Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2003, 10:47
Verwijderd
Mijn stelling is als volgt:
Iedereen die niet van elke soort muziek ZOU kunnen houden is geen echte muziekfan

Dit baseer ik op het feit dat eigenlijk elke soort muziek wel iets moois heeft. Dat is natuurlijk ook de reden dat ze überhaupt beluistert worden. Daarnaast denk ik dat je muzikale voorkeur vaak gebaseerd is op hoe je op bent gegroeid, met wat voor mensen je bent omgegaan, etc.
Ik merk vaak in de wereldjes waarin ik verkeer(de) (gothic, metal, punk, trance, en in iets mindere mate goa en tekno) dat de mensen enorm bekrompen zijn qua muzieksmaak. Ze luisteren vaak alleen maar naar wat die bepaalde cultuur voorschrijft als goeie muziek en kijken niet verder dan hun neus lang is. Muziek die ze eigenlijk helemaal niet kennen doen ze af als 'slecht'. Dit maakt het voor mij toch zeer aannemelijk dat het ze eigenlijk helemaal niet om de muziek te doen is maar puur om het wereldje dat eromheen hangt. Ik zeg niet dat ze niet werkelijk van de muziek houden want mijn stelling beweert dat iedereen van elke muzieksoort kan houden, ik zeg echter wel dat ze eigenlijk helemaal niet geļnteresseert zijn in muziek op zichzelf.

Meningen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2003, 10:48
thelittlegirl
thelittlegirl is offline
Wat een onzin zeg
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 10:49
Verwijderd
Citaat:
thelittlegirl schreef op 29-11-2003 @ 11:48:
Wat een onzin zeg
Toen ik zei 'meningen' bedoelde ik eigenlijk Onderbouwde Meningen
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 10:52
Verwijderd
in eerste instantie dacht ik: je hebt gelijk, maar toen dacht ik aan al die crap dat tegenwoordig muziek wordt genoemd en toen zag ik in dat ik het niet met je eens ben.

daarbij komt ook nog eens dat wat jij mooi vindt in een liedje iemand anders misschien niet mooi vindt, dat is puur smaak en over smaak valt niet te ttwisten.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 10:58
Nefiāth
Nefiāth is offline
Ik snap je stelling wel. Ik denk dat veel mensen die in een bepaald "wereldje" verkeren het niet eens durven zeggen als ze bepaalde muziek en bands leuk vinden die daar "not done" zijn. Erg triest maarja. Van elke muziekstijl zijn op z'n minst een paar leuke liedjes. Ik denk ook dat het aan de omgeving ligt waar je opgegroeid bent. Als al je vrienden naar rap luisteren zul je het waarschijnlijk zelf ook gaan waarderen. Op dit moment zelf zou ik niet van élke muziekstijl kunnen houden. Maar ik denk dat als je me een maand laat luisteren naar bijvoorbeeld rap ik het vast wel zou gaan waarderen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 10:59
Verwijderd
Citaat:
StayBeautiful schreef op 29-11-2003 @ 11:52:
in eerste instantie dacht ik: je hebt gelijk, maar toen dacht ik aan al die crap dat tegenwoordig muziek wordt genoemd en toen zag ik in dat ik het niet met je eens ben.
Je hebt wat dat betreft wel gelijk, natuurlijk gaan er veel grote platenlabels voor de snelle hit in de top 40. Deze nummers worden dan ook binnen een paar maanden totaal vergeten. Top 40 valt eigenlijk niet echt binnen 't domein van deze stelling.. temeer omdat het vaak een slap aftreksel is van de werkelijke muziekstijl die eronder zit. Hoewel hier natuurlijk wel weer uitzonderingen op zijn. Maar de meeste echte trance fans zullen het met me eens zijn dat er in de top 40 vrijwel geen echte trance staat, hetzelfde geldt voor metal, punk, r&b en rap enzovoorts.
Natuurlijk is het wel een beetje hypocriet van me om zo op mijn stelling terug te komen maar ik vind dat de hitparade niet echt een goede weergave is van de muziek die eronder ligt.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 11:03
Lateralus
Lateralus is offline
in principe heb je wel gelijk, maar er komt wel 1 voorwaarde bij [die ik bedacht naar aanleiding van staybeautifuls post] de muzikanten moeten zich wel duidelijk voor ingezet hebben om het tot iets goeds te maken. alle crap die tegenwoordig tot muziek gerekend wordt, valt hier dus sowieso al buiten. maar verder klopt het wel dat iedere muziekstroming wel iets heeft.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 11:04
Lateralus
Lateralus is offline
Citaat:
********** schreef op 29-11-2003 @ 11:59:
Je hebt wat dat betreft wel gelijk, natuurlijk gaan er veel grote platenlabels voor de snelle hit in de top 40. Deze nummers worden dan ook binnen een paar maanden totaal vergeten. Top 40 valt eigenlijk niet echt binnen 't domein van deze stelling.. temeer omdat het vaak een slap aftreksel is van de werkelijke muziekstijl die eronder zit. Hoewel hier natuurlijk wel weer uitzonderingen op zijn. Maar de meeste echte trance fans zullen het met me eens zijn dat er in de top 40 vrijwel geen echte trance staat, hetzelfde geldt voor metal, punk, r&b en rap enzovoorts.
Natuurlijk is het wel een beetje hypocriet van me om zo op mijn stelling terug te komen maar ik vind dat de hitparade niet echt een goede weergave is van de muziek die eronder ligt.
ik had deze post nog niet gelezen toen ik mijn post hierboven postte
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 11:32
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
ik vind het nogal onzin dat top40 niet onder je stelling zou vallen.. dat is bijna net zo hypocriet als die mensen uit je scene.. de muziek uit de top40 staat erin omdat het veel verkocht wordt.. dus veel mensen vinden het leuk, wie ben jij dan om te zeggen dat het slecht is.. bovendien hebben die nummers vaak wel een catchy melodietje, het probleem is dat je er meteen mee doodgegooid wordt

en voor de rest is het natuurlijk een kwestie van smaak... maar als er mensen naar luisteren zal er altijd wel wat leuks inzitten
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 11:40
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
onzin.
ik luister mn eigen muziek &soms luister ik dingen waar vrienden van me naar luisteren, mits ik het mooi vind. van mezelf ben ik niet echt metal, maar doordat vrienden van me het luisteren ben ik het ook wel gaan waarderen naarmate ik t wat vaker hoorde. ik beperk me echt niet tot 1 genre ofzo.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 11:42
Verwijderd
Citaat:
wallflower schreef op 29-11-2003 @ 12:40:
onzin.
ik luister mn eigen muziek &soms luister ik dingen waar vrienden van me naar luisteren, mits ik het mooi vind. van mezelf ben ik niet echt metal, maar doordat vrienden van me het luisteren ben ik het ook wel gaan waarderen naarmate ik t wat vaker hoorde. ik beperk me echt niet tot 1 genre ofzo.
Je spreekt jezelf tegen. Je 'bent' niet echt metal zeg je, maar je bent het wel gaan waarderen toen je het hoorde, en toch doe je m'n stelling af als onzin.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 13:31
INViCTuS
INViCTuS is offline
Dikke onzin! Ik zou echt niet kunnen houden van popmuziek! Daarmee doel ik vooral op die muzikanten die het puur om de centen doen en minder aandacht aan kwaliteit besteden en waarmee ze erg veel aandacht krijgen en hordes jongelui van 12 tot 16 op afkomen.
Of die Nederlandse crap van Franz Bauer en weet ik het wie allemaal, dat kan ik dus echt niet uitstaan. Dat heeft voor mij echt niet iets moois.

Veel muziek ook als ik er niet van hou kan ik best waarderen en naar luisteren als het moet al ligt het er wel aan hoelang maar muziek maken puur voor het geld zoals die vele covers van tegenwoordig daar heb ik dus geen respect voor en ik snap niet dat mensen dat mooi vinden.

Ben ik nu geen muziekfan?
Oud 29-11-2003, 13:41
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Opzich heb je wel gelijk maar het gaat niet helemaal op.
Mijn favoriete stylen zijn : hardcore(gabber)( en alles wat daar onder valt),(hardcore)punk en een beetje rap en (nu)metal

Over het algemeen luister ik weinig naar de andere muziek soorten zoals trance en hardstyle drumm&bass etc etc maar in bijna al de stylen zitten wel enkele nummers die ik oke vind.

Maar toch is het best mogelijk om van 1 styl gewoon geen 1 nummer mooi te vinden, bijna ik elke styl is wel een uitzondering te vinden maar niet overal.

Ik kan het me namelijk best voorstellen dat mensen geen 1 nummer mooi vinden van:

Terror
speedcore
metal
hardcore punk
Oud 29-11-2003, 13:52
Droyd
Droyd is offline
Ik hou zelf van noise onder andere...en kan me best voorstellen dat anderen dit nooit zullen kunnen waarderen, voor zover dit mogelijk is.
Ik hou gewoon van noise
Maar eigenlijk hou ik van alle stijlen, alleen niet van alle bands...

Meestal is dat closemind zijn slechts tijdelijk (vb sommige 'rasechte' metalfans idd, no offense)

Als jij zou gelijk hebben dan zou je het niet enkel per stijl mogen beperken, maar eigenlijk heeft ieder nummer iets te bieden op een of andere manier. Je kan moeilijk ieder nummer ooit gemaakt goed vinden. Sommige melodieėn, klanken of ritmes liggen bepaalde mensen meer/helemaal niet.
Bij de eerste drum'nbass plaat die ik hoorde ging ik helemaal op. Ik heb het gevoel dat dit soort ritme altijd in me zat van jongsaf terwijl ik vele andere nummers en stijlen heb leren apprecieren door er meer naar te luisteren.

Nu ja, ik heb het sowieso niet voor eenderwelk wereldje dat rond een bepaalde muziekstijl hangt. Gewoon toekijken, er komen vaak wel artistieke dingen uit (kleding, gewoontes, principes) maar ik besluit gewoon om er zo weinig mogelijk aan mee te doen.

Edit: Je kan het opvatten als kleuren eigenlijk. De ene kleur vind je mooi, de ander gewoon minder.
Andere muziekstijlen ontzeggen heeft idd weinig met de muziek op zich, maar meer met principes waardoor je wordt beinvloed.

Laatst gewijzigd op 29-11-2003 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 14:01
Kazanka
Kazanka is offline
De stelling klopt opzich wel, alleen dan is maar ongeveer twee procent van de wereldbevolking een echte muziekfan. Of waarschijnlijk een nog lager percentage.
Oud 29-11-2003, 14:12
INViCTuS
INViCTuS is offline
Schranz!
Oud 29-11-2003, 14:34
Nebula
Nebula is offline
Ahum, en hoe zit het met de dodecafonie?

Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 15:25
Tumor
Tumor is offline
ik kan naar iedere muziek luisteren

alleen ik vind niet dat alles in het kader muziek valt wat muziek genoemt word

bijvoorbeeld noise, ik vind het super koel, maar muziek kan je het niet noemen

net zoals hardhouse, vind ik ook geen muziek

maar ik waardeer alles

en het grootste probleem met veel mensen is dat ze true willen zijn en dus zeggen dat ze nix anders goed vinden dat....
Oud 29-11-2003, 15:25
NERD
NERD is offline
Ik hou niet van metal, jazz en r&b dus ik ben geen echte muziekfan. Pak van m'n hart zeg...
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 16:00
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
jah maar de discussie is niet wat wel en wat geen muziek is want dan schiet het helemala niet op
Oud 29-11-2003, 16:07
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Citaat:
********** schreef op 29-11-2003 @ 12:42:
Je spreekt jezelf tegen. Je 'bent' niet echt metal zeg je, maar je bent het wel gaan waarderen toen je het hoorde, en toch doe je m'n stelling af als onzin.

jij zegt dat mensen zich teveel beperken tot 1 genre, ik bedoel alleen maar te zeggen dat dat niet vanzelfsprekend is.
maar als je een aantal muziekstromingen niet kan waarderen ben je toch niet ineens minder muziekliefhebber. is gewoon een kwestie van smaak.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 16:11
dortpimp
dortpimp is offline
ik vind de stelling nergens op slaan! iedereen heeft een voorkeur qua muziek. Ik houd bijvoorbeeld van Rock, en totaal niet van R'nB en trance.
R'nB kan ik egt op geen enkele manier goede muziek vinden. Dat is nou eenmaal mijn smaak, En ik vind dat je iemands smaak moet respecteren, ookal ben jij het er niet mee eens.

(Trouwens: wat een klote topic, wat wil je ermee berijken?)
Oud 29-11-2003, 16:13
Fjall
Fjall is offline
je mening deel ik ten dele. Ik kan veel muziek waarderen, maar duitse schlagers, nldse smartlappen etc. kan ik toch echt niet aanhoren. sorry.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 16:17
Verwijderd
Muziek is in deze zin door alle woorden te vervangen die met smaak te maken hebben (kunst, films, eten), dus ik vind die stelling bullshit.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 17:45
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Milk schreef op 29-11-2003 @ 17:17:
Muziek is in deze zin door alle woorden te vervangen die met smaak te maken hebben (kunst, films, eten), dus ik vind die stelling bullshit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2003, 18:58
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
mijn mening?
dit slaat nergens op
Oud 29-11-2003, 18:59
paco de taco
paco de taco is offline
ik kan best verschillende muzieksoorten mooi vinden hoor maar bij lange na niet alle
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 20:02
On Fire
On Fire is offline
Je kan wel alle muzieksoorten luisteren, maar voor het "leuk vinden" gedeelte is er nog je eigen persoonlijke smaak.
Je kan wel alle verschillende soorten muziek waarderen...

K vind wel dat sommige mensen in van die "wereldjes" dat meer moeten doen. Tis maar muziek hoowr, je word er niet een minder mens door om owk toe te geven dat je iets anders dan je vriendjes leuk vind
Magoed, schijnbaar hangt je muzieksmaak nog steeds samen met je "image" ..en dan zal owk wel niet snel veranderen.
Oud 29-11-2003, 20:30
86dagreed
86dagreed is offline
ach.
van elk soort muziek.

waarom is er smaak?
Zodat niet iedereen dezelfde muziek houd.
Maar het leuke van deze smaak is dat het altijd een toegevoegde waarde is op een bepaald gebied. Het is utopisch om te denken dat iederen iets moet waarderen.

Overigens is de stelling ook raar
'zou kunnen houden'
Tja.

Een schilder die niet alle stijlen kan schilderen is geen schilder.
Oud 29-11-2003, 20:38
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 29-11-2003 @ 21:30:

Een schilder die niet alle stijlen kan schilderen is geen schilder.
als je nou een vergelijking wilt trekken doe het dan goed...

Een schildier die niet alle stijlen kan ZOU KUNNEN WAARDEREN is geen schilder...

niet dat het iets veranderd aan je standpunt, maar nu klopt de vergelijking wat beter
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 20:39
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
Tu-Tone schreef op 29-11-2003 @ 21:38:
als je nou een vergelijking wilt trekken doe het dan goed...

Een schildier die niet alle stijlen kan ZOU KUNNEN WAARDEREN is geen schilder...

niet dat het iets veranderd aan je standpunt, maar nu klopt de vergelijking wat beter

verlicht mij, deel jouw standpunt met ons.
Oud 29-11-2003, 22:15
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
weezzz schreef op 29-11-2003 @ 21:39:
verlicht mij, deel jouw standpunt met ons.
mijn standpunt? ik had het over het standpunt van 86dagreed
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 22:20
<<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
ik ben het er niet egt meej eens.. heel veel soorten liedjes vind ik wel mooi, maar kheb nog NOOIT een trance-liedje mooi gevonden..
Oud 29-11-2003, 22:22
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
<<~TüRKLaDy~>> schreef op 29-11-2003 @ 23:20:
ik ben het er niet egt meej eens.. heel veel soorten liedjes vind ik wel mooi, maar kheb nog NOOIT een trance-liedje mooi gevonden..
is fijn...wil je dan wel dat vetgedrukte weghalen...krijg er hoofdpijn van
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 22:41
Freshh~
Freshh~ is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 29-11-2003 @ 23:22:
is fijn...wil je dan wel dat vetgedrukte weghalen...krijg er hoofdpijn van

sorry maar ik vind hardcore nou echt gččn goeie muziek (iets in die richting) maar dat vind ik en ja tuurlijk heb ik het geprobeerd en er eerst naar geluisterd voor dat ik kan zeggen..
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 22:55
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Vleermuisje schreef op 29-11-2003 @ 23:41:

sorry maar ik vind hardcore nou echt gččn goeie muziek (iets in die richting) maar dat vind ik en ja tuurlijk heb ik het geprobeerd en er eerst naar geluisterd voor dat ik kan zeggen..
welke hardcore heb jij het over?
Oud 29-11-2003, 23:16
Freshh~
Freshh~ is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 29-11-2003 @ 23:55:
welke hardcore heb jij het over?
ehm iets wat heel hard is nee ik bedoel eigenlijk meer die richting, gabber muziek is ook niet mijn ding..
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 23:22
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Vleermuisje schreef op 30-11-2003 @ 00:16:
ehm iets wat heel hard is nee ik bedoel eigenlijk meer die richting, gabber muziek is ook niet mijn ding..
je hebt ook hardcore, uit de punkhoek zeg maar.
snellere vorm van enz.
Oud 29-11-2003, 23:34
Freshh~
Freshh~ is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 30-11-2003 @ 00:22:
je hebt ook hardcore, uit de punkhoek zeg maar.
snellere vorm van enz.
nee ok maar ik bedoel echt dat "stamp" muziek, weet niet of je dat nog muziek kan noemen...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 01:09
Verwijderd
ik snap het tognipc nog niet helemaal maar ik lees hte morgen wel nog een keer
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 10:23
alpha
alpha is offline
Ik vind het onzin aangezien je muziek a la trance enzo in mijn ogen geen muziek kunt noemen. Dit is gespeel met geluid, geen echte muziek.
Oud 30-11-2003, 11:26
Verwijderd
Citaat:
86dagreed schreef op 29-11-2003 @ 21:30:
Overigens is de stelling ook raar
'zou kunnen houden'
Tja.
Hiermee bedoel ik dus dat ik me wel realiseer dat er mensen zijn die niet van een bepaalde soort muziek houden, net als ik natuurlijk. Maar ik weet ook wel dat 't meer bepaald is door hoe ik opgegroeid ben dan dat er werkelijk in mijn genen iets vastgelegd zit over wat voor soort muziek ik mooi ga vinden.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 11:39
Yggdrasil
Yggdrasil is offline
Ik vind dat je geen gelijk hebt. In ieder geval niet helemaal. Zoals hierboven al een keer vermeld is, je wordt overspoeld met gigantische teringherrie, dat niks met muziek te maken heeft. Als ik die gabbermuziek hoor, dan denk welk gek loopt hier op zijn pc te hengsten. In plaats van dat het muzikaal mooi is.
Oud 30-11-2003, 11:57
cottoncandy
cottoncandy is offline
Citaat:
Lateralus schreef op 29-11-2003 @ 12:03:
in principe heb je wel gelijk, maar er komt wel 1 voorwaarde bij [die ik bedacht naar aanleiding van staybeautifuls post] de muzikanten moeten zich wel duidelijk voor ingezet hebben om het tot iets goeds te maken. alle crap die tegenwoordig tot muziek gerekend wordt, valt hier dus sowieso al buiten. maar verder klopt het wel dat iedere muziekstroming wel iets heeft.
mee eens. ik hou zelf ook van veel verschillende dingen, van roy orbinson tot enorme nerdpop zoals the shins tot enorme teringherrie, wat maakt het uit, zo lang het maar goed in elkaar zit.
Oud 30-11-2003, 12:00
cottoncandy
cottoncandy is offline
Citaat:
muziekvlinder schreef op 29-11-2003 @ 19:58:
mijn mening?
dit slaat nergens op
ik vind het een zekere vorm van kortzichtigheid als mensen zich bijv alleen maar in bijv metal of punk/hardcore interesseren.

de instelling 'het staat in de top 40 DUS het is kut' is zo verdomd kinderachtig.
Oud 30-11-2003, 13:26
Verwijderd
Citaat:
cottoncandy schreef op 30-11-2003 @ 13:00:
ik vind het een zekere vorm van kortzichtigheid als mensen zich bijv alleen maar in bijv metal of punk/hardcore interesseren.

de instelling 'het staat in de top 40 DUS het is kut' is zo verdomd kinderachtig.
True. Maar: een zekere correlatie is aanwezig.

Ik sta in m'n volste recht om dat te zeggen want ik luister al de halve dag naar de wanklanken van m'n zusje haar mp3 collectie.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 13:32
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 30-11-2003 @ 14:26:
True. Maar: een zekere correlatie is aanwezig.
Inderdaad. Er zijn best leuke top 40 nummers, gewoon easy listening dingen voor de achtergrond. Maar als je een stijl echt in wil duiken dan zal je er geen voorbeelden van zien in de top 40 over het algemeen. Per definitie vind ik eigenlijk niets slechte muziek, behalve als het gewoon technisch echt slecht in elkaar zit.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 13:35
Verwijderd
Oeh dat zijn bold words Basje

Want hoe wil je 'technisch' definieren? Sommige artiesten leveren veel in op technisch niveau maar creeren daardoor wel een eigen sound.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 13:49
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 30-11-2003 @ 14:32:
Inderdaad. Er zijn best leuke top 40 nummers, gewoon easy listening dingen voor de achtergrond. Maar als je een stijl echt in wil duiken dan zal je er geen voorbeelden van zien in de top 40 over het algemeen. Per definitie vind ik eigenlijk niets slechte muziek, behalve als het gewoon technisch echt slecht in elkaar zit.
punk is weinig technisch maar zeker niet slecht

verder is de top-40 niet representatief voor de muziekwereld
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 13:49
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
********** schreef op 30-11-2003 @ 14:32:
Per definitie vind ik eigenlijk niets slechte muziek, behalve als het gewoon technisch echt slecht in elkaar zit.
Punt. Top 40 muziek is gewoon zelden mijn ding, maar de muziek zit op zich niet bepaald slecht in elkaar, integendeel.
Reageren

Regels voor berichten