Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2003, 08:48
Fade of Light
Fade of Light is offline
Hallo, ik heb een al een tijdje het idee om een tijd lang met een blinddoek om te lopen, om zo mijn gehoor te verbeteren. Hoe snel merk je redelijke vooruitgang? Raak je het ook weer kwijt als je die blinddoek afdoet omdat je weer kan zien? Zo ja, hoelang duurt dat? HEeft iemand hier het ooit gedaan?

mja ik ben raar >:]
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 08:51
Quiana
Quiana is offline
--> L&G

Ik heb er geen ervaring mee, hoewel het me idd logisch
lijkt dat je zintuigen elkaar gaan compenseren
als er een (of twee ) uitval(len)t.

Hoe wil je dat gaan doen btw, de hele dag met blinddoek
lopen, of in dagdelen oid?

Laatst gewijzigd op 07-09-2003 om 08:58.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 09:06
AuForm
AuForm is offline
Wat gebeurt er dan met uw zicht? Ik weet dat mensen die een tijd niet meer gezien hebben (bv op de operatie aan het wachten zijn), zeer slecht zicht krijgen. Alsof je het contrast v/e tv op maximum set.
Als je uw zicht minder gaat gebruiken, kan de kwaliteit ervan verminderen, denk ik.

Ik heb een zeer scherp gehoor. Ik kan radios en tvs nog perfect horen als ze op 'mute' staan. Maar soms versta ik mensen niet, in luidruchte plaatsen. Als dat aan elkaar vasthangt, dan is scherp gehoor geen voordeel.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 11:46
Fade of Light
Fade of Light is offline
oops ik weet ook niet waarom ik dit op psychologie poste foutje

Ja ik wil ook de effecten weten die je met zicht gebeuren. Je gehoor moet vooruit gaan. Blinde mensen horen heel goed en hebben betere tast.

ik weet nog niet of ik hele dag met blinddoek ga lopen of slechts gedeeltelijk. Sowieso ebtekent het einde van computeren hehe (buuuh ) en het moet sowieso in de vakantie
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 13:10
Verwijderd
Maar wat ik nou niet snap.. wat wil je precies aan je gehoor verbeteren?

Je kan je gehoor wel trainen dat weet ik wel zodat je beter dingen hoort in muziek..
Maar wat is je doel van het verbeteren van je gehoor?
Of is het de ervaring die je er mee opdoet?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 13:23
Menahem
Menahem is offline
Ik denk dat je constant met die blinddoek moet lopen, en dat het dan alsnog erg lang duurt voordat je ook maar een beetje effect merkt...

Niet lullig bedoelt (opzich wel leuk idee) maar het lijkt me vrij kansloos.
Oud 07-09-2003, 13:57
Fade of Light
Fade of Light is offline
semyaz: die kans zit er idd in, en daaromd at ik eerst zo beetje rond ga vragen, voordat ik "voor niks" een tijd rondloop met een blinddoek:

Evatjuh: Je gehele gehoor. Onderscheidend vermogen, beter opvangen, etc.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 14:17
never mind
never mind is offline
mmm ga even langs de KNO-arts voordat je gekke dingen met blindoeken gaat doen. Die kan bijvoorbeeld buisjes in je oren zetten.

Ik vind je theorie van het compenseren van zituigen wel leuk bedacht maar denkt niet dat hij op lange termijn werkt, als je die blindoek weer afdoet zullen je oren waarschijnlijk weer "lui" worden...
Oud 07-09-2003, 14:42
ekki
ekki is offline
Je gehoor kun je niet verbeteren. Ik denk dat blinde mensen op een andere manier luisteren. Maar je kunt niet beter gaan horen ofzo. Je zenuwen gaan niet ineens meer prikkels doorgeven als je iets hoort of iets dergelijks.

Of bedoel je dat ook niet?
Oud 07-09-2003, 15:35
Nanaki
Nanaki is offline
Hier is onderzoek naar gedaan, heb dat ooit eens gezien op Discovery oid.
Dit was de uitkomst ongeveer:
Hersenen zijn plastisch, als er in de visuele schors een tijd geen visuele stimuli binnenkomen dan zal dit gebied beschikbaar worden voor tactiele en auditieve prikels. Met andere woorden, er is meer hersencapaciteit beschikbaar voor de andere zintuigen beschikbaar: die worden dus idd gevoeliger. Wat de duur is weet ik helaas niet meer (ik geloof een week), na verwijdering van de blinddoek werd de gevoeligheid onmiddelijk minder(oude niveau). De hersencapaciteit is immers niet meer beschikbaar Of het schadelijke gevolgen had voor het zicht van de proefpersoon weet ik ook niet meer zeker, volgens mij niet.
Oud 07-09-2003, 16:25
never mind
never mind is offline
Citaat:
ekki schreef op 07-09-2003 @ 15:42:
Je gehoor kun je niet verbeteren. Ik denk dat blinde mensen op een andere manier luisteren. Maar je kunt niet beter gaan horen ofzo. Je zenuwen gaan niet ineens meer prikkels doorgeven als je iets hoort of iets dergelijks.

Of bedoel je dat ook niet?
Als je een lui oog hebt doe je een pleistertje op je goede oog en dan moét je luie oog werken, anders ziet je lichaam niks.
De topicstarter dacht, ik heb luie oren, ik doe een doekje om mijn beide ogen en nu moeten mijn oren mijn ogen compenseren door harder te werken.

Volgens mij
Oud 07-09-2003, 16:58
ekki
ekki is offline
Ja, ik dacht al zoiets. Helaas zijn ogen en oren verschillend. Volgens mij kunnen oren zich wat dat betreft niet aanpassen, maar ogen wel. Ofzoiets. Ik weet ook niet precies eigenlijk, maar zoiets heb ik bij biologie geleerd.

Het werkt in ieder geval niet helemaal hetzelfde.

Het verhaal dat Nanaki vertelt klinkt redelijk logisch. Maar dan is het denk ik nog selectiever luisteren in plaats van dat je echt beter (en dus meer) hoort.
Oud 07-09-2003, 18:08
Fade of Light
Fade of Light is offline
het gaat niet om het verbeteren van je oren, maar om het verbeteren van het verwerkingsproces in de hersenen.

Nanaki: klopt, over plasticiteit heb ik zlef ook al gelezen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 19:23
Verwijderd
Ik denk dat je dat verwerkingsproces alleen kan verbeteren door het te trainen, maar ik heb geen idee hoe je zoiets zou moeten trainen...
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 20:33
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 07-09-2003 @ 20:23:
Ik denk dat je dat verwerkingsproces alleen kan verbeteren door het te trainen, maar ik heb geen idee hoe je zoiets zou moeten trainen...
weg zicht. Iets moet het overnemen. Tast en gehoor MOETEN dan wel werken. JE forceert dat ze meer meoten werken dan normaal. Dus train je ze.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 07-09-2003 @ 21:33:
weg zicht. Iets moet het overnemen. Tast en gehoor MOETEN dan wel werken. JE forceert dat ze meer meoten werken dan normaal. Dus train je ze.
Mja, ik denk dat dat weer weg gaat vallen wanneer je weer gaat zien... en 't lijkt me ook dat het lang duurt voor het eenmaal 'verfijnder' is...
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 23:05
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Nanaki schreef op 07-09-2003 @ 16:35:
Hier is onderzoek naar gedaan, heb dat ooit eens gezien op Discovery oid.
Dit was de uitkomst ongeveer:
Hersenen zijn plastisch, als er in de visuele schors een tijd geen visuele stimuli binnenkomen dan zal dit gebied beschikbaar worden voor tactiele en auditieve prikels. Met andere woorden, er is meer hersencapaciteit beschikbaar voor de andere zintuigen beschikbaar: die worden dus idd gevoeliger. Wat de duur is weet ik helaas niet meer (ik geloof een week), na verwijdering van de blinddoek werd de gevoeligheid onmiddelijk minder(oude niveau). De hersencapaciteit is immers niet meer beschikbaar Of het schadelijke gevolgen had voor het zicht van de proefpersoon weet ik ook niet meer zeker, volgens mij niet.
wat hij zegt
Oud 10-09-2003, 12:03
Mental Miracle
Mental Miracle is offline
je gehoor loopt iets terug maar niet veel alleen het duurt wel even om te trainen hoor (het is beter om je ogen te trainen vind ik)
Oud 11-09-2003, 22:39
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Ik denk dat je voor het verbeteren van je zicht en waarschijnlijk ook gehoor het beste hele snelle actiespellen kan gaan spelen

Voor zicht is in elk geval al aangetoond dat je sneller kleine details ziet, en wat ook zeker is is dat je hand / oog / oor coordinatie beter wordt

Duzz, doktersadvies: gamen

[edit]
Bovendien neem ik aan dat het je om het samenwerken van dit alles gaat?... De onderdelen werken bij elkaar nog altijd beter dan los van elkaar...
Oud 13-09-2003, 14:21
p-chez
p-chez is offline
Teveel naar Blind Fury gekeken? Of misschien Dare Devil?
Oud 13-09-2003, 20:20
beestje
beestje is offline
je kunt je gehoor niet echt verbeteren, het aantal cellen dat prikkels doorgeeft wordt niet groter, zeker niet als je al vrijwel uitgegroeid bent. Je kunt je gehoor uiteraard wel trainen, of het anders gebruiken, maar echt verbeteren kan niet
Oud 13-09-2003, 23:22
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
p-chez schreef op 13-09-2003 @ 15:21:
Teveel naar Blind Fury gekeken? Of misschien Dare Devil?
Neen, beide niet. Geboeid door de manier waarop blinden zichzelf coordineren is hetgeen mij dreef tot deze vraag.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 09:24
Upke
Upke is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 07-09-2003 @ 09:48:
Hallo, ik heb een al een tijdje het idee om een tijd lang met een blinddoek om te lopen, om zo mijn gehoor te verbeteren. Hoe snel merk je redelijke vooruitgang? Raak je het ook weer kwijt als je die blinddoek afdoet omdat je weer kan zien? Zo ja, hoelang duurt dat? HEeft iemand hier het ooit gedaan?

mja ik ben raar >:]
Hahaha jij hebt iets teveel tekenfilmpjes gekeken...
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 12:29
liefblondje85
liefblondje85 is offline
ik zal maar ff vertellen over mezelf. ik ben namelijk slechthorend en weet hoe het nou in elkaar zit! beter gaan horen door een blinddoke dragen is echt een flauwe kul. je zult ook niet es beter horen als je blinddoek draagt!
ik krijg binnenkort een spannende tijd. ik word dan geopereerd aan mn oren. er is een operatie zoals cochleaire implantaat! dat houdt in dat ik wat beter ga horen. ik hoor op dit moment nu 30% in het algemeen en verstaanbaar!
wel erg minder. als ik geholpen wordt ga ik 10 % meer horen of ik ga tot 90% procent horen. dat is echt een geweldige nieuws. nu maar ff afwachten wat t wordt!
groetjes ilse
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 12:42
AuForm
AuForm is offline
ipv geblinddoekt rond te lopen, stop propjes in je oren. Het zal je forceren om je gehoor te verscherpen, met een verkleinde kans op blauwe schenen en gekneusde knieen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 12:48
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik zou zeggen dat dan je zicht weer een beetje achteruit gaat omdat je gehoor weer beter word
lijkt mij tenminste logisch maar ja wie ben ik (weet het dus niet zeker)
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 15:35
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
AuForm schreef op 18-09-2003 @ 13:42:
ipv geblinddoekt rond te lopen, stop propjes in je oren. Het zal je forceren om je gehoor te verscherpen, met een verkleinde kans op blauwe schenen en gekneusde knieen.
hey, das een hele slimme tip

Liefblondje: waarom is het onzin? Vanwege eigen ervaringen (Die ook ngo eens subjectief zijn) ?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten