Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2003, 20:30
Perunda
Perunda is offline
Heya!

Ik ben op zoek naar medelotgenoten.

Ik ben een leerling van het 4de jaar ASO, Latijnse om preciezer te zijn. En ik ben tevens ook een leerling van het nieuwe systeem van onze 'geliefde' minister van onderwijs. Volgens haar zijn talen totaal nie van belang en daarom werd plots de talenrichting in de tweede graad ASO afgeschaft. Zo worden leerlingen die zoal moeite hebben met wiskunde in een nog benardere situatie terecht. Ofwel moet je je gewoon door de hel naar het 5de jaar proberen te vechten of zakken van richting naar ofwel de moderne waar min. 4u wiskunde gegeven wordt (die trouwens ook uitgesloten is voor de leerlingen die het 3de jaar Latijnse gedaan hebben, omdat dat de richting de economische is).

Ik ben juist met moeite door het 3de jaar geraakt en het 4de is nog maar begonnen en de moet zakt me nu al in de schoenen

Anyway, wat hoorden we half september op de radio. Vanderpoorten wil meer talen invoeren in de lagere jaren. Is da mens nie goe wijs? Eerst de talen in de Latijnse (de talen richting bij uitstek, pardon, EX-talenrichting met uitstek zonder wetenschappen (daarom is het bijna onmogelijk om over te gaan naar de Wetenschappen)) en dan met het idee komen aandraven dat er vreemde talen moeten worden aangeleerd (Pools, Portugees en moderne Grieks WTF?).

Ben ik de enige die denk dat da mens iets verkeerd heeft in haar bovenkamer?

Oja, vergeten te vermelden, m'n absolute haatvak: wiskunde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2003, 20:37
Verwijderd
he? talenrichting in tweede graad afgeschaft??
kan toch niet...

(blij dat ik ondertussen in leuven zit zalle ik kan echt niet meer volgen met al dat gedoe)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 20:42
Perunda
Perunda is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 10-10-2003 @ 21:37:
he? talenrichting in tweede graad afgeschaft??
kan toch niet...

(blij dat ik ondertussen in leuven zit zalle ik kan echt niet meer volgen met al dat gedoe)
Yep, geen talenrichting meer. Het min. uren wiskunde is 4. En dan is het nog via keuze (nie erg, mja, er is geen modere talenrichting meer). In de Economische hebben zo ofwel 5u of 4u.

Wij hebben ook maar 3u Frans, en 1u Duits (voor een hele nieuwe taal gewoon schandelig)

(helemaal off-topic: maar, yum! Aragorn!)

Laatst gewijzigd op 10-10-2003 om 20:45.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 21:06
fractuur
fractuur is offline
Kan iemand dit ff naar het Nederlandse schoolsysteem vertalen??
Oud 10-10-2003, 21:08
Perunda
Perunda is offline
Sorry frac. Maar 't is een pure Vlaamse situatie. Ik weet totaal nie hoe het er in Nederland aan toe gaat. Iets met VWO, HAVO en MAVO en mss nog een paar andere... 'k moet me dringend bij'scholen'
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 21:21
fractuur
fractuur is offline

k, ik gaat t is ff proberen. -kan je lachen-

Latijnse studierichting lijkt me gelijk gescakeld aan het gymnasium bij ons. Dan heb je het over de talen, dat wil dus zeggen (vertaalt naar het tweede fasesysteem (daar is jullie minister van onderwijs nog een Einstein bij..)) dat je C&M doet. Veel talen, btje kunst en geschiedenis. Nu willen ze dit pakket gaan afschaffen, en dus alle C&M mensen de Natuur kant (betakant) of de economie kant opdrukken.. Neej, zou ik ook niet pikken..
Oud 10-10-2003, 21:33
Perunda
Perunda is offline
Citaat:
fractuur schreef op 10-10-2003 @ 22:21:
Veel talen, btje kunst en geschiedenis.
Alleen 5u Latijn, 3u Frans, 1u Duits, 2u Engels en 4u Nederlands. Nie veel talen. Het normale voor een talenrichting: 5u Latijn, 4u Frans, 2u Duits, 3u Engels en 4u Nederlands.

Citaat:
Nu willen ze dit pakket gaan afschaffen, en dus alle C&M mensen de Natuur kant (betakant) of de economie kant opdrukken.. Neej, zou ik ook niet pikken..
Is al gebeurt...

Ik snap nog altijd niets van het Nederlandse onderwijssysteem.

Wat is dan VWO, HAVO, en zo?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Perunda schreef op 10-10-2003 @ 22:33:
Wat is dan VWO, HAVO, en zo?
vwo = voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
Vwo is het hoogste niveau van het middelbaar onderwijs ('t is weer onderverdeeld in atheneum en gymnasium (laatste is met Grieks en Latijn). Na het vwo kun je naar de universiteit.

havo = hoger algemeen voortgezet onderwijs
Na de havo kun je naar het hbo (hoger beroepsonderwijs).

vmbo = voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs
Hier zijn weer vier leerwegen (theoretisch, gemengd, kaderberoepsgericht, basisberoepsgericht), na het vmbo kun je naar het mbo (middelbaar beroepsonderwijs).
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 21:39
Verwijderd
En http://213.126.53.227/kennisnet/port...school#sectie0 en http://schoolkeuze.kennisnet.nl/buil...vo=eerste.html

Mooi plaatje van de laatste site (ik wilde 'm net zelf gaan maken, maar dit scheelt een hoop werk ):

Dat is dus het middelbare onderwijs in Nederland. (Je kunt na de havo btw ook naar het mbo, staat wel geen pijltje bij, maar het kan natuurlijk wel.)

Laatst gewijzigd op 10-10-2003 om 21:42.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 21:43
Perunda
Perunda is offline
Leo: Bedankt

*begint naarstig te lezen*
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 15:03
fractuur
fractuur is offline
Perunda of Leonoor, heb je ook zoiets van het Belgische systeem? want ik hoor op dit forum aleemaal termen langskomen, en ik kan ze niet echt thuisbrengen..
Oud 11-10-2003, 15:13
Mindfields
Mindfields is offline
Nog 1 keer dan:

Bij C&M hoef je NIEEET per se een extra taal te hebben

Bij op school kun je je klassieke taal naar het je profiel deel plaatsen.
(gymnasium)
Oud 11-10-2003, 15:42
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Parallel schreef op 11-10-2003 @ 16:13:
Nog 1 keer dan:

(gymnasium)
Bij ons ook, maar het bljft een talenpakket, hoe je het ook bekijkt. De nadruk blijft er namelijk op liggen.

Voor de Belgen onder ons:

In Nederland heb je op de havo en op t vwo vier pakketten/profielen:

Cultuur&Maatschappij=
geschiedenis, ckv2 (kunstbeschouwing), ckv3 (drama/ tekenen/ muziek, ligt er an wat er aangeboden wordt), frans2, duits, wiskunde a1. Dit pakket verschilt dus nogal per school.

Economie&Maatschappij=
geschiedenis, aardrijkskunde, economie, (Management & Organisatie, ik weet niet of dit vak verplicht is) en wiskunde a1,2.

Natuur&Gezondheid=
biologie 1,2 , scheikunde 1, natuurkunde1 , en wiskunde b1.

Natuur&Techniek=
natuurkunde1,2 , scheikunde 1,2 , wiskunde b1,2.
Oud 11-10-2003, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef op 11-10-2003 @ 16:13:
Nog 1 keer dan:

(gymnasium)
dan heb je toch ook een extra taal.. vind ik dan.
je doet VWO dus niks extra = ne, en, du1, fa1
Voor C&M moet je 2 extra talen kiezen (bv: Fa1,2, Du1,2, La, Grieks)
En als je daaruit La en/of Gr hebt gekozen noemen ze dat de gymnasium (-richting) van het VWO

[ dat jij 't andersom ziet, "ik doe gymnasium dus ik volg toch al standaard latijn en/of grieks.." snap ik hoor . Daar valt over te discussieren ]

@fractuur: Management en Organisatie is nergens een verplicht vak

@perunda: Idd vreemd van die minister dan. Maarre, als hij/zij weer meer talen in wil voeren komt het toch eigenlijk weer goed voor jou? (of zie ik dat verkeerd ) Ik neem aan dat je dan ook weer minder wiskunde krijgt iig.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 18:36
Perunda
Perunda is offline
Nee, da's nie echt goed voor mij. Daardoor kom ik ook met minder wetenschappen te zitten (heb wel fysica, maar nog nooit een fysica vraagstuk opgelost) en dan zijn wij juist de 3 jaren die er tussen doorvallen. :
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 19:10
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 11-10-2003 @ 17:14:
dan heb je toch ook een extra taal.. vind ik dan.
je doet VWO dus niks extra = ne, en, du1, fa1
Voor C&M moet je 2 extra talen kiezen (bv: Fa1,2, Du1,2, La, Grieks)
En als je daaruit La en/of Gr hebt gekozen noemen ze dat de gymnasium (-richting) van het VWO

[ dat jij 't andersom ziet, "ik doe gymnasium dus ik volg toch al standaard latijn en/of grieks.." snap ik hoor . Daar valt over te discussieren ]
Jep, ik heb geen extra taal, ik volg net zoveel talen als iemand met N&T (of iig, volgend jaar, blijven zitten)
Oud 13-10-2003, 18:46
vedetje
vedetje is offline
ik heb het geluk tot het laatste jaar van het oude systeem te horen (ik heb grieks-latijn-wiskunde gedaan)
(komt dus wel bij dat ik men boeken niet allemaal kan doorverkopen)

maar hoe zit het nu voor de derde graad, wat worden de keuzerichtingen daar? want ik hoor zo geruchten dat de 8 uur wiskunde ook afgeschaft wordt (kan ik men boeken niet door verkopen )

in verband met duits, in het oude systeem kregen wij ook maar 1 uur duits (en dan nog als extra uur voor mij ), behalve de moderne talen, maar die hadden ook maar 2 uur... dus daar werd zowiezo niet zo veel naargekeken

Laatst gewijzigd op 13-10-2003 om 18:49.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:33
Perunda
Perunda is offline
Ik weet ook nie of er iets gaat veranderen in de 3de graad. Ik hoop uit de grond van m'n hart van nie. Uiteindelijk gaan ze toch weer alles volgens het oude systeem moeten doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten