Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2003, 18:53
bloempje4you
bloempje4you is offline
Weten jullie een taalbellemmering in deze leeftijds groep?
Doof zijn? Dyslexsie misschien . Ik hoop het ik ben ten einde raad.

X inge
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2003, 18:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk dat je moet denken aan allochtone kinderen die thuis niet of nauwelijks Nederlands spreken en dat moeten ze dan op school wel ineens kunnen.

Misschien dat er zoiets bedoeld wordt, anders weet ik het ook niet.
Oud 02-10-2003, 19:43
Verwijderd
dyslexie lijkt me hier nog niet van toepassing, die kinderen hoeven nog niet te kunnen lezen dus 't lijkt me niet dat ze daar dan erg veel van zullen merken..(wel 'n beetje misschien)

De rest zou denk ik wel kunnen.
Of afasie, faalangst, stotteren, geen sociale contacten hebben (zoals zo'n jongen of meisje wat in de jungle opgroeide bij de dieren ofzo ) . Maar zeker ben ik hier allemaal niet over
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 20:37
da leentjuh
da leentjuh is offline
hmm ik kan mn moeder vragen, die heeft de PA gedaan en studeert momenteel orthopedagogiek..
Oud 03-10-2003, 08:29
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef op 02-10-2003 @ 20:43:
dyslexie lijkt me hier nog niet van toepassing, die kinderen hoeven nog niet te kunnen lezen dus 't lijkt me niet dat ze daar dan erg veel van zullen merken..(wel 'n beetje misschien)

De rest zou denk ik wel kunnen.
Of afasie, faalangst, stotteren, geen sociale contacten hebben (zoals zo'n jongen of meisje wat in de jungle opgroeide bij de dieren ofzo ) . Maar zeker ben ik hier allemaal niet over
dyslexie is wel meer dan alleen lezen...maar of het idd erg van toepassing is...? Maar idd, kinderen van allochtone ouders of kinderen met dove ouders, kinderen die zelf doof zijn, maar ik denk ook kinderen die blind zijn, kinderen die afgesloten van iedereen opgeroeien, kinderen de te erg verwend worden, faalangst, stotteren, afasie en kinderen met bepaalde psychische stoornissen...
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 09:41
zus en zo
zus en zo is offline
dyslexie is zeker wel van toepassing!
juist omdat ze pas op hun 6e beginnen te lezen, komen ze er dan pas achter of ze dyslexie hebben, daardoor lopen ze een grote achterstand op.
Ze proberen er dus ook steeds eerder achter te komen, bij baby's al, door de hersenactiviteit te meten.

Dove kinderen zijn natuurlijk ook van toepassing.

Autistische kinderen ook, vaak hebben die ook een taalachterstand, dat kun je bij baby's al merken doordat ze niet "brabbelen".
Oud 03-10-2003, 10:00
Verwijderd
Citaat:
zus en zo schreef op 03-10-2003 @ 10:41:
dyslexie is zeker wel van toepassing!
juist omdat ze pas op hun 6e beginnen te lezen, komen ze er dan pas achter of ze dyslexie hebben, daardoor lopen ze een grote achterstand op.
Ik zie de logica hier ff niet van... Iemand met dyslexie hoeft niet per se een taalachterstand te hebben vanwege die dyslexie, toch?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 10:36
zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-10-2003 @ 11:00:
Ik zie de logica hier ff niet van... Iemand met dyslexie hoeft niet per se een taalachterstand te hebben vanwege die dyslexie, toch?
nee dat hoeft niet per sé, maar als je merkt dat het kind dyslexie heeft wanneer het al 6 is, dan kun je er ook dan pas iets aan gaan doen, terwijl de leeftijdgenoten gewoon door gaan met het verder ontwikkelen van het kunnen lezen. Het kind met dyslexie raakt dan dus achter.
Dus als je bij baby's al kan zien dat ze dyslexie hebben, kun je bv eerder beginnen met lezen, waardoor ze op hun 6e op hetzelfde niveau zitten als hun leeftijdgenoten.

Maar daar krijg je niet per sé een taalachterstand van, daar heb je gelijk in
Oud 03-10-2003, 12:01
Verwijderd
Citaat:
zus en zo schreef op 03-10-2003 @ 11:36:
nee dat hoeft niet per sé, maar als je merkt dat het kind dyslexie heeft wanneer het al 6 is, dan kun je er ook dan pas iets aan gaan doen, terwijl de leeftijdgenoten gewoon door gaan met het verder ontwikkelen van het kunnen lezen. Het kind met dyslexie raakt dan dus achter.
Dus als je bij baby's al kan zien dat ze dyslexie hebben, kun je bv eerder beginnen met lezen, waardoor ze op hun 6e op hetzelfde niveau zitten als hun leeftijdgenoten.

Maar daar krijg je niet per sé een taalachterstand van, daar heb je gelijk in
Een kind met dyslexie raakt, denk ik, sowieso achter...wat je ook doet.

Het ligt aan de mate waarin iemand dyslexie heeft, maar kinderen vinden het dan vaak helemaal niet leuk om te lezen...zeker niet als ze nog zo klein zijn. Plus dat ze later toch weer achter gaan lopen (als ze het niet nog steeds doen).

En een leesachterstand is niet meteen een taalachterstand.
Hoewel dyslexie wel vaak verder gaat dan alleen leesachterstand.

Maar zo vroeg mogelijk vaststellen of een kind dyslectisch is, is sowieso handig...maar das met alles eigenlijk zo, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 12:04
fib
fib is offline
Tegenwoordig is de defenitie van dyslectie zo verbreed. Zo zijn er natuurlijk verschillende gradaties en ongeveer 6 verschillende vormen (auditief, visueel, p-vorm, l-vorm enz.) Elke vorm heeft z'n eigen problematiek.
Reageren

Regels voor berichten