Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
in ieder geval is een docent die 70 minuten lang praat achter elkaar niet een goede docent..
Ik denk dat ik mijn wiskunde docent een goede docent vind. Bereid zijn lessen zo voor dat er enige structuur inzit. Herhaalt en geeft nieuwe stof. Geeft plotselinge intermezzo's waarmee hij de leerling zelf dingen laat uitzoeken/puzzelen.. en een leraar die soms wel begrip toont voor een situatie dat is wel fijn.. Ja , dat vind ik een goede docent en die heeft gewoon een fijne manier van lesgeven.. Kan het eigenlijk niet zo goed uitleggen.. |
![]() |
|
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=437124
En ik vind een leraar een goede als je het gevoel hebt dat je een fout kunt maken, hij humor heeft en hij blij is leraar te zijn
|
Verwijderd
|
Het feit dat hij of zij de studenten weet te enthousiasmeren en zich laat inzetten voor onderwerpen waarvan ze dat vantevoren nooit gedacht zouden hebben, iemand die de stof laat leven, iemand die je van binnen helemaal warm laat voelen met trots omdat je student bent en mag delen in die kennis en wetenschap. Iemand die bezieling uitstraalt en die duidelijk maakt dat er geen nobeler en hoger ambt is dan hoogleraar.
|
![]() |
|
- Humor
- Gepaste, professionele, afstand (betrokken tijdens de lessen, afstandig na schooltijd) - Veel vakkennis - Veel plezier in zijn/haar werk hebben - Goede didactische en communicatieve vaardigheden De rest komt dan vanzelf wel.
|
- Hij (of zij) moet iets van autoriteit uistralen. Je moet in iedergaval door hebben wanneer hij de klas is binnengekomen, zeg maar.
- Les goed voor bereiden. - Interactie met leerlingen. - Goed kunnen vertellen, niet monotoon, humor, etc. - Iets goed uit kunnen leggen. Iets weten is 1, het over kunnnen brengen is andere koek. maar daar is een leraar wel voor ![]() - Herkenbare structuur, is erg prettig. |
![]() |
|
Iemand met humor, iemand die orde kan houden, iemand die ook daadwerkelijk dingen over kan brengen en die de les tóch leuk maakt..
|
![]() |
|
![]() |
hmmz... mijn biologieleraar van het vwo zei het een keer zo:
Als jij als docent je leerlingen het gevoel geeft/ laat blijken dat je hard voor ze wil werken, werken ze ook hard voor jou Ik had 2 vakken die uiteindelijk precies hetzelfde waren, met 2 verschillende docenten. De ene deed alles fout wat je bij presenteren fout kan doen (had onder zn kin, rug naar de zaal, naar beneden kijken, te klein schrijven) en hij was ontzettend eigenwijs, reageerde dus niet op aanmerkingen vanuit de studenten. De andere docent is juist overdreven enthousiast, legt alles 20 keer uit, steeds op een andere manier, schrijft groot, heeft goede sheets (wel veel, maar hij gebruikt ze goed), en heeft een duidelijke structuur..... Niemand snapte de stof bij de eerste docent, terwijl bij de 2e docent iedereen zoiets heeft van: ik snap dit, dit is eigenlijk helemaal niet moeilijk.... voor mij is een goede docent een docent: - die bereid is te luisteren en zn lessen te verbeteren n.a.v. opmerkingen van studenten/leerlingen - een goede duidelijke structuur aanbrengt in zn lessen - boven de stof staat, als leerling merk je dan duidelijk dat de docent er veel vanaf weet, de docent kan ook overwachte vragen beantwoorden zonder eerst het boek weer door te lezen - enthousiasme ("lesgeven is niet een emmer volstoppen, maar een vuur ontsteken") - goed presenteert
|
Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat hij goed uit kan leggen en altijd precies vertelt wat wel en niet binnen de lesstof valt. Wat hij vertelt moet duidelijk en interessant zijn (en als het niet interessant is moet het interessant lijken).
Ook over het huiswerk moet een docent duidelijk zijn. Hij moet precies vertellen wat er moet gebeuren en wanneer het af moet zijn. Hij is een goede docent als de leerlingen het werk ook echt doen zonder dat hij er veel druk acher hoeft te leggen. Orde houden is natuurlijk ook belangrijk voor de lessen. En orde moet niet te veel gedwongen zijn, want dan wordt er vaak niet opgelet. Iemand die de aandacht van een klas kan krijgen zonder te schreeuwen en straffen uit te delen kan ik erg waarderen. Als er dan regels overtreden worden moet hij wel consequent zijn met straffen, anders zijn de regels nog niet duidelijk. Een docent moet ook buiten de lessen om zijn leerlingen willen helpen. Een beetje extra uitleg hoeft niet tijdens de les terwijl de rest van de klas wacht, maar kan ook aan een leerling (of een paar leerlingen) na de les of na schooltijd. Repetities op tijd nakijken is ook belangrijk. Leerlingen moeten weten hoe ze ervoor staan, dan kunnen ze hun prestaties inschatten. Ik zal wle veel vergeten zijn, maar dit zijn een paar punten.
|
als hij/zij je laat voelen dat je een mens bent...je iets wilt leren en je vrij laat en met respect behandeld...waar je welkom bij bent..en bij wie het opvalt als er wat mis is met je of als je vrolijk bent...iemand die lachend en vrolijk en warmte uitstraalt voor de klas...en die ook nog eens goed kan uitleggen....daz de ideale docent
kuzzie Phoebe
|
Een goede docent:
- kan goed stof overbrengen - kan goed omgaan met jongeren - heeft geduld - straalt gezag uit zonder heel streng te hoeven zijn of strafwerk te hoeven geven
||
Citaat:
Ok nu mijn mening over een goede docent. Ten eerste wil ik even zeggen dat het moeilijk is om één goede docent uit te kiezen. Want een goede docent wordt ook bepaald door zijn collega's. Zo heb je hele goeie leraren die aan veel eisen voldoen (boeiend vertellen, tijd voor leerlingen, grapjes, duidelijk qua stof), één afwijking van hem is echter dat hij altijd klassikaal 'moet' werken. Dat gaat heel goed als er andere vakken zijn die niet klassikaal werken, waardoor leerlingen af en toe ook uit kunnen razen. Maar als al je leraren veel klassikaal uitleggen, zullen veel mensen gauw die goeie leraar vervelend vinden, omdat ze in slaap vallen in zijn lessen. Daarom wil ik ook even zeggen dat het moeilijk is om een goede docent te bepalen. Om even op bovenstaande voorbeeld terug te komen. Je hebt mensen die klassikaal les fijn vinden en zullen dat dus als goede eigenschap opgeven, maar er zijn ook mensen (like me) die liever zelfstandig werken in de les. Maar dat wil nog niet zeggen dat mensen als ik een leraar die klassikaal lesgeeft niet goed kan vinden. Om toch maar even een paar imo goede eigenschappen te noemen, kijk ik toch maar naar m'n eigen ervaringen. Ik vind het prettig als een docent je (en je klas) goed aanvoelt. Soms kun je de moeilijkste opdrachten oplossen, maar een andere keer lukt dat niet. De docent moet dat aanvoelen en niet blijven pushen en moeilijke uitleggen gaan geven. Ook zijn flexibele docenten fijn. Ik vind dat je over alle besluiten met je leraar moet kunnen praten, ookal ligt het besluit vast voor de docent, dan nog moet hij even erop ingaan en de mening van leerlingen aanhoren. Voor de rest ben ik het met veel eerder genoemde dingen wel eens. ![]()
||
![]() |
Citaat:
hmmz... ik denk dat dat ook wisselt per vak. Een vak als biologie bijvoorbeeld, moet je gewoon "hoorcollege-achtig" geven. Dan kun je de stof veel duidelijker maken dan wanneer de leerlingen dit zelf moeten lezen. Dit geldt trouwens ook voor geschiedenis. Een vak als wiskunde of natuurkunde moet je juist tweedefase achtig geven: dus zelfstandig werken. Meestal vind ik het dan ook wel fijn als dat afgewisselt wordt met verhalen van docenten. (extra uitleg, leuke "weetjes" (dat maakt het interessanter en zorgt er vaak voor dat je de basis beter kunt begrijpen en toepassen)) Maar bij dit soort vakken alleen maar verhalen dat werkt niet. Een docent die boven de stof staat kan namelijk allerlei voorbeelden geven, of op een andere manier dingen duidelijk maken. Zo hebben we bij natuurkunde bijvoorbeeld in 1 les met zn alleen een golfbeweging nagedaan en toen snapte we veel beter hoe het nu eigenlijk werkt met die dingen dan toen we het alleen in het boek lazen....
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eindexamens 2013 |
[ALG] Klaar met je examen? Schrijf mee aan een boek! MaaikeSinds1883 | 0 | 04-06-2013 10:28 | |
Studeren |
Profielkeuze HAVO 4 CM/EM of NG flashingst | 2 | 14-06-2012 19:11 | |
Algemene schoolzaken |
[HBO] Docent te laat met cijfers publiceren, daardoor herkansing mislopen? brands | 3 | 08-07-2011 17:15 | |
Studeren |
docent Duits of geschiedenis bram87 | 30 | 04-07-2005 11:09 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
Verhalen & Gedichten |
[Beschrijving] Syllabi Verwijderd | 9 | 17-09-2004 22:10 |