Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vindt dat euthanasie per geval bekeken moet worden. Maar ik ben zeker niet tegen euthanasie, als mensen echt goed en duidelijk voor zichzelf hebben besloten dat ze zo niet kunnen leven dan vindt dat het best kan. Liever euthanasie dan dat iemand zich van een flatgebouw laat storten, waardoor andere mensen weer een trauma kunnen krijgen.
Ik wil volgend jaar geneeskunde gaan studeren en als ik dan na veel studeren ga werken dan zal ik mijn ideeen over euthanasie zeker ook uitvoeren, ik vindt menselijk belang boven een eventuele reputatie staan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zelfmoord gaat meestal gepaard met verwondingen of als je een hoge dosis slaappillen neemt natuurlijk, maar dan is er nog geen zekerheid dat je echt dood bent. Ze heeft tweemaal geprobeerd zelfmoord te plegen maar de pogingen zijn mislukt. Ze verdient die rust, ze verdient de dood want dat is wat ze wil, ze heeft het niet meer naar haar zin hier op deze wereld. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik stel voorop dat ik het recht over eigen leven en dood te beschikken een recht vind dat inherent is aan de mens en dus onvervreemdbaar. Een overheid kan ook weinig doen om dat te voorkomen. Als ik zelfmoord wil plegen doe ik dat, daar zit het probleem niet.
Problemen doen zich voor wanneer iemand hulp nodig heeft. Wanneer is iemand in staat zijn wil te bepalen en wanneer niet meer? Hoeveel waarborgen moeten er zijn om te voorkomen dat iemand al te lichtvaardig zichzelf van het leven laat beroven door een arts? Wie beslist er wanneer de persoon in kwestie niet meer in staat is zijn wil te bepalen en er geen wilsverklaring over is? Ik vind het persoonlijk heel erg moeilijk. Natuurlijk is het makkelijk in het geval dat iemand terminaal ziek is of veel pijn lijdt, volledig bij bewustzijn is en helder van geest en zelf aangeeft waardig te willen sterven. Moeilijker wordt het wanneer iemand een ongeval krijgt, lange tijd in coma ligt en een wilsverklaring aanwezig is waarin die persoon heeft aangegeven na één jaar coma te willen sterven, maar volgens de arts nog wel relevant uitzicht op genezing aanwezig is? Het komt neer op de omstandigheden van het geval, zoals altijd. Het enige wat ik kan geven zijn een paar hoofdlijnen van mijn persoonlijke opvattingen. Iemand heeft het recht over zijn eigen dood te beslissen. Iemand die daar naar naar beste vermogen en te goeder trouw aan meewerkt is niet moreel verwerpelijk bezig. Hij is dan slechts willoos werktuig. Voor de arts zelf zal de afweging tussen beroepsethiek/genezingsplicht en menselijke moraal heel moeilijk zijn, maar dat ligt buiten deze discussie. Wanneer iemand niet meer in staat is zijn wil te bepalen moet uitermate voorzichtig worden omgesprongen met het middel van euthanasie. In de afweging zal meespelen de kans op genezing, de mate van pijn en/of ongemak die de patiënt ervaart, de leeftijd van de patiënt en last but not least de wensen van de nabestaanden (waarbij in acht moet worden genomen dat, zoals onlangs bekend is geworden, nabestaanden van iemand die euthanasie liet plegen gemiddeld veel beter en sneller de rouw verwerken dan van iemand die een 'natuurlijke' dood sterft). Dit is alweer een behoorlijk lang stuk geworden, terwijl er eigenlijk heel weinig knopen in zijn doorgehakt. Het enige wat ik er maar mee duidelijk wil maken aan degenen die de moeite nemen het te lezen, is dat een geval van euthanasie nooit zo simpel is als 'het menselijk, individueel belang laten prevaleren boven reputatie/wet/etc.'. Het is een zeer gecompliceerde afweging van belangen waar je vantevoren vrij weinig over kunt zeggen. |
![]() |
|
Er staat in de Bijbel dat je altijd voor iemand moet bidden die een zonde begaat, behalve voor 1 zonde, namelijk die naar de dood lijdt. Ik vind het ook een heel moeilijk onderwerp, maar ik weet zeker dat als het makkelijk was om euthenasie/zelfmoord te plegen, zouden veel pubers en depressieven zichzelf van het leven berooft hebben die nu veelal een gelukkig leven hebben...
Ik geloof in leven na de dood en dat je er misschien wel eeuwig spijt van krijgt als je de makkelijk lijkende weg kiest. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Trouwens, wat als iemand die kerngezond is serieus dood wil? Stel dat je iemand hebt/kent die domweg geen zin meer heeft in leven. Niet zozeer vanwege ellende, maar gewoon omdat 't 'm niet meer kan boeien. De persoon in kwestie is 100% toerekeningsvatbaar en tamelijk intelligent (zowel maatschappelijk-sociaal als intellectueel) te noemen.
Zouden jullie dergelijk persoon kunnen respecteren, ook als 't een naaste is? |
![]() |
||
Citaat:
Maar voor dit soort dingen moet altijd een uitgebreid (psychologisch) onderzoek worden uitgevoerd, en het is zeker niet iets wat je over 1 nacht beslist. |
![]() |
||
Verwijderd
|
[QUOTE]leonkorn schreef op 30-09-2003 @ 15:53:
[B]Er staat in de Bijbel dat je altijd voor iemand moet bidden die een zonde begaat, behalve voor 1 zonde, namelijk die naar de dood lijdt. (...) Mooi is dat. Ik dacht dat God iedereen kon vergeven, hoe gruwelijk zijn zonden ook waren. Hoe zit dat dan met iemand die zelfmoord pleegt? Die zal in jouw redenatie wel naar de hel gaan. Wel, laat mij jou één ding vertellen. Er zijn mensen die het leven op aarde zó godsgruwelijk ondraaglijk ervaren en zo onnoemelijk veel pijn hebben, lichamelijk of geestelijk, dat er geen Christelijke hel bestaat die erger kan zijn dan wat ze nu beleven. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Groetjes Leon ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik vind het heel zielig voor die vrouw maar ik ben het er niet mee eens dat ze euthanasie pleegt. zelf ben ik ook depressief en ik weet wat het is om iedere dag alsmaar te moeten huilen. maar daarom dood willen vind ik te ver gaan. is ze niet aan de anti-depressiva?
als anti-depressiva zelfs niet meer zouden werken - ik slik ze niet - zou ik me op laten nemen, vrijwillig, en laten behandelen. je kunt wel tegen prozac en xanax zijn maar als je het echt niet meer ziet zitten, waarom niet...? en als dat niet zou werken... tsja er zijn altijd wel stappen er na en erna en erna te bedenken... ik keur euthanasie wel goed in het geval van lichamelijk lijden dat uitzichtloos is. ik geloof gewoon niet dat euthanasie de juiste oplosszing is voor depressieve mensen, of mensen die zelfmoord willen plegen. ik weet niet of ik bekrompen ben. misschien wel, want (zulke) psychische pijn is meestal erger dan lichamelijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Eer euthanasie mag uitgevoerd worden moet de persoon in questie zwaar fysiek ziek zijn.
Dit is hier niet het geval, dus vrees ik dat er weinig hoop is voor die vrouw. Al klint hoop in deze context misschien raar, ik kan het begrijpen dat voor sommige mensen de dood als een verlossing komt. |
![]() |
|
![]() |
je kunt wel principieel zijn tegen euthanasie, maar zo'n regel kun je niet echt toepassen, omdat iedere mens anders is. Ook kun je verschillende definities hebben van euthanasie. Is bijvoorbeeld iemand 'opgeven' ook euthanasie?
|
Verwijderd
|
Mijn oma heeft als beroep mensen helpen doodgaan. Inmiddels gepensioneerd helpt ze nogsteeds mensen.
Ik vind zelf dat euthanasie moet kunnen maar slechts in bepaalde gevallen. In gevallen waarin geen kans op verbetering is. Bijvoorbeeld als iemand tot de nek toe verlamd is vind ik dat het moet kunnen. Maar ook als je bijvoorbeeld AIDS hebt. Of schizofrenie in een erge vorm. Maar ik vind wel dat je niet hals over de kop euthanasie mag plegen. Het moet wel duidelijk zijn dat die persoon het echt wil. Ik vind dat jij zelf als enige mag beslissen over jouw leven. Laatst gewijzigd op 03-10-2003 om 23:06. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Christelijke eigenschap? Er zijn dokters die christelijk zijn maar ook massa's die ongelovig zijn zeker bij de jongere generatie artsen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik vind niet dat je over de dood mag beslissen. als Hij het nodig vind, ga je wel dood hoor. alleen Hij mag over de dood beslissen |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-10-2003 om 12:16. |
Advertentie |
|
![]() |
|
dag mensen.
Ik vind dat euthanasie goed is. Ik zal het uitleggen; Mijn moeder had longkanker, bottenkanker( ze miste er zelfs ribben door en dat doet ongelooflijk veel pijn!!!) een tumor in haar rug en een stoma... Morfine deed half haar werk; de pijn was te heftig. Ze heeft maanden geleden en toen ze weer naar het ziekhuis moest voor een spoelbuert ofso, bleek dat er weer! meer dingen fout waren. De wond die ze had op haar buik moesten ze weer op snijden, deze groeide echter niet dicht meer. Er zat een infectie in . Zijzelf was te zwak, ze kon niet meer eten/drinken/ zelf dingen doen. Ze lag als het ware als een kasplantje op het ziekenhuisbed. Metaal was ze wel goed bij, gelukkig, zo konden mama en ik nog veel praten en lachen. Ze heeft nog een pijnlijke week gehad in het zieken huis totdat z euthanasie pleegde. ik was zo blij dat ze van haar pijnen verlossen is. Mag ze nu rusten in vrede. Voor iemand die zelf moord wil plegen en dat op waardige manier ofso wil doen, vind ik meer een hulpkreet. dokters gaan hier ook niet mee akkoord. Als ze nu al 20 jaar dood wil...had ze dat wel gedaan. en zeker niet op deze manier. Ik denk dat ze meer aan het idee is gewend geraakt dat ze dood wil... Loes |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
I BELIVE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||