ik lig helemaal plat haha dit is ook nieuws toch?!
---------------------------------------------------
Verslag over homoseksuele necrofiele eend bekroond
Gepubliceerd op donderdag 02 oktober 2003
De Nederlandse bioloog Kees Moeliker krijgt vandaag de Ig-Nobelprijs uitgereikt voor zijn opmerkelijke ooggetuigeverslag over ‘homoseksuele necrofilie bij de Wilde Eend.’
Deze prijs wordt jaarlijks op de Havard Universiteit in de VS uitgereikt aan tien wetenschappers wier onderzoek ‘mensen eerst laat lachen en daarna aan het denken zet’.
Hij publiceerde in 2001 een artikel onder de titel 'Het eerste geval van homoseksuele necrofilie bij de wilde eend' in DEINSEA, het wetenschappelijke jaarbericht van het Natuurmuseum Rotterdam, en in NRC Handelsblad.
Getuige van curieuze verkrachting
Moeliker werd enige jaren geleden opgeschrikt door een harde bons tegen de glazen gevel van het Natuurmuseum Rotterdam, waar de bioloog werkzaam is als conservator.
Een wilde eend, achtervolgd door een soortgenoot, was in volle vlucht tegen de spiegelende ruit gevlogen. Het dier viel vervolgens twee meter verderop dood neer.
De conservator, die het verse raamslachtoffer aan de museumcollectie wilde toevoegen, was vervolgens ooggetuige van een opmerkelijk tafereel. De dode woerd werd door zijn achtervolger, ook een mannetje, bestegen en daarna vijf kwartier doorlopend bruut ‘verkracht’.
Sectie op het kadaver wees later uit dat het inderdaad een woerd was. Het slachtoffer werd opgenomen in de collectie van het Natuurmuseum Rotterdam.
Eerst lachen, daarna denken
Nadat Moeliker de gebeurtenis had laten bezinken, besloot hij zijn ervaring op te schrijven. Volgens hem waren er drie opmerkelijke zaken aan het voorval: de woerd vertoonde homoseksueel en necrofiel gedrag en de paring duurde opvallend lang.
Zijn opmerkelijke artikel trok de nodige aandacht, ook van de commissie die de Ig-Nobel Prijzen uitlooft . Deze prijzen worden sinds 1991 jaarlijks toegekend door het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift 'Annals of Improbable Research' aan tien wetenschappers van verschillende disciplines en pluimage wier onderzoek ‘niet kan of mag worden herhaald’ en dat ‘mensen eerst laat lachen en daarna aan het denken zet’.
De prijzen worden tijdens een vrolijke gala-ceremonie uitgereikt door echte Nobelprijs winnaars in het Sanders Theatre van de Harvard Universiteit.
De conservator is vereerd. "Ik vind het een grote eer dat ik de prijs krijg. Het is inderdaad een wonderlijk gedrag van die eend. ,,Heel grappig, maar het zet de mens ook aan het denken over de diversiteit in de natuur'. Ik heb het, zoals een bioloog betaamt, netjes geobserveerd en gerapporteerd.''
|