Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2003, 16:53
Simon
Simon is offline
Wanneer is een docent een goede docent? Als zij/hij de hele klas weet te motiveren? Als zij/hij streng is? Als zij/hij flexibel is? Ik roep maar wat.

Vertel vertel. Scholieren.com organiseert met BuZz binnenkort de Docent van het Jaar verkiezing en we vragen ons af waar jullie vinden dat we op moeten letten.
Oud 06-10-2003, 16:56
Verwijderd
Ik vind niet dat er een standaard goede docent is, ik kan wel één van mijn favoriete docenten beschrijven.

Hij was (en waarschijnlijk is) vrij streng, maar hij hoeft niet streng te zijn, omdat de leerlingen zich toch wel gedragen. Hij was in voor grapjes, maar wel tot op zekere hoogte en niet ten koste van mensen. Hij kon ontzettend goed uitleggen en mensen motiveren en helpen (ook bij 'persoonlijke dingen'). En hij had altijd een grote pot met dropjes op zijn bureau staan.

Dat laatste is natuurlijk niet echt de reden dat hij favoriet was/is.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:08
Verwijderd
Hij moet de klas onder de duim weten te houden. Niet per se door strenge maatregelen, zoals strafwerk en nablijven ed. , maar hij moet gewoon boven de klas staan.
Belangrijk is voor mij (en voor veel anderen) dat hij humor heeft (wel in de juiste mate). Hij moet dan niet de leerlingen persoonlijk aanvallen, hoewel de populairste leerlingen/studenten er weleens aan mogen geloven

En last but not least, hij moet goed kunnen lesgeven. Duidelijk verwoorden wat er bedoeld wordt met de stof en leerlingen die het moeilijk hebben extra aandacht geven. De stof moet bij iedereen duidelijk zijn.

Dat was het wel zo'n beetje...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:24
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Een goede docent krijgt zonder moeite de klas stil, weet de leerlingen te motiveren en geeft ook nog eens goed les. Een goede docent stopt niet met lesgeven zodra de bel is gegaan, maar is ook bereid buiten de les om nog te helpen. Ten slotte ziet een goede docent een leerling als een leerling die hij les moet geven, dus iedereen wordt gelijkwaardig behandeld (als iemand zich normaal gedraagd) en iedereen wordt respecteerd. Humor is ook zeker belangrijk maar dat hangt vaak samen met wat ik hierboven al genoemd heb, flexibel moet een docent zijn tot op een zekere hoogte net zoals streng.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:32
Verwijderd
Een leraar legt uit voor de klas tot aan de bel
moet humor hebben
moet makkelijk orde kunnen houden
moet mij het gevoel geven dat we ook zeker IETS doen , dus niet gaan moppen etc vertellen
leraar moet je steunen bij het werk en je school
moet eerlijk zijn (toetsen etc.)
moet leerlingen behandelen als gelijke leerlingen (dus niet eerst bij de meisjes langs gaan die hun bloes half open hebben)
moet geduld hebben
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:05
Verwijderd
Orde houden
Relevante uitleg geven
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:09
Fantôme
Fantôme is offline
natuurlijk is de uitleg heel belangrijk.
hij moet goed, voor iedereen duidelijk kunnen uitleggen, en dit ook willen. dus niet van die leraren die zeggen van 'ja, ehhh... dat staat toch in je boek neem ik aan?!!'

idd, iedereen als een gelijke behandelen.
de les moet hij / zij niet te saai maken dat iedereen er half ligt te slapen.

hij/zij moet de tijd voor iemand willen nemen (als de leerling zelf ook bereid is de tijd voor het vak te nemen).

en idd, als een leerling het niet snapt, ook evt. bijlessen willen geven.
Oud 06-10-2003, 19:14
PV
PV is offline
iemand die dingen op meerdere manieren uit kan leggen, nooit gaat schreeuwen/schelden enzo, niet chagrijnig doen.. diegene moet wel een leraar blijven, en dus niet te persoonlijk gaan doen tegenover de leerlingen. een les moet ook niet te saai zijn inderdaad, bij sommige docenten val je halverwege in slaap als je niet oppast. dus afwisselende lessen enzo..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:16
Balance
Balance is offline
een goede docent moet voldoende orde kunnen houden zónder strenge maatregelen. hij kan de leerlingen motiveren en stelt niet té hoge eisen, door onder andere soms toe te staan dat er even iets anders wordt gedaan, om vervolgens de les weer gewoon op te pikken. Hij heeft voldoende aandacht voor de leerlingen en helpt ze waar nodig.
Oud 06-10-2003, 19:36
wissie
wissie is offline
Betrokkenheid bij de leerlingen
Ruimte geven voor discussie
De leerlingen serieus nemen
Flexibel zijn
Boeiend kunnen vertellen
Enthousiasme hebben voor het vak
Rekening houden met persoonlijke omstandigheden van leerlingen
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:41
marieke_temp
marieke_temp is offline
"De middelmatige leraar vertelt. De goede leraar verklaart. De betere leraar toont aan. De ware leraar inspireert."
ik weet niet meer van wie ik m heb, maar ben het er mee eens.
een goede leraar is voor mij iemand die zijn/haar leerlingen zo stimuleert dat ze het leuk vinden om te leren/uit zichzelf/voor zichzelf leren
dat kan denk ik door enthousiast en flexibel te zijn, open te staan voor inbreng van leerlingen, veel te weten maar ook toe durven geven als je iets niet weet, sociaal vaardig en opmerkzaam te zijn en een positieve uitstraling en instelling te hebben. ook duidelijkheid en consequent zijn zijn denk ik belangrijk. en er is vast nog veeeel meer
*hoopt zelf een goede juf te worden*
Oud 06-10-2003, 19:43
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
respect hebben voor zijn leerlingen. Betrokken zijn tot zijn leerlingen, weten wat er speelt in de klas.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:44
synclinorium
synclinorium is offline
een goede docent :
- ziet er normaal uit
- denkt beetje normaal
- kan goed uitleggen
- kan ook over iets anders dan zijn vak praten
- geeft duidelijke toetsen
- kan de klas in orde houden
- moet niet zeiken
- is een beetje bij de tijd
- geeft geen domme straffen zoals; dingen 100 keer opschrijven
- stelt zich open voor de leerlingen

was het wel zo n beetje...BTW heb nog geen zo n leraar gevonden

ciao
Oud 06-10-2003, 20:06
Veenbes
Veenbes is offline
Hij moet uitnodigend zijn - in de zin dat iedereen durft te vragen of te bekritiseren wat hij wil -, motiverend, inspirerend, kundig en behulpzaam.
Oud 06-10-2003, 20:07
Verwijderd
Humor,orde en begrip zijn voor mij de sleutelwoorden.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 20:08
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
De docent moet zijn lessen goed voorbereiden
Tegen een grapje kunnen en een grapje maken
Deels de verantwoordelijkheid voor wat de leerlingen leren bij de leerlingen zelf leggen
Aanspreekbaar zijn voor leerlingen
Op een normale manier rust kunnen houden
Consequent zijn
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Keyser Saus schreef op 06-10-2003 @ 21:08:
De docent moet zijn lessen goed voorbereiden
Tegen een grapje kunnen en een grapje maken
Deels de verantwoordelijkheid voor wat de leerlingen leren bij de leerlingen zelf leggen
Aanspreekbaar zijn voor leerlingen
Op een normale manier rust kunnen houden
Consequent zijn
Ik quote jouw maar, want ik ben het eingelijk wel helemaal met jouw eens
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 20:26
Verwijderd
in ieder geval is een docent die 70 minuten lang praat achter elkaar niet een goede docent..

Ik denk dat ik mijn wiskunde docent een goede docent vind.
Bereid zijn lessen zo voor dat er enige structuur inzit.
Herhaalt en geeft nieuwe stof. Geeft plotselinge intermezzo's waarmee hij de leerling zelf dingen laat uitzoeken/puzzelen..
en een leraar die soms wel begrip toont voor een situatie dat is wel fijn..

Ja , dat vind ik een goede docent en die heeft gewoon een fijne manier van lesgeven..

Kan het eigenlijk niet zo goed uitleggen..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 06-10-2003 @ 21:07:
Humor,orde en begrip zijn voor mij de sleutelwoorden.
M'n lerares Maatschappijleer is daar erg goed in.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 21:40
lucy48
lucy48 is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=437124

En ik vind een leraar een goede als je het gevoel hebt dat je een fout kunt maken, hij humor heeft en hij blij is leraar te zijn
Oud 06-10-2003, 21:40
Verwijderd
een docent dat niet over zich heen laat lopen, en veel geduld heeft qua dingen uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 21:56
Verwijderd
Het feit dat hij of zij de studenten weet te enthousiasmeren en zich laat inzetten voor onderwerpen waarvan ze dat vantevoren nooit gedacht zouden hebben, iemand die de stof laat leven, iemand die je van binnen helemaal warm laat voelen met trots omdat je student bent en mag delen in die kennis en wetenschap. Iemand die bezieling uitstraalt en die duidelijk maakt dat er geen nobeler en hoger ambt is dan hoogleraar.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 22:27
Unexplained
Unexplained is offline
- Humor
- Gepaste, professionele, afstand (betrokken tijdens de lessen, afstandig na schooltijd)
- Veel vakkennis
- Veel plezier in zijn/haar werk hebben
- Goede didactische en communicatieve vaardigheden

De rest komt dan vanzelf wel.
Oud 06-10-2003, 22:49
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
- Hij (of zij) moet iets van autoriteit uistralen. Je moet in iedergaval door hebben wanneer hij de klas is binnengekomen, zeg maar.
- Les goed voor bereiden.
- Interactie met leerlingen.
- Goed kunnen vertellen, niet monotoon, humor, etc.
- Iets goed uit kunnen leggen. Iets weten is 1, het over kunnnen brengen is andere koek. maar daar is een leraar wel voor
- Herkenbare structuur, is erg prettig.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 07:52
Qamra
Qamra is offline
Iemand met humor, iemand die orde kan houden, iemand die ook daadwerkelijk dingen over kan brengen en die de les tóch leuk maakt..
Oud 07-10-2003, 07:55
GoddeS
GoddeS is offline
Ik vindt een goede docent een goede docent..

als diegene je het gevoel van wederzijds respect geeft..

vindt ik
Oud 07-10-2003, 09:24
chris9 tje
chris9 tje is offline
hmmz... mijn biologieleraar van het vwo zei het een keer zo:

Als jij als docent je leerlingen het gevoel geeft/ laat blijken dat je hard voor ze wil werken, werken ze ook hard voor jou

Ik had 2 vakken die uiteindelijk precies hetzelfde waren, met 2 verschillende docenten. De ene deed alles fout wat je bij presenteren fout kan doen (had onder zn kin, rug naar de zaal, naar beneden kijken, te klein schrijven) en hij was ontzettend eigenwijs, reageerde dus niet op aanmerkingen vanuit de studenten.

De andere docent is juist overdreven enthousiast, legt alles 20 keer uit, steeds op een andere manier, schrijft groot, heeft goede sheets (wel veel, maar hij gebruikt ze goed), en heeft een duidelijke structuur.....

Niemand snapte de stof bij de eerste docent, terwijl bij de 2e docent iedereen zoiets heeft van: ik snap dit, dit is eigenlijk helemaal niet moeilijk....

voor mij is een goede docent een docent:

- die bereid is te luisteren en zn lessen te verbeteren n.a.v. opmerkingen van studenten/leerlingen

- een goede duidelijke structuur aanbrengt in zn lessen

- boven de stof staat, als leerling merk je dan duidelijk dat de docent er veel vanaf weet, de docent kan ook overwachte vragen beantwoorden zonder eerst het boek weer door te lezen

- enthousiasme ("lesgeven is niet een emmer volstoppen, maar een vuur ontsteken")

- goed presenteert
Oud 07-10-2003, 10:52
Nona
Nona is offline
Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat hij goed uit kan leggen en altijd precies vertelt wat wel en niet binnen de lesstof valt. Wat hij vertelt moet duidelijk en interessant zijn (en als het niet interessant is moet het interessant lijken).

Ook over het huiswerk moet een docent duidelijk zijn. Hij moet precies vertellen wat er moet gebeuren en wanneer het af moet zijn. Hij is een goede docent als de leerlingen het werk ook echt doen zonder dat hij er veel druk acher hoeft te leggen.

Orde houden is natuurlijk ook belangrijk voor de lessen. En orde moet niet te veel gedwongen zijn, want dan wordt er vaak niet opgelet. Iemand die de aandacht van een klas kan krijgen zonder te schreeuwen en straffen uit te delen kan ik erg waarderen. Als er dan regels overtreden worden moet hij wel consequent zijn met straffen, anders zijn de regels nog niet duidelijk.

Een docent moet ook buiten de lessen om zijn leerlingen willen helpen. Een beetje extra uitleg hoeft niet tijdens de les terwijl de rest van de klas wacht, maar kan ook aan een leerling (of een paar leerlingen) na de les of na schooltijd.

Repetities op tijd nakijken is ook belangrijk. Leerlingen moeten weten hoe ze ervoor staan, dan kunnen ze hun prestaties inschatten.

Ik zal wle veel vergeten zijn, maar dit zijn een paar punten.
Oud 09-10-2003, 11:27
** Phoebe **
** Phoebe ** is offline
als hij/zij je laat voelen dat je een mens bent...je iets wilt leren en je vrij laat en met respect behandeld...waar je welkom bij bent..en bij wie het opvalt als er wat mis is met je of als je vrolijk bent...iemand die lachend en vrolijk en warmte uitstraalt voor de klas...en die ook nog eens goed kan uitleggen....daz de ideale docent

kuzzie
Phoebe
Oud 10-10-2003, 16:02
Nyawa
Idd interesse in leerlingen, en wederzijds respect.
Iemand die je iets best voor de 4de keer wil uitleggen, en als je het dan nog niet snapt, het gewoon nog een 5de keer uitlegt.
Humoristische, spontane en enthousiaste docenten waardeer ik altijd wel.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 16:07
Just-Rian
Just-Rian is offline
als een docent:
* duidelijke uitleg geeft
* naar je luisterd
* zonder te hoeven schreeuwen toch orde heeft
* aardig is
* veel geduld heeft
Oud 10-10-2003, 19:28
Verwijderd
als de docent de stof op een goede manier kan overbrengen zodat het duidelijk is en dat men gemotiveerd wordt/het interessant vindt
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 21:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een goede docent:
- kan goed stof overbrengen
- kan goed omgaan met jongeren
- heeft geduld
- straalt gezag uit zonder heel streng te hoeven zijn of strafwerk te hoeven geven
Oud 10-10-2003, 21:24
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 06-10-2003 @ 18:24:
Een goede docent krijgt zonder moeite de klas stil,
hmm, sorry maar dat vind ik nogal onzin. Dat lukt toch bijna niemand? Een klas is nou eenmaal een rotzooi af en toe, dat voorkom je niet. Ik vind het beter dat een leraar zich aanpast aan een klas die even wat drukker is dan normaal, dan dat hij er continu tegenop botst.

Ok nu mijn mening over een goede docent. Ten eerste wil ik even zeggen dat het moeilijk is om één goede docent uit te kiezen. Want een goede docent wordt ook bepaald door zijn collega's. Zo heb je hele goeie leraren die aan veel eisen voldoen (boeiend vertellen, tijd voor leerlingen, grapjes, duidelijk qua stof), één afwijking van hem is echter dat hij altijd klassikaal 'moet' werken. Dat gaat heel goed als er andere vakken zijn die niet klassikaal werken, waardoor leerlingen af en toe ook uit kunnen razen. Maar als al je leraren veel klassikaal uitleggen, zullen veel mensen gauw die goeie leraar vervelend vinden, omdat ze in slaap vallen in zijn lessen.

Daarom wil ik ook even zeggen dat het moeilijk is om een goede docent te bepalen. Om even op bovenstaande voorbeeld terug te komen. Je hebt mensen die klassikaal les fijn vinden en zullen dat dus als goede eigenschap opgeven, maar er zijn ook mensen (like me) die liever zelfstandig werken in de les. Maar dat wil nog niet zeggen dat mensen als ik een leraar die klassikaal lesgeeft niet goed kan vinden.

Om toch maar even een paar imo goede eigenschappen te noemen, kijk ik toch maar naar m'n eigen ervaringen. Ik vind het prettig als een docent je (en je klas) goed aanvoelt. Soms kun je de moeilijkste opdrachten oplossen, maar een andere keer lukt dat niet. De docent moet dat aanvoelen en niet blijven pushen en moeilijke uitleggen gaan geven.
Ook zijn flexibele docenten fijn. Ik vind dat je over alle besluiten met je leraar moet kunnen praten, ookal ligt het besluit vast voor de docent, dan nog moet hij even erop ingaan en de mening van leerlingen aanhoren.

Voor de rest ben ik het met veel eerder genoemde dingen wel eens.
Oud 11-10-2003, 23:47
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Je hebt mensen die klassikaal les fijn vinden en zullen dat dus als goede eigenschap opgeven, maar er zijn ook mensen (like me) die liever zelfstandig werken in de les.

hmmz... ik denk dat dat ook wisselt per vak.

Een vak als biologie bijvoorbeeld, moet je gewoon "hoorcollege-achtig" geven. Dan kun je de stof veel duidelijker maken dan wanneer de leerlingen dit zelf moeten lezen. Dit geldt trouwens ook voor geschiedenis.

Een vak als wiskunde of natuurkunde moet je juist tweedefase achtig geven: dus zelfstandig werken. Meestal vind ik het dan ook wel fijn als dat afgewisselt wordt met verhalen van docenten. (extra uitleg, leuke "weetjes" (dat maakt het interessanter en zorgt er vaak voor dat je de basis beter kunt begrijpen en toepassen))
Maar bij dit soort vakken alleen maar verhalen dat werkt niet.

Een docent die boven de stof staat kan namelijk allerlei voorbeelden geven, of op een andere manier dingen duidelijk maken. Zo hebben we bij natuurkunde bijvoorbeeld in 1 les met zn alleen een golfbeweging nagedaan en toen snapte we veel beter hoe het nu eigenlijk werkt met die dingen dan toen we het alleen in het boek lazen....
Oud 12-10-2003, 11:06
Thomas
Thomas is offline
Didactische vaardigheden, dat maakt iemand een goede (zeer goede) docent.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 19:08
Boef
Boef is offline
-Als hij/zij een klas stil kan krijgen zonder moeite
-Als hij/zij een klas kan boeien en intresseren
-Als hij/zij (leuke) humor heeft
-Als hij/zij goed kan uitleggen

zijn toch wel de belangrijkste dinge ndenk ik
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 21:47
Dminor
Dminor is offline
Betrokkenheid bij de klas en de anti-droogklootuitstraling uitstralend.
Oud 13-10-2003, 13:05
Verwijderd
betrokkenheid, wel aardig, de klas moet naar em/haar luisteren, dus enig gezag uitstralend en niet teveel huiswerk opgevend
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten