Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb het grondwetsvoorstel gelezen.
Ik vind het een best redelijk werk, gezien de moeilijke omstandigheden. Het is werkelijk te hopen dat niet elk land alles gaat blokkeren om kleine details erin verwerkt te krijgen. Sigh.... In elk geval gaat het nog erg lang duren voordat er werkelijk sprake is van één Europa. Misschien had Hitler de oorlog moeten winnen; dan was Europa waarschijnlijk al veel verder geunificeerd. Bovendien was het Communsime onmiddelijk vernietigd, en had, als Hitler het samen met Japan tenminste slimmer aangepakt had, Amerika niet uit zijn internationale isolement getreden. Maar ja. |
![]() |
|
-Heh, natuurlijk deelt Jaap die mening; hij wil eveneens dat Nederland en dan vooral hijzelf achter de schermen een bemiddellende rol speelt; iets dat door zowel de VS als de Europese landen als positief beschouwd wordt.
Dat neemt niet weg dat het uiteindelijk de grote landen zijn die uiteindelijk bepaalde keuzes moeten maken. -Als zowel de Europese landen als de VS Jaap niet als een pion van de ander zien, maar van een iemand die wellicht "gemotiveerd" kan worden om de eigen belangen goed te beschermen, dan loopt ie het meestl kans om "baas" bij de NAVO te worden. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
k vind het wel logisch dat de stem van frankrijk of duitsland meer telt dan die van nederland. Deze twee landen herbergen veel meer mensen dan nederland. Ze vertegenwoordigen ook de mening van een veel grotere groep mensen.
Bush gebruikt ons Jan-Petertje ook alleen maar om Europa gespleten te houden in mijn ogen. Jan-Peter is de enige die zo dom is om kritiekloos te volgen. Jaap, probeert zich alleen een beetje in te slijmen voor zn baan. Het hangt niet alleen van de VS af of hij het word, maar ook van frankrijk, dus als hij nu even aardig tegen frankrijk doet en tegen de VS vergroot dat mooi zn kansen op een mooie goedbetaalde baan ![]() |
![]() |
|
Ik vind het een goede tactiek van Jaap...eentje die eigenlijk wel te prijzen valt. Het is zelfs zo dat ie zijn eigen voorkeuren niet verraad of iets dergelijks; hij bevestigt de realiteit, en spreekt op basis daarvan zijn eigen preferenties uit.
Waarschijnlijk zal die er nog voor beloond worden ook. Jullie moeten het verschil tussen woorden en daden neit vergeten. Door nu niks te zeggen over een mogelijke Nederlands stem, vergroot Jaap straks de kans op werkelijke "Nederlandse" inspraak (via de NAVO). |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Joostje: De Raad van Europa bestaat al. Die functioneert toch redelijk?
Bop: Ik denk eigenlijk niet, eerlijk gezegd, dat er veel democratisch verband bestaat tussen de de beslissing van de Nederlandse minister van Buitenlandse zaken in de Europese Raad van Ministers en de nauwelijks bestaande mening van 16 miljoen Nederlanders inzake complexe en vage kwesties met betrekking tot Europa. Het is, IMO, veel belangrijker dat de Europese leiders een gezamenlijk standpunt bereiken, zodat de eenheid bevordert wordt en Europa als 1 actor in de internationale politiek kan ageren. Wat voor nut heeft het nou om als Nederland zijnde vast te houden aan een niet bestaande "Nederlandse wil", die dan tot uitdrukking moet komen in nog meer stemmen in europese conventies, en nog veel meer oneingheid en gezeik. Een rol als bemiddelaar tussen grote landen is veel nuttiger. |
![]() |
||
Citaat:
Men streeft naar buitelandse politiek op Europees niveau, waarom zouden de nederlanders daar niet op een zelfde manier hun stem over mogen laten horen dan als dat niet het geval was? De keuze is voor mij eenvoudig: Of stoppen met die hele EU en de macht terug naar de afzonderlijke lidstaten. Of een democratische EU waarin elk land een eigen stem heeft, en waarin alle Europeanen mogen meebeslissen over het buitenland beleid. Mijn voorkeur gaat naar het eerste. Die hele Europese eenheid is een illusie. De meningen liggen nog veel te verdeeld om een echte eenheid mogelijk te kunnen maken. Juist de illusie dat Europa een is maakt Europa zwak. Ik zie liever het beeld van krachtige afzonderlijke stemmen van alle Europese landen dan het beeld van een 'grote versplinterde EU-stem' Dat is niks waard.
||
Citaat:
![]()
|
Hm,
Ik vermoed zelf dat er een wisselwerking bestaat tussen participatie enerzijds, en de mogelijkheid tot particpatie anderzijds. In andere woorden, om de democratie in Europa levend te houden, moet de overheid de burger de kans geven om niet alleen over Europa te lezen, maar ook, na goede voorlichting, in sommige gevallen, te laten beslissen. De belachelijk miniscule rol die Europe bijvoorbeeld inneemt in de verkiezingstijd is schandalig - het is deels de verantwoording van de politici om zelf met het initiatief te komen het onderwerp eens goed aan te snijden, ipv te doen alsof dat de mensen niet aangaat. Zo zou ook een referendum over de nieuwe grondwet denk ik juist een debat los krijgen en mensen aansporen om zich veel meer in Europa te verdiepen. Ik ben een groot voorstander van alle mogelijke initatieven om het volk met Europa als politiek concept in contact te krijgen. Daarnaast ben ik ook een voorstander van een verenigd Europa, omdat er eigenlijk geen alternatief bestaat, willen Europeanen tenminste nog iets te zeggen hebben in de wereld, en een goede economische basis ontwikkelen. Zonder eenwording zullen staten als Nederland of Denemarken helemaal vervallen in een leegte van machteloosheid en nutteloze zelfstandigheid; binnen de EU kunnen ze achter de schermen tenminste nog enige invloed uitoefenen. Ik realiseer me dat de tijd nog niet rijp is voor volledige eenwording, en dat we erop moeten letten het democratisch gehalte op pijl te houden. Daarom moeten de stappen naar eenwording niet te gehaast worden genomen, en moet het volk regelmatig betrokken worden bij de ingrijpende veranderingen.... |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
@ bob: het nederlandse volk is dom gehouden ? je bedoelt dat niemand zich er interesseert, op een paar studenten en politici na?? @ seb4: dat klopt wel ongeveer ja, een verenigd europa met een eenduidig buitenlands beleid is noodzakelijk om europa nog invloed te laten hebben op de wereld. het is alleen nogal lastig om dat te doen zonder een eigen europees departement voor BZ, omdat alle landen een ander buitenlands beleid nastreven. for the time being is het dus verstandig om de grote landen de dienst uit te laten maken (ook trouwens omdat ik het beleid van landen als duitsland en frankrijk een stuk beter vind dan het onze ![]()
|
Verwijderd
|
In principe gebeurt het toch al, zoals Seb4 zegt. Tot een goed uniform buitenlandbeleid kan echter alleen worden gekomen, als er grote unanimiteit bestaat over het te volgen beleid. Anders is dat beleid niet sterk genoeg en is het in feite weinig waard. Als je dat beleid zou democratiseren door het EP er een belangrijke stem in te geven, dan zou dat beter werken dan het overlaten aan de Raad van Europa (wel degelijk een EU-instelling), dat op basis van nationaliteit werkt. Het EP werkt op basis van politieke kleur, dus wat dat betreft is daarmee het gevaar weggenomen dat grote landen bepalen wat er gebeurt.
|
![]() |
||
Citaat:
Italie en GB blijven dan over. En als ik dat vergelijk met Frankrijk en Duitsland zullen die laatste twee winnen ![]() (overigens, nu we t toch hierover hebben: wat wordt onder groot verstaan? Aantal inwoners? Landoppervlakte? Economische macht? etc.)
|
LOL!
Ja, als je eerst twee landen, met gezamenlijk rond de 100 miljoen inwoners, doorstreept, dan zijn Frankrijk en Duitsland groter ja. Het gaat erom dat die 4 grote landen die voor de oorlog waren, gezamenlijk groter zijn (zowel in termen van landoppervlakte, inwoneraantal en economische macht) dan Frankreich en l'Allemagne. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Het is nog steeds relevant.
|
Kom op nou.
Italie is corrupt, hup streep er door. Lol. Zo kan ik ook; Frankrijk en Duitsland zijn het "oude europa". Ze tellen niet meer mee. Het gaat er naturlijk om dat het blok Frankrijk-Duitsland mindere prestaties levert dan Italie, Spanje, Polen en de Uk bij elkaar. Zoek maar op in de CIA world factbook. Joostje: Met italie erbij 200 miljoen. |
![]() |
|
Italie IS corrupt.
Maffia leeft er nog steeds en Berlusconi heeft vele touwtjes in handen. Als Loekasjenko van Wit-Rusland niet zo erg was, zou t me niet verbazen als ze Berlusconi de dictator van Europa zouden noemen ![]() Maar nogmaals: wanneer behoort een land tot 1 van de grootste van Europa?
||
Citaat:
Of de diverse regeringen ook de meningen van de bevolking vertegenwoordigden op dit gebied, is een andere vraag :/ Europa heeft in totaal trouwens 726 miljoen inwoners.
Laatst gewijzigd op 08-09-2003 om 10:48. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
4:1 Dat is de reeële verhouding. |
![]() |
||
Citaat:
Je moet er in nederland echt even moeite voor doen om iets over 'ons toekomstige europa' te weten te komen. En dat vind ik verkeerd.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Tuurlijk, de vraag is, zoals ik al zei, of de BEVOLKING ook de oorlog steunden.
|
Joost: Oost Rusland is geen deel van Europa.
Bop: Tussen die twee idealen (1, een sterk, Verenigd Europa en 2, een democratisch Europa) bestaat inderdaad een vorm van spanning. Beide zijn (nog) geen realiteit. Toch zou ik een demcoratisch, verenigd Europa willen zien. Op dit moment zou meer democratie in de EU echter hoogst waarschijnlijk een vertraging van het eenwordingsproces als gevolg hebben. Het is dus blijkbaar niet of nauwelijks mogelijk deze twee idealen tegelijkertijd te bewerkstelligen. Daarom ben ik niet tegen het door elites van bovenaf o leggen van bepaalde Europese samenwerkingsvormen; als dat allemaal goed geregeld is, kan uiteindelijk werkelijke democratie ingevoerd worden. Voorlopig echter moet het volk dus genoegen nemen met een kleinere rol; maar wel eentje die beduindender is dan wat we nu hebben; anders loop je het risico dat er een anti-Europa sfeer ontstaat; wat op de lange termijn ook de van de Europese samenwerking bedreigt, en dus het ideaal van een verenigd en democratisch Europa onderuit haalt. Samenvattend: Het volk moet een voorlopige, beperkte rol krijgen in Europa, waarbij ze in staat worden gesteld bepaalde voorkeuren duidelijk te maken, maar niet met een enkele verkiezing het gehele proces van integratie kunnen blokkeren.... Uiteindelijk kan er steeds meer plaats gemaakt worden voor werkelijke democratie....al kan dat nog heel lang duren....maar die prijs ben ik bereid te betalen... |
![]() |
|
|