Advertentie | |
|
![]() |
|
even een opmerking: dat soort regeltjes zijn er wel, maar het zijn richtlijnen
Dwz: ze geven een algemeen beeld, er zijn uitzonderingen. De meest betrouwbare manier is om het op te zoeken..
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
hmmm... kom net tot de ontdekking dat men vriendin nog men papieren heeft met hoe het genus te herkennen
![]() in ieder geval: de 'vreemde' woorden (die zo niet echt duits klinken-, eindigt op -ist, -t, -og en -oph zijn altijd mannelijk ![]() meer info kan ik niet met zekerheid geven... maar als je twijfelt aan het geslacht, kijk dan naar het nederlands, het komt bijna altijd overeen! maar echt veel regels zijn er in het duits niet hoor, het is meer een kwestie van aanvoelen, net zoals in het frans
||
![]() |
Citaat:
-e (die zijn niet mannelijk, zoals jij zei) -heit -keit -schaft -ung -ei -ion -thek -in Dat is het rijtje wat ik heb! (ik heb duits-2.. dus als het goed is moet ik er wat van af weten ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wanneer is een woord nu der/die/das?
Der krijg je bij : 1 Mannelijke personen = Der Sohn, Der Bruder 2. Mannelijke beroepen = der Minister,Der Sänger 3. Bewoners van landen = Der holländer, Der Russe 4. Maanden van het jaar = der Januar, der Dezember 5. Dagen van de week = der Montag, der Mittwoch 6. Jaargetijden = Der Winter, Der Sommer 7. Woorden waarvan je een werkwoord kan maken Bijvoorbeeld :'der Schlag' van dit woord kun je een werkwoord maken "schlagen", dus het zelfstandig naamwoord is mannelijk... fallen --> Der Fall springen --> der sprung DIE krijg je bij: 1. Vrouwelijke personen = die Mutter, die Cousine 2. Vrouwelijke beroepen = die Lehrerin 3. woorden die eindigen op : -ung/-heit/-keit/-schaft 4. Woorden die eindigen op -in 5. Bijna alle woorden die eindigen op -e behalve namen van personene en mannelijke dieren namen. Geslacht gaat voor regel! DAS krijg je bij 1. woorden die niet mannelijk of vrouwelijk zijn of waar het geslacht niet duidelijk is --> das Kind 2. Woorden die eindigen op -chen/-lein 3 Jonge dieren 4. Algemene namen van dieren... Zo! Dit moest ik vorig jaar uit mijn hoofd leren ![]() Groetjes! |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hmm ik ben ergens goed voor JEUHJ! ![]() graag gedaan! ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|