Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2003, 18:46
alpha
alpha is offline

De vraag over dit gebouw is
Citaat:
" Waarom zitten er in het midden van de panden takels/lieren?"
en ik heb dus weer eens geen flauw idee wat dat zijn, takels of lieren. Iemand die het wel weet en die me ook nog het antwoord op de vraag kan geven?

Achtergrondinformatie: (voor als iemand antwoord wil geven op de vraag)
Citaat:
Het Arsenaal (wapenhuis) is gebouwd in het begin van de 17e eeuw. Het werd gebruikt als opslagplaats van munitie, wapens en levensmiddelen. Het was oorspronkelijk veel groter en de gebouwen met de twee gelijke gevels (links) zijn dus eigenlijk de resten van een uitgebreid complex. Omstreeks 1900 bouwde koopman Hendrik Spijkman er aan de rechterkant een kleiner pakhuis in dezelfde stijl tegenaan. Toch is het verschil duidelijk te zien. In de 19e en de 20e eeuw deed het Arsenaal lange tijd dienst als fabriek en opslagplaats van granen en levensmiddelen. In 1970 vond een restauratie plaats.
Oud 07-10-2003, 06:27
Verwijderd
In hetm idden van die panden zitten takels/lieren om de spullen die vanuit de boten komen naar boven te kunnen hijsen in het pakhuis.

Dus er komt een boot aan.
Ze maken die lier/takel vast aan een pallet,
hijsen die omhoog en dit gaat makkelijker omdat er meerdere katrollen zijn.

zoiets geloof ik
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 06:27
Verwijderd
het was dus een opslag plaats
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 06:39
Verwijderd
Wat Evatjuhhhh zegt lijkt mij ook het antwoord.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 06:41
Verwijderd

Dat touw is dus een 'takel'. En daarmee kan je dus spullen (bv. munitie, wapens en levensmiddelen) omhoog tillen, naar de opslagplaats. En zo'n takel werkt idd vaak met katrollen, zodat je je niet helemaal een breuk hoeft te tillen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 07:48
alpha
alpha is offline
Dank jullie wel! Ik had echt geen idee, ik woon niet in de 'grote stad' waar dat op elk (oud) huis zit..
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 13:26
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 07-10-2003 @ 08:48:
Dank jullie wel! Ik had echt geen idee, ik woon niet in de 'grote stad' waar dat op elk (oud) huis zit..
ik ook niet

ooit geleerd bij geschiedenis..
en niet meer vergeten
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 15:56
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 07-10-2003 @ 08:48:
Ik ook niet. 'k zou ook niet weten waar ik dat geleerd heb, waarschijnlijk zelf afgeleid van het woord 'takelen' ofzo...en zo'n wagen heet ook een 'takelwagen', zal daar wel van komen dat ik het weet ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten