Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2003, 20:41
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Een aantal vragen over de Ringen van Macht uit LOTR!

(ps. ik lees nu het boek, maar heb nog steeds vraagstekens)

De Ringen zijn door Elfen gemaakt [Elfen-ringen] Waarom zijn die Ringen gemaakt?!

Hoe komt dat de Zwarte Macht de Ringen kan regeren? [De Ene Ring].

De Zwarte Heerser [Sauron] heeft één Ring gekregen van de Elfen. Was dat de Ene Ring?

Het schijnt zelfs dat Sauron Ringen van de Dwergen heeft teruggewonnen?! Waren het zijn Ringen dan?! Die Ringen waren toch door de Elfen gemaakt?!

Waarom wilde Sauron al de Ringen in zijn greep hebben?
Wie kan mij de juiste verbanden leggen...

Naar mijn idee heeft Sauron één Ring van de Elfen gekregen. Die Ring heeft hij al zijn macht in gestopt, zodat hij alle andere Ringen kan overheersen. Hij had alle andere Ringen bijna in zijn greep, behalve de Drie Ringen van de Elfen. Voor hem zijn die Ringen niet noodzakelijk om Midden-Aarde te veroveren...

Wie helpt mij! Want ik wil het verhaal wat beter begrijpen! Alvast bedankt!!!

ps. misschien komen er straks wel wat meer vraagjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2003, 20:51
pimomes1987
pimomes1987 is offline
De ene ring heeft Sauron niet gekregen maar zelf gesmeed en er al zijn powers in opgesloten (dat verklaart waarom hij machteloos is als hij de ring verliest). Met de ene ring kan hij de anderen overheersen. De ringen zijn gemaakt om goed mee te doen, elke ring bezit een specifieke eigenschap (helaas weet ik niet welke). Er waren er negen voor de mensen (je raadt het al, de latere Naz Gûl, die Sauron dus in zn macht heeft gekregen) 7 voor de dwergen (die allemaal verloren zijn gegaan) en 3 voor de elfen. Elrond bezit er één, Galadriel één en Gandalf de laatste.
Oud 14-10-2003, 20:52
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Dit is mijn parate kennis op dit moment, maar k weet niet of het precies klopt (sorry, beetje lang geleden dat k t las ). Ik zal t morgen ff opzoeken en dan posten.
Oud 14-10-2003, 21:04
Ieke
Ieke is offline
Denk dat dit beter op Letteren past, aangezien het meer inhoudelijk over LotR gaat en niet echt over de film. (en het boek was eerder )
---> letteren
Oud 14-10-2003, 21:15
Carn
Carn is offline
Citaat:
pimomes1987 schreef op 14-10-2003 @ 21:51:
De ene ring heeft Sauron niet gekregen maar zelf gesmeed en er al zijn powers in opgesloten (dat verklaart waarom hij machteloos is als hij de ring verliest). Met de ene ring kan hij de anderen overheersen. De ringen zijn gemaakt om goed mee te doen, elke ring bezit een specifieke eigenschap (helaas weet ik niet welke). Er waren er negen voor de mensen (je raadt het al, de latere Naz Gûl, die Sauron dus in zn macht heeft gekregen) 7 voor de dwergen (die allemaal verloren zijn gegaan) en 3 voor de elfen. Elrond bezit er één, Galadriel één en Gandalf de laatste.
nou ja, Dat gandalf de 3rde heeft kom je pas op het laatst achter, de ring is oorspronkelijk aan Cirdan de havenmeester gegeven.

Galadriel en Elron zijn de enige 2 "elf" machten (dankzij de ringen) over op midden aarde, daarom wil sauron de 3 andere ringen, zodat niks hem in de weg staat.

Is ook al tijd geleden dat ik het boek heb gelezen
Oud 14-10-2003, 21:16
Ieke
Ieke is offline
Citaat:

De Ringen zijn door Elfen gemaakt [Elfen-ringen] Waarom zijn die Ringen gemaakt?!
Om de volken te kunnen regeren op een goede manier. Ze zijn makers, geen vernietiger. Dus zijn het ook geen wapens. Precies weet ik het niet.

Citaat:
Hoe komt dat de Zwarte Macht de Ringen kan regeren? [De Ene Ring].
Omdat hij de meesterring zelf gemaakt heeft en het een deel van hem is. De anderen kunnen geloof ik door iedereen gebruikt worden.

Citaat:
De Zwarte Heerser [Sauron] heeft één Ring gekregen van de Elfen. Was dat de Ene Ring?
Nee, de ene heeft hij zelf gemaakt.

Citaat:
Het schijnt zelfs dat Sauron Ringen van de Dwergen heeft teruggewonnen?! Waren het zijn Ringen dan?! Die Ringen waren toch door de Elfen gemaakt?!
Nee, niet zijn ringen.

Citaat:
Waarom wilde Sauron al de Ringen in zijn greep hebben?
Wie kan mij de juiste verbanden leggen...
Omdat hij dan meer macht krijgt en de volken kan regeren.

Citaat:
Naar mijn idee heeft Sauron één Ring van de Elfen gekregen. Die Ring heeft hij al zijn macht in gestopt, zodat hij alle andere Ringen kan overheersen. Hij had alle andere Ringen bijna in zijn greep, behalve de Drie Ringen van de Elfen. Voor hem zijn die Ringen niet noodzakelijk om Midden-Aarde te veroveren...
Volgens mij klopt dat niet helemaal, de ring van macht heeft hij zelf gemaakt. De elven waren erg trots op hun ringen. Ik dacht dat ze elkaar (die smeden) niet eens alles vertelden, maar sauron heeft met hun aangepapt (hij was nog 'goed' toen) en heeft toen gezien hoe het werkte en daaruit de kennis opgedaan hoe de meesterring te maken. Maar het is een beetje lang geleden dat ik het heb gelezen. Hiervoor moet je de introductie, aanhangsels en sillmarillion lezen.
Oud 14-10-2003, 21:18
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
De Elfen hadden voor de Dwergen, zeven Ringen, voor de mens Negen Ringen, voor zich zelf drie Ringen en voor de Zwarte Heerser één!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 21:24
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
M. Arnoldi schreef op 14-10-2003 @ 22:18:
De Elfen hadden voor de Dwergen, zeven Ringen, voor de mens Negen Ringen, voor zich zelf drie Ringen en voor de Zwarte Heerser één!
Ik weet zeker dat hij de ENE ring zelf heeft gemaakt.
Oud 14-10-2003, 21:28
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
Ieke schreef op 14-10-2003 @ 22:24:
Ik weet zeker dat hij de ENE ring zelf heeft gemaakt.
Klopt..die heeft de Zwarte Heerser zelf stiekem gesmeden en al ZIJN macht erin gestopt, om alle andere Ringen te overheersen.

Vers uit het boek:

Drie Ringen voor de Elfen-koningen op aard.
Zeven voor de Dwergvorsten in hun zalen schoon.
Negen voor de Mensen, die de dood niet spaart,
Één voor de Zwarte Heerser op zijn zwarte troon
In Mordor, waar de schimmen zijn,
Één Ring om alle te regeren. Één Ring om hen te vinden
Één Ring die hen brengen zal in duisternis binden
In Mordor, waar de schimmen zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 21:38
Ieke
Ieke is offline
Er zijn ook nog 'mindere' ringen, maar daar weet ik al helemaal niet veel van.
Oud 14-10-2003, 21:40
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
Ieke schreef op 14-10-2003 @ 22:38:
Er zijn ook nog 'mindere' ringen, maar daar weet ik al helemaal niet veel van.
Klopt...staat ook niet zoveel over in het boek. Alleen de Grote Ringen gevaarlijk voor elk levend wezen kan zijn, ofzo...!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 23:36
Carn
Carn is offline
alleen de grote ringen verlengen de levensduur van de drager als ik me herinner. Er waren bvb "mindere" ringen bij de dwergen waardoor ze makkelijker ijzer konden vinden om te delven.

Kan me zo niet herinneren waar dat staat....maar lees iig maar the silmarillion / aanhangsels nadat je LOTR uit hebt
Oud 15-10-2003, 08:16
Verwijderd
In het Hulstland Eregion zijn de ringen gesmeed door de elven voor grote schoonheid en kracht.
Nenya (gal), Narva de Grote(gan) en Vilya(elr) voor de elven.
De 7 dwergenringen waarvan er 3 door Sauron veroverd werden en de overige 4 door dragen opgegeten.
De 9 mensen ringen--> Nazgul

Sauron maakte zijn ring zelf. De ring van macht was de machtigste van alle ringen en diende om alles onder de heerschappij van het kwaad te brengen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 09:06
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
darkshooter schreef op 15-10-2003 @ 09:16:
In het Hulstland Eregion zijn de ringen gesmeed door de elven voor grote schoonheid en kracht.
Nenya (gal), Narva de Grote(gan) en Vilya(elr) voor de elven.
De 7 dwergenringen waarvan er 3 door Sauron veroverd werden en de overige 4 door dragen opgegeten.
De 9 mensen ringen--> Nazgul

Sauron maakte zijn ring zelf. De ring van macht was de machtigste van alle ringen en diende om alles onder de heerschappij van het kwaad te brengen.
Sauron kreeg dus geen Ring van de Elven. Maar hoe wist de Zwarte Heerser dan hoe Hij de Meesterring kon maken? In de film kwam naar voren dat Sauron de Elven had verraden?!

En als Sauron de Ene Ring weer krijgt, zal hij weer over alle Ringen heersen, zelfs de Drie...

Dus toen Sauron de Ene Ring nog had, had hij al de Mensenringen en de Dwergenringen?!

Het wordt wel een beetje duidelijker alemaal..! Top van jullie!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 09:07
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
Carn schreef op 15-10-2003 @ 00:36:
alleen de grote ringen verlengen de levensduur van de drager als ik me herinner. Er waren bvb "mindere" ringen bij de dwergen waardoor ze makkelijker ijzer konden vinden om te delven.

Kan me zo niet herinneren waar dat staat....maar lees iig maar the silmarillion / aanhangsels nadat je LOTR uit hebt
The Simarillion is achtergrondinformatie over de totstandkoming van de Ringen?!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 10:23
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Sauron heeft de Elfensmeden ook geholpen met het smeden van de/sommige andere ringen, IIRC.
Oud 15-10-2003, 11:20
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Er staat achterin het derde deel van Lord of The Rings beschreven hoe Sauron aan de laatste ring van de dwergen kwam. (een van de zeven)
Die zijn niet allemaal vernietigd zoals de meeste mensen denken. Vier zijn er vernietigd. Drie heeft Sauron.
Oud 15-10-2003, 13:03
Jammin'
Jammin' is offline
maar ..
waarom maakte Sauron de Ene Ring
ik bedoel hij stopt al z'n macht in zo'n ding en raakt het vervolgens kwijt, de sufkop..
als ie nou es niet die ring had gemaakt had hij evenveel macht (ik bedoel hij stopte zelf die macht erin) en kan hij het ook niet zo 1 2 3 kwijt raken.. of heb ik het nou mis
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 13:25
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 15-10-2003 @ 11:23:
Sauron heeft de Elfensmeden ook geholpen met het smeden van de/sommige andere ringen, IIRC.
Dat verduidelijkt een hoop! En omdat Sauron naar macht verlangde, maakte hij de Ene Ring stiekem en verraadde daarmee het Elfen-volk.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 13:32
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
Jammin' schreef op 15-10-2003 @ 14:03:
maar ..
waarom maakte Sauron de Ene Ring
ik bedoel hij stopt al z'n macht in zo'n ding en raakt het vervolgens kwijt, de sufkop..
als ie nou es niet die ring had gemaakt had hij evenveel macht (ik bedoel hij stopte zelf die macht erin) en kan hij het ook niet zo 1 2 3 kwijt raken.. of heb ik het nou mis
Sauron is de Ene Ring niet kwijtgeraakt. Één van de Mensen heeft tijdens de Grote Oorlog zijn vinger met de Ring afgehakt. De Ring lag voor het oprapen en kon makkelijk vernietigd worden. Maar één van de Mensen deed het niet, omdat de Mens eenmaal een zwak had voor 'macht'.

De Ring en Sauron zijn één. Het wezen Sauron was verslagen, alleen moest de Ring nog vernietigd worden. Maar doordat de Ene Ring het overleefde, bleef Sauron ook bestaan...

Sauron heeft in de Ene Ring al zijn macht gestopt om alle andere Ringen van Macht te kunnen overheersen. Daardoor kreeg de Zwarte Heerser alleen maar meer macht, een macht die niemand meer kon weerstaan, zelfs de Elfen niet. Het enige risico voor hem was, dat als hij de Ene Ring [een deel van hem!!!] verloor, zijn macht behoorlijk zou afzwakken.

De Ene Ring + Zwarte Heerser = 1

Verlies je één deel, dan is het logisch dat je minder sterk bent, je bent dan niet meer een geheel.

Correct me if I am wrong!! En misschien kan iemand mij beter aanvullen!

Laatst gewijzigd op 15-10-2003 om 13:35.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 13:43
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
M. Arnoldi schreef op 15-10-2003 @ 14:32:
Tekst
Ik zou het niet beter kunnen zeggen.
Oud 15-10-2003, 15:17
Carn
Carn is offline
Citaat:
M. Arnoldi schreef op 15-10-2003 @ 10:07:
The Simarillion is achtergrondinformatie over de totstandkoming van de Ringen?!

daar gaan inderdaad een PAAR pagina's over

rest is gewoon brute voorgeschiedenis, "over vruger, toen onzer Elrond nog n menneke war"

heel interessant maar wel pittig. Wel leuk, Sauron was bvb een hoge bevelhebber van Morgoth toendertijd.
Oud 15-10-2003, 15:43
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
Carn schreef op 15-10-2003 @ 16:17:
daar gaan inderdaad een PAAR pagina's over

rest is gewoon brute voorgeschiedenis, "over vruger, toen onzer Elrond nog n menneke war"

heel interessant maar wel pittig. Wel leuk, Sauron was bvb een hoge bevelhebber van Morgoth toendertijd.
Zou je misschien meer kunnen vertellen over de geschiedenis van de Ringen?!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 16:29
Carn
Carn is offline
ik zou graag willen maar weer er niet zo veel meer van. en ben te lam om even dat stuk te lezen (ookal is het maar een paar pagina's)
Oud 15-10-2003, 18:42
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ieke schreef op 14-10-2003 @ 22:16:
Volgens mij klopt dat niet helemaal, de ring van macht heeft hij zelf gemaakt. De elven waren erg trots op hun ringen. Ik dacht dat ze elkaar (die smeden) niet eens alles vertelden, maar sauron heeft met hun aangepapt (hij was nog 'goed' toen) en heeft toen gezien hoe het werkte en daaruit de kennis opgedaan hoe de meesterring te maken. Maar het is een beetje lang geleden dat ik het heb gelezen. Hiervoor moet je de introductie, aanhangsels en sillmarillion lezen.
Nee, andersom. De elven hebben voor een groot deel van Sauron geleerd hoe ze die ringen moesten maken. Doordat Sauron meegeholpen heeft, zijn die ringen corrupt geraakt.

De elven kregen door dat Saurun hun verraden had op het moment dat hij de 'One Ring' omdeed (welke hij helemaal zelf gesmeed heeft), en verstopten de ringen. De dwergen waren niet zo beinvloedbaar als Sauron hoopte, en die ringen zijn of vernietigd (door draken) of in bezit van Sauron.

De mensen raakten wel corrupt, dit zijn nu de Nazgul, de ringwraiths.

Sauron was nooit 'goed' overigens, hij deed alsof. Hij was een Maiar in dienst van Morgul, de slechte god die door de ander Valar verbannen is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2003, 18:43
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Verlies je één deel, dan is het logisch dat je minder sterk bent, je bent dan niet meer een geheel.
Klopt. En de enige manier om Sauron te vernietigen, is door de ring te vernietigen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 21:14
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
Chimera schreef op 15-10-2003 @ 19:42:
Nee, andersom. De elven hebben voor een groot deel van Sauron geleerd hoe ze die ringen moesten maken. Doordat Sauron meegeholpen heeft, zijn die ringen corrupt geraakt.

De elven kregen door dat Saurun hun verraden had op het moment dat hij de 'One Ring' omdeed (welke hij helemaal zelf gesmeed heeft), en verstopten de ringen. De dwergen waren niet zo beinvloedbaar als Sauron hoopte, en die ringen zijn of vernietigd (door draken) of in bezit van Sauron.

Sauron was nooit 'goed' overigens, hij deed alsof. Hij was een Maiar in dienst van Morgul, de slechte god die door de ander Valar verbannen is.
Was Sauron de bedenker van de Ringen? En de Elven dachten dat 'goede' Ringen handig waren. Dus Elven en Sauron maakten de Ringen en Sauron zorgde er voor dat die Ringen de One Ring, die hij gemaakt had, moest dienen! De Elven kwamen er achter en vonden dat verraad!

De Elven trapten in het complot van Sauron dus...

Maar dat die negen mensen beïnvloed werden, had dat grote gevolgen voor de hele mensheid?! En wat waren die gevolgen dan?!

Hopelijk kan je me duidelijkheid scheppen!

Laatst gewijzigd op 15-10-2003 om 21:18.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 09:52
Verwijderd
De macht van de ringen zelf werd de mens te veel. Ze werden door deze macht als het ware uitgehold en veranderd zo in schimmen en verloren hun wil. Zij voelde zich all1 nog maar aangetrokken tot de ringen en vooral naar de Ene ring.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 14:14
phips
phips is offline
er wordt ook uitgelegt , dat isildur (mens) in een grote oorlog (elf en mens vs. sauron en leger) de ring van saurons vinger afhakt en daarmee sauron heel erg verzwakt zodat hij bijna niks meer kan. Op dat moment kon de ring vernietigd worden, maar hij raakte onder de invloed van de ring en heeft hem dus niet vernietigd. Isildur heeft de ring gehouden, maar is daarna vermoord de zwarte ruiters, en toen is de ring in een rivier gevallen en pas na een hele lange tijd terug gevonden door Sméagol die ermee naar de misty mountains is gegaan. Dat mensen dus heel makklijk in de ban raken van de ring had een grote invloed, daardoor is Sauron eigenlijk weer teruggekomen qua macht.
Oud 16-10-2003, 20:41
Ieke
Ieke is offline
Citaat:

Waarom zou hij die kennis dan met de elven gedeelt hebben? Ik dacht dat hij iig had meegeholpen, maar de elven de 'voornaamste' bedenkers waren.
Wel blijf ik het wat vaag vinden, als de elven de ringen hebben gemaakt, hoe kan het dan dat er soms gezegt wordt dat sauron de ringen aan de mensen heeft gegeven? Iig staat ergens dat sauron de elvenringen nooit heeft beroerd. Dus op zo'n manier hebben de elven die wel zelf gemaakt.
*gaat eens even in de boeken kijken zo*
Oud 17-10-2003, 00:20
Carn
Carn is offline
ik ga ook eens spitten vanavond, morgenvroeg het antwoord
Oud 17-10-2003, 03:49
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Jah het verhaal is best complex! Continu vraagtekens...De rode draad, begrijp ik wel, maar de details zijn net de dingen die het verhaal zo compleet en mooi maken!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 15:58
Verwijderd
Citaat:

o jawel, Sauron was ooit goed.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 16:19
Verwijderd
Citaat:
phips schreef op 16-10-2003 @ 15:14:
Isildur heeft de ring gehouden, maar is daarna vermoord de zwarte ruiters, en toen is de ring in een rivier gevallen
Isildur werd overvallen door orcs, niet de Black Riders.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 22:07
Manus J. van Alles
Citaat:
MetalliCat schreef op 17-10-2003 @ 16:58:
o jawel, Sauron was ooit goed.
Nee, hij deed alsof.

Ik heb de Silmarillion hier liggen, ik zal er eens in gaan spitten. Overigens kan ik de Lost Tales ook aanraden, veel aanvullingen, correcties enzo.

Overigens was het Déagol die de ring vond, waarop Sméagol (z'n liefhebbende broer) hem vermoordde en de ring jatte.
Oud 18-10-2003, 00:09
Verwijderd
Citaat:
Sauron is de Ene Ring niet kwijtgeraakt. Één van de Mensen heeft tijdens de Grote Oorlog zijn vinger met de Ring afgehakt. De Ring lag voor het oprapen en kon makkelijk vernietigd worden. Maar één van de Mensen deed het niet, omdat de Mens eenmaal een zwak had voor 'macht'.

De Ring en Sauron zijn één. Het wezen Sauron was verslagen, alleen moest de Ring nog vernietigd worden. Maar doordat de Ene Ring het overleefde, bleef Sauron ook bestaan...

Sauron heeft in de Ene Ring al zijn macht gestopt om alle andere Ringen van Macht te kunnen overheersen. Daardoor kreeg de Zwarte Heerser alleen maar meer macht, een macht die niemand meer kon weerstaan, zelfs de Elfen niet. Het enige risico voor hem was, dat als hij de Ene Ring [een deel van hem!!!] verloor, zijn macht behoorlijk zou afzwakken.

De Ene Ring + Zwarte Heerser = 1

Correct me if I am wrong!! En misschien kan iemand mij beter aanvullen!
Je hebt teveel naar de film gekeken en het boek niet goed gelezen
Sauron werd verslagen en toen werd zijn ring afgenomen. Er staat nergens dat het afnemen van de ring hem zou vernietigen. Er walste een heel leger van mensen en elfen over hem heen, met de hulp van de andere goden.

Ook zijn de ringen van macht gemaakt met de hulp van Sauron. Hij hielp hen, was zelfs de reden dat ze er mee begonnen (toch?) en kon dus gemakkelijk in het geheim de Ene ring smeden.
En waarom hij hen hielp? Heel simpel, omdat hij via de ring macht over hun ringen had. Wat een evil overlord al niet doet voor zijn macht...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 09:49
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
Morgan schreef op 18-10-2003 @ 01:09:
Je hebt teveel naar de film gekeken en het boek niet goed gelezen
Sauron werd verslagen en toen werd zijn ring afgenomen. Er staat nergens dat het afnemen van de ring hem zou vernietigen. Er walste een heel leger van mensen en elfen over hem heen, met de hulp van de andere goden.

Ook zijn de ringen van macht gemaakt met de hulp van Sauron. Hij hielp hen, was zelfs de reden dat ze er mee begonnen (toch?) en kon dus gemakkelijk in het geheim de Ene ring smeden.
En waarom hij hen hielp? Heel simpel, omdat hij via de ring macht over hun ringen had. Wat een evil overlord al niet doet voor zijn macht...
Ik heb nergens gezegd dat het afnemen van de Ring Sauron zou vernietigen. Zijn power zou afnemen en dat staat ook in het boek. Sauron werd verslagen, maar de Ring bleef bestaan...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 09:50
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 17-10-2003 @ 17:00:
http://www.glyphweb.com/arda/r/ringsofpower.html
Deze link verduidelijkt ook veel! Thx!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 17-10-2003 @ 23:07:
Nee, hij deed alsof.

Ik heb de Silmarillion hier liggen, ik zal er eens in gaan spitten. Overigens kan ik de Lost Tales ook aanraden, veel aanvullingen, correcties enzo.

Overigens was het Déagol die de ring vond, waarop Sméagol (z'n liefhebbende broer) hem vermoordde en de ring jatte.
Nee, Gandalf zegt ergens: 'even Sauron has not always been evil', o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 17:48
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 18-10-2003 @ 15:37:
Nee, Gandalf zegt ergens: 'even Sauron has not always been evil', o.i.d.
Letterlijk uit het boek:

Want in die tijd was hij (Sauron) nog niet boosaardig van uiterlijk...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 18:57
Verwijderd
Nee, dat gaat over zijn uiterlijk.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 20:19
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 18-10-2003 @ 19:57:
Nee, dat gaat over zijn uiterlijk.
Jah maar dat wilde dus zeggen dat Sauron zich als een goed man voordeed! Uiteindelijk doorzag één van de Ring-makers, een Elf, hem
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 11:57
Manus J. van Alles
Precies, hij deed dus alsof. Sauron was een Maiar, en misschien dat hij in de eerste 0,0001% van de geschiedenis nog goed was (voor Melkor zelf slecht werd), maar dat is dan ook alles.

Silmarillion, pagina 32/33:

"Onder degenen van zijn (Melkor's) dienaren die namen hebben, was de geest die de Eldar Sauron noemden, of Gorthaur de Wrede, de grootste. Aanvankelijk behoorde hij tot de Maiar van Aulë, en hij bleef machtig in de kennis van dat volk. In alle daden van Melkor de Morgoth op Arda, in zijn enorme werken en zijn vernuftige listen, had Sauron een aandeel, en was alleen in zoverre minder verdorven dan zijn meester dat hij lange tijd een ander diende en niet hemzelf. Maar in latere jaren verhief hij zich als een schaduw van Morgoth en een geest van zijn boosaardigheid en volgde hem op hetzelfde verderfelijke neerwaartse pad naar de Leegte."
Oud 19-10-2003, 13:10
Verwijderd
Citaat:
M. Arnoldi schreef op 18-10-2003 @ 10:49:
Ik heb nergens gezegd dat het afnemen van de Ring Sauron zou vernietigen. Zijn power zou afnemen en dat staat ook in het boek. Sauron werd verslagen, maar de Ring bleef bestaan...
Klopt, maar zo kwam het wel over op mij
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 21:40
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
Morgan schreef op 19-10-2003 @ 14:10:
Klopt, maar zo kwam het wel over op mij
Aha...maar ik bedoelde het niet zo.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 21:42
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Maar Saruman is ook geobsendeerd door de Ring! Wordt een lekkere strijd tussen Sauron en Saruman. Want er kan maar één iemand de Ring dragen!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 21:56
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
M. Arnoldi schreef op 19-10-2003 @ 22:42:
Maar Saruman is ook geobsendeerd door de Ring! Wordt een lekkere strijd tussen Sauron en Saruman. Want er kan maar één iemand de Ring dragen!
Volgens mij heb je niet goed gelezen Ze willen bijde de ring voor zichzelf hebben. In de film lijkt het meer alsof Saruman een hulpje van Sauron is. Sauron durfde volgens mij Minas Titith ook niet eerder aan te vallen tot het leger van Saruman vernietigt was of zijn leger sterker was.
Oud 19-10-2003, 23:02
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
Ieke schreef op 19-10-2003 @ 22:56:
Volgens mij heb je niet goed gelezen Ze willen bijde de ring voor zichzelf hebben. In de film lijkt het meer alsof Saruman een hulpje van Sauron is. Sauron durfde volgens mij Minas Titith ook niet eerder aan te vallen tot het leger van Saruman vernietigt was of zijn leger sterker was.
Klopt...in het boek wil zowel Saruman en Sauron de Ring, maar Saruman zegt ook ''dat wij moeten aansluiten bij het Kwaad''. Volgens Saruman is de enige kans om macht te krijgen door bij Sauron aan te sluiten. En dan hoopt ie op meer en meer.

Laatst gewijzigd op 19-10-2003 om 23:07.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 19:20
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
M. Arnoldi schreef op 20-10-2003 @ 00:02:
Klopt...in het boek wil zowel Saruman en Sauron de Ring, maar Saruman zegt ook ''dat wij moeten aansluiten bij het Kwaad''. Volgens Saruman is de enige kans om macht te krijgen door bij Sauron aan te sluiten. En dan hoopt ie op meer en meer.
Saruman wil idd niets liever dan de Ring, maar hij huichelt slecht met Sauron. Saruman wil de macht voor zichzelf, maar in feite helpt hij, ondanks dat hij dat absoluut niet wil, Sauron. Sauron gebruikt saruman om de ring te krijgen.
Het 'wij' dat jij gebruikt is gericht aan Gandalf in de hoop dat Gandalf samen met Saruman tegen Sauron gaat vechten, om zo de macht te krijgen. Het gaat dus niet over Saruman en Sauron, maar over Saruman en Gandalf. Dat betekend dat je het op twee punten erg fout hebt.
Reageren

Regels voor berichten