Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb niet zo'n toelatingsexamen gedaan maar ik heb er wel wat (lees: veel) over gevonden op internet.
Op de site van de uni van leiden bijv. (http://www.studenten.leidenuniv.nl/index.php3?c=99): Het afleggen van een colloquium doctum is niet een gemakkelijke weg om toegang tot de universitaire examens te verkrijgen. De eisen die de colloquium-doctumcommissies van de verschillende opleidingen stellen, zijn bepaald niet licht. Afhankelijk van de genoten vooropleiding worden de kandidaten getoetst in een aantal vakken op vwo-niveau. Ook na het succesvol afleggen van een colloquium doctum kan er nog achterstand in kennis bestaan ten opzichte van degenen die beschikken over een vwo-diploma. Vanwege een dergelijke achterstand kunnen naderhand problemen ontstaan die de universitaire studie relatief veel zwaarder maken. Indien men nog niet lang van school is dient men zeker in overweging te nemen om alsnog het vwo-diploma te behalen, in plaats van toelating via het colloquium doctum aan te vragen. Of de UvA: http://www.uva.nl/colloquiumdoctum/o...E60950E916D0BB http://www.google.nl/search?q=Colloq...gle+zoeken&lr= Maar reacties van mensen die zo'n toets wel (succesvol) hebben afgelegd, zijn natuurlijk nuttiger. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ten eerste hoef je dan niet 4 jaar te wachten ![]() en ten tweede heb je aan een vwo diploma veel meer.. mensen die havo/hbo niveau gewend zijn komen vaak in de problemen op de uni.. En als je 1,5 jaar vwo al veel werk vind, weet ik trouwens niet of geneeskunde wel een goede keuze is.. |
![]() |
|
![]() |
Snoezepoes: Ik ben nu 20 en zit in 4 Havo. Als ik mijn diploma heb, ben ik 22.
Ik heb vandaag een 1e afspraak gehad met mijn decaan. Ik kom waarschijnlijk in aanmerking voor avondvakken wiskunde, Engels en Frans (extra stof buiten het normale 4-havo-programma). De decaan had er wel vertrouwen in, goed teken lijkt me. Taal en cultuurstudies klinkt leuk, bedankt voor de tip, Narod! Ga gelijk wat info opvragen. Verdere tips over studierichtingen zijn van harte welkom! Fleet admiral: Ik denk absoluut niet in termen als "veel werk"of "minder werk", door 'de ik-weet-wel-hoe-het-sneller-kan'-filosofie zit ik op mijn 20e pas in 4 Havo (ik ben ooit begonnen in atheneum-1). Als ik jou was zou ik kiezen voor VWO. Ik heb al een paar jaar gewerkt, (waaronder 2 serieuze banen, 2 vooropleidingen Kunstacademie enz) ik denk dat je wel wat algemene ontwikkeling moet hebben voor je aan Uni begint (maar dat geldt voor mij persoonlijk, niets ten nadele van de 18-jarigen die gelijk van school naar Uni zijn gegaan ![]() |
![]() |
|
Ik zit op t moment in 5 havo en wil uiteindelijk verloskunde gaan doen. Ik heb echter geen scheikunde dus dat wil ik volgend schooljaar, naast een HBO-opleiding, gaan halen bij het avondonderwijs...het volwassenenonderwijs wordt moeilijk, aangezien ik 16 ben als ik mn havo heb.
Word ik voor het schooljaar 2005-2005 uitgeloot voor Verloskunde dan zit ik eraan te denken om met mijn HBO-propedeuse Pedagogische Wetenschappen te gaan studeren aan de KUN.........iemand hier op/aanmerkingen over?
||
![]() |
Citaat:
Dat is je oplossing. ![]() Scheikunde VWO (oude stijl) is 56 lessen, daar ben ik nu mee bezig. Het LOI is 10000x beter dan de NTI, wat exacte vakken betreft. Dus: www.loi.nl In een maandje of twee ben je klaar voor het scheikunde-examen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Ik zou eerst maar even afwachten hoe jou dat bevalt, het jaar is nog maar net begonnen. Je moet de huid niet verkopen voor de beer geschoten is, misschien blijkt het wel ontzettend tegen te vallen.
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Krummeltje: bedankt voor de tip, maar eerst VWO vind ik geen goed idee. Ik ben 22 als ik met de Havo klaar ben, qua niveau heb ik het idee dat ik uni aankan. Ik weet met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik voordat ik aan het CD deelneem (volgend jaar pas, kan me nog uitgebreid voorbereiden) ik weet welke studierichting ik precies wil. Dat is juist de reden dat ik zo tijdig begin met oriëntatie. Bovendien, niet geschoten is altijd mis, VWO kan altijd nog, mocht ik hoe dan ook zakken voor CD of gewoon niet in aanmerking komen voor de studie die ik graag wil.
Voor Fleet Admiral is VWO een goed idee, voor mij ligt het m.i. anders. Ellen 16: bij mij op school (volwassenenonderwijs) zijn ook enkele leerlingen van 17. Het valt altijd te proberen of je in aanmerking komt, ze nemen het niet zo nauw met leeftijdsgrens. |
![]() |
|
![]() |
Neu neu neu, mr Oizo. Als je wat extra pienterheid aan de dag kunt leggen mag je meteen door. Moet je wel 21 zijn en beregemotiveerd, het is niet de makkelijkste weg. De universiteiten staan er niet om te springen, je moet er veel energie in steken om een traject voor jezelf uit te stippelen.
|
![]() |
|
er is 1 dingetje dat ik niet begrijp, je doet nu de Havo, maar je bent alleen maar bezig met ik wil naar de uni, dat kan natuurlijk maar dan had ik wel ingedacht dat je echt 1 studie in je hoofd had. Dat je bijvoorbeeld advocaat wil worden dus rechten nodig hebt (weet ff geen ander voorbeeld) maar iig dat je echt een beroep ofzo in gedachten hebt van dat wil ik worden. Maar jij bent nu aan het kijken van, goh welke studie zou ik eens gaan doen, en je laat alle hbo instelling gewoon achter wegen? Alsof het bij jouw alleen maar gaat om: "ik studeer aan de uni"...
het is met die toets idd mogelijk, maar is zwaar (zoals je al weet) maar als het een beetje klopt wat hierboven staat vind ik eigenlijk dat je verkeerd bezig bent, maar oke das mijn mening.
|
![]() |
Ik zal het uitleggen, koelkastje. Pas deze week heb ik deze optie ontdekt, hiervoor lag HBO in mijn perspektief. Vandaar dat ik erg gready ben om te weten of dit mogelijk is en wie het al zo heeft gedaan. Ik heb altijd al erg graag een universitaire studie willen doen (niet actief me voor ingezet in het verleden, andere prioriteiten), maar nu zie ik deze weg pas echt realistisch als mogelijkheid. Zoals je misschien kunt zien aan mijn interesseveld, zijn dit wel richtingen die dicht bij elkaar liggen, maar ik twijfel nog welke weg ik het liefste in wil slaan. Universiteit heeft bij mij veruit een voorkeur boven hbo, omdat de studiewijze en bereikbare banen meer bij mij passen. Ik ben dus niet "alleen maar bezig met: ik wil naar de uni", ik wil gewoon weten wat er allemaal mogelijk is. Ik heb redenen om graag de best mogelijke opleiding te willen (belangrijke levenslessen die ik heb geleerd), ieder zijn meug zou ik zo zeggen), ik stort me heus niet zo maar op zo iets belangrijks. Als je zo'n kans krijgt kun je hem toch niet laten liggen? Begrijp mij goed: ik ben me hier nu pas op aan het orienteren,ik begin daar tijdig mee, het duurt nog minimaal een jaar voordat ik me inschrijf voor een studie.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Van havo 4 naar vwo 5 / 2e halfjaar vwo4 dan naar vwo 5 Nelvalhil | 3 | 01-11-2014 21:10 | |
Studeren |
Van HAVO naar VWO doorstromen? Afwezignummer2 | 7 | 20-09-2010 19:10 | |
Studeren |
Havo-diploma: HBO officemangement of propedeuse en dan Franse taal en cultuur?! myrthevg | 6 | 11-09-2009 15:06 | |
Studeren |
Studeren in de VS na HAVO/VWO? FulbrightCenter | 4 | 03-10-2008 09:13 | |
Studeren |
Propedeuse of van havo naar VWO? Faerie | 56 | 22-01-2006 22:30 | |
Algemene schoolzaken |
4vwo->? Zeenimf | 19 | 24-06-2005 15:09 |