Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2003, 20:29
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Een school is verplicht een medezeggenschapsraad te hebben waar ook leerlingen in zitten.

Nu ben ik sinds kort ook lid van de MR op onze school, en vroeg ik me af of er nog meer forummers zijn die in een MR zitten of er misschien andere ervaring mee hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2003, 21:03
Verwijderd
Bij ons op school zit er 1 jongen in de Medezeggenschapsraad (het kleinste jongentje uit het leerlingenparlement ) en hij komt meestal met een paar punten ofzo die vanuit het parlement moeten worden besproken. Er word door de medenzeggenschapsraad geluisterd naar hem

*nutteloze post*
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 17:13
Verwijderd
De Wet op het Voortgezet Onderwijs verplicht middelbare scholen (vanaf een bepaald leerlingenaantal - of niet - dat weet ik niet zeker) een medezeggenschapsraad te hebben waarin zowel [personeel] als [ouders en leerlingen] vertegenwoordigd zijn.
Bij ons bestond personeel nog uit Onderwijzend Personeel en Onderwijs Ondersteunend Personeel, en tenminste één lid van de leerlingensubgeleding kwam uit de leerlingenraad.
Ik heb het 3,5 jaar gedaan, en hoewel mijn inbreng niet altijd zinnig of gegrond was, er werd meestal wel naar geluisterd.
Erg leuk en leerzaam en nog nuttig ook.
Maar binnenkort komt er volgensmij weer iets nieuws dat de MR afschaft en daarvoor in de plaats komen een Ondernemingsraad voor personeel en een Schoolraad voor ouders&leerlingen. Heeft als voordeel dat O&L niet bij alle oeverloze discussies over niet-lestaak-uren-toekenningen zitten, want daar hebben ze toch alleen maar adviesrecht in, maar heeft als nadeel dus dat ze daar hun zegje niet meer over kunnen doen.

Tjee wat een verhaal eigenlijk

Hope it helps,

Joost
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 17:56
brinta
brinta is offline
Ik doe Vavo, weet iemand of er daar ook aan Medezeggenschapsraden wordt gedaan?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 19:53
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
*up*

verder niemand??
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 20:37
Cgee
Cgee is offline
op onze school moeten we morgen stemmen op wie drin mag ofsow...een jongen uit mijn klas heeft zich kandidaat gesteld en nog iemadn uit Havo 4...ik heb dr zelf geen tijd voor...dus ik zal nooit in de MR komen te zitteu..
Oud 23-09-2003, 21:41
lucy48
lucy48 is offline
Ja, in de tweede zat ik in zoiets. Bij ons heette het leerlingenraad, maar meestal durfde ik niet echt wat te zeggen.
Er was altijd een lijstje met punten, waar dan over gepraat werd
Opzich had ik niet het idee dat het heel erg veel nut had, maar ik hield mij er dan ook niet echt intensief mee bezig, diegenen die dat wel deden waren er wel van overtuigd dat het nut had en misschien was dat ook wel zo.
Het ging meestal over dingen als: wat moet er met de binnentuin gebeuren, moeten er buiten stoelen en tafels geplaatst worden, moeten leerlingen hun pauze ook boven door mogen brengen en nog meer van dat soort regels die dan bediscussieerd werden.
Ook werden er wel eens nieuwe idee ingebracht en het ging geloof ik ook wel eens over schoolfeesten, maar ik heb er geloof ik maar een paar weken ingezeten
Oud 25-09-2003, 21:04
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Aha dat is al wat meer respons.

Nou mag ik even fijn een leerlingenraad opzetten....fijn hoe ga ik dat nou weer aanpakken
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 21:13
Chaucus
Chaucus is offline
Uit iedere klas 1/2 personen.
Zijn er misschien klassevertegenwoordigers ofzo?

Als de school groot is zal t anders moeten, maar k weet niet hoegrootje school is en hoeveel afdelingen die heeft
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 21:49
Verwijderd
Citaat:
Keyser Saus schreef op 25-09-2003 @ 22:04:
Aha dat is al wat meer respons.

Nou mag ik even fijn een leerlingenraad opzetten....fijn hoe ga ik dat nou weer aanpakken

ik weet niet of het voor de hele school is maar dan is vanuit iedere klas iemand wel heel erg veel!
Ik weet totaal niet hoe jou school is opgebouwt maar onze school is zo : A/C/D/E (afdelingen) elke afdeling heeft een groepje leerlingen van 12 personen dat wekelijks bij elkaar komt.. dat heet dan leerlingenraad. Vanuit de llnraad zitten er 2 mensen in het 'hogere' parlement. Wat ook meer schoolbreedse taken heeft.
Mgoed, dat is hoe het bij ons op school is gergeld.

Vorig jaar heb ik de afdelingsraad opgezet en dat heb ik als volgt gedaan:
1. alle mentoren een brief gegeven waairn stond dat als er mensen waren die intresse hadden uit een klas voor de lln raad ze zich dan en dan naar dat lokaal moesten begeven.
2. toen kwamen er uit iedere klas 1 of 2 mensen opdagen en daarmee heb ik start vergadering gedaan.
3. Vervolgens moest er de taken worden verdeeld, wat gaan jullie doen? wat word er van jullie verwacht? hoevaak komen jullie bij elkaar? wie is de voorzitter en ga zo maar door...
4. vervolgens liep het bij ons volledig in de soep

Laatst gewijzigd op 25-09-2003 om 21:51.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 12:52
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Hmm een brief naar elke mentor sturen is idd een idee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten