Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2003, 18:24
murwari
murwari is offline
Heeft een ronde vorm van een vissekom invloed op het gedrag en het welzijn van de vis? Ik hoorde een keer ergens dat je in een ronde vissekom een voorwerp moet plaatsen zodat de vis een 'hoekje' heeft oid.

weet iemand meer?
Oud 18-08-2003, 18:28
Its_Just_Me
Its_Just_Me is offline
Vissen hebben toch maar een geheugen van een paar seconden? (is mij verteld)
Dus dan zou ik zeggen: maakt niet uit.

of is dit een hele domme reply?
Oud 18-08-2003, 18:52
XLerator
XLerator is offline
Ja best wel.
Goudvissen in een vissenkom hebben een heel kort, en enorm onaangenaam leven. Het is fout om te zeggen van "ach ze hebben een kort geheugen DUS is het niet erg."
Goudvissen in de natuur of met een goeie verzorging en natuurlijke leefomgeving kunnen wel 20 tot 40 jaar worden.
Vissen in een vissenkom gaan hooguit enkele weken mee.
Dat zegt toch wel hoe ontzettend fout het is om zo`n klein kommetje te 'gebruiken'
Oud 18-08-2003, 19:02
AlopiA
AlopiA is offline
mijn goudvis leeft al zijn hele leven in een "kleine" ronde vissenkom en die is nu een jaar of 6, 7..dus dat ze maar een paar weken oud worden is onzin.
Oud 18-08-2003, 20:03
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 18-08-2003 @ 20:02:
mijn goudvis leeft al zijn hele leven in een "kleine" ronde vissenkom en die is nu een jaar of 6, 7..dus dat ze maar een paar weken oud worden is onzin.
Dat is geen onzin! het is wetenschappelijk bewezen. Ze leggen niet altijd meteen na een paar weken het loodje, maar leven wel aanzienlijk korter dat vissen die in een echt aquarium worden gehouden! verder moet je een goudvis nooit in een ronde kom doen. het licht en de beelden worden helemaal vervormd waar de goudvis behorlijk gestresst van kan raken. een rechthoekig aquarium met een inhoud van (minstens!) 20 liter is het beste.
Oud 18-08-2003, 21:20
annetjuh
annetjuh is offline
iemand die van dieren houdt geeft zijn dier de ruimte en aandacht.
Een echte dierenvriend laat ze waar ze horen te wonen en laat ze verder met rust.
Oud 18-08-2003, 22:36
kees17
kees17 is offline
Een vis in een ronde vissenkom zwemt rondjes en een vis in een rechthoekige bak zwemt rechthoekjes, zo simpel is het.

Ik zelf heb ooit een goudvis in een ronde kom gehad, een paar jaar lang zelfs. Maar later heb ik een bak gekocht voor hem met 20 liter water er in en wat meer vissen er bij. Deze vis is toen nog een paar jaar ouder geworden en is gestorven aan een onnatuurlijke dood(werdt geelectorniseert door kortsluiting in het filterpompje). Als een bak rond of vierkant is maakt niks uit alleen een vissen kom is bol en hier door is het wateroppervlakte kleiner en kunnen schadelijke gassen niet makkelijk uit het water komen en zuurstof komt niet makklijk in het water(lucht happen van vissen)
Oud 19-08-2003, 12:46
Ace*Dusty
Ace*Dusty is offline
heb je al eens in een glazen en ronde schuifdeur gestaan waar licht op schijnt??

het spiegelt alle kanten op en zo zit het ook in een vissenkom..

beestje is echt ongelukkig in een ronde kom
Oud 19-08-2003, 12:52
Sweet Serenity
Sweet Serenity is offline
Citaat:
Ace*Dusty schreef op 19-08-2003 @ 13:46:
heb je al eens in een glazen en ronde schuifdeur gestaan waar licht op schijnt??

't beestje is sowieso ongelukkig in een kom.

maar ik zou ook een hele grote rechthoekige bak nemen met speeltjes, enkele andere vissen,..........................
Oud 19-08-2003, 12:59
DeGexxte
DeGexxte is offline
Mijn sluierstaart ziet er anders altijd erg tevreden uit.

Hij zit ook in een ronde kom, maar is altijd heel relaxed. Ik zie hem 's avonds wel eens lekker ravotten met z'n maatje...

Ze zijn al 11 jaar bij elkaar dus....
Oud 19-08-2003, 13:44
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
DeGexxte schreef op 19-08-2003 @ 13:59:
Mijn sluierstaart ziet er anders altijd erg tevreden uit.
Heeft ie een big smile op z`n snoet? Lacht ie veel? Ligt ie lekker te fluiten?
Nee, hoe kan je nou zien of ie tevreden is.
En bij twijfel kies je toch voor het welzijn van de vis, en niet voor het plezier van jezelf?
Oud 19-08-2003, 20:44
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
XLerator schreef op 19-08-2003 @ 14:44:
Heeft ie een big smile op z`n snoet? Lacht ie veel? Ligt ie lekker te fluiten?
Nee, hoe kan je nou zien of ie tevreden is.
En bij twijfel kies je toch voor het welzijn van de vis, en niet voor het plezier van jezelf?
Helemaal mee eens. Vissen zijn niet van die gevoels-ringen, ze verkleuren niet als hun humeur veranderd, en laten dat ook niet op een andere manier merken, hoe graag wij dat ook zouden willen.
Oud 19-08-2003, 21:20
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 19-08-2003 @ 21:44:
Helemaal mee eens. Vissen zijn niet van die gevoels-ringen, ze verkleuren niet als hun humeur veranderd, en laten dat ook niet op een andere manier merken, hoe graag wij dat ook zouden willen.
Als ze ongelukkig zijn word hun huid/schubgeval doorzichtig, je kunt het dus wel zien. Mijn vis heeft daar allemaal geen last van. Hij leeft nu dus 6/7 jaar in een ronde kom, zijn huid is gewoon, dus niet doorzichtig. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je hem niet midden in de volle zon zet. En je moet hem natuurlijk eten geven en de kom regelmatig schoonmaken. Ik heb nog nooit last gehad met goudvissen in een ronde kom, ze worden altijd minstens 10 jaar. Dus dat wetenschappelijk bewezen geblaat gaat lang niet altijd op. Het komt doordat mensen vissen in een te kleine bak, midden in de zon zetten, dat ziet er namelijk idd leuk uit (schittering van het zonlicht op het water) maar de vis wordt hierdoor gekookt en krijgt te weinig zuurstof. Als de vis dan in een ronde kom zit, krijgt hij nog minder zuurstof. Ja, dan zou ik ook snel doodgaan ja..
Oud 20-08-2003, 20:00
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Ik heb gelezen dat ronde kommen niet goed zijn, omdat veel vissen er blind in worden (= doodgaan), maar ik zou zowiezo nooit een ronde kom nemen. Volgens mij kan het nooit zo groot zijn om er een voor de vis(sen) leefbaar milieu er in te creeren.
Oud 20-08-2003, 22:03
XLerator
XLerator is offline
Bennik nou *hips* dronkeh offeh zie ik gewoon dubbel?

Enneh AlopiA, als jij echt wil denken dat jouw vis een fijn leven heeft in zo`n ronde vissenkommetje, doe dat dan maar.
Ik vind het alleen behoorlijk naïf.
Oud 21-08-2003, 19:48
N*A*Shezbaernon
Citaat:
XLerator schreef op 20-08-2003 @ 23:03:
Bennik nou *hips* dronkeh offeh zie ik gewoon dubbel?
Eh

Internet was een beetje mijn geduld aan het testen
Oud 23-08-2003, 08:35
AlopiA
AlopiA is offline
Natuurlijk is dat beest gelukkiger in de vrije natuur, natuurlijk!
Maar deze goudvissen zijn nou eenmaal gefokt voor gevangenschap! Dacht je echt dat jou hamster het leuk vind in die kooi? Dacht je dat een hond niet veel liever zonder lijn loopt?
Dacht je dat een paard niet veel liever gallopeerd in de vrije natuur dan achtjes loopt met een mens op zijn rug? Alle beesten in gevangenschap leven veel liever in de vrije natuur. Waar ik het alleen niet mee eens ben, is dat goudvissen na een paar weken al dood gaan van ellende in een ronde kom..Want dat is gewoon niet waar.
Oud 23-08-2003, 17:32
kees17
kees17 is offline
Citaat:
Ace*Dusty schreef op 19-08-2003 @ 13:46:

Tja, je moet z'n kom ook niet in de zon zetten. Water warmt op, dus de zuurstof verdwijnt uit het water en het leven van de goudvis is over.
Oud 23-08-2003, 21:21
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 23-08-2003 @ 09:35:
Natuurlijk is dat beest gelukkiger in de vrije natuur, natuurlijk!
Maar deze goudvissen zijn nou eenmaal gefokt voor gevangenschap! Dacht je echt dat jou hamster het leuk vind in die kooi? Dacht je dat een hond niet veel liever zonder lijn loopt?
Dacht je dat een paard niet veel liever gallopeerd in de vrije natuur dan achtjes loopt met een mens op zijn rug? Alle beesten in gevangenschap leven veel liever in de vrije natuur. Waar ik het alleen niet mee eens ben, is dat goudvissen na een paar weken al dood gaan van ellende in een ronde kom..Want dat is gewoon niet waar.
Hohoho, mijn hamster?? Mijn hond? Dat is lullig, nu beschuldig jij mij van dingen die ik niet doe.
Ten eerste zou ik nooit, maar dan ook nooit, een dier nemen dat in een hok moet. Wij hebben katten die vrij rond lopen. Zowel binnen als in onze tuin en de tuinen van de buren etc.
Ik zou alleen een hond nemen als de omgeving dat toelaat, dus of buitenaf of op een boerderij.
In de stad vind ik dat ook fout.
Het is ook het mooist om paard te rijden in de bossen of op het strand, ergens anders hoeft van mij niet, en dat zie je ook amper dus dat is ook onzin. Alhoewel het met maneges/lessen wel gebeurd, en dat vind ik ook fout.
En zo vind ik dat vissen helemaaal niet in een ronde kom hoort.
100% natuurlijk leven kan ook niet meer, en als je van elkaar kan genieten en elkaar respecteerd en daarbij beide een fijn leven hebt, dat is toch het mooiste wat er is?
Wij hebben ook geen 100% perfect leven, dat kan ook niet meer. Maar er zijn gewoon grenzen. Een vis in een kom, een koe in een stal, een kip in een legbatterij, een hamster in een hok, dat zijn dingen die enorm fout zijn. Die beesten hebben een rot leven. En daar gaat het om.
Een koe in de wei, een paard die mensen vermaakt, honden in een mooi gebied, die leven wel in gevangenschap, maar die hebben nog een heel prettig leven. En dáár gaat het mij om.
Oud 24-08-2003, 09:59
kees17
kees17 is offline
Citaat:
XLerator schreef op 23-08-2003 @ 22:21:
Hohoho, mijn hamster?? Mijn hond? Dat is lullig, nu beschuldig jij mij van dingen die ik niet doe.
Ten eerste zou ik nooit, maar dan ook nooit, een dier nemen dat in een hok moet. Wij hebben katten die vrij rond lopen. Zowel binnen als in onze tuin en de tuinen van de buren etc.
Ik zou alleen een hond nemen als de omgeving dat toelaat, dus of buitenaf of op een boerderij.
In de stad vind ik dat ook fout.
Het is ook het mooist om paard te rijden in de bossen of op het strand, ergens anders hoeft van mij niet, en dat zie je ook amper dus dat is ook onzin. Alhoewel het met maneges/lessen wel gebeurd, en dat vind ik ook fout.
En zo vind ik dat vissen helemaaal niet in een ronde kom hoort.
100% natuurlijk leven kan ook niet meer, en als je van elkaar kan genieten en elkaar respecteerd en daarbij beide een fijn leven hebt, dat is toch het mooiste wat er is?
Wij hebben ook geen 100% perfect leven, dat kan ook niet meer. Maar er zijn gewoon grenzen. Een vis in een kom, een koe in een stal, een kip in een legbatterij, een hamster in een hok, dat zijn dingen die enorm fout zijn. Die beesten hebben een rot leven. En daar gaat het om.
Een koe in de wei, een paard die mensen vermaakt, honden in een mooi gebied, die leven wel in gevangenschap, maar die hebben nog een heel prettig leven. En dáár gaat het mij om.
Heb jij ooit weleens bij na gedacht waarom boeren hun koeien steeds vaker in de stallen houden, dit komt namelijk door die lullige milieuregels, zoals de minas en dergelijke.
Oud 24-08-2003, 23:37
Verwijderd
Citaat:
Ze mag niet in een ronde kom, anders wordt je vis gek!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 15:31
Rissie
Rissie is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 18-08-2003 @ 21:03:
Dat is geen onzin! het is wetenschappelijk bewezen. Ze leggen niet altijd meteen na een paar weken het loodje, maar leven wel aanzienlijk korter dat vissen die in een echt aquarium worden gehouden! verder moet je een goudvis nooit in een ronde kom doen. het licht en de beelden worden helemaal vervormd waar de goudvis behorlijk gestresst van kan raken. een rechthoekig aquarium met een inhoud van (minstens!) 20 liter is het beste.

Cker wel onzin!! Mijn vis is nu oowk 2 1/2 jaar, en hij heeft oowk niet de grootste kom van de wereld!! Duz dat verhaal van jouw is een beeeetje onzin
Oud 28-08-2003, 19:55
N*A*Shezbaernon
Citaat:
Rissie schreef op 28-08-2003 @ 16:31:
Cker wel onzin!! Mijn vis is nu oowk 2 1/2 jaar, en hij heeft oowk niet de grootste kom van de wereld!! Duz dat verhaal van jouw is een beeeetje onzin
Denk je werkelijk dat een vis significant genoeg is en bewijst dat het onzin is ? Dacht het niet. Bovendien leven goudvissen best lang, dus die 2,5 jaar is niet zo heel veel.
Oud 28-08-2003, 21:57
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
Rissie schreef op 28-08-2003 @ 16:31:
Dan moet je vooral de helft overslaan hier en vooral de feiten niet lezen. Vissen leven normaliter 20 tot 40 jaar lang.
En jij vindt 2,5 jaar lang? En dan nóg, het gaat ook om de kwaliteit van het leven, en niet alleen om de kwantiteit (lengte).
Oud 30-08-2003, 14:59
murwari
murwari is offline
Even dit:
Het is dus niet mmijn vis en hij blijt in de ronde kom. Nou is een bijkomende vraag hoe maak je het leven van dat visje zo optimaal mogelijk, mijn vraag eerder was dus bv ook al; een voorwerpje in de ronde vissekom plaatsen, maakt dat wat uit voor de vis?
Oud 25-09-2003, 08:39
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
murwari schreef op 30-08-2003 @ 15:59:
Even dit:
Het is dus niet mmijn vis en hij blijt in de ronde kom. Nou is een bijkomende vraag hoe maak je het leven van dat visje zo optimaal mogelijk, mijn vraag eerder was dus bv ook al; een voorwerpje in de ronde vissekom plaatsen, maakt dat wat uit voor de vis?
Dan kan hij schuilen en zal zich wel fijner voelen lijkt mij.
Oud 25-09-2003, 09:07
Qimm
Qimm is offline
Je moet gewoon geen vis nemen, zijn toch stomme huisdieren ja kan ze niet eens lekker knuffelen.
Vis blij, en jij neemt gewoon een hond
Oud 25-09-2003, 15:34
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
ik heb weleens een vis gehad in een vissenkom zo'n klassieke vissenkom, en nog een redelijk kleine ook. Ik heb daarna besloten een aquarium te nemen en daar dat beest ingezet en later in de vijver... helaas is hij toch doodgegaan reden onbekend, maar hij was zeker meer als 7 jaar oud geworden.

ik heb later ook nog vissen gekregen voor die vissenkom zo'n sluierstaart, die was echt helemaal gek geworden hij reageerde niet meer zelfs niet als je het glas aantikte ofzo, hij bleef alleen maar verstijft liggen en zelfs wanneer je de kom verschoonde deed hij dat, soms bewoog ie ineens in een reflex ofzo maar daarna was hij weer zo stil, later gewoon hij nauwelijks meer hij at ook niet meer, en was hij zo goed als dood.

dat die beesten gek worden in zo'n kom geloof ik dus meteen maar sommige zijn er echt minder gevoelig voor, ik heb 2 van die vissen gehad die de pijp uitgingen, die ene niet maar dat was een gewone standaard goudvis. Later heb ik alleen nog vissen gehad in een aquarium bij me toen nog jonge schildpadden, dus dat overleefde ze wel. Nu heb ik helemaal geen vissen meer en alles in de vijver gezet dat is wel beter vind ik stuk diervriendelijker
Oud 25-09-2003, 15:36
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
XLerator schreef op 28-08-2003 @ 22:57:
Dan moet je vooral de helft overslaan hier en vooral de feiten niet lezen. Vissen leven normaliter 20 tot 40 jaar lang.
En jij vindt 2,5 jaar lang? En dan nóg, het gaat ook om de kwaliteit van het leven, en niet alleen om de kwantiteit (lengte).
gelijk heb je maar het probleem is dat de meeste mensen die vissen daar gewoon in hebben zitten als decoratie, net als de sluierstaarten bij de chinees die beesten drijven gewoon boven maar elke week hebbe ze gewoon nieuwe, ze doen gewoon alsof het bij het interieur hoort ofzo die beesten hebben ook een leven
Reageren

Regels voor berichten