Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2003, 13:43
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Omdat ik niet of vakantie ga deze herfst en van de zomer ook al niet, mag ik wat geld van een reis ergens anders aan uitgeven. Dit zal een paar honderd (zo'n 400-500) euro zijn, maar ik weet niet wat ik moet doen (ja dat kan dus blijkbaar )

Ik zat te denken aan een nieuwe processor, maar stuit op een aantal problemen. Op de eerste plaats:

- Ik wil natuurlijk een flink snelle (Liefst over de 2,5 Ghz) maar weet niet of mijn moederbord dat wel aankan. Ik heb een ECS Elitegroup K7S5A en daar doe ik al een tijdje mee.

Ten tweede:

- Loon het zich wel om te updaten? Opzich voldoet mijn huidige processor (AMD XP 1800+ [1,53 Ghz]) voor mijn spellen, maar met de "volgende generatie" spellen (zoals Half Life 2) zal het niet genoeg zijn. Echter, als ik nu update verwacht ik als HL2 uitkomt nog steeds onder de eisen te zitten die nodig zijn om het spel een beetje normaal te kunnen spelen. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een goede configuratie nú waarschijnlijk niet eens HL 2 lekker draait. Is het dan wel wijs om nu te updaten, als het over een half jaar weer moet? Ik hoef niet per se het nieuwste van het nieuwste te hebben, maar met deze pc doe ik al meer dan een jaar, zonder dat het problemen geeft met spellen. Ik denk echter dat de spullen die nú te koop zijn niet aansluiten bij mijn wensen over enkele maanden.

Ten derde:

Wat raden jullie me aan? Je kan wel stellen dat ik een vrij fanatiek gamer ben en dus een goed systeem nodig heb. Ik zat echter ook te twijfelen over een nieuwe mobiel (d.w.z. kleurenscherm, polyfone ringtones, foto's maken en zo) maar én een nieuwe mobiel én een nieuwe snelle processor gaat denk ik niet samen voor mijn budget.

Overigens heb ik op Tweakers gekeken bij de pricewatch maar de AMD processoren komen niet boven de 2,20 Ghz uit, terwijl ik toch wel graag zo'n 2,5 zou willen hebben, of lees ik het verkeerd? Ten slotte heb ik nog 1 eis en dat is dat de warmte productie van die proc. wel beperkt mag blijven. Mijn huidige processor (1800+) zorgt volgens mij voor behoorlijke hitte; liefst zou ik dit een beetje beteugelen.

Wat kan ik het beste doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2003, 14:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je hebt nu een 1800+ met K7S5A, ik raad je aan dit systeem intact te houden, aangezien het aardig op elkaar is afgestemd.

Je zegt dat je 2.5GHz wilt, maar zoals je weet bepaalt de kloksnelheid (aantal GHz) niet alleen de performance. Een goed voorbeeld is de Athlon 64 3200+ processor, deze loopt op 2.0GHz maar is sneller dan de 3.2GHz Pentium 4. Ik denk dat je vooral naar de performance moet kijken en niet naar de kloksnelheid. In fact, een lage kloksnelheid maar hoge IPC zorgt voor een laag energieverbruik terwijl de performance op peil blijft. Vooral in spellen loont het om een hoge FSB en cache te hebben, meer of minder kloksnelheid weegt minder zwaar.

Over HL2, vooral de videokaart is bottleneck om het spel goed te kunnen spelen. Als je een DirectX8 kaart hebt zoals GF4 of ATi Radeon 9200 of lager, dan is je performance belabberd. Je hebt een DirectX9 kaart nodig, bovendien doet ATi het soms wel tot 2x zo goed dan nVidia in HL2. ATi Radeon 9600 Pro kun je HL2 goed mee spelen.

Maar je eigenlijke vraag is of het loont om nu een processorupgrade te doen. Ik denk van niet, je kunt beter even wachten tot de Athlon 64 gemeengoed is geworden in het mid- en highend segment. Zo tegen het einde van 2003 / begin 2004 kan het lonen een Athlon 64 3200+ te kopen, die het aardig goed doet in games. Ook kun je wachten op een nieuwe videokaart; ATi R420 zal begin 2004 de game-wereld onveilig maken. Nog even geduld dus.

Andere punten: heb je een goede muis (MX500 b.v.) en een goede (TFT?) monitor? Zo nee, dan zou je daarin nu kunnen investeren.
Oud 10-10-2003, 14:34
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Half Life 2 bedoelde ik als voorbeeldje, omdat dat spel er "aan zit/zat te komen" en ik had gehoord dat de eisen aan je pc daarvoor hoog zouden worden Ik denk niet dat ik dat spel ga spelen, maar ik denk dat met Half Life 2 de introductie voor nieuwe, weer zwaardere spellen komt en die wil ik wel goed kunnen blijven spelen.

Ik begrijp dat ik niet alleen op de kloksnelheid moet letten. Maar wat is IPC? Ik heb overigens een GeForce 4 TI 4280 die in de tijd dat ik 'm nu heb uitstekend dienst heeft gedaan, bij spellen als C&C Generals en Warcraft 3 / Frozen Throne. Dat zijn een beetje de spellen die nu op m'n systeem staan, en daar heb ik dan ook geen problemen mee.

Over m'n muis: ik heb dat hele simpele ding van Logitech, bewuste keuze. Ik had een draadloze muis met extra knoppen, maar dat vond ik niet echt iets. Draadloze muis gaf problemen en die extra knoppen gebruikte ik toch niet echt. Ben dus erg tevreden met dat ding dat ik nu heb, heb ook niet zo'n behoefte aan een "gamersmuis". Als monitor heb ik een Fujitsu (voor het type: als sla je me dood!) maar van monitoren heb ik minder verstand dan van Pinguins op de Zuidpool.

Misschien zou ik kunnen investeren in goede boxjes? Ik heb nu een stel dat goed geluid geeft, maar af en toe komt er gekraak doorheen, beetje zoemend, krakend geluid. Na een tik op de boxen weer afgelopen, maar toch ontzettend irritant. Nu heb ik deze boxen nog niet zo lang maar het is toch wel een probleempje, vooral omdat ik met m'n geluidskaart zit. (Zie ook hier)

Misschien die processor update dan maar uit m'n hoofd zetten en wachten tot mijn pc het echt niet meer aankan. Dat is nu nog niet, dan maar een andere investering
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 22:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Even korte reaktie (want 'k heb beetje veel gedronken ):

GF4Ti is prima DirectX8 kaart, kun je alle huidige spellen goed mee spelen. Ik zou zeggen wat nog even met je hardware, en besteed je geld aan een mooi computerbureau, muis, monitor, boxen, koptelefoon, etc.

Pas tegen april 2004 loont het erg om dan een Athlon 64 te kopen, zijn dan lekker goedkoop en tegen die tijd komen de spellen uit waar je die rekenkracht goed bij kunt gebruiken.

Oud 12-10-2003, 09:37
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ik heb nog eens over de situatie nagedacht en ik kwam ook op het idee een tweede systeem te bouwen. Niet zo iets als ik nu heb, maar een minder krachtig systeem, wat ik dan voor Linux zou gebruiken. Echter dat wat ik in gedachte had valt al redelijk duur uit, en dan heb ik nog niet eens een monitor. Je schijnt met 2 systemen 1 monitor te kunnen gebruiken (?) maar daar voel ik niets voor. Daarom denk ik dat ook een tweede systeem afvalt. Nu ik besloten heb maar niet m'n huidige systeem te upgraden denk ik dat ik het geld dan nog maar een paar maanden vasthoud, of er moet iets anders komen (TFT-scherm?? ). Eventueel koop ik nog een gsm maar ik wil toch wel graag een snellere processor kopen als die een beetje redelijk geprijst zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 11:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nieuw systeem is supergoedkoop hoor:

AMD Duron Applebred 1.6GHz €42
ECS K7S5A Pro €32
512MB PC133 SDRAM OEM €44
GF4 MX440SE 64MB €43
350W Kast met frontUSB en Blue LED €40

SubTotaal: €201
Verzendkosten: €14

Totaal: €215

Bovenstaande zit dus geen HDD bij, heb je geen reserve onderdelen? Maar 1 HDD in je comp nu zitten? Zo nee, dan kun je een 160GB HDD kopen voor €107 en die in je maincomp zetten, en een 20GB HDD ofzo voor je linux bak gebruiken.
Oud 12-10-2003, 12:28
^Rambo^
^Rambo^ is offline
bedankt enlightment.

Ik ga nu maar ook even w8ten

ik zit namelijk ook te denken over een nieuwe comp

heb nu een dell 1700 mhz

en alles draait nog naar behoren, dus ik koop begin volgend jaar wel een nieuw systeempje
Oud 12-10-2003, 12:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Kun je volgend jaar een Athlon 64 FX kopen, met R420 videokaart. Als je gamer bent dan.
Oud 12-10-2003, 18:09
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-10-2003 @ 12:09:
Nieuw systeem is supergoedkoop hoor:

AMD Duron Applebred 1.6GHz €42
ECS K7S5A Pro €32
512MB PC133 SDRAM OEM €44
GF4 MX440SE 64MB €43
350W Kast met frontUSB en Blue LED €40

SubTotaal: €201
Verzendkosten: €14

Totaal: €215

Bovenstaande zit dus geen HDD bij, heb je geen reserve onderdelen? Maar 1 HDD in je comp nu zitten? Zo nee, dan kun je een 160GB HDD kopen voor €107 en die in je maincomp zetten, en een 20GB HDD ofzo voor je linux bak gebruiken.
Dat ziet er inderdaad beter uit dan wat ik had opgezocht Alleen heb ik liever DDR i.p.v. SDRAM maar die paar tientjes voor 256/512 mb zullen op 215 euro ook niet onwijs uitmaken. Toetsenbord en muis zouden ook niet zoveel kosten (ik wil gewoon een eenvoudige vorm daarvan) en ach zo'n hdd (20/40 gb) kost ook niet eens zoveel. Rest echter het probleem "monitor", ik zou niet weten wat zoiets kost. Eventueel kan ik zelf geld bijleggen, maar op het moment heb ik het idee dat het beter is om nog even te sparen, om dan over een paar maanden m'n systeem volledig te updaten met processor, videokaart en moederbord.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 01:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Monitor, tobo en muis kun je beter in NL kopen.

DDR SDRAM is 2x zo duur als normaal SDRAM. Verder maakt het dus helemaal niets uit als je het alleen voor desktop gebruikt en niet voor gamen. Ik raad dus PC133 SDRAM aan, lekker goedkoop. Kwantiteit is wat uitmaakt voor servers en desktop.
Oud 13-10-2003, 11:03
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-10-2003 @ 02:35:
Monitor, tobo en muis kun je beter in NL kopen.

DDR SDRAM is 2x zo duur als normaal SDRAM. Verder maakt het dus helemaal niets uit als je het alleen voor desktop gebruikt en niet voor gamen. Ik raad dus PC133 SDRAM aan, lekker goedkoop. Kwantiteit is wat uitmaakt voor servers en desktop.
Oke dank je wel dan maar, ik ga er over nadenken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten