Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2003, 09:42
elledc
elledc is offline
Ik ken een vrouw, ze denkt al 20 jaar lang aan zelfmoord.
Maar nu wordt alles, haar hele leven, haar werkelijk té veel. Ze lijdt aan psychische pijn en dat is pijnlijker dan fysische pijn.
Ze kan het niet meer aan, ze huilt elke dag. De enige uitweg waar ze rust kàn vinden, is de dood.
Maar ze wil het op een menswaardige manier laten gebeuren, namelijk door euthanasie. Ze moet toestemming hebben van 3 dokters om dit te laten gebeuren maar geen enkel wil haar het recht geven op de dood.
Voor een dokter is het namelijk niet zo goed voor zijn reputatie om iemand te dood 'in' te laten gaan.

Wat zijn jullie meningen daarover?
Wanneer kan euthanasie en wanneer niet?
Euthanasie is toegelaten voor diegene die terminaal patient is en om de pijn direct te doen stoppen door voor de dood te kiezen.

In hoeverre mag iemand anders beslissen of je dood mag of niet?
Of is zelfmoord een optie?

PS. Deze vrouw leeft in Belgie, daar zijn de regels anders dan in Nederland, er wordt er minder makkelijk aan euthanasie gedaan.

Laatst gewijzigd op 26-09-2003 om 11:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2003, 11:33
Shitonya
Shitonya is offline
Tja elk mens beschikt over zijn eigen lichaam/geest, leven dus.
Euthanasie ...tja ligt per situatie anders, hangt van de persoon af, of hij/zij nog wel helder en bewust kan denken en hoeveel pijn degene heeft enzovoorts.

Het is misschien een zwak voorbeeld, maar bijvoorbeeld met abortus, wordt ook een leven vermoord, mensen die abortus plegen (degene in het ziekenhuis en "moeder") plegen ook "moord", daar kiezen ze ook voor, alleen niet het leven van hunzelf maar een onschuldig persoon. In die keuze staan ze vrij. Met euthanasie vind ik in de meeste gevallen ook dat ze dat zelf moeten beslissen, omdat het hun leven is...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 12:13
Prime Evil
Prime Evil is offline
Als je nou een groep familie uitnodigt of wie dan ook die er bij 'moet' zijn, en de desbetreffende persoon dient zichzelf een middel toe.. en valt in een lange slaap.. is dat dan strafbaar voor de familie? Anders lijkt me dit toch wel een aardige manier.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 17:35
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Prime Evil schreef op 26-09-2003 @ 13:13:
Als je nou een groep familie uitnodigt of wie dan ook die er bij 'moet' zijn, en de desbetreffende persoon dient zichzelf een middel toe.. en valt in een lange slaap.. is dat dan strafbaar voor de familie? Anders lijkt me dit toch wel een aardige manier.
nee als je geen hulp verricht bij de handelingen die uiteindelijk tot de dood leiden niet.
misschien dood door schuld omdat je niet geholpen hebt toen ze dood ging
Oud 26-09-2003, 18:01
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik vindt dat euthanasie per geval bekeken moet worden. Maar ik ben zeker niet tegen euthanasie, als mensen echt goed en duidelijk voor zichzelf hebben besloten dat ze zo niet kunnen leven dan vindt dat het best kan. Liever euthanasie dan dat iemand zich van een flatgebouw laat storten, waardoor andere mensen weer een trauma kunnen krijgen.

Ik wil volgend jaar geneeskunde gaan studeren en als ik dan na veel studeren ga werken dan zal ik mijn ideeen over euthanasie zeker ook uitvoeren, ik vindt menselijk belang boven een eventuele reputatie staan.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 18:12
elledc
elledc is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 26-09-2003 @ 19:01:
Ik wil volgend jaar geneeskunde gaan studeren en als ik dan na veel studeren ga werken dan zal ik mijn ideeen over euthanasie zeker ook uitvoeren, ik vind menselijk belang boven een eventuele reputatie staan.
Daar geef ik je gelijk in en daarom vind ik het absurd dat zij geen recht krijgt op een menswaardige dood.
Zelfmoord gaat meestal gepaard met verwondingen of als je een hoge dosis slaappillen neemt natuurlijk, maar dan is er nog geen zekerheid dat je echt dood bent.
Ze heeft tweemaal geprobeerd zelfmoord te plegen maar de pogingen zijn mislukt.
Ze verdient die rust, ze verdient de dood want dat is wat ze wil, ze heeft het niet meer naar haar zin hier op deze wereld.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 20:40
Verwijderd
Het leven is het enige wat je zelf hebt (cliché), derhalve moet je zelf kunnen beslissen over je leven. De staat mag niemand verbieden een einde aan zijn/haar leven te maken, dat recht heeft een staat niet. De staat heeft geen zeggenschap daarover.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 20:49
Verwijderd
Ik stel voorop dat ik het recht over eigen leven en dood te beschikken een recht vind dat inherent is aan de mens en dus onvervreemdbaar. Een overheid kan ook weinig doen om dat te voorkomen. Als ik zelfmoord wil plegen doe ik dat, daar zit het probleem niet.

Problemen doen zich voor wanneer iemand hulp nodig heeft. Wanneer is iemand in staat zijn wil te bepalen en wanneer niet meer? Hoeveel waarborgen moeten er zijn om te voorkomen dat iemand al te lichtvaardig zichzelf van het leven laat beroven door een arts? Wie beslist er wanneer de persoon in kwestie niet meer in staat is zijn wil te bepalen en er geen wilsverklaring over is?

Ik vind het persoonlijk heel erg moeilijk. Natuurlijk is het makkelijk in het geval dat iemand terminaal ziek is of veel pijn lijdt, volledig bij bewustzijn is en helder van geest en zelf aangeeft waardig te willen sterven. Moeilijker wordt het wanneer iemand een ongeval krijgt, lange tijd in coma ligt en een wilsverklaring aanwezig is waarin die persoon heeft aangegeven na één jaar coma te willen sterven, maar volgens de arts nog wel relevant uitzicht op genezing aanwezig is?

Het komt neer op de omstandigheden van het geval, zoals altijd. Het enige wat ik kan geven zijn een paar hoofdlijnen van mijn persoonlijke opvattingen. Iemand heeft het recht over zijn eigen dood te beslissen. Iemand die daar naar naar beste vermogen en te goeder trouw aan meewerkt is niet moreel verwerpelijk bezig. Hij is dan slechts willoos werktuig. Voor de arts zelf zal de afweging tussen beroepsethiek/genezingsplicht en menselijke moraal heel moeilijk zijn, maar dat ligt buiten deze discussie.

Wanneer iemand niet meer in staat is zijn wil te bepalen moet uitermate voorzichtig worden omgesprongen met het middel van euthanasie. In de afweging zal meespelen de kans op genezing, de mate van pijn en/of ongemak die de patiënt ervaart, de leeftijd van de patiënt en last but not least de wensen van de nabestaanden (waarbij in acht moet worden genomen dat, zoals onlangs bekend is geworden, nabestaanden van iemand die euthanasie liet plegen gemiddeld veel beter en sneller de rouw verwerken dan van iemand die een 'natuurlijke' dood sterft).

Dit is alweer een behoorlijk lang stuk geworden, terwijl er eigenlijk heel weinig knopen in zijn doorgehakt. Het enige wat ik er maar mee duidelijk wil maken aan degenen die de moeite nemen het te lezen, is dat een geval van euthanasie nooit zo simpel is als 'het menselijk, individueel belang laten prevaleren boven reputatie/wet/etc.'. Het is een zeer gecompliceerde afweging van belangen waar je vantevoren vrij weinig over kunt zeggen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 14:53
leonkorn
leonkorn is offline
Er staat in de Bijbel dat je altijd voor iemand moet bidden die een zonde begaat, behalve voor 1 zonde, namelijk die naar de dood lijdt. Ik vind het ook een heel moeilijk onderwerp, maar ik weet zeker dat als het makkelijk was om euthenasie/zelfmoord te plegen, zouden veel pubers en depressieven zichzelf van het leven berooft hebben die nu veelal een gelukkig leven hebben...
Ik geloof in leven na de dood en dat je er misschien wel eeuwig spijt van krijgt als je de makkelijk lijkende weg kiest.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 15:51
Isa
Isa is offline
niet doen laat het leven zijn loop en doe goed en zoek hulp.
ook al nben ik bijna het huis uitgezet, mijn gevoel heeft nog altijd een Hevige afkeer van Zelfmoord plegen
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 16:06
Verwijderd
Ik sluit me in deze aan bij Nare Man.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 30-09-2003 @ 16:51:
niet doen laat het leven zijn loop en doe goed en zoek hulp.
ook al nben ik bijna het huis uitgezet, mijn gevoel heeft nog altijd een Hevige afkeer van Zelfmoord plegen
Als jij elk kuttig wissewasje (zoals je huis uit gezet worden) gelijk zet aan -bijvoorbeeld- terminaal kanker of AIDS heb je mijns inziens een behoorlijke kronkel in je hoofd.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 16:12
Verwijderd
Trouwens, wat als iemand die kerngezond is serieus dood wil? Stel dat je iemand hebt/kent die domweg geen zin meer heeft in leven. Niet zozeer vanwege ellende, maar gewoon omdat 't 'm niet meer kan boeien. De persoon in kwestie is 100% toerekeningsvatbaar en tamelijk intelligent (zowel maatschappelijk-sociaal als intellectueel) te noemen.

Zouden jullie dergelijk persoon kunnen respecteren, ook als 't een naaste is?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 09:06
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 30-09-2003 @ 17:12:
Trouwens, wat als iemand die kerngezond is serieus dood wil? Stel dat je iemand hebt/kent die domweg geen zin meer heeft in leven. Niet zozeer vanwege ellende, maar gewoon omdat 't 'm niet meer kan boeien. De persoon in kwestie is 100% toerekeningsvatbaar en tamelijk intelligent (zowel maatschappelijk-sociaal als intellectueel) te noemen.

Zouden jullie dergelijk persoon kunnen respecteren, ook als 't een naaste is?
Ja want ik vindt dat niet alleen je lichamelijke gezondheid belangrijk maar ook je geestelijke. As iemand in een uitzichtloze situatie zit en er heel goed over na heeft geacht, dan moet je dat gewoon accepteren.

Maar voor dit soort dingen moet altijd een uitgebreid (psychologisch) onderzoek worden uitgevoerd, en het is zeker niet iets wat je over 1 nacht beslist.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 11:01
Verwijderd
[QUOTE]leonkorn schreef op 30-09-2003 @ 15:53:
[B]Er staat in de Bijbel dat je altijd voor iemand moet bidden die een zonde begaat, behalve voor 1 zonde, namelijk die naar de dood lijdt. (...)

Mooi is dat. Ik dacht dat God iedereen kon vergeven, hoe gruwelijk zijn zonden ook waren. Hoe zit dat dan met iemand die zelfmoord pleegt? Die zal in jouw redenatie wel naar de hel gaan.

Wel, laat mij jou één ding vertellen. Er zijn mensen die het leven op aarde zó godsgruwelijk ondraaglijk ervaren en zo onnoemelijk veel pijn hebben, lichamelijk of geestelijk, dat er geen Christelijke hel bestaat die erger kan zijn dan wat ze nu beleven.

Citaat:
Ik geloof in leven na de dood en dat je er misschien wel eeuwig spijt van krijgt als je de makkelijk lijkende weg kiest.
De makkelijk lijkende weg? Je zegt net zelf dat het heel moeilijk is om zelfmoord te plegen! Hoe kun je dan een regel erna beweren dat het heel erg moeilijk is?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 15:11
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2003 @ 12:01:
De makkelijk lijkende weg? Je zegt net zelf dat het heel moeilijk is om zelfmoord te plegen! Hoe kun je dan een regel erna beweren dat het heel erg moeilijk is?
Makkelijk, omdat mensen wellicht denken dat het dan is afgelopen.... Moeilijk, omdat een mensenlichaam geen aan en uitknopje heeft.. kom op nare, je bent volgens mij wel slimmer.. jammer dat je je altijd zo snel negatief tegen een gelovige uitlaat. ik zeg ook niet dat ze perse in de hel komen (God oordeelt rechtvaardig, weetjenog..?) Ik geloof gewoon in de reddende liefde van Jezus, waarom jij eigenlijk niet ??
Groetjes Leon
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 21:08
Verwijderd
ik vind het heel zielig voor die vrouw maar ik ben het er niet mee eens dat ze euthanasie pleegt. zelf ben ik ook depressief en ik weet wat het is om iedere dag alsmaar te moeten huilen. maar daarom dood willen vind ik te ver gaan. is ze niet aan de anti-depressiva?

als anti-depressiva zelfs niet meer zouden werken - ik slik ze niet - zou ik me op laten nemen, vrijwillig, en laten behandelen.
je kunt wel tegen prozac en xanax zijn maar als je het echt niet meer ziet zitten, waarom niet...? en als dat niet zou werken... tsja er zijn altijd wel stappen er na en erna en erna te bedenken...

ik keur euthanasie wel goed in het geval van lichamelijk lijden dat uitzichtloos is. ik geloof gewoon niet dat euthanasie de juiste oplosszing is voor depressieve mensen, of mensen die zelfmoord willen plegen. ik weet niet of ik bekrompen ben. misschien wel, want (zulke) psychische pijn is meestal erger dan lichamelijk.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 21:10
Verwijderd
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 03-10-2003 @ 10:06:
Maar voor dit soort dingen moet altijd een uitgebreid (psychologisch) onderzoek worden uitgevoerd, en het is zeker niet iets wat je over 1 nacht beslist.
ik denk dat zo'n psychologisch onderzoek ook niemand verder helpt, want geen enkele dokter zal er een stempel op zetten met: "ok, vooruit maar.". ondanks dat de regels in Nederland soepel zijn, zijn er volgens mij maar weinig dokters die euthanasie durven te plegen en er voor uit komen! dat vind ik echt weer zo'n rottige gristelijke eigenschap. maar wie ben ik.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 21:22
Roxann
Roxann is offline
Eer euthanasie mag uitgevoerd worden moet de persoon in questie zwaar fysiek ziek zijn.
Dit is hier niet het geval, dus vrees ik dat er weinig hoop is voor die vrouw.
Al klint hoop in deze context misschien raar, ik kan het begrijpen dat voor sommige mensen de dood als een verlossing komt.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 22:52
roel pelleboer
roel pelleboer is offline
je kunt wel principieel zijn tegen euthanasie, maar zo'n regel kun je niet echt toepassen, omdat iedere mens anders is. Ook kun je verschillende definities hebben van euthanasie. Is bijvoorbeeld iemand 'opgeven' ook euthanasie?
Oud 03-10-2003, 23:01
Verwijderd
Mijn oma heeft als beroep mensen helpen doodgaan. Inmiddels gepensioneerd helpt ze nogsteeds mensen.

Ik vind zelf dat euthanasie moet kunnen maar slechts in bepaalde gevallen. In gevallen waarin geen kans op verbetering is. Bijvoorbeeld als iemand tot de nek toe verlamd is vind ik dat het moet kunnen. Maar ook als je bijvoorbeeld AIDS hebt. Of schizofrenie in een erge vorm.

Maar ik vind wel dat je niet hals over de kop euthanasie mag plegen. Het moet wel duidelijk zijn dat die persoon het echt wil.

Ik vind dat jij zelf als enige mag beslissen over jouw leven.

Laatst gewijzigd op 03-10-2003 om 23:06.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 10:09
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 03-10-2003 @ 22:10:
ik denk dat zo'n psychologisch onderzoek ook niemand verder helpt, want geen enkele dokter zal er een stempel op zetten met: "ok, vooruit maar.". ondanks dat de regels in Nederland soepel zijn, zijn er volgens mij maar weinig dokters die euthanasie durven te plegen en er voor uit komen! dat vind ik echt weer zo'n rottige gristelijke eigenschap. maar wie ben ik.
Ik had het er niet over hoe het is maar hoe ik vindt dat het zou moeten zijn. Tuurlijk gaat het nooi zovan vooruit maar, maar er zijn gewoon mensen die als ze verder zouden moeten leven toch niets meer aan hun leven zouden hebben, moeten die dan blijven leven ook al zijn de lichamelijk gezond? Ik vindt van niet. Door een psychologisch onderzoek kan je te weten komen waar de oorzaak ligt, en hoe serieus het is en of er eventueel op een andere manier een oplossing bedacht kan worden. Euthanasie is niet iets wat je zomaar doet, het is een laatste redmiddel voor sommige mensen.. En daar moet onder bepaalde voorwaardes gebruik van gemaakt kunnen worden...

Christelijke eigenschap? Er zijn dokters die christelijk zijn maar ook massa's die ongelovig zijn zeker bij de jongere generatie artsen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 19:39
Verwijderd
Citaat:
utopia5 schreef op 26-09-2003 @ 10:42:

Voor een dokter is het namelijk niet zo goed voor zijn reputatie om iemand te dood 'in' te laten gaan.
ik zou trots zijn op mijn doktor als ie iemand op deze manier verlost.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 09:14
xxangelxx
xxangelxx is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 26-09-2003 @ 10:42:
Ik ken een vrouw, ze denkt al 20 jaar lang aan zelfmoord.
Maar nu wordt alles, haar hele leven, haar werkelijk té veel. Ze lijdt aan psychische pijn en dat is pijnlijker dan fysische pijn.
Ze kan het niet meer aan, ze huilt elke dag. De enige uitweg waar ze rust kàn vinden, is de dood.
Maar ze wil het op een menswaardige manier laten gebeuren, namelijk door euthanasie. Ze moet toestemming hebben van 3 dokters om dit te laten gebeuren maar geen enkel wil haar het recht geven op de dood.

Wat zijn jullie meningen daarover?
Wanneer kan euthanasie en wanneer niet?
Euthanasie is toegelaten voor diegene die terminaal patient is en om de pijn direct te doen stoppen door voor de dood te kiezen.

In hoeverre mag iemand anders beslissen of je dood mag of niet?
Of is zelfmoord een optie?

PS. Deze vrouw leeft in Belgie, daar zijn de regels anders dan in Nederland, er wordt er minder makkelijk aan euthanasie gedaan.

ik vind niet dat je over de dood mag beslissen. als Hij het nodig vind, ga je wel dood hoor. alleen Hij mag over de dood beslissen
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 12:14
Verwijderd
Citaat:
xxangelxx schreef op 07-10-2003 @ 10:14:
ik vind niet dat je over de dood mag beslissen. als Hij het nodig vind, ga je wel dood hoor. alleen Hij mag over de dood beslissen
Laten we het nu even onderhemels houden, ipv terug te vallen op de übermafkees.

Laatst gewijzigd op 07-10-2003 om 12:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2003, 21:09
Angeloes
Angeloes is offline
dag mensen.

Ik vind dat euthanasie goed is. Ik zal het uitleggen;

Mijn moeder had longkanker, bottenkanker( ze miste er zelfs ribben door en dat doet ongelooflijk veel pijn!!!) een tumor in haar rug en een stoma... Morfine deed half haar werk; de pijn was te heftig.
Ze heeft maanden geleden en toen ze weer naar het ziekhuis moest voor een spoelbuert ofso, bleek dat er weer! meer dingen fout waren. De wond die ze had op haar buik moesten ze weer op snijden, deze groeide echter niet dicht meer. Er zat een infectie in . Zijzelf was te zwak, ze kon niet meer eten/drinken/ zelf dingen doen. Ze lag als het ware als een kasplantje op het ziekenhuisbed. Metaal was ze wel goed bij, gelukkig, zo konden mama en ik nog veel praten en lachen.

Ze heeft nog een pijnlijke week gehad in het zieken huis totdat z euthanasie pleegde. ik was zo blij dat ze van haar pijnen verlossen is. Mag ze nu rusten in vrede.

Voor iemand die zelf moord wil plegen en dat op waardige manier ofso wil doen, vind ik meer een hulpkreet. dokters gaan hier ook niet mee akkoord. Als ze nu al 20 jaar dood wil...had ze dat wel gedaan. en zeker niet op deze manier. Ik denk dat ze meer aan het idee is gewend geraakt dat ze dood wil...

Loes
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 18:23
xxangelxx
xxangelxx is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 07-10-2003 @ 13:14:
Laten we het nu even onderhemels houden, ipv terug te vallen op de übermafkees.
ik bepaal zelf wel wat ik geloof en ik vin da je dat ook rustig kan zeggu wat je gelooft. daar hoeft niemand zich voor te schamen.
I BELIVE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten