een jury en publieksprijs?
Oud 28-07-2003, 22:02
sublime
sublime is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 28-07-2003 @ 21:43:
Vind ik een goed punt.
En met een objectieve jury én een ledenjury, kan dat ook? bijvoorbeeld een jury en publieksprijs?
heel goed idee!!!! ik stem voor dit idee
Oud 29-07-2003, 08:32
Tisch
Tisch is offline
Ook bij anoniem posten is het mogelijk te zien wie schreef. Maar: mee eens, zodoende neem je vooroordelen weg.

Over jullie "objectieve" jury van buitenaf:
wie heb je in hemelsnaam in gedachte?
Oud 29-07-2003, 18:49
Verwijderd
Als iemand die zich niet bemoeid met de jurering zich opstelt als verzamelpunt, kan die alle verhalen binnen krijgen en posten onder zijn/haar eigen naam. Alleen de stijl kan dan nog verraden, maar misschien was dat juist de bedoeling. Bovendien is het onmogelijk voor een wedstrijd om te eisen dat je je stijl vermaskert.

LUH-3417 - Is vermaskeren een woord? Maskeren alleen is misschien al genoeg...
Oud 30-07-2003, 14:17
Anne
Anne is offline
Jaaa!

(gepikt van onze gedichtenwedstrijd? )
Oud 30-07-2003, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 30-07-2003 @ 15:17:
(gepikt van onze gedichtenwedstrijd? )
nogal. Vind je het erg?
Oud 30-07-2003, 21:05
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Kaas schreef op 26-07-2003 @ 23:54:
fantastisch idee natuurlijk.
Ik schrijf niet, maar als lezer
sta ik achter deze wedstrijd
xx
Oud 30-07-2003, 21:06
Anne
Anne is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 30-07-2003 @ 21:49:
nogal. Vind je het erg?
Nee hoor, helemaal niet.
Oud 30-07-2003, 21:09
Anne
Anne is offline
Even over hoe wij het op Dansen op Papier doen:

we hebben een mailadres geopend (dansenoppapier@hotmail.com, of iets dergelijks, ik weet het niet precies meer uit mijn hoofd, maar doet er niet toe). Op dit adres moeten alle gedichten binnen komen.
Daarna worden alle gedichten anoniem in een topic geplaatst, samen met een poll, en krijgt iedereen de gelegenheid zijn stem te geven, al dan niet met reactie.
Het gedicht met de meeste stemmen wint. En daarna worden de namen bij de gedichten bekend gemaakt.

Een objectieve niet-leden jury vind ik ook een goed idee, maar hoe wil je dat realiseren? Beter gesteld: wie wil er in een jury zitten? (die mag dan niet meedoen aan de wedstrijd, denk ik) En het moeten wel bekwame mensen zijn dan, die er een beetje verstand van hebben, anders kun je het net zo goed bij alleen maar de leden houden.

Vind ik.
Oud 30-07-2003, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 30-07-2003 @ 22:09:
Even over hoe wij het op Dansen op Papier doen:

we hebben een mailadres geopend (dansenoppapier@hotmail.com, of iets dergelijks, ik weet het niet precies meer uit mijn hoofd, maar doet er niet toe). Op dit adres moeten alle gedichten binnen komen.
Daarna worden alle gedichten anoniem in een topic geplaatst, samen met een poll, en krijgt iedereen de gelegenheid zijn stem te geven, al dan niet met reactie.
Het gedicht met de meeste stemmen wint. En daarna worden de namen bij de gedichten bekend gemaakt.

Een objectieve niet-leden jury vind ik ook een goed idee, maar hoe wil je dat realiseren? Beter gesteld: wie wil er in een jury zitten? (die mag dan niet meedoen aan de wedstrijd, denk ik) En het moeten wel bekwame mensen zijn dan, die er een beetje verstand van hebben, anders kun je het net zo goed bij alleen maar de leden houden.

Vind ik.
Helemaal mee eens.
Oud 30-07-2003, 21:35
Verwijderd
hoeveel mensen willen er daadwerkelijk gaan schrijven eigenlijk, of mag je dat niet zeggen ivm anonimiteit enzo?
Oud 30-07-2003, 21:56
Verwijderd
Ik denk dat een poll niet werkt. Komt voornamelijk door die Van Eeden-poll.

LUH-3417
Oud 31-07-2003, 11:23
Anne
Anne is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 30-07-2003 @ 22:56:
Ik denk dat een poll niet werkt. Komt voornamelijk door die Van Eeden-poll.

LUH-3417
Op DoP werkt het wel. Als je mensen verplicht laat motiveren op wie ze gestemd hebben en andere stemmen zonder motivatie verwijderd? Ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is.
Oud 31-07-2003, 11:23
Anne
Anne is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-07-2003 @ 22:21:
Helemaal mee eens.
Goh.
Oud 01-08-2003, 15:30
dark_poetry
dark_poetry is offline
Het lijkt me wel wat een wedstrijd.
Ik schrijf zelf alleen gedichten maar een wedstrijd is altijd leuk.
Heb ik meer te lezen.
Oud 02-08-2003, 12:13
Verwijderd
Jah!

Waarom? Omdat het leuk is verhalen te schrijven en te beoordelen. Dat anonieme idee van Anneee vind ik erg goed!
Oud 02-08-2003, 19:57
oeski
oeski is offline
Zijn er nog bepaalde regels?
(hoe lang, bepaald onderwerp etc.)
Oud 02-08-2003, 20:13
Shadowme
Shadowme is offline
Citaat:
oeski schreef op 02-08-2003 @ 20:57:
Zijn er nog bepaalde regels?
(hoe lang, bepaald onderwerp etc.)
Dat vroeg ik me dus ook af
Oud 02-08-2003, 21:16
Ieke
Ieke is offline
Ik wil het nog even met Scimmia precies doorspreken. Ik ben net terug van vakantie en ik denk dat er nog even meer besproken moet worden van het hoe. Ik heb enkele ideën, maar voor ik die hier wil opperren moet ik ze eerst met scimmia doorspreken.
Het heeft nu geen zin om al verhalen te gaan opsturen, eerst moeten er goede regels komen. Daarbij stel ik voor om het in te laten gaan na de schoolvakantie (De datum van sluiting iig ruim na de vakantie) Wel dat de regels eerder bekent zijn zodat je wel kan beginnen.
Voor een poll ben ik niet gezien de keuze van het boekbesprekingsboek. En dat voorstel met de stemmen weghalen is een vrij moeilijke zaak om het eerlijk te doen. (Wil er wel een uitleg voor geven, maar dat word een lang verhaal verwacht ik)
het zou wel even kunnen voor ik Scimmia op msn spreek, maar ik verwacht dat we in een week het wel uitgebreid hebben kunnen bespreken en ook wat uitgevoert. (Met juri, missischien dat ik een onparteidige juri kan verzieren, maar daar wil ik verder niets over kwijt, het is nog maar een idee)
Oud 03-08-2003, 18:52
Vlooienband
Vlooienband is offline
Ik heb geen flauw idee hoe we alles moeten regelen. marieke en ik regelen dat wel, toch? Anders kan er ook wel een niet forumbaas gezellig meehelpen. Denk ik. Of...
ach, we zien het wel. In ieder geval weet ik het nog niet.

ik weet overigens wel dat ik het behoorlijk eens ben met marieke´s reply hierboven.
Oud 04-08-2003, 10:45
Tisch
Tisch is offline
Ik werd een beetje afgeleid door de fouten die erin voorkwamen, eerlijk gezegd.

Ik las ergens het idee om zoveel verhalen als men wil per persoon te laten meedingen. Dat lijkt me, met het oog op de jury, niet echt een strak plan. Ik bedoel: wie ook deel uitmaken van de jury, ze zullen hoe dan ook een bloedhekel hebben om (bijvoorbeeld) vier verhalen per persoon te moeten lezen.

Wat krijgt de winnaar?

Waarom laat je niet iedereen die meedoet 5 euro inleggen?
Oud 04-08-2003, 11:26
Raakvlak
Raakvlak is offline
Hoe zien de regels er precies uit? Ik ben ook wel geinteresseerd.
Oud 04-08-2003, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Tisch schreef op 04-08-2003 @ 11:45:
Wat krijgt de winnaar?
Eeuwige roem? De eer?
Oud 04-08-2003, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 02-08-2003 @ 22:16:
(Wil er wel een uitleg voor geven, maar dat word een lang verhaal verwacht ik)
Ik wil die uitleg op zich wel horen...volgens mij is het nl wel mogelijk...hebben we op dop ook een keer gedaan. 't is wat werk, maar het is zeker wel mogelijk. Je moet duidelijke afspraken maken, dus bv. boven aan de reply op welke verhaal er gestemd wordt en niet vaag ergens halverwege of niet ofzo.

En waarom niet gewoon één verhaal per persoon...? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Oud 04-08-2003, 20:29
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 04-08-2003 @ 19:23:
Volgens mij is Ieke dislectisch, dat moet je haar dan maar niet kwalijk nemen.
Ja, dat klopt. Dank je En Roman dat wist je volgens mij best.

Leonoor: Ik verwijs nu alleen even naar de laatste boekbespreking. Daarbij hebben Katja en ik bij vorige besprekingen het verwijderen van stemmen gedaan, maar het werkt niet goed naar mijn mening. Daarbij kan het natuurlijk ook zijn dat er iemand stemt die voor het eerst op letteren komt (die we dus niet kennen) en om dat die stemmen weg te halen is ook weer niet leuk. Daarbij hebben we wel de rechten om de stemmen aan te passen, maar we kunnen niet zien wie er heeft gestemt. De eis om te replyen werk ook niet echt goed. Genoeg? Ik heb geen zin en tijd om nu een diepere en langere uitleg te geven.
Iig ben ik groot voorstander van 1 verhaal per persoon. Anders werkt het ook niet echt goed en de eventuele juri zal dat ook niet echt leuk vinden qua werk.

Inschrijfgeld is niet echt handig. Het zou voor mij (of Katja natuurlijk) heel veel geregel zijn en het geld zou moeten worden overgemaakt. Er is nooit een datum dat iedereen kan voor een meeting (voor het geld). Ik kan me goed voorstellen dat mensen hun bankgegevens niet kwijt willen. Ik of Katja zullen ze toch moeten zien en er zal een aparte rekening geopent moeten worden, want ik kan me ook voorstellen dat men niet wil dat het op 1 van onze rekeningen terechtkomt. (En dat heb ik zelf liever ook niet). Daarbij denk ik dat veel mensen niet zouden willen meedoen als er voor betaalt moet worden.

Over juri en misschien een soort prijs heb ik wel enkele ideën, maar die wil ik, zoals eerder gezecht, eerst met Katja bespreken. Sommigen zijn nogal gewaagt en het is de vraag of de mensen het willen (jullie en anderen). Ik moet er eerst over denken en het bespreken voor ik het wil zeggen. (Ik ben er voor mezelf niet klaar mee en het er helemaal mee eens (voor en nadelen afwegen ect) Sorry)
Oud 04-08-2003, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 04-08-2003 @ 21:29:
Leonoor: Ik verwijs nu alleen even naar de laatste boekbespreking. Daarbij hebben Katja en ik bij vorige besprekingen het verwijderen van stemmen gedaan, maar het werkt niet goed naar mijn mening. Daarbij kan het natuurlijk ook zijn dat er iemand stemt die voor het eerst op letteren komt (die we dus niet kennen) en om dat die stemmen weg te halen is ook weer niet leuk. Daarbij hebben we wel de rechten om de stemmen aan te passen, maar we kunnen niet zien wie er heeft gestemt. De eis om te replyen werk ook niet echt goed. Genoeg?
Voor die nieuwe leden staat het er bij, lezen ze het niet of houden ze zich er niet aan, tja, jammer dan. Dat vind ik iig geen geldige reden om het niet te doen.

Je kunt dan zien wie er heeft gestemd door de posts. En als iemand die moeite niet neemt, weer jammer. Je zou ook event. alleen de titel kunnen laten posten.

't is lastig, maar 't kan wel. Maar goed, jullie moeten het natuurlijk doen ed. Hoe wilden jullie het dan doen eigenlijk...? Met een jury lijkt mij bv. weer niet zo'n super plan... Misschien als het binnenkomt bij iemand die niet in de jury zit, zodat de jury niet weet van wie de verhalen zijn oid...maar ook dan... Lastig.

(De poll op dop werkt volgens mij best redelijk...)
Oud 04-08-2003, 21:22
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-08-2003 @ 22:00:
Voor die nieuwe leden staat het er bij, lezen ze het niet of houden ze zich er niet aan, tja, jammer dan. Dat vind ik iig geen geldige reden om het niet te doen.

Je kunt dan zien wie er heeft gestemd door de posts. En als iemand die moeite niet neemt, weer jammer. Je zou ook event. alleen de titel kunnen laten posten.

't is lastig, maar 't kan wel. Maar goed, jullie moeten het natuurlijk doen ed. Hoe wilden jullie het dan doen eigenlijk...? Met een jury lijkt mij bv. weer niet zo'n super plan... Misschien als het binnenkomt bij iemand die niet in de jury zit, zodat de jury niet weet van wie de verhalen zijn oid...maar ook dan... Lastig.

(De poll op dop werkt volgens mij best redelijk...)
Ik vind een poll gewoon niet lekker werken. Vooral omdat er ook discussies ontstaan en het soms erg moeilijk te volgen wordt dan. Met een van de eerdere boekbesprekingen hebben Katja en ik het heel strak geprobeert te doen en dat was werkelijk geen succes. We zijn heel lang bezig geweest, constand over msn overleggen ect. Via een +'je kan je wel zien wie waar op gestemt heeft, maar dat is iedere keer weer vragen en als je een stem verwijdert verwijder je de namen niet, dus er moet een volledige administratie op worden nagehouden. Persoonlijk vind ik het niet werken en het is alleen maar versterkt door de laatste boekbespreking. Ook als ik nu weer naar het aantal stemmen kijkt en naar wie er werkelijk in het topic over praat zit daat een verschil in van zo'n 15 mensen. (Hoewel het aantal stemmen op deze letteren poll me verbaast)
Van die nieuwe leden vind ik weer onzin. Stel dat ze hierdoor vaker op letteren gaan komen, het ontdekken. (Ik bedoel dus niet alleen nieuwe leden van het vorum, maar vooral nieuw letterenbezoenrs (Die dus al langer lid zijn)).
Over het hoe hul ik me nogmaals in stilzwijgen. Tish heeft gelijk, het is best iets gewaagt met 1 van mijn ideeën en daarom wil ik het eerst bespreken met Katja en als we het verwerpen is het van de baan. (Ook is het weer veel werk, maar wel weer interresant). Maar goed ik heb er meer. En of dat dan weer lukt als we het wat vinden is ook maar weer de vraag. Maar goed zodra we het hebben besproken en ideeën hebben doorgesproken en geperfectioneerd komen ze eerst hier voor ik er werkelijk wat mee ga doen. Morgen ga ik het uitgebreid op papier zetten zoat Katja het goed kan lezen en beoordelen.(Als ze haar pc niet weer verpast heeft met de Linux )

Tish: Ik zal meer vertellen zodra ik klaar ben sorry, ik was er van overtuigt dat ik het je wel vertelt heb en hier is het ook al geen groot geheim. Ik heb het zelfs een hele poos in mijn sign gehad.

Laatst gewijzigd op 05-08-2003 om 08:53.
Oud 05-08-2003, 10:13
Raakvlak
Raakvlak is offline
Voordat hier de discussie verzandt in het feit dat Ieke dyslectisch is (behoorlijk stom dat er speciale comments zijn om foutjes te verbeteren)...
In ieder geval.Er kunnen toch gewoon wat regels gemaakt worden. Het is geen besluit van de Europese Unie over chemische afvalverwerking.. het gaat maar over verhaaltjes....
zo van: minimaal zoveel woorden en toesturen binnen nu en ... maanden.

ik wil nog steeds graag meedoen.
en een meeting, omdat ik Scimmia wil ontmoeten.
Oud 05-08-2003, 10:19
Verwijderd
Als jullie maar ongeveer drie weken wachten met een sluitingsdatum, want dan ben ik pas terug van Canada.

Waar ook nog over te denken valt: mag alles of moet het verhaal over een bepaald thema gaan? Het eerste heeft als nadeel dat je een hoop oninteressante rommel krijgt die je in het tweede kan vermijden door mensen wat te sturen naar een boeiend onderwerp. Het tweede heeft alleen weer het nadeel dat het een huisvrouwenwedstrijd wordt die gaat over 'liefde', 'vriendschap' of 'jeugdleed'. Daar kan ik niet zo goed tegen.

LUH-3417
Oud 05-08-2003, 10:53
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 05-08-2003 @ 11:19:
Als jullie maar ongeveer drie weken wachten met een sluitingsdatum, want dan ben ik pas terug van Canada.

Waar ook nog over te denken valt: mag alles of moet het verhaal over een bepaald thema gaan? Het eerste heeft als nadeel dat je een hoop oninteressante rommel krijgt die je in het tweede kan vermijden door mensen wat te sturen naar een boeiend onderwerp. Het tweede heeft alleen weer het nadeel dat het een huisvrouwenwedstrijd wordt die gaat over 'liefde', 'vriendschap' of 'jeugdleed'. Daar kan ik niet zo goed tegen.

LUH-3417
We zorgen wel dat er ruim de tijd voor is ok? Verder kan er over regels ect nog heel wat gediscusieert worden, maak je geen zorgen het duurt nog wel even.
En dat andere punt, daar moet ook nog over gedacht worden...

Regels voor berichten