Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2003, 10:00
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Wat als de wereld om je heen maar door blijft draaien.
En voetstappen kan zetten op levenspaden,
die zijn geschreven met vrije hand.
Waarop kleurrijke sporen, het fijne leven vastleggen,
als vaste afdrukken, in een vruchtbare grond.

En een terugblik,
die ogen altijd wel weer laat vallen,
op de mooi gevormde stappen;
die vleugels vormen naar de toekomst.

Zij die de zon kunnen omarmen
en de stralen in glinstering tot hun ziel kunnen nemen,
leven in vrije vorm, kunnen leven in rust.

Maar in mij raast een wereld die stilstaat.
Ik ben verlamd geraakt in onzichtbare draden,
vol angst en verdriet.
Het donker omringt steeds,
en plaatst koude handen op mijn wezen.
Zo bang, want de nacht sluipt en rust, geluidloos in mij.
Ik ben vervreemd geraakt van een wereld,
waar ik ooit kon vliegen.

Ik huil en veeg zachtjes mijn gedachten weg
Maar elke traan tekent weer kringen,
en blijft drijven, in mijn verborgen wereld.
Alleen zijn in wezen, getekend
En ogen die kijken wel, maar niemand die het ziet
Niemand die Wezenlijk naar mij kijkt.

Ik heb dit schrijfseltje laatst geplaatst op letteren, als inleiding op een verhaal. Nou zit ik te twijfelen of ik het wel ga verwerken in(voor) een verhaal. Misschien dat ik dat later nog een keertje ga doen, maar ik wil het denk ik toch eerst als een gedicht/proza laten "gelden".Ik weet het nog niet. Ik was alleen benieuwd wat jullie er van vinden.(en nog een vraag naar jullie toe; vinden jullie het meer een gedicht/proza/toch een verhaal?)

Btw: Het is Niet Autobiografisch.(in zekere hoogte wel een klein beetje, maar dan meer iets van het verleden).
Maar goed, maakt ook eigenlijk niet uit, het gaat mij hier nu om de Technische kant.(Taalgebruik etc.).
Oud 21-09-2003, 11:28
lovetear
lovetear is offline
Het is in elk geval geen verhaal, de definitie van proza weet ik niet precies, maar ik dacht dat het een gedicht in verhaalvorm was. Dat vind ik dit ook niet.

Verder vind ik dit prachtig, van het taalgebruik tot de inhoud, alles eigenlijk, het gevoel dat ik krijg en het loopt ook nog erg fijn. Het enige wat ik iets minder vind is dat het niet in een regelmatige vorm staat, maar dat zeg ik ook alleen maar zodat ik toch nog iets van een verbeterpunt aanbreng. Ik vraag me af hoelang je erover hebt gedaan om dit te maken...

Echt heel mooi .
Oud 21-09-2003, 11:57
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
lovetear schreef op 21-09-2003 @ 12:28:
Het is in elk geval geen verhaal, de definitie van proza weet ik niet precies, maar ik dacht dat het een gedicht in verhaalvorm was. Dat vind ik dit ook niet.

Verder vind ik dit prachtig, van het taalgebruik tot de inhoud, alles eigenlijk, het gevoel dat ik krijg en het loopt ook nog erg fijn. Het enige wat ik iets minder vind is dat het niet in een regelmatige vorm staat, maar dat zeg ik ook alleen maar zodat ik toch nog iets van een verbeterpunt aanbreng. Ik vraag me af hoelang je erover hebt gedaan om dit te maken...

Echt heel mooi .

Hallo lovetear!

Bedankt voor je reactie, doet mij goed te lezen, dat het je aanspreekt en dat je het nader hebt bekeken!.

(ik kom er zelf ook nog niet echt uit, waar het nou onder valt)

Hoe bedoel je "dat het niet in een regelmatige vorm staat" precies?

Wat betreft de tijd die ik er aan heb besteed, moeilijk te zeggen. Het is geen questie geweest van 2 of 3 min i.g.. Ik denk al met al een half uurtje(??)(ook het nakijken en verbeteren etc). Ik weet het eigenlijk niet precies.*probeert moment weer terug te halen van het schrijven*...

...

Ik weet wel dat ik een zinnetje in mijn hoofd had en dat wou uitwerken. Dat uitwerken kostte even wat denktijd, toen ik er eenmaal "in zat", had ik het vrij snel af. Ik denk toch zo'n half uur...

Groetje,
Mariamne
Oud 21-09-2003, 15:57
xineof
xineof is offline
ooew deze is wel heel interessant!! kheb er dan ook even over gedaan voordat ik reageer, mijn excuses daarvoor . volgens mij is dit lyrische poëzie...tis wel een gedicht, maar toch in verhaalvorm denkik.

ten eerste vind ik het begin met 'wat als' erg mooi; dat geeft het meteen een mooie sfeer: door dit begin lees je het gedicht meteen op een hele ander toon vind ik; heel positief(ik kan het niet zo goed uitleggen). de rest van het gedicht is al even mooi: ik vind het echt prachtig geschreven...zo'n goede woordkeus en formulering... ik merk dat ik het niet echt als een gedicht lees; daardoor loopt het gewoon ook heel goed; ik struikel niet over bep. zinslengtes/lettergrepen,vandaar ook mijn gedachte dat het lyrische poëzie is. ik vind het heel leuk dat je Wezenlijk met een hoofdletter hebt geschreven, wat bedoel je daar precies mee? ik heb eigenlijk geen negatieve kritiek...ik vind hem gewoon prachtig en zeer knap geschreven!
Oud 21-09-2003, 16:05
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
xineof schreef op 21-09-2003 @ 16:57:
ooew deze is wel heel interessant!! kheb er dan ook even over gedaan voordat ik reageer, mijn excuses daarvoor . volgens mij is dit lyrische poëzie...tis wel een gedicht, maar toch in verhaalvorm denkik.

ten eerste vind ik het begin met 'wat als' erg mooi; dat geeft het meteen een mooie sfeer: door dit begin lees je het gedicht meteen op een hele ander toon vind ik; heel positief(ik kan het niet zo goed uitleggen). de rest van het gedicht is al even mooi: ik vind het echt prachtig geschreven...zo'n goede woordkeus en formulering... ik merk dat ik het niet echt als een gedicht lees; daardoor loopt het gewoon ook heel goed; ik struikel niet over bep. zinslengtes/lettergrepen,vandaar ook mijn gedachte dat het lyrische poëzie is. ik vind het heel leuk dat je Wezenlijk met een hoofdletter hebt geschreven, wat bedoel je daar precies mee? ik heb eigenlijk geen negatieve kritiek...ik vind hem gewoon prachtig en zeer knap geschreven!

Maakt niet uit, leuk dat je i.g. reageert. Wezenlijk met hoofdletter. Allereerst vanwege de nadruk er op.(maar daar was je waarschijnlijk zelf ook al achter gekomen). Qua betekenis...
Het hele verhaal, de hele inhoud draait eigenlijk wel om het "Wezen", het voelen van, ervaren, zien. Verder laat ik het nog even onbelicht...jullie hersencellen even laten kraken .

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Grtj.Mar.
Oud 21-09-2003, 20:06
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 21-09-2003 @ 12:57:
Hoe bedoel je "dat het niet in een regelmatige vorm staat" precies?
Ik bedoel dat er geen regelmaat is te ondekken in de lengte van de de regels of de strofes, maar dat is eigenlijk helemaal niet belangrijk, maar ik moet toch iets te klagen hebben he .

Een half uur is trouwens een stuk sneller dan ik verwacht had. Nu is het nog knapper...
Reageren

Regels voor berichten