Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
wat is er fout aan mijn omtrek, je moet toch gewoon 4 zijden bij elkaar optellen? verder zegt sdg dat de opstaande zijden evengroot zijn dus het gedeelte wat de ene evenwijdige kleiner is dan de andere is aan beide kanten gelijk Laatst gewijzigd op 02-10-2003 om 14:14. |
![]() |
|
x is de helft van de bovenzijde.
a=R-x (je hebt dus eigenlijk een halve cirkel, met daarin nog een lijn met lengte 2x evenwijdig aan de onderzijde van de cirkel) Het gevormde trapezium heeft een hoogte h en een omtrek 2R + 2x + 2 (a^2+h^2)^1/2 a is zoals gezegt =R-x en h^2=r^2+x^2 (volgt uit pythagotas) a^2= R^2+x^2-2Rx dus a^2+h^2= 2R^2-2Rx Nu volgt voor de omtrek: 2R + 2x + 2 (2R^2-2Rx)^1/2 omschrijven geeft 2R + 2^1.5*R + 2x - 2 * (2Rx)^1/2 Neem de afgeleide en stel deze gelijk aan nul Dit geeft 2 - 2R * (2Rx)^-1/2 = 0 hieruit volgt dat x=1/2R (op zich wel logisch) En bij nader inzien, heb ik de vraagstelling anders geintrepeteerd en blijkt wiskunde toch gelijk te hebben gehad, sorrie voor het mijn vorige reactie wiskunde. Je antwoord klopt wel, alleen kon ik je niet echt volgen zonder het zelf uit te rekenen |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Prociat wiskunde, ge zit er helemaal op. ![]() |
![]() |
|
Aangezien we in principe allebij op t zelfde antwoord uitkomen zal t allebei wel kloppen. Maar ik kon wiskunde niet volgen, toen ging ik kijken waar ik zelf uitkwam en t bleek t zelfde antwoord te zijn.
|
![]() |
|
|