Bij mij op school is dat ook zo: je kunt leerlingmentor worden van een eerste klas als je in 4 HAVO of VWO of 5 VWO zit.
Ik ben zelf leerlingmentor in 4 VWO geweest en ik vond het echt heel leuk

De eersteklassers hebben bij ons 2 kampen in de eerste: een introductiekamp en een eindkamp. Dan ga je dus ook mee als begeleiding. Verder zit je er zoveel mogelijk bij als ze mentoruur hebben (en omdat ik op een Daltonschool zit, moet je dan ook parafen controleren). Ook organiseer je de uitstapjes, etentjes en feesten als ze dat willen. Je doet dat met z'n tweeën per klas: ik deed samen met een vriendin van me. We hadden het echt getroffen met onze klas: als we nu door de gang lopen en we komen er een paar tegen, dan zijn zeggen ze nog steeds even enthousiast 'hoi'

Je moest bij ons inderdaad ook een motivatiebrief schrijven samen en dan werd je uitgekozen (of niet). Ik weet eigenlijk niet precies meer wat we allemaal geschreven hadden, maar blijkbaar was het goed genoeg. De mentoren mogen zelf kiezen wie ze willen als leerlingmentoren, dus het helpt als je er een paar wel goed kent. Ik werd leerlingmentor bij m'n oude mentor uit de eerste, en m'n vriendin kent 'm ook goed, dus dat hielp zeker.
Aangezien er zoveel mensen waren die dat graag willen, kun je tegenwoordig ook leerlingmentor van een tweede klas worden (op onze school is de feitelijke brugklas 2 jaar, dus je hebt nog bruggers).