Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2003, 16:32
kudos
kudos is offline
Ivm met ons profielwerkstuk hebben wij wat gegevens nodig.
Wij zijn aan het onderzoeken of de verwachtingen van de tweede fase ook echt zijn uitgekomen.
Vind jij dat dit het geval is? denk bijv. aan meer zelfstandigheid bij de leerlingen, betere aansluiting op het vervolg onderwijs, minder drukte na schooltijd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2003, 16:51
Suqeunse
Suqeunse is offline
bullshit .. ik zit in vwo-5 en doe nix
Oud 26-09-2003, 17:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
kudos schreef op 26-09-2003 @ 17:32:
bijv. aan meer zelfstandigheid bij de leerlingen, betere aansluiting op het vervolg onderwijs, minder drukte na schooltijd?
zelfstandigheid: echt niet. nog steeds kan niemand plannen en vertelt de leraar nog braaf wat we allemaal moeten doen.
betere aansluiting: het schijnt juist slechter te zijn geworden.
minder durkte na schooltijd: nou, bij mij iig niet hoor.
Oud 26-09-2003, 17:50
RomeoP
RomeoP is offline
Zelfstandigheid valt tegen, al vind ik dat sommige leraren veel te veel van je verwachten. B.v. dat je alles wat je in de onderbouw geleerd hebt nog helemaal precies weet. Ook b.v. de kwt uren. Bij ons moet je een bepaald aantal stempeltjes hebben, die je dus kan krijgen tijdens die uren
Gevolg: Je gaat in de mediatheek met een boek voor je neus zitten te kletsen en krijgt aan het eind van 't uur gewoon een stempeltje, terwijl je eigenlijk vrijwel niets gedaan hebt...

Over de aansluiting naar het vervolgonderwijs kan ik niets zeggen..

Minder drukte na de schooltijd, ik heb het nu al best wel druk, maarja, eigenlijk kan ik dat als 4V'er niet zo goed zeggen na 5 weken 2e fase...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 17:51
Nona
Nona is offline
Citaat:
Wij zijn aan het onderzoeken of de verwachtingen van de tweede fase ook echt zijn uitgekomen.
Vind jij dat dit het geval is? denk bijv. aan meer zelfstandigheid bij de leerlingen, betere aansluiting op het vervolg onderwijs, minder drukte na schooltijd?
Onze mentor vertelde ons in de derde klas dat het een leuk systeem was om de minder goede leerlingen er tussen uit te werken. Zo zouden alleen de mensen die geschikt waren voor de uni door gaan. Hij had gelijk: er waren heel veel uitvallers. Maar hij had ook ongelijk, want mensen die van school af moesten gaan ook gewoon naar de uni en doen het daar geweldig.
Oud 26-09-2003, 18:24
Saiorse.TK
Saiorse.TK is offline
2e fase is wel goed geregeld bij ons op school:
- faciliteiten zijn er
- de logistiek is er
- de mensen begrijpen het
- tussenuren worden zinnig gebruikt
- heb maar 1 keer per week 8 uur
- plannen doen de meeste ook, ik weet vrijwel alles wat in januari gedaan moet zijn, dus ben nu al bezig, tis best veel
Oud 26-09-2003, 18:52
Verwijderd
Bij veel vakken krijg je een studiewijzer in je handen gedrukt en er wordt verwacht dat je de opdrachten thuis maakt, terwijl de stof in de les behandeld wordt. Persoonlijk vind ik het veel fijner als de opgaven (ook al zijn het alleen de moeilijke) gewoon standaard in elke les behandeld worden. Dit is goed voor de variatie van de les en voor beter snappen/toepassen van de stof.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 14:33
kweety
kweety is offline
Nou ik merk er weinig van. Vooral het zelfstandig werken. Je krijgt een studiewijzer in je handen gedrukt waar precies op staat wat je wanneer moet doen.
Oud 27-09-2003, 14:39
Thomas
Thomas is offline
De HAVO sluit gewoon goed aan op het HBO (althans in mijn geval). Niets op aan te merken, want ik ben verder niets tekort gekomen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 00:03
L-Love
L-Love is offline
Citaat:
Leerlingen zijn niet zelfstandiger geworden geloof me..
Het liefst willen ze dat alles gezegd word wat ze moeten doen en dat is logisch..
Aan het begin van het jaar een papiertje in je hand gedrukt krijgen waarom staat voor het hele jaar wat je moet doen is niks..
En daarbij doen leerlingen echt veel minder omdat het toch niet in de gaten word gehouden. Dat betekent dus dat ze op het laatst heel veel druk opzich gaan krijgen.
Betere aansluiting is onzin.. als je oude stijl hebt gedaan kom je net zo goed op een hbo- opleiding als dat je in de tweede fase hebt gezeten. Minder drukte na schooltijd..? Nou dat wil ik niet zeggen want op school doen de meeste dus ook helemaal niks.. en je hebt er gewoon !!acht!! vakken bij (iig ik had meer acht vakken meer dan iemand die met de oude stijl is geslaagd) dat kan ik niet minder drukte na schooltijd noemen, want het lijkt mij logisch dat je met acht vakken meer het ook acht x zo druk hebt..

Naja ik vond/vind het gewoon een stom systeem..
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 01:58
Prudentulo
Prudentulo is offline
Gezien de idealistische verwachtingen was het te verwachten dat die niet zouden uitkomen.. Tenminste, dat vind ik . Het meerendeel moet gewoon goed gestuurd worden, it's nature..
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 14:08
kudos
kudos is offline
Zelf hebben wij gemerkt, door met leerlingen van andere scholen te praten, dat er enorme verschillen bestaan tussen scholen. Iedere school heeft de tweede fase als het ware zelf ingevuld.
Zo wordt er op sommige scholen veel meer aandacht aan OVO besteed dan op andere en ligt op bepaalde scholen heel erg de nadruk op presentaties, terwijl dat bij andere helemaal niet zo is.

Is dit te merken bij de aansluiting van de middelbare school op het hbo of de universiteit?
En merken jullie een verschil tussen oude stijl en tweede fase leerlingen?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 20:09
Verwijderd
Ik zit nu in de 4e en ik merk nog geen enorm verschil met de 3e: al krijgen we nu wel studiewijzers (waar ik absoluut niet mee om kan gaan ).Die zelfstandigheid valt ook wel mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten