Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2004, 10:55
Mother Earth
Mother Earth is offline
Bij mij op school kan je als je in de vierde zit, je opgeven als 'leerlingmentor'. Dat betekent dat je eerste klassers helpt: je gaat mee met de wendagen en ze kunnen ook nog later in het jaar naar je toe komen met vragen enzo.
Nou ben ik natuurlijk niet de enige die dit leuk lijkt, dus meot er gekozen worden. Volgens mij moet je dan een blaadje invullen met de reden waarom juist jij leerlingmentor wilt worden.
Mijn vraag is: is er bij jullie ook op school zo iets geregeld? En wat voor reden zou jij invullen (als jij het ook zelf zou willen)?

Ik ben benieuwd
Oud 13-03-2004, 11:01
Verwijderd
Op de laatste middelbare school waar ik zat hadden ze dat ook (alleen noemden ze het daar plusmentoren), maar daar werden de leerlingen gekozen. Bij mijn zusje op school hadden ze iets soortgelijks, maar dat was meer dat bovenbouw leerlingen als 'praatpaal' fungeerden...daar was niet zo'n animo voor.

Wat mijn reden zou zijn...'k zou het niet weten. Misschien iets in de richting van dat ik nog wist hoe 'verloren' ik me voelde als brugger (niet waar, maar goed, klinkt wel lekker zielig ) en dat ik graag wilde weten hoe het in de hogere klassen was en hoe die mensen de brugklas hadden ervaren en dat je nu je eigen ervaringen kunt vertellen ofzo.

Wat is jouw reden?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 11:21
AML_16
AML_16 is offline
hangt er soms zoŽn briefje op de gele deur richting lokaal 015 016 en de lerarenkamer?Dan ken ik jouw school vrij goed
Maar bij ons werven ze dus ook van die mensen
het lijkt misschien leuker dan het is, maar het ligt vooral aan de klas denk ik
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 13:23
alpha
alpha is offline
Ah dat lijk mij nou leuk, maar dat hebben ze niet bij ons. Tijdens de open dagen en wanneer de derde klassers een profiel moeten kiezen enzo zijn er leerlingen uit de bovenbouw die helpen, maar dit is voornamelijk om de uren die je ervoor krijgt.

Je zou als reden kunnen opgeven dat dit misschien een mooie oefening is voor wat je later wil gaan doen? PABO oid. En natuurlijk gewoon omdat je het leuk vind kinderen onder je hoede te hebben die je wat kunt leren, die je kan helpen de eerste jaren van de middelbare school door te komen. Omdat je natuurlijk weet hoe dat in het begin is.
Oud 13-03-2004, 14:49
Verwijderd
bij mij op school kan het ook. ik heb gesolliciteerd dmv een brief moest het. ik zei ik wil de leerlingen het gevoel geven dat ze veilig zijn op school en ze met plezier kennis laten maken.
ik ben niet aangenomen. ik had waarschijnlijk de rest nietgoed geschreven.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 13:32
Verwijderd
Bij mij op school hebben ze wel tutorschap. Dan ben je een soort mede mentor. Dit kan je worden vanaf de 4e geloof ik als je het wil..
Ik zou zelf als ik tutor zou willen worden invullen dat ik bezig ben metmijn vervolgopleiding en ik erover twijfel om docent te worden dus dan kan ik alvast kijken hoe ik het vind e.d
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 13:40
kimms
kimms is offline
Ik ben leerlingenmentor geweest toen ik in 5V zat. Bij ons was het zo geregeld dat elke eersteklasmentor zelf 2 leerlingenmentoren uitkoos. Ik ben meegeweest met mijn mentor die ik zelf ook in de eerste had, en zelfs de wendagen waren op dezelfde plaats. Leerlingenmentor is het leukste omdat je een hele andere band krijgt met de eerste klassers. Ze komen sneller naar jou toe, dan naar een leraar, en nog niet eens zo lang geleden ben je zelf ook zo klein geweest, je weet toch aardig hoe het is. Een aantal van deze leerlingen spreek in nog geregeld, en ik vind het leuk om de verandering te zien van de eerste dag dat ze kwamen en nu zijn ze al 'groot en stoer'. Het is echt heel erg leuk, en ik zou het zeker doen als ik jou was!
xx
Oud 16-03-2004, 13:54
Verwijderd
Bij mij op school is dat ook zo: je kunt leerlingmentor worden van een eerste klas als je in 4 HAVO of VWO of 5 VWO zit.
Ik ben zelf leerlingmentor in 4 VWO geweest en ik vond het echt heel leuk De eersteklassers hebben bij ons 2 kampen in de eerste: een introductiekamp en een eindkamp. Dan ga je dus ook mee als begeleiding. Verder zit je er zoveel mogelijk bij als ze mentoruur hebben (en omdat ik op een Daltonschool zit, moet je dan ook parafen controleren). Ook organiseer je de uitstapjes, etentjes en feesten als ze dat willen. Je doet dat met z'n tweeën per klas: ik deed samen met een vriendin van me. We hadden het echt getroffen met onze klas: als we nu door de gang lopen en we komen er een paar tegen, dan zijn zeggen ze nog steeds even enthousiast 'hoi' Je moest bij ons inderdaad ook een motivatiebrief schrijven samen en dan werd je uitgekozen (of niet). Ik weet eigenlijk niet precies meer wat we allemaal geschreven hadden, maar blijkbaar was het goed genoeg. De mentoren mogen zelf kiezen wie ze willen als leerlingmentoren, dus het helpt als je er een paar wel goed kent. Ik werd leerlingmentor bij m'n oude mentor uit de eerste, en m'n vriendin kent 'm ook goed, dus dat hielp zeker.
Aangezien er zoveel mensen waren die dat graag willen, kun je tegenwoordig ook leerlingmentor van een tweede klas worden (op onze school is de feitelijke brugklas 2 jaar, dus je hebt nog bruggers).
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 14:09
Balance
Balance is offline
Bij ons kun je in 4havo of 5vwo juniormentor worden. Er zijn 2 juniormentoren per brugklas.
De juniormentor gaat met de bruggers mee op kamp en moet daar vanalles voorbereiden, zoals de bonteavond en een fietstocht.
Naast brugklaskamp is het de bedoeling dat je naar brugklasfeesten gaat, het kerstontbijt van de bruggers en dat soort ongein. Dit is niet verplicht, maar de bruggers vinden dat wel zo leuk.
Tenslotte moeten bruggers ook naar je toe kunnen gaan als ze problemen hebben en niet naar hun mentor toe durven. In de praktijk gebeurt dit echter nooit.
Oud 16-03-2004, 14:14
Verwijderd
Sinds dit jaar is dat ook bij ons op school ingevoerd. Het zijn de zogenaamde brugklascoaches. In ieder geval voor 5 en 6 vwo, en waarschijnlijk ook wel voor 5 havo maar dat weet ik niet zeker. Je begleid volgens mij een klein groepje leerlingen om ze kennis te laten maken met de school, die zo nieuw voor ze is. Hoe het precies zit weet ik niet, ben vorig jaar gevraagd maar had er niet zo veel zin in. Angel op dit forum is volgens mij brugklascoach op mijn school.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 16:02
Yolcu
Yolcu is offline
Ik ben mentorleerling geweest toen ik in 4havo zat. Je kon je daarvoor aanmelden en de mentor van de desbetreffende klas zoekt een paar mensen uit die hij/zij het beste bij de klas vindt passen. Vaak zijn het dus leerlingen die de docent zelf kent of waar die docent zelf goede ervaringen mee heeft. In 3havo heb ik me ook opgegeven, maar toen ben ik niet uitgekozen; in 4havo dus wel. Ik vond het erg leuk; je merkte echt hoe die kindjes voor de zomervakantie erg schuchter rondlopen, ze vinden het ontzettend spannend en zijn bang dat ze iets fout doen of dat ze geen vriendjes/vriendinnetjes gaan krijgen. Ze lopen met grote ogen rond in de school en ze houden zich nog netjes aan alle regeltjes. En ze stellen de raarste vragen .

Tijdens de eerste schoolweek ging ik mee met een aantal introductiedagen en bracht ik m'n pauzes door in de aula (van oudsher domein voor de brugklassers op die school), om een beetje met de leerlingen te kletsen over hun eerste indrukken en om vragen te beantwoorden. Dan zie je ze echt los komen; al na een paar uur hebben de meesten al een groepje van vriendjes. Ook heb ik tijdens de eerste schoolweek de ouders van 'mijn' mentorleerlingen (toe)gesproken en rondgeleid door de school. Na de eerste paar weken school was er een brugklasfeest, waar alle mentorleerlingen een playback-optreden gaven en hielpen met de organisatie/uitvoering. Erg leuk!

En over je motivatie.. die zul je toch zelf moeten maken.. wij weten natuurlijk niet wat jouw redenen zijn om dit te gaan doen.. succes ermee!
Oud 18-03-2004, 16:41
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
Unique schreef op 16-03-2004 @ 17:02:
En over je motivatie.. die zul je toch zelf moeten maken.. wij weten natuurlijk niet wat jouw redenen zijn om dit te gaan doen.. succes ermee!
Ik vroeg alleen maar wat jij zou invullen, niet wat ik zou moeten opschrijven Maar thanks anyway

Ik ga denk ik iets invullen van:
Het lijkt me heel leuk om de brugklassers te zien 'opgroeien'. De eerste dagen zijn ze erg onzeker (ten minste, dat was ik, en met mij denk ik nog wel vele anderen), maar al snel worden ze zekerder. Het lijkt me heel leuk om ze te helpen om hun plekje in de klas te vinden. Echt veel ervaring met kinderen van die leeftijd heb ik niet, een oppas hebben ze niet meer nodig, dus daarom lijkt het me leuk om via deze manier ervaring op te doen.
Ik ben iemand die ervan houd om mensen blij te maken en ik zal er ook alles aan doen om ze vervolgens ook blij te houden. De trainingen lijken me ook heel interessant om te volgen en het maakt me ook niks uit als daar wat vrije tijd in gaat zitten.
Reageren

Regels voor berichten